donderdag 29 januari 2009

Damien Hirst maakt cover jubileumeditie 'On the Origin of Species'

De veelbesproken Britse kunstenaar Damien Hirst heeft een schilderij gemaakt voor de cover van Darwins On the Origin of Species. De jubileumeditie verschijnt komende 12 februari als Penguin Classic, op de 200ste verjaardag van Darwin en ook 150 jaar na de eerste verschijning. In 2009 worden naar aanleiding hiervan grootscheepse Darwin-herdenkingsfeesten gehouden. Hirst kreeg lange tijd geleden een exemplaar van Darwins revolutionaire werk van een vriend, zo laat hij in The Guardian weten. "Opgevoed als katholiek en de onzinnige scheppingsverhalen in vraag stellend, was die lezing zeer spannend. Toen bezocht ik vaak het Leeds City Museum, vol opgezette dieren met labels die de afkomst verduidelijkten. Ik vond het dan ook een eer om de verjaardagseditie te maken. Het schilderij heet 'Human Skull in space' en zoals in een groot deel van mijn werk is er een wetenschappelijke verwijzing. Het schilderij zit stevig in de traditie van het stilleven en is opgebouwd met objecten waar ik mijn eigen betekenis heb ingelegd, soms darwiniaans van oorsprong (...). Ik denk dat het werk, op een bescheiden manier, de analytische geest van Darwin erkent, en zijn moed om achter ideeën te staan die in zijn tijd de stof van het bestaan en geloof in vraag stelden." De binnenkort te verschijnen Penguinuitgave wordt ingeleid en geannoteerd door William Bynum en kost 30 pond. (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home