woensdag 31 december 2008

Nieuwjaarswensen van 'De papieren man'

De papieren man wenst al zijn trouwe lezers en danseuse een fijne overgang naar 2009 en een vliegende start van het nieuwe jaar, vol boekenweelde en leesgenoegen. En natuurlijk krijgt u ook traditiegetrouw een muzikaal uitgeleide, ditmaal van The Chromatics (In the city). We hervatten de berichtgeving op vrijdag 2 januari. (afbeelding: popupboek Neiman Marcus)

Fenomenale Feminatheek van L.P. Boon binnenkort dan toch integraal in Antwerpen

De Fenomenale Feminatheek is binnenkort dan toch integraal te bekijken in Antwerpen. Na de heisa over het verbod op de tentoonstelling van Louis Paul Boons naaktprentjes in het Antwerpse FotoMuseum (zie hier), was de veelbesproken verzameling naakte vrouwenprentjes slechts één avond te bekijken in Gent, tijdens het voorjaarsfestival Zogezegd. Acteurs bladerden toen voor de nieuwsgierige kijkers op een vrij cerebrale manier door de collectie van 22.400 foto's vanachter een glazen archiefkast.
Maar enkele jonge Antwerpenaren, verenigd in vzw Den Tunnel, vonden dat Antwerpen een volwaardige revanche verdiende, zo meldt ATV. De Fenomenale Feminatheek wordt nu vanaf 5 februari 2009 tien dagen ongecensureerd getoond in evenementenzaal La Riva op het Eilandje. Het gebeuren wordt omlijst met evenementen, waarbij musici en kunstenaars “in interactie” gaan met de naakten. De erven Boon verlenen hun volledige medewerking. (DL)

Labels: , ,

Franse letterencoryfee Georges Belmont (99) overleden

In Frankrijk is de homme de lettres en vertaler Georges Belmont overleden op 99-jarige leeftijd. Belmont, die de beruchte serie Pavillons bij uitgever Robert Laffont onder zijn vleugels had, speelde een belangrijke rol in het Franse literaire klimaat in de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij introduceerde als vertaler onder meer auteurs als Graham Greene, Henry Miller, Henry James, Evelyn Waugh, Anthony Burgess en zelfs Ryu Murakami bij de Franse lezers. Belmont was ook bevriend met Samuel Beckett, James Joyce en André Gide.
Onder de titel Monsieur Proust verzamelde en publiceerde hij in 1973 de memoires van Céleste Albaret (de gouvernante van Marcel Proust). Als journalist was hij onder meer betrokken bij Paris Match, Marie-Claire en Jours de France, waarvan hij medestichter was. In 1960 had Belmont het allerlaatste interview met Marilyn Monroe. Hij was ook de mede-oprichter van de éditions Acropole. In 2002 publiceerde hij zijn herinneringen onder de titel Souvenirs d'outre-monde. Histoire d'une naissance. (DL)

Labels: ,

dinsdag 30 december 2008

Cubaans Hemingwaymuseum geeft 3.000 originele documenten vrij

Het museum Finca Vigía in de Cubaanse hoofdstad Havana zal 3.000 originele en nooit eerder gepubliceerde documenten vrijgeven uit de nalatenschap van Ernest Hemingway (1899-1961), zo meldt TV5. De papieren worden gedigitaliseerd en openbaar gemaakt vanaf 5 januari 2009 voor academici die het werk van de schrijver willen onderzoeken. Hemingway liet na zijn zelfmoord in 1961 allerhande documenten achter in zijn huis in de wijk San Francisco de Paula. Hij had het huis in 1939 gekocht en schreef er onder meer For Whom the Bell tolls en The Old Man and the Sea. De nalatenschap van Hemingway werd bewaard, gerestaureerd en gedigitaliseerd door specialisten van het Hemingway Museum, Centro Nacional de Conservación y Restauración y el Consejo Nacional de Patrimonio Cultural. Zo'n 3.200 pagina's van manuscripten, telegrammen en brieven worden nu beschikbaar gemaakt. De voormalige woning is al enige tijd het voorwerp van een controverse tussen de Cubaanse autoriteiten en de US National Trust for Conservation. Deze laatste organisatie beweert dat het museum slecht gerund wordt en de verschillende parafernalia slecht bewaard. Enkele maanden geleden kreeg de Ierse schrijver Adrian McKinty bij een bezoek aan het museum nog een boek uit de bibliotheek van Hemingway aangeboden door een Cubaanse bewaker. Zie het bericht van The Times van toen en het bericht nu in de Cubaanse staatskrant, Granma. (HC - Foto: Hemingway in de Finca Vigía, Ernest Hemingway Photograph Collection, John F. Kennedy Presidential Library and Museum, Boston)

Labels: ,

Uitgeverij Van Oorschot start met nieuwe "kernachtige" reeks poëziebloemlezingen

De Nederlandse uitgeverij Van Oorschot heeft het initiatief genomen voor een nieuwe reeks poëziebloemlezingen, waarbij hedendaagse dichters een "kernachtige" selectie maken uit het werk van overleden of klassieke dichters en de boeken ook telkens inleiden. Zojuist zijn de twee eerste delen verschenen. Ingmar Heytze koos in Ik ga maar en blijf gedichten van J.C. Van Schagen (1891-1985), de 'idiot savant die je hart verovert en de ramen in je hoofd tegen elkaar openzet.' Zijn poëzie is direct van toon en nog steeds tijdloos, aldus Heytze. Marjoleine de Vos opteerde in Je bent de wolken en je bent de hei voor de lichte, vertellende kant van Johann Andreas dèr Mouw (1863-1919) en de manier "waarop hij het verlangen naar het hogere in het bestaan zo aards maakt".
Van Oorschot maakte voor elk van de bundels een eigen website waar de inleiding te lezen is en waar men zich kan abonneren op een gedicht per werkdag (zie http://www.jcvanschagen.nl/en
http://www.jadermouw.nl/). Voor 2009 zijn in de reeks onder meer bloemlezingen voorzien van Jan Hanlo, Chris J. Van Geel en M. Vasalis.
De uitgeverij heeft een traditie in het uitgeven van Verzameld Werk-edities van dichters en bracht onder meer de 'vignettenreeks' (1950-1975). De nieuwe bloemlezingenreeks kreeg subsidiëring van de Turing Foundation. (DL)

Labels: ,

maandag 29 december 2008

Amerikaanse auteur verzon liefdesgeschiedenis in Duits concentratiekamp

In de Verenigde Staten is flinke ophef ontstaan over een boek van de 79-jarige auteur Herman Rosenblat, waarin hij verhaalt over zijn amoureuze belevenissen in een Duits concentratiekamp, zo meldt Yahoo News. Angel at the Fence, the true story of a love that survived, blijkt nu gedeeltelijk verzonnen en wordt door de uitgever Berkley Books teruggetrokken. Het boek zou normaal in februari verschijnen en was in de talkshow van Oprah Winfrey al vooraf geprezen als een krachtig en ontroerend liefdesverhaal. Rosenblat, die wel degelijk in een Duits concentratiekamp verbleef, heeft intussen toegegeven dat hij zijn herinneringen fors heeft aangedikt, nadat onderzoekers, familieleden en vrienden op talloze contradicties stuitten. Rosenblat verklaarde dat hij met zijn boek enkel maar "geluk en hoop wilde verspreiden onder de mensen. Mijn motivatie was om goed te doen." Rosenblat voegt zich met deze hoax toe aan een lange lijst van auteurs die de Holocaustgebeurtenissen naar hun hand zetten, waaronder Benjamin Wilkomirski en recent de Belgische Micha Defonseca, van wie aan het licht kwam dat ze haar Holocaustautobiografie Misha. Survivre avec les loups en haar overleven bij een roedel wolven goeddeels had gefingeerd (zie ons DPM-bericht hier en daar destijds).
In Angel at the Fence vertelt Rosenblat, over zijn leven in Schlieben, een subkamp van Buchenwald en over zijn ontmoeting met zijn toekomstige vrouw Roma Radzicky. Rosenblat beweerde dat hij aan de praat raakte met Radzicky, een joods meisje uit een christelijke familie, dat vlakbij het kamp woonde. Dat gebeurde via de prikkeldraad waarlangs zij Rosenblat regelmatig voorzag van appels en brood. Maandenlang konden zij zo met elkaar contact houden, tot op het moment dat Rosenblat werd overgebracht naar een ander kamp. Ze verloren elk contact tot ze elkaar - tijdens een blind date in de jaren vijftig - opnieuw ontmoetten in New York, waarna hun liefdesaffaire oplaaide. Vervolgens huwden ze en eerder dit jaar en vierden ze zelfs hun 50ste huwelijksverjaardag. Maar onderzoekers wezen erop dat de structuur van het kamp en de veiligheidsmaatregelen van de SS een dergelijke ontmoeting compleet onmogelijk maakten. Bovendien bestaat er geen enkel getuigenis van andere kampbewoners over de feiten. Ook familieleden van Rosenblat hadden in de loop van de jaren ernstige vragen gesteld bij de waarheidsgetrouwheid van het verhaal.
In de loop van de jaren mocht Rosenblat, een voormalige tv-hersteller, zijn verhaal niettemin twee keer komen doen in de talkshow van Oprah Winfrey, die het liefdesverhaal omschreef als "the single greatest love story ... we've ever told on the air." Rosenblat had de liefdesaffaire tien jaar geleden al aangewend in een novelle die hij voor een krantenverhalenwedstrijd ter gelegenheid van Valentijnsdag had ingestuurd. Het verhaal vormde ook de inspiratie voor een kinderboek (Angel Girl van Laurie Friedman) en begin 2009 zouden ook de opnames startten van de verfilming. De nieuwe holocausthoax doet weer vragen rijzen over de manier waarop uitgevers aan fact checking doen bij dergelijke delicate onderwerpen (zie bijvoorbeeld ook de affaire rond Margareth Jones en Love and Consequences).
Berkley Books eist in ieder geval het voorschot terug dat Rosenblat ontving. Niet duidelijk is of ook de filmopnames zullen stopgezet worden, al zou Rosenblat de opbrengsten nu willen afstaan aan Holocaustoverlevers. Overigens is het niet voor het eerst dat Oprah Winfrey in de val van schrijversverzinsels trapt: ook James Frey's relaas over zijn drugsverslaving A Million Little Pieces - door Winfrey zwaar bejubeld - bleek achteraf regelrechte fictie. Zie ook The Guardian en BBC News. (DL)

Labels: ,

zondag 28 december 2008

Britse acteurs brengen hulde aan overleden Harold Pinter

In de Londense theaterwijk West End hebben acteurs hulde gebracht aan de deze week gestorven Britse toneelauteur en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Dat gebeurde tijdens een speciale voorstelling van zijn stuk No Man's Land in een uitverkocht Duke of Yorktheater, zo meldt de BBC.
Acteur David Bradley richtte het woord tot een bomvolle zaal."Pinter was een van de grootste literaire figuren ooit en zijn dood betekent een monumentaal verlies: zijn invloed op de theaterwereld valt niet in te schatten. Zolang er acteurs zijn en theater bestaat, zullen zijn stukken opgevoerd worden." Acteur sir Michael Gambon las een passage voor uit No Man's Land, die op Pinters verzoek ook zal worden voorgelezen op zijn begrafenis. Talloze toeschouwers konden hun tranen niet bedwingen tijdens de voorlezing. Gambon reciteerde onder meer: "And so I say to you, tender the dead as you would yourself be tendered, now, in what you would describe as your life."
Pinter schreef meer dan 30 toneelstukken waarvan The Caretaker en The Birthday Party tot de bekendste behoren. Ook andere acteurs brachten de voorbije dagen een hommage aan Pinter, die zich de laatste jaren ook liet opmerken met virulente politieke oekazes tegen de Amerikaanse en Britse buitenlandpolitiek en via zijn inzet voor mensenrechten. Glenda Jackson, de voormalige actrice die nu parlementslid voor Labour is, verklaarde dat de dood van Pinter "niet enkel een groot verlies voor de theaterwereld is, maar ook voor iedereen die zich inzet voor mensenrechten." (DL)

Labels: ,

zaterdag 27 december 2008

Amerikaanse toneelschrijver Dale Wasserman (94) overleden

In Paradise Valley (Arizona) is de Amerikaanse toneelschrijver Dale Wasserman op 94-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartaanval, meldt onder meer De Morgen. Hij verkreeg de meeste bekendheid met zijn scenario voor De Man van La Mancha, dat een doorslaand succes werd als Broadwaymusical en waarvoor hij bekroond werd met vijf Tony Awards. Het speelde tussen 1965 en 1971 onafgebroken in vier New Yorkse theaters en klokte uiteindelijk af op 2.300 voorstellingen. Het stuk - losjes gebaseerd op het leven van Miguel de Cervantes en zijn schepping Don Quichote - werd in meer dan veertig landen vertaald en regelmatig opgevoerd. Tegenover The Times gaf Wasserman ooit toe dat hij Don Quichote nooit gelezen heeft. "In feite hou ik niet echt van het boek. Het was vooral de levensloop van Cervantes die me interesseerde."
Ook schreef hij een toneelversie van Ken Kesey's roman One Flew Over the Cuckoo's Nest, evenwel niet de versie die gehanteerd werd voor de film met Jack Nicholson uit 1975.
Wasserman startte zijn loopbaan als scenarioschrijver voor televisiedrama's en maakte daarna naam als scenarist voor diverse films waaronder The Vikings (1958) en Mister Buddwing (1966). In totaal schreef hij zowat tachtig scripts voor film, theater en televisie. Zie een uitgebreide obit in The New York Times. (DL)

Labels: ,

PERIODIEK # 7 - Het Trage Vuur, Hollands Diep en Passionate

Tijdschriftenrubriek waarin met regelmaat een graai wordt genomen uit het aanbod literaire magazines dat op ons bord belandt:
°°HET TRAGE VUUR thema 'Spel': Het Trage Vuur is een literair tijdschrift dat uitdrukkelijk een niche bedient en zich sinds flink wat jaren op de Chinese literatuur toespitst. Met veel inhoudelijke zorg en een uitgekiende, onopdringerige vormgeving heeft het zijn plaats weten te veroveren. De klemtoon ligt op hedendaags Chinees proza en poëzie - zij het zonder de klassieke letterkunde te verwaarlozen - aangevuld met essays, interviews, recensies en kunstreproducties. In het recentste nummer is het thema 'spel' - in de literaire zin van het woord - uitverkoren en dat leidt tot een nummer waarvoor je recht gaat zitten. Jan De Meyer schrijft in het inleidend stuk Oulipianen in de Chinese middeleeuwen, over de raaklijnen tussen de hoofdmannen van het Ouvroir de Littérature Potentielle (Georges Perec en Raymond Queneau) en de klassieke Chinese verskunst uit de Middeleeuwen, waarin zich de 'contrainte', bewust spel en experimenteerplezier verenigt. Zo bekijkt De Meyer hoe bij momenten palindromen en kettingverzen (de 'sneeuwbal') zich manifesteren, als proto-oulipiaanse vormen. Voorts klassieke verhalen waarin de homo ludens opduikt: Niu Sengru (met Als de spoken schaakspelen), vier Tang-gedichten over de jacht, een verhaal van Pu Songling, Voetbal op het Dongtingmeer en Cao Xueqin, De droom van de rode kamer. In de moderne afdeling stuiten we onder meer op Hartenvrouw van Su Tong, een van de best verkopende en meest gelezen Chinese auteurs en een bespiegeling van Liang Shiqiu over schaken. Verder bevat Het Trage Vuur ook een aantal boekbesprekingen. Het blad ontbeert wel een algemene inleiding over het hoe en waarom van de keuze voor dit thema. (DL)
°°HOLLANDS DIEP Het Nederlandse magazine Hollands Diep heeft zich in een mum van tijd in de leesportefeuille weten te nestelen door een amalgaam van reportage, essay, fotografie en korte rubrieken over het hele palet van cultuurverschijnselen. Het verschijnt vanaf nu zelfs zesmaal per jaar. Op de cover van het zojuist verschenen nummer lokt Scarlett Johansson ons met haar welgevormde stootkussentjeslippen moeiteloos binnen. De Amerikaanse schrijfster A.M. Homes fictionaliseert een interview met actrice Johansson en doet alsof het gesprek plaatsvond tijdens een soort korte roadtrip, alsof ze met een girl next door op pad was. De lezer voelt al gauw dat er iets niet klopt, maar gaat gewillig mee. Als je het geforceerde omhulsel afpelt, hou je een aardig interview over (vol zelfkennis?): "Ik ben vastberaden, nieuwsgierig, belangstellend, hartstochtelijk, gevoelig en ongeduldig. En ik denk dat ik vooral gefascineerd ben door de menselijke natuur en sociale gedragingen...en ik ben 1 meter 60, blond, met rondingen."
De literatuur is in dit Hollands Diep-nummer minder prominent aanwezig dan normaal, met weliswaar een grote reportage van Nicolaas Matsier die door het Engeland van Lewis Carroll reisde. Voorts duikt zelfs Guy Verhofstadt op, met een hem kenmerkend essay over de nieuwe wereldorde en veel fotografie, met onder meer Richard Avedon en de HD-fotografieprijs 2008. Wetenschappers, politici, opiniemakers én schrijvers publiceren een open brief aan Barack Obama. Het mooiste stuk is misschien wel dat van de onvolprezen Douwe Draaisma over 'de schoonheid van autisme.' Totaalbeeld: een aardig nummer, maar met iets te weinig reportages of stukken waarvoor je echt de omweg naar de krantenkiosk moet maken. Tenzij u een zwak hebt voor Scarlett Johansson, want de foto's snijden je de adem af. (DL)
°°PASSIONATE: Het onvoorspelbare, ja, zelfs grillige karakter van het literaire magazine Passionate maakt dat je altijd met vreugde uitkijkt naar een nieuw nummer, waarin steevast veel aandacht gaat naar aankomend talent en interview, essay, recensies en kortverhalen elkaar behendig in evenwicht houden. Het verse nummer heeft Thomas van Aalten op zijn front, hij wordt door Erik Brus geïnterviewd over zijn nieuwe roman De onderbreking. Verder onder meer verhalen van de talentvolle Auke Hulst en ook Yorgos Dalman plus interviews met Antonio Ungar en David Eugene Edwards. Passionate houdt graag de vinger aan de pols van het nieuwe proza, maar verliest het verleden niet uit het oog. Roland Fagel schrijft - zonder grote aanleiding - een korte maar doortimmerde inleiding op het surrealisme en Saskia De Coster celebreert de twijfel van Louis Aragon (foto): "Daar is hij wereldberoemd mee geworden, maar bepaald niet populair bij de massa. Wel bij zijn vrouw. De man veranderde voortdurend van Waarheid, maar nooit van vrouw." En De Coster schrijft schamper over het surrealisme: "Een surrealistisch doek is te herkennen aan de wemeling van mieren, voiles en blote vrouwenbustes. Surrealistische filmscenario's lijken doorgaans geïnspireerd op de dromen van Frans Bauer. [...] Nee, het waren niet altijd de meest getalenteerden die zich aansloten bij de surrealisten. Maar onder degenen die de beweging op gang getrokken hadden en voortstuwden zaten rasartiesten als Louis Aragon." (DL)

Labels:

vrijdag 26 december 2008

'Eerste' Clausgedicht haalt 2.400 euro op veiling in Oostende

In Oostende is vannamiddag het 'eerste' gedicht van Hugo Claus ter veiling gegaan voor 2.400 euro, in een lot met andere Clausparafernalia, meldt deredactie.be. Het expressionistisch getinte gedicht Grauwvuur (over een mijnramp) schreef Claus in de zomer van 1942 op 13-jarige leeftijd. Hij offreerde het aan zijn toenmalige klasgenote Mirjam Soetaert in de Rijksmiddelbare school in Kortrijk, die het onlangs, na Claus' dood, wenste te verkopen (zie dit DPM-bericht).
Het is het vroegste gedicht van Claus dat tot op heden bekend is. Mirjam Soetaert, die samen met Claus in het tweede middelbaar Grieks-Latijnse zat, hield het gedicht 66 jaar bij. Het bleek geschreven op een pagina uit een schoolschrift en is gesigneerd "Claus Hugo" en gedateerd "22 zomermaand 1942" Op de voorzijde schreef Claus de boodschap "aan niemand toonen a.u.b." aan Soetaert.
Het gedicht werd nu geveild bij veilinghuis De Wit, samen met een klasfoto, een proclamatieboekje van de Rijksmiddelbare School in Kortrijk en Soetaerts latere (weliswaar zeer beperkte) briefwisseling met Claus. De koper van het gedicht is voorlopig anoniem, zijn bod deed hij via de telefoon. (DL)

Labels: , ,

Europese digitale bibliotheek is weer online

De portaalsite van de Europese digitale bibliotheek Europeana, die vorige maand meteen na de lancering op 20 november crashte vanwege een te grote toeloop, is terug online gekomen, zo meldt BBC News. De capaciteit van de webserver is verviervoudigd om de hoge bezoekersaantallen het hoofd te kunnen bieden, zo zegt de Europese Commissie. De homepage waarschuwt er echter voor dat de "gebruikservaring mogelijk in deze testfase nog niet optimaal is." en "dat het bezoekersaantal in piekmomenten gelimiteerd wordt." Bij de start op 20 november kwamen er 10 miljoen hits op een uur tijd, wat de crash veroorzaakte. De makers hadden gerekend op maximaal 5 miljoen bezoekers per uur. (zie ons toenmalig DPM-bericht).
Europeana geeft toegang tot een plejade aan culturele collecties uit deelnemende landen van de Europese Unie, waarbij Frankrijk een groot aandeel heeft. Er zijn twee miljoen boeken, kaarten, geluidsfragmenten, foto's, archiefdocumenten, schilderijen en films beschikbaar. Talloze Europese topmusea zoals het Louvre en het British Museum participeren aan het project. Wanneer de site in 2010 volledig operationeel is, zou ze 10 miljoen werken moeten bevatten. (DL)

Labels: ,

donderdag 25 december 2008

Nobelprijswinnaar en toneelauteur Harold Pinter (78) overleden

De Britse (toneel)schrijver en dramaturg Harold Pinter, in 2005 nog bekroond met de Nobelprijs voor Literatuur, is in Londen op 78-jarige leeftijd aan de gevolgen van leverkanker overleden, meldt BBC News. "Hij was fantastische man en het was een voorrecht om meer dan 33 jaar met hem te zijn", zo verklaarde zijn tweede echtgenote Lady Antonia Fraser. Hij geldt als een van de voornaamste naoorlogse Britse toneelauteurs, The Guardian schrijft in zijn obituary zelfs dat Pinter qua invloed op theatermakers slechts Samuel Beckett moet laten voorgaan. Zijn oeuvre telt zowat 30 stukken, waaronder The birthday party, The dumb waiter, The caretaker, The homecoming en televisiespelen als The Go-Between vermaard zijn. Ook schreef hij het scenario voor de speelfilm The French Lieutenant's Woman (1981), naar een boek van John Fowles. Hij had het patent op snedige dialogen en huisclos-situaties, met personages die zich telkens hogelijk bedreigd voelen vanuit de buitenwereld. Pinter smokkelde een onversneden huiskamerrealisme ("kitchen sink drama") binnen in de theaterschrijfkunst, met ook veel onheilspellende stiltes. Zijn stukken zijn donkere studies van eenzame, saaie levens, telkens escalerend naar de rand van de chaos.
Het adjectief "Pinteresque" heeft een plaats in de Oxford English Dictionary gekregen. In zijn in memoriam in NRC schrijft Wilfred Takken het begrip als volgt: "Macht en weerloosheid, dominantie en nederigheid, seksuele agressie en tederheid, de vrouw die dankzij verleidingskunst sterker is dan de man en de man die weerloos aan haar is overgeleverd: het zijn de 'Pinteresque' ingrediënten van al zijn toneelstukken." Hein Janssen voegt er in de Volkskrant aan toe: "Het lezen van een toneelstuk van Pinter is dan ook een groot genoegen: de dialogen zijn geschreven op het scherp van de snede, en als een muziekstuk gestructureerd - muziek over de ruis van het dagelijks leven."
Pinter, zoon van een joodse kleermaker uit de Londense East End, schreef ook poëzie en proza en was sterk politiek geëngageerd, een radicalisme dat met de jaren enkel nog toenam. Zo liet hij zich regelmatig vernietigend uit over de Amerikaanse en Britse buitenlandpolitiek en de invasie in Afghanistan en Irak. Pinter ontving onder meer een CBE in 1966, de Shakespeareprijs in 1970, de Oostenrijkse Staatsprijs voor Literatuur in 1973 en de David Cohen British Literature Prize in 1995. De bekroning met de Nobelprijs werd door het Nobelcomité in 2005 als volgt gemotiveerd: "Harold Pinter, die in zijn toneelstukken de afgrond onder het alledaagse gezwets blootlegt en de gesloten deur waarachter onderdrukking heerst, loswrikt." Zijn stukken worden wereldwijd nog altijd veelvuldig opgevoerd. Zijn enige roman De dwergen (1990, maar in feite een herwerkte versie van een in de jaren vijftig geschreven boek) verscheen in 1991 in het Nederlands bij Bert Bakker. Het boek werd bij Prometheus herdrukt in 2005. Bij De Bezige Bij verscheen in datzelfde jaar De huisbewaarder en andere stukken.
Hier kun je zijn Nobellezing uit 2005 bekijken en beluisteren. Pinter leed toen al aan slokdarmkanker, die later uitzaaide. Hij bleef tot de laatste maanden nog aan de slag, als verzetsdaad tegen zijn ziekte. Zie ook de obituary's in The Times, AFP en The Independent. (DL) EXTRA: een kort interview met Harold Pinter van Charlie Rose: 'It ain't nice to be dead.'

Labels: , ,

Duitsland loopt warm voor Buddenbrooks-verfilming

In Duitsland gaat dezer dagen de somptueuze verfilming in première van Buddenbrooks, gebaseerd op de gelijknamige roman van Thomas Mann. De familiesage van een Lübecks koopmansgezin geldt als een getuigenis van de negentiende eeuw in Duitsland en blijkt door de economische crisisatmosfeer weer aan actualiteit te hebben gewonnen , zo meldt The Guardian. Het boek schetst de opkomst en ondergang van een middenklassegezin, waarbij de jongere generaties de rijkdom van de oudere generaties over de balk gooien. Veel waarnemers en critici herkennen in Buddenbrooks de parallellen met de hedendaagse recessie als gevolg van galopperend kapitalisme en zien de prent dan ook als een morele les. Der Tagesspiegel zegt dat de film poogt om het lot van Duitsland en de wereldeconomie in verband te brengen met het lot van de Buddenbrooksfamilie en hun bedrijfsvoering. "Wat komt dichter bij de verklaring van onze situatie dan het fenomeen van decadentie?"
Regisseur Heinrich Breloer zegt dat hij drie jaar geleden bij het concipiëren van de film het economische aspect meer naar voren heeft getrokken, zonder dat hij wist dat hij daarmee zo'n gevoelige snaren zou raken.
Paradoxaal genoeg is de Duitse megaproductie met zijn budget van 16,2 miljoen euro de duurste Duitse film uit de befaamde Bavariastudio's sinds Das Boot in 1981. De première wordt opgeluisterd met een groots en overvloedig feestmaal, waarop je vooraf kunt intekenen.
De kritiek kijkt intussen met argusogen naar de acteerprestaties van Jessica Schwarz, die de vrouwelijke hoofdrol van Tony Buddenbrook vertolkt. Zij brak door met haar rol in Tom Tykwers Het parfum en gaat binnenkort Romy Schneider spelen in een biopic over de tragische Sissi-actrice.
Intussen worden er ook vragen gesteld over de verfilmbaarheid van Thomas Manns werk. Er zijn mettertijd zowat 20 films gemaakt op basis van zijn oeuvre, waaronder vier versies van Buddenbrooks. Maar slechts Luchino's Visconti's Dood in Venetië wist zijn plaats te veroveren in de Europese filmcanon. Peter Zander, de auteur van een boek over Mann en zijn bioscoopadaptaties, zegt dat de "magere succesratio" van Mannverfilmingen veel te maken heeft met "het gebrek aan actie in zijn boeken. Lange, reflectieve passages en geaffecteerde dialogen maken het er niet gemakkelijker op. En zijn delicate ironie is moeilijk te capteren." (DL)

Labels:

woensdag 24 december 2008

Spaanse auteur Rafael Abella (91) overleden

De Spaanse schrijver Rafael Abella is op 91-jarige leeftijd overleden in Barcelona, zo meldt de krant El Pais. Hij verwierf enige bekendheid als "historicus van het alledaagse leven" van de Spaanse bevolking. Tijdens de Spaanse burgeroorlog streed Abella aan de zijde van de latere dictator Franco. Het werd een terugkerend thema in zijn werk, waarin het leven tijdens de burgeroorlog en het regime van Franco (1939-1975) uitputtend behandeld werd. Toch poogde hij een neutrale positie in te nemen. "Ik ondervond na de oorlog een diepe treurigheid en het grootste respect voor die Spanjaarden die als verliezer waren uitgeroepen", zo beweerde hij. Tot zijn boeken behoren Lo que el siglo XX nos ha dado, Por el Imperio hacia Dios: crónica de una posguerra, Anécdotas para después de una guerra en La vida cotidiana durante el régimen de Franco. (DL)

Labels: ,

E-loze roman 'La disparition' van Georges Perec komt eindelijk in Nederlandse vertaling

Schrijver Georges Perec 1936-1982) was een ware duivelskunstenaar met het Frans. Verzot als hij was op taalspelletjes en woordpuzzels, kende hij als romanvernieuwer zijn gelijke niet, al zat onder die speelse deklaag de ernst verscholen. De Franse auteur van meesterwerken als Les choses (1965) en La vie mode d’emploi (1978) legde zich als lid van de Ouvroir de Littérature Potentielle (OULIPO) bij het schrijven ook graag formele beperkingen op, om te zien hoe hij het er binnen dat keurslijf vanaf bracht. In 1969 rondde hij zo zijn stoutmoedigste onderneming af: de 319 pagina’s tellende cultroman La disparition, die geen enkele keer de letter e bevatte. Merkwaardig genoeg bleek dit boek volgens de principes van een lipogram ook nog behoorlijk spannend te zijn. Hoofdpersonage Anton Voyl raakt verstrikt in de zoektocht naar een merkwaardige verdwijning en Perec wendde met verve alle trucs van de whodunit aan. Het huzarenstuk van La disparition werd volkomen onvertaalbaar geacht, maar in 1994 verscheen er onder de titel A void toch een bejubelde Engelse versie.
Dat dit boek ooit nog een Nederlandse tegenhanger zou krijgen, leek helemaal ondenkbaar. Vooral omdat je op extra beperkingen stuit door de lidwoorden de, het en een. Taalbezetene Battus, bekend van zijn Opperlands woordenboek, bedankte meermaals feestelijk voor de klus. Maar kijk, nu is het dan toch zover: uitgeverij De Arbeiderspers kondigt voor april 2009 de verschijning aan van ’t Manco, precies veertig jaar nadat het boek in Frankrijk uitkwam. Opvallend is dat het helemaal geen door de wol geverfde vertaler is die de uitdaging aannam, maar organisatie-adviseur Guido van de Wiel. Zijn Frans was aanvankelijk beperkt en hij moest zich laten bijscholen door een docent Franse taal- en letterkunde. Van de Wiel heeft tien jaar onverdroten aan ’t Manco gewerkt. Heeft hij “het onzegbare zegbaar gemaakt”, “het onzichtbare zo zichtbaar mogelijk maakt?” en het “onbereikbare zo dicht mogelijk benaderd?” Het wordt uitkijken hoe Van de Wiel deze bijna zelfdestructieve dans op het slappe koord – die ongetwijfeld onder vertalers een hoogoplopend debat zal veroorzaken – wist vol te houden. Zojuist verscheen ook een door Rokus Hofstede herziene vertaling van Ruimten rondom van Perec.
In Frankrijk is intussen de aandacht voor Perec volop opgelaaid na de uitgave van een nooit eerder in boekvorm verschenen tekst van Perec: L'art et la manière d'aborder son chef de service pour lui demander une augmentation. Deze rocambeleske gedachtenoefening, daterend uit 1968 en ooit verschenen in het tijdschrift L'Enseignement programmé, probeert na te gaan wat er gebeurt als je opslag vraagt aan je rechtstreekse chef. Vertrekkend van een absurd en bijna hilarisch organigram belanden we in een ware hindernissenrit, waarbij een eenvoudig verzoek een nachtmerrie kan worden. Wat is de baas er wel? Zal hij je een stoel aanbieden? Heeft hij wel een goed humeur? Er komt nogal wat kijken bij deze op zich simpele kwestie, die ook in deze crisistijden allicht met prudentie dient aangepakt te worden. Een rit op de roetsjbaan van Perec in 88 pagina's zonder interpunctie. Zie deze recensie in L'Express.
Wie dan weer zin heeft in meer lipogrammatisch vertier, moet vaststellen dat Perec ook ferme navolgers heeft gekregen. De Canadees Christian Bök maakte furore met Eunoia, waarin in elk van de vijf hoofdstukken afwisselend slechts een klinker gebruikt wordt. Bök werkte zeven jaar aan zijn stunt. Het boek werd in Canada een bestseller en wekt nog steeds veel aandacht, zie hier onlangs bij de BBC en de Times. Nog meer Pereciana vind je op deze webpagina. (DL)

Labels: ,

Hans Warren herdacht met twee tentoonstellingen in najaar 2009

De Nederlandse dichter, criticus en dagboekschrijver Hans Warren (1921-2001) wordt tijdens het najaar 2009 in de Zeeuwse stad Middelburg herdacht met twee tentoonstellingen over zijn werk, zo meldt de Hans Warren website van Ronny Boogaart en Eric de Rooy. In het jaar dat het allerlaatste deel van de Geheime Dagboeken komt te verschijnen, slaan onder meer het Zeeuws Museum en de Zeeuwse Bibliotheek de handen in elkaar. Het Zeeuws Museum zou onder meer de collectie etnografische kunst van Warren belichten en wil een beeld schetsen van Warrens 'fascinatie met het vreemde'. In de Zeeuwse bibliotheek zullen dan weer de hoogtepunten uit de nalatenschap van Warren te bekijken zijn. Telkens zou er een catalogus verschijnen.
In het recentste nummer van het tijdschrift De Parelduiker staat overigens het essay 'Een zwijgende Sibylle' van Ronny Boogaart en Eric de Rooy over 'de muze van Hans Warren en Jan Wolkers', die als Sybille voorkomt in Warrens dagboeken, maar in werkelijkheid Maria de Roo heette. De Roo was een tijdlang gehuwd met Wolkers. (DL)

Labels: ,

dinsdag 23 december 2008

Graaien in de boekeneindejaarslijstjes

Wie als krant, weekblad of boekenbijlage geen best of-boekenlijstje heeft, hoort er dezer dagen niet echt bij, zou je zo denken. En wees niet bevreesd, ook De papieren man laboreert in stilte aan zijn lijstvorming. In afwachting alvast een graai uit recent online verschenen boekenlijstjes van diverse media:
==Vijftien de Volkskrant-recensenten over hun beste boeken van 2009.
==De favoriete drie titels van de critici van De Groene Amsterdammer.
==Ook Het Parool porde zijn recensenten aan tot reflectie over het voorbije boekenjaar.
==Pieter Steinz becommentarieert het beste en het slechtste boek op NRC Boeken.
==De Standaard der Letteren wijdde een heel nummer aan de boekenlijstjes van zijn medewerkers: Jhumpa Lahiri kwam er triomfantelijk uit naar voren.
==De Morgen publiceert morgen zijn eindejaarslijstjes in het boekenkatern Uitgelezen (waaronder dat van uw dienaar)
==Books of the Year in The New Statesman.
==De tien beste boeken van 2008 geselecteerd door de New York Times.
==De twintig beste boeken van het jaar volgens The Independent.
==Beste boeken: de keuze van The Economist.
==De vijftig beste fictie- en poëzieboeken van 2008, aldus The San Francisco Chronicle.
==De favorieten 2008 van de Words Without Borders-redactie.
==De fictiefavorieten van The Times.
==De toplijst van Publisher's Weekly.
==Bedenkingen over eindejaarslijstjes in de London Review of Books.
==The Village Voice en hun favoriete 'obscure boeken.'
==De beste Aziatische boeken in The Japan Times.
==En als klap op de vuurpijl: Largehearted boy rubriceert jaarlijks zoveel mogelijk boekeneindejaarslijstjes. (DL - affiche van CPNB-actie 1958)

Labels:

maandag 22 december 2008

Heengegaan: Adrian Mitchell, Julius Fast en Netty Koen-Conrad

Drie auteurs van diverse pluimage zijn de voorbije dagen overleden. Een overzicht:
**In Groot-Brittannië is de romancier, toneelschrijver en dichter Adrian Mitchell (foto) op 76-jarige leeftijd overleden. De voormalige journalist gold ook als een van de belangrijkste pleitbezorgers van de Britse 'antibom'-beweging Campaign for Nuclear Disarmament en was vaak actief als 'politiek dichter. Zie een uitgebreide obituary in The Guardian. Mitchell was een bevlogen voordrachtskunstenaar. In 1996 stond hij op het programma van Poetry International in Rotterdam.
**De Amerikaanse auteur Julius Fast, die in de herinnering blijft met het boek Body Language (De taal van het lichaam), is op 89-jarige leeftijd gestorven, zo meldt Skynet.
**De Nederlandse schrijfster Netty Koen-Conrad (91) is overleden op 91-jarige leeftijd, schrijft De Morgen. Haar familie maakte het nieuws vandaag bekend, maar de schrijfster met zowat dertig boeken op haar naam overleed al op maandag 15 december. (DL)

Labels:

Vijf schrijversbiografieën krijgen steun van letterenfondsen

Het Nederlandse en Vlaamse Fonds voor de Letteren heeft vijf biografen dit jaar een maximale beurs van 40.000 euro toegekend uit hun gezamenlijk budget voor de schrijversbiografie.
Johan Vanhecke, werkzaam bij het Letterenhuis in Antwerpen, ontvangt een beurs voor het schrijven van de biografie van Johan Daisne (1912-1978). Vanhecke leidt het Studiecentrum Johan Daisne. De biografie zal naar verwachting najaar 2011 bij Houtekiet verschijnen.
Verder krijgt Onno Blom een beurs. Hij werkt aan een biografie van Jan Wolkers. Hij publiceerde eerder Zo is het genoeg (De Bezige Bij, 2008), over het laatste levensjaar van Wolkers en is tevens schrijver en samensteller van Marszwart & titaanwit (De Bezige Bij, 2008) over het beeldend werk van Wolkers. De biografie van Jan Wolkers zal naar verwachting in 2012 bij De Bezige Bij verschijnen.
NRC-journalist Arjen Fortuin is bezig aan een biografie van uitgever Geert van Oorschot (1909-1987) die onder het pseudoniem R.J. Peskens ook verhalenbundels publiceerde. Van Oorschot was ook een notoir brievenschrijver. Fortuins biografie zou in 2012 verschijnen bij uitgeverij Van Oorschot.
Van Evelien Gans verscheen begin 2008 het goed onthaalde eerste deel van de dubbelbiografie van Jaap & Ischa Meijer onder de titel Jaap en Ischa Meijer. Een joodse geschiedenis 1912-1956 (Bert Bakker). In het nieuwe deel, eveneens een dubbelbiografie van vader en zoon, treedt Ischa Meijer meer op de voorgrond. Ook de biografie van dichter en literator Albert Verwey (1865-1937), geschreven door NIOD-onderzoeker Madelon de Keizer, zal naar verwachting in 2012 uitkomen. De letterenfondsen ontvingen dit jaar in totaal negentien aanvragen voor een biografiebeurs, die werden beoordeeld door een Vlaams-Nederlandse adviescommissie. (DL - foto Johan Daisne)

Labels: ,

Zeldzame dichtbundel van Sylvia Plath duikt op in Oxfam Bookshop in Glasgow

Een zeldzame editie van de dichtbundel Ariel van de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath is toevallig geschonken aan een Oxfam Bookshop in Glasgow en daar van de hand gegaan voor 350 pond, zo meldt BBC News. Een inwoner van Glasgow kocht de hardcover van Ariel - nog met het omslag eromheen - als kerstpresentje voor zijn dochter.
Ariel verscheen postuum na Plath' zelfmoord in 1963. Plath was gehuwd met Ted Hughes, die later de Britse Poet Laureate werd.
Het was de plaatselijke bookstoremanager van Oxfam die in de gaten had dat hij een waardevol werk kreeg aangeboden. "Het is altijd opwindend om een eerste druk in handen te krijgen, zeker omdat je weet dat dit Oxfam zal vooruithelpen", zo zei Eddy Steel. "In de Derde Wereld kan 350 pond al heel wat teweegbrengen. Het komt trouwens niet vaak voor dat we boeken van Sylvia Plath binnenkrijgen", voegde hij eraan toe.
Van Oxfam Bookshops gesproken: in Antwerpen is zojuist ook een Oxfamboekenwinkel geopend aan de Sint-Jacobsmarkt. Het gaat om de derde Oxfamboekenwinkel in Vlaanderen, na Gent en Turnhout. De zaak is nog op zoek naar een paar bijkomende vrijwilligers. (DL)

Labels: , ,

zondag 21 december 2008

Peter Englund wordt nieuwe permanente secretaris van Nobelprijsjury

De Nobelprijsjury voor Literatuur heeft een nieuwe permanente secretaris aangeduid. De historicus en schrijver Peter Englund (51) krijgt vanaf 1 juni 2009 de leiding van de 18-koppige Zweedse Academie die jaarlijks de prijs uitreikt, zo meldt het Svenska Dagbladet. Englund verzorgt vanaf dan ook de perscontacten en kondigt de winnaar aan. Englund is het jongste lid van de Academie en volgt de 59-jarige Horace Engdahl op, die de functie tien jaar waarnam. Engdahl liet zich daarbij meermaals opmerken met controversiële uitspraken, maar gaf de Nobelprijs Literatuur wel een moderner aanzicht en betrachtte meer openheid. Dit jaar liet Engdahl zich kort voor de uitreiking in oktober smalend uit over de Amerikaanse literatuur, die volgens hem achterbleef bij de Europese: "“Natuurlijk is er krachtige literatuur in alle grote wereldculturen, maar je kunt er niet omheen dat Europa nog steeds het centrum van de literaire wereld is." Engdahl noemde de Amerikaanse literatuur toen "te geïsoleerd, te eenzelvig." (zie dit DPM-bericht) (DL)

Labels: ,

Erven Victor Hugo bijten in het zand bij procedureslag over vervolg 'Les Misérables'

In Frankrijk is een einde gekomen aan een van de langstlopende en ophefmakendste literair-juridische affaires van de laatste jaren. Een Parijse rechter in beroep heeft na een procedureslag van zes jaar uiteindelijk beslist dat twee vervolgdelen op Les Misérables (1862) van Victor Hugo mogen blijven verschijnen én geen aanslag op de integriteit van het oorspronkelijke werk van Victor Hugo betekenen, aldus AFP/TV5. De (verre) erfgenamen van Victor Hugo delven aldus het onderspit tegen uitgeverij Plon, die in juni 2001 twee 'sequels' had uitgebracht van Les Misérables, geschreven door Le Nouvel Observateur-journalist François Cérésa. De rechter zegt nu dat de uitgeverij en schrijver daartoe het recht hebben. "De auteur is vrij om de personages die hij terug tot leven brengt in nieuwe situaties te laten evolueren."
De "erfgenamen" van Victor Hugo - waarbij vooral achter-achterkleinzoon Pierre Hugo het voortouw nam - wilden in september 2001 voor de rechtbank zelfs een verbod afdwingen op twee erg losse interpretaties van Les Misérables. Het ging concreet om Cosette ou le temps des illusions en Marius ou le fugitif van François Cérésa. Deze boeken zetten het verhaal van Les Misérables geheel naar hun hand, waarbij bijvoorbeeld de snode inspecteur Javert (die eigenlijk in de Seine was verdronken) plots de rol van held kreeg. De goudsmid Pierre Hugo was vertoornd door deze ingrepen en argumenteerde dat de twee boeken een aanslag betekenden op "de morele auteursrechten van de familie". Een rechtsgang van verschillende jaren volgde, waarbij Pierre Hugo tot het uiterste ging. Pierre Hugo eiste liefst 675.000 euro schadevergoeding van de auteurs en uitgever Plon. De voorbije jaren kwam de zaak geregeld in de aandacht, zie ook dit BBC-bericht uit 2001. De Hugo-verdedigers stuurden zelfs brieven naar de Franse president Chirac, de Franse minister van Cultuur én het Europese parlement, om het boek te discrediteren. In een vrije tribune in Libération schreven de erfgenamen: "Kan men zich inbeelden dat iemand een tiende symfonie van Beethoven componeert?"
Op 31 maart 2004 werd de uitgeverij aanvankelijk veroordeeld tot een symbolische schadevergoeding van 1 euro aan de erven Hugo. Vervolgens ging Plon in cassatie. Op 30 januari 2007 gaf het hoogste gerechtshof Plon gelijk en het arrest werd verbroken, waarna het Parijse hof van beroep de zaak opnieuw diende op te nemen. Dat besliste nu definitief ten faveure van Plon, waar opgetogen wordt gereageerd: "De boeken van Céséra kunnen vrij blijven verschijnen, wat een groot succes voor ons betekent. De beslissing is kapitaal voor de vrijheid van expressie, de literaire creatie en vrije circulatie van ideeën." Plon had overigens ook geargumenteerd dat literatuur een lange traditie heeft van sequels, met bijvoorbeeld 300 vervolgverhalen op Don Juan en 39 op De drie Musketiers. Hugo's Les Misérables, één van de hoogtepunten van de romantiek, heeft geleid tot meer dan 45 filmadaptaties en talloze musicals. In Frankrijk komt het copyright op een boek 70 jaar na de dood van de auteur vrij en wordt het dan "publiek domein". De zaak wordt geacht nu definitief van de baan te zijn, maar een nieuw verzoek tot cassatie is theoretisch wel mogelijk. Zie France 3, BBC News en The Guardian. (DL)

Labels: ,

zaterdag 20 december 2008

Tweede Franse rentrée littéraire staat in de steigers

Amper bekomen van de rentrée littéraire van het najaar én het bijbehorende prijzencircus, zijn de verzamelde Franse uitgevers zich intussen al aan het opdoffen voor de tweede rentrée littéraire, die vanaf januari de boekhandel bereikt. De cijfers tonen dat er 558 nieuwe fictieboeken op komst zijn, waarvan 347 Franse romans en 211 vertaalde fictieboeken, zo meldt Libération.
De 347 nieuwe Franse romans betekenen een lichte daling tegenover 367 begin vorig jaar. In januari zetten de uitgeverijen traditioneel eerder hun gevestigde waarden in. Zo verschijnt er nieuw werk van een tiental voormalige Goncourtwinnaars, waaronder Jacques Chessex, Pierre Combescot, Didier Decoin, Patrick Rambaud, Yann Quéffelec, Jean Rouaud en Jean Vautrin. Dominique Fernandez komt met Ramon, de geschiedenis van zijn vader, die een collaborerend literair criticus was tijdens de bezetting. Andreï Makine graaft opnieuw in het verleden van zijn geboorteland Rusland in La vie d'un homme inconnu.
Veel wordt verwacht van de nieuwe romans van Marc Dugain, die na zijn debuut La chambre des officiers (1998) en Une exécution ordinaire (2007) tot de meest gelezen schrijvers van Frankrijk behoort. Nu publiceert hij En bas, les nuages, portretten van zeven mannen. Philippe Djian, ook erg productief, komt na een aantal uitstapjes naar de essayistiek, met de roman Impardonnables, over een hoogst gecompliceerde familie.
De vaandeldrager van de nieuwe generatie Olivier Adam, die ook bij ons lof kreeg toegezwaaid voor zijn dit najaar bij de Arbeiderspers vertaalde Vogelvrij en met dit boek op een haar na de Goncourt miste in 2007, kiest voor januari om zijn nieuwe roman de wereld in te sturen. Des vents contraires handelt over een vader die alleen achterblijft in de provincie met zijn twee kinderen. Zeker ook uitkijken is het naar nieuw werk van Franstalige Belgische dertiger Grégoire Polet (met Chucho) na het verrassende Excusez les fautes de la copiste en Leurs vies eclatantes, evenals naar dat van de volatiele Chloé Delaume, die in dit overwegend mannelijke koor haar stem verheft met de familiale tragedie Dans ma maison sous terre.
Libération ziet terugkerende thema's als de liefde, de familie en het schrijverschap zelf, maar erg verrassend is die vaststelling natuurlijk niet. In het aanbod bevinden zich 61 debuten, tegenover 74 begin vorig jaar, wat erop wijst "dat uitgevers aarzelen om risico's te nemen."
Bij de vertaalde buitenlandse literatuur in Frankrijk stuiten we op namen als Jonathan Coe, Paul Auster, Luis Sepulveda en Zoé Valdès. Het Parijse Salon du Livre (van 13 tot 18 maart) staat dit jaar in het teken van de Mexicaanse literatuur. (DL - foto's Chloë Delaume en Olivier Adam)

Labels:

vrijdag 19 december 2008

Londense schrijvers- en societyplek Cafe Royal gaat voorgoed dicht

In Londen sluit het 143 jaar oude Cafe Royal in Regent Street dit weekend voorgoed de deuren. De bar en restaurant stond bekend als een de favoriete aanmeerplaatsen van schrijvers als wijlen Oscar Wilde en Graham Greene.
De lease-overeenkomst van de historische horecagelegenheid is door eigenaar Crown Estate verkocht aan projectontwikkelaar Alrov Properties & Lodging Lrd. die de zaak zal verbouwen tot een vijfsterrenhotel, zo meldt Bloomberg.com. Een aantal elementen van het gebouw moeten evenwel in de oorspronkelijke staat blijven, zoals de Grill Room. Een gedeelte van de inboedel, waaronder de exquise wijnvoorraad, wordt in januari geveild.
Het in 1865 door een Franse wijnhandelaar gestichte Cafe Royal ging al snel tot de high societyplekken van Londen behoren. Het etablissement kende een roerige geschiedenis. Zo werd in 1894 de nachtportier dood aangetroffen met twee kogels in het hoofd. De moord werd nooit opgelost. Oscar Wilde, die graag absinth dronk, kwam regelmatig in het restaurant met Lord Alfred “Bosie” Douglas. Het was na een bezoek aan het Cafe Royal dat Wilde het fameuze libel trial in gang zette tegen de vader van Bosie, de markies van Queensberry, die hem had beschuldigd van sodomie. De rechtbank stelde Queensberry evenwel in het gelijk. Wilde kreeg later twee jaar celstraf voor zijn relatie met Douglas.
Ook Winston Churchill, Elizabeth Taylor en schrijver Graham Greene kwamen graag pleisteren in Cafe Royal. Merkwaardig is dat het gebouw ook aan de bakermat van de bokssport staat: een van de eerste erkende boksreglementen werd er opgesteld, die overigens door het leven gaan als de Marquess of Queensberry Rules. (DL - schilderij William Orpen, 1912)

Labels: ,

Dichteres Elizabeth Alexander mag inauguratie van president Obama opluisteren

De Amerikaanse dichteres Elizabeth Alexander (46) is door president-elect Barack Obama uitverkoren om zijn inauguratie tot Amerikaanse president op 20 januari 2009 mee op te luisteren, meldt de Washington Post. Ze gaat voor de gelegenheid een nieuw gedicht schrijven. Het is de vierde keer in de Amerikaanse geschiedenis dat een dichter mee in het programma wordt opgenomen. Robert Frost las in 1961 bij de inhuldiging van president Kennedy, Maya Angelou bij Bill Clinton in 1993 en Miller Williams, eveneens bij Clinton, in 1997. President George W. Bush brak weer met de geplogendheid.
Obama, die intussel al als 'de meest literaire president' van de laatste decennia wordt beschouwd, is de voorbije periode regelmatig gespot met een dichtbundel van Derek Walcott onder de arm, en verwacht werd dat Nobelprijswinnaar Walcott de eer zou toebedeeld krijgen. Uiteindelijk viel Alexander, iemand van zijn generatie, de eer toe. Zij is een vriendin van Obama, heeft vier dichtbundels op haar naam staan (The Venus Hottentot, Body of Life, Antebellum Dream Book en American Sublime) en was finaliste van de Pulitzer Prize in 2005. Ze won ook al de Jackson poetry prize. Alexander is professor in Afrikaans-Ameriaanse aangelegenheden aan Yale University. Recent publiceerde ze ook de essaybundel The Black Interior. Haar voordracht wordt omlijst door die van Aretha Franklin, Itzak Perlman and Yo-Yo Ma.
Alexander toonde zich erg vereerd met de invitatie, zo bleek uit een gesprek met The Guardian. Ze prees Obama als een "man die begrijpt dat woorden macht hebben, die de kracht en integriteit begrijpt van taal, zonder ijdelheid. Om mijn eigen woorden op deze gelegenheid en voor deze persoon in te zetten, is overweldigend." Ze voegt eraan toe dat een gedicht schrijven voor een dergelijke gelegenheid een evenwichtsoefening zal zijn tussen "luisteren naar de muze en spreken voor een erg groot publiek." Alexander roert in haar poëzie regelmatig thema's als slavernij, burgerrechten en vrouwenrechten aan. (DL)

Labels: ,

Driemaal boekenbeursweelde in Gent dit weekend

In Gent kunnen bibliofielen dit weekend op drie royaal voorziene boekenbeurzen hun slag slaan. Vooreerst houdt de vzw Boekbeeld, bekend van de voorjaarsboekenmarkt aan het Gentse SMAK, ook een wintereditie van zijn tweedehands en antiquarische boekenbeurs. Die vindt plaats op 20 en 21 december (10 tot 17 uur) in het Nemrodhuis aan de Willem de Beersteeg, vlakbij het Museum voor Industriële Archeologie en Textiel. Daarbij wordt bijzondere aandacht geschonken aan het kunstboek.
Het Archief en Museum voor de Socialistische Arbeidersbeweging (AMSAB) - ISG zet zaterdag de deuren open voor zijn langverwachte boekenverkoop van afgevoerde werken. Het aanbod is indrukwekkend, zo wordt aangekondigd: een paar duizend boeken, flink afgeprijsd, onderverdeeld in dubbels uit de collectie en boeken die niet meer thuishoren in het profiel van de AMSAB-bibliotheek. Het aanbod omvat onder meer literatuur, kunst en cultuur en filosofie. De verkoop (Bagattenstraat 174) loopt van 10 tot 16 uur.
Er is verder ook het intussen welbekende Boekenfestijn dat tot zondag 21 december Flanders Expo inpalmt. Zoals steeds vallen er veel actuele, licht beschadigde boeken of uitgeversrestanten van allerlei pluimage te rapen, tegen uiteenlopende kortingprijzen. Het Boekenfestijn is doorheen het jaar ook in andere grote Vlaamse en Nederlandse steden aanwezig. Op zondag (en voor wie nog duiten op zak heeft), is er in Gent dan ook nog de traditionele open boekenmarkt langs de Ajuinlui, volgens het principe van de Parijse bouquinistes. (DL)

Labels: ,

Spaanse auteur Francisco Casavella (45) overleden

In Barcelona is de Spaanse auteur Francisco Casavella op 45-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartaanval, meldt El Pais. Casavella gold als een belangrijke stem van de jongere Spaanse schrijversgeneratie. Hij ontving in januari 2008 de befaamde Nadal Literatuurprijs voor zijn roman Lo que sé de los vampiros (Wat ik over vampieren weet, zie ons toenmalig bericht). Het boek handelt over de verdrijving van de jezuïeten uit Spanje in 1767. In zijn romantrilogie El dia del Watusi schilderde Casavella, wiens echte naam Francisco García Hortelano luidde, de schaduwzijde van Barcelona met de sloppenwijken en armoedige verblijven van aangespoelde buitenlanders, die hun wrok tegen de heersende klasse botvieren. Het eerste deel verscheen in een Nederlandse vertaling bij Meulenhoff in 2005. Een aantal van zijn romans kregen een verfilming. Casavella was actief als recensent voor El Pais en schreef ook toneel. (DL)

Labels: ,

donderdag 18 december 2008

Tom Lanoye krijgt tentoonstelling in Haagse Museum van het Boek

De Vlaamse auteur Tom Lanoye (50) wordt eind januari in Den Haag vereerd met een eigen tentoonstelling. In het Museum van het Boek Meermanno zal worden ingezoomd op de aparte vormgeving van Lanoyes boeken. De Nederlandse expo is een late uitloper van zijn bekroning met de Gouden Ganzenveer in 2007.
Lanoye heeft vanaf zijn eerste uitgaven in eigen beheer altijd veel zorg besteed aan het uitzicht van zijn boeken. Spoedig liet hij zich verlokken tot bibliofiele uitgaven. Van elke editie van zijn werk werd een beperkt aantal exemplaren gebonden door Handboekbinderij De Pers in Antwerpen. Daarbij worden erg uiteenlopende materialen gebruikt, van staal tot tapijt en van perkament tot kokosmat. Vanaf 1991 bepaalde Lanoye zelf het basisidee van deze luxe-edities. ‘Het moet niet mooi worden’, was daarbij zijn adagium en de schrijver-performer gaf het begrip bibliofilie vaak een onorthodoxe invulling. Hij schuwde daarbij een portie kitsch en overdaad niet. Een van de bekende kroonstukken is de bibliofiele editie van Ten Oorlog, dat door een smid in de vorm van een roestvrije stalen cassette werd gegoten. Momenteel werkt Lanoye hoofdzakelijk met Gert Dooreman als vaste typograaf en vormgever van zijn bij Prometheus uitgegeven boeken. Op de expo in Den Haag zijn de verschillende facetten van Lanoyes particuliere boekobjecten voor het eerst samengebracht. Lanoye gaat ook een speciaal optreden verzorgen. De expo loopt tot 5 april 2009. (DL)

Labels: ,

Proustveiling scheert hoge toppen

De veiling bij Sotheby's Parijs waarop een aantal persoonlijke parafernalia van Marcel Proust werden aangeboden (zie eerder bericht), heeft veel meer opgebracht dan verwacht, zo melden diverse Franse media. Het kattebelletje dat Proust enkele uren voor zijn dood op 18 november 1922 achterliet voor zijn huishoudster Céleste Albaret ging voor 21.150 euro van de hand, zowat 13.000 euro meer dan geschat. De tekst is een boodschap gericht aan Céleste Albaret: "Céleste, Odilon peut partir dans 10 minutes et rentrer vers 6h1/2. 7h du matin. Approchez de moi la chaise”. En op de keerzijde: "J’avais entendu fer au lieu de verre." Vervolgens poogde Proust een slok koffie te nemen, terwijl hij aan Céleste zei: "Om u en mijn broer [Dr. Robert Proust] een plezier te doen." Het briefje raakte bevlekt met koffiekringen.
Een haarlok van de schrijver ging voor 11.250 euro onder de hamer. Merkwaardig is dat Prousts gouden horloge met ketting de hoogste prijs haalde: 60.750 euro. De Franse televisiefiguur en auteur Patrick Poivre d'Arvor had er het geld voor veil. Een gedicht van Proust aan Albaret bracht op zijn beurt 17.500 euro op. De gehele veiling, waarop ook werk en persoonlijk gerief van andere schrijvers en kunstenaars werd aangeboden, bracht in totale 1,58 miljoen euro op. Van de 173 loten vond 74 procent een koper. De vice-voorzitter van Sotheby's Alain Renier was opgezet met de verkoopsresultaten van de veiling. "Proust is een magische naam. En wanneer je de juiste dingen te koop aanbiedt, blijven de kopers kopen, crisis of niet." (DL)

Labels: ,

A.F.Th. van der Heijden schrijft speciale novelle voor boekenclub ECI

In 1978 startte boekenclub ECI met de literaire reeks Schrijvers van nu, waarin ze Nederlandstalige romanciers voor het voetlicht bracht en hun werk een grotere verspreiding gaf. Er werd onder meer werk van Tessa de Loo, Jeroen Brouwers, Doeschka Meijsing en Arthur Japin in opgenomen. Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de reeks is aan A.F.Th. van der Heijden verzocht om een speciale novelle te schrijven. Van der Heijden was in 1979 al opgenomen in de reeks met het boek Een gondel in de Herengracht onder het pseudoniem Patrizio Canaponi. En bovendien vierde hij onlangs zijn dertigjarig schrijverschap. Voor ECI mag hij daarom de spits afbijten van wat een reeks op verzoek geschreven novelles van hedendaagse schrijvers moet worden. Van der Heijden leverde De liefdesbaby af, een novelle over een tienerstel: "Zij wil het kind, hij beslist niet. Hoe kan een vondeling zoek raken?"
Van der Heijden toont zich de laatste tijd onverminderd productief. Eerder publiceerde hij dit jaar al Kruis en kraai, een reflectie over de romankunst na James Joyce, de hommage aan Jean-Paul Franssens Voetstampwijnen zijn tandknarswijnen én zojuist ook de verhalenbundel Gentse lente.
Deze week raakte ook nog bekend dat Clearwood op 12 december de DirectGroup Benelux heeft overgenomen, waar boekenclub ECI Nederland en Vlaanderen onder ressorteert. Moedergroep van ECI Bertelsmann had de winkelketen eerder in de etalage gezet. De overname behelst ook The House of Books en internetwinkel Cosmox. ECI telt in Nederland en Vlaanderen nog 800.000 leden en 30 winkels en heeft ook boeken, muziek en films in zijn aanbod. (DL)

Labels:

woensdag 17 december 2008

Onbekende brieven en gedichten Robert Burns opgedoken

Opschudding in Groot-Brittannië, waar van de Schotse nationale dichter Robert Burns (1759-1796) nieuwe brieven en gedichten zijn ontdekt, aldus The Guardian. De documenten, een 25-tal vellen, zijn authentiek verklaard en zullen op een veiling komende maand worden verkocht. De huidige eigenaar heeft ze tien jaar geleden gevonden in de nalatenschap van zijn moeder, maar wachtte met het oog op een beter bod tot het moment dat de 250ste verjaardag van Burns overal zou worden herdacht. In de brieven, gericht aan zijn advocaat en belangenbehartiger Robert Ainslie, toont Burns zich van zijn scherpste kant. De correspondentie, uit de periode 1787-1789, heeft het onder meer over klachten bij het paardrijden nadat Burns een seksueel overdraagbare ziekte heeft opgelopen. Burns heeft het ook over een minder gelukkige reis naar Glasgow en schreef daarover zelfs een sonnet. Burnskenner en -biograaf Patrick Scott Hogg was aanvankelijk heel sceptisch toen hij van de uitzonderlijke papieren hoorde, maar zag aan de hand van het watermerk dat ze uit het juiste tijdvak kwamen. Binnen de beslotenheid van de Burns-specialisten wordt nu gehoopt dat de brieven en gedichten in de Schotse nationale bibliotheek kunnen worden opgenomen, al wordt gehekeld dat de eigenaar zolang heeft gewacht en nu wellicht voor de hoogste bieder het hoofd zal buigen. Hoewel Burns zelf zich in deze ego-documenten niet als de romantische dichter portretteerde zoals veel Schotten hem nog steeds zien, wordt niet in dank afgenomen dat de eigenaar de inhoud van de brieven liet uitlekken. Volgens sommigen mocht dat niet gebeuren. De festiviteiten rond Burns' 250ste verjaardag zullen een heel jaar lang duren. (HC - Foto: de speciale single malt Burns250)

Labels: ,

Nederlands-Roemeens auteur Stephan Lang (63) overleden

In Den Haag is afgelopen zaterdag Stephan Lang op 63-jarige leeftijd overleden, zo meldt Trouw op gezag van Langs literaire agent Walter van Teeffelen. De schrijver werd geboren als Istvan Lang in het Hongaarse dorpje Kalmand. Twee jaar later werd zijn geboorteplaats bij Roemenië gevoegd en omgedoopt tot Camin. Lang woonde sinds 1974 in Nederland. Hij vluchtte uit het Roemenië van Nikolae Ceaucescu, waar hij als student filosofie en beginnend auteur werd gearresteerd en gemarteld door de beruchte Roemeense geheime dienst, de Securitate. Drie jaar na zijn vrijlating vluchtte hij op eigen kracht via Hongarije en Joegoslavië naar Nederland. Hij studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht en schreef essays en artikelen over de politieke ontwikkelingen in Roemenië. Zijn eerste roman, De Transsylvanische bruiloft, verscheen in 1997. Daarin beschrijft hij zijn vlucht over het IJzeren Gordijn en zijn aankomst in Nederland. In De mollenjager (2001) grijpt hij terug op de geschiedenis van zijn ouders en de zuiveringen van de Hongaarse minderheid in Roemenië. Vanaf 1943 werden de Hongaren massaal gedeporteerd naar werkkampen in de Sovjet-Unie. De mollenjager is vertaald in het Hongaars, Esperanto en Oekraïens. (HC)

Nieuwe dichtbundel Tsead Bruinja gratis te downloaden

De Nederlandse dichter Tsead Bruinja (1974) biedt zijn nieuwe dichtbundel Angel aan als gratis download via internet, zo meldt Woest en Ledig. Het is voor het eerst dat een dichter van enige naam deze stap zet. Angel wordt aangeboden met poëzie en paginagroot werk van zes beeldende kunstenaars. Bruinja heeft zich voor de download-actie laten inspireren door popgroepen als Radiohead en Coldplay die eerder via internet werk gratis beschikbaar stelden. De veertig pagina's tellende bundel wordt tegelijkertijd door uitgeverij Bornmeer uitgegeven in de vorm van een gedrukte krant. Angel is slechts voor beperkte tijd gratis binnen te halen: alleen donderdag van 12.00 tot 24.00 uur als pdf-bestand via www.decontrabas.com. Papieradvies voor de printer: zo groot mogelijk en zo dik mogelijk. Bruinja: "Inkt op 'best quality' en even laten drogen als je een inktjet gebruikt. Projecteren met een beamer kan ook." Bruinja, een van de vijf kandidaten voor het Dichterschap des vaderlands, wil met de actie kijken of hij zo meer lezers kan bereiken. "De poëzie in deze bundel handelt over schuld en woede, universele thema's. Woede als wraak, maar ook woede die in de genen zit, woede van voor de geboorte. Ik wil dat zoveel mogelijk mensen daar kennis van nemen. Downloaden is dan een goed middel. De krant heeft een vriendelijke prijs. Alleen al om de beeldende kunst zullen de liefhebbers hem niet laten liggen." Bruinja bood eerder losse gedichten via internet en gesproken gedichten als mp3 aan. Daarnaast is hij actief op YouTube, Hyves en Facebook. De papieren versie van Angel verschijnt in een oplage van 2000 exemplaren en kost € 4,50. De bundel bevat, naast Friestalige gedichten en hun Nederlandse vertalingen, werk van de kunstenaars Hans Wap, Joep van der Made, Mowaffk Al-Sawad, Ramon Verberne, Anne Feddema en Roos Custers. (HC - Foto: © Hilde Brandsma)

Labels: ,

Dante's Inferno wordt in gamevorm gegoten

De Amerikaanse videogamegigant Electronic Arts heeft een game ontwikkeld dat gebaseerd is op Inferno, het eerste deel van Dante Alighieri's La Divina Commedia, zo meldt nu.nl en schrijft De Morgen. Er is een miljoenenbudget gemoeid met de bewerking van de literaire klassieker. In de game zien we hoofdpersoon en verteller Dante aan het werk, die in zijn tocht door de hel als een onverschrokken geweldenaar actief is en allerlei belagers met een kruis te lijf gaat. Er wordt gewerkt volgens het principe van de ‘brawler’: de speler bestuurt een avatar van Dante. Die moet door de negen ringen van de hel zien te geraken, in een zoektocht naar zijn geliefde Beatrice. Voor de visuele setting van de game is inspiratie gezocht in de eerste helft van de veertiende eeuw, toen La Divina Commedia voor het eerst verscheen, maar dat moet je met een korrel zout nemen. “Het is het juiste moment voor de interactieve entertainmentwereld om dit literaire meesterwerk op te nemen en om Dante te herintroduceren aan een publiek dat tot nu toe mogelijk onbekend is met de opmerkelijke details van dit fantastische kunstwerk”, zegt Jonathan Knight, de executive producer van Dante’s Inferno, zonder ironie.
Het is lang niet de eerste game die inspiratie haalde uit literaire klassiekers. In de jaren tachtig kwamen onder meer gameversies van Bram Stokers Dracula en Mary Shelley's Frankenstein uit en recent was er ook American McGee's Grimm, dat gebaseerd is op de sprookjes van Grimm. De Dantegame zou eind volgend jaar in de winkel liggen en filmmaatschappij Universal wist ook al te melden dat ze een filmversie zouden maken van Dante's Inferno. Bekijk hier de trailer. (DL)

Labels: ,

Absurdistische papierparabel van Lev Lunc in bibliofiele uitgave

Bij de Plantagepers verscheen onlangs een bijzonder verzorgde bibliofiele uitgave van de jonggestorven Russische schrijver Lev Lunc (1901-1924). Het gaat om de eerste Nederlandse vertaling van Met uitgaand schrijven nr. 37. Dagboek van een kantoorchef. Het absurdistische boekje vertelt het relaas van een ambtenaar die ten onder gaat aan zijn passie voor papier, waarbij Lunc ook de bureaucratie op mild-subtiele wijze aan de kaak stelt en de mogelijkheden van het papier tot aan de pijngrens onderzoekt. Het kafkaëske boekje, met een knipoog naar Die Verwandlung (1915), biedt tegelijk een geamuseerde blik "op een wereld waarin papieren regels en wetten onverbiddelijk de dienst lijken uit maken." Uitgaand schrijven nr. 37 is geïllustreerd met zeven linoleumsnedes door Natalia Cincunegui, waarvan een in reliëf in het omslag is uitgegraveerd. Evenzeer een collectors item is het speciale buikbandje, dat welhaast op een sigarenbandje lijkt. Het bevat zowaar de complete tekst van het verhaal in het Russisch. Dat met de uitgave van dit boekje niet over een nacht ijs is gegaan, bewijst ook het nawoord van Nard Besseling, waarin leven en werk van Lunc wordt toegelicht. Lunc was onder meer werkzaam met Maxim Gorki en behoorde tot een groep eigenzinnige schrijvers die zichzelf de Serapionbroeders noemden. De naam ontleenden ze aan een verhalenbundel van de Duitse romantische auteur E.T.A. Hoffmann. Ze dweepten met de kunst: "Kunst is zo echt als het leven zelf. En zoals het leven zelf, heeft het geen doel en geen betekenis: het bestaat omdat het niet kan nalaten te bestaan." Het boekje is verschenen om het tienjarig bestaan van het grafisch bureau Puntspatie luister bij te zetten. Een fragment is te downloaden als pdf, zie hier. De kostprijs van het boek bedraagt 18,50 euro. (DL)

Labels: , ,

Beroepssituatie van literair vertalers in Europa is 'rampzalig'

De beroepssituatie van literaire vertalers in alle Europese landen is ronduit 'rampzalig', zo blijkt uit een eerste vergelijkend onderzoek naar de sociaaleconomische situatie van vertalers door de Europese Raad van Literaire Vertalersverenigingen (CEATL), zo meldt het vakblad Boekblad.
Vertalers van literaire boeken kunnen in geen enkel land in Europa rondkomen volgens de omstandigheden die de 'markt' hen oplegt, registreert het rapport, dat er mee toe wil bijdragen om het vertalersvak te professionaliseren.
Bij een vergelijkend onderzoek van het inkomen van de vertalers (basisvergoeding, royalty's, uitleenvergoedingen en eventueel subsidie) ziet het rapport veel verschillen per land. "In Nederland is het maximum en tevens het gemiddelde per pagina van 1800 tekens 21,60 euro, terwijl in (Franstalig) België het maximum op 36 euro ligt, samen met Frankrijk het hoogste maximumbedrag. Franstalig België biedt met 31,68 euro ook het beste gemiddelde. Tsjechië biedt het laagste gemiddelde, met 5,5 euro", zo schrijft Boekblad. Daarbij ligt het daadwerkelijke minimum in nogal wat landen lager dan het aanbevolen minimumbedrag.
Wel blijkt dat Nederland zijn vertalers fors subsidieert: in totaal 2 miljoen euro per jaar, met een gemiddelde van 4 duizend euro per vertaler per jaar. Toch is het gemiddelde netto-inkomen van een Nederlandse vertaler 14.370 euro per jaar, in vergelijking met een netto modaal inkomen van 28.900.
Onlangs verscheen ook de publicatie Overigens schitterend vertaald. Voor het behoud van een bloeiende vertaalcultuur, waarin organisaties als het VFL, de Nederlandse Taalunie, het Expertisecentrum Literair Vertalen en het NLPVF een lans braken voor professionalisering van het vak: nieuwe literaire vertaalopleiding binnen de muren van de universiteit, meer begeleidings-, bijscholings- en verdiepingsmogelijkheden voor beginnende en ervaren vertalers, een versterking van de economische en culturele positie van de professionele literaire vertaler, meer aandacht voor 'moeilijke boeken', en het beschouwen van vertalen als een bij uitstek Europese discipline. (DL)

Labels:

dinsdag 16 december 2008

Dichter Ramsey Nasr vertolkt rol van Spinoza in speelfilm

De Nederlands-Palestijnse schrijver, dichter en acteur Ramsey Nasr gaat de rol van de filosoof Spinoza vertolken in een film over het leven van de 17de eeuwse Nederlandse filosoof, zo meldt onder meer deredactie.be. De film wordt geregisseerd door Rudolf van den Berg en moet "een dramatische interpretatie van het leven van Spinoza" worden. "Iedereen kent Spinoza, maar eigenlijk weet niemand wat hij dacht en waar hij voor stond", aldus Van den Berg. "Daar moet dit heldenverhaal verandering in brengen."
Van den Berg tekende eerder voor De avonden (naar Gerard Reve) en verfilmde ook drie boeken van Leon De Winter. Intussen is Nasr de voorbije dagen niet uit de media of van het podium weg te slaan. Zo raakte vrijdag bekend dat de in Antwerpen wonende dichter bij de laatste vijf kandidaten behoort van de Nederlandse Dichter des Vaderlands. Bovendien is hij te bekijken in het Canvasprogramma Wildcard Tanzania. Hij is momenteel samen met muzikant Mauro Pawlowski op tournee langs culturele centra in het Behoud de Begeerteprogramma Geletterde Mensen. (DL)

Labels: ,