zaterdag 31 mei 2008

Bibliotheekcollectie TU Delft weerstaat dan toch de vlammen

Het ziet ernaar uit dat het materiaal uit de bibliotheek en het prentenkabinet van de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft, die op 13 mei door een hevige brand werd geteisterd, grotendeels ongeschonden uit de ramp is gekomen, zo melden onder meer de Wereldomroep en De Tijd. De berging van de duizenden boeken, prenten, kaarten en schetsen werd zaterdagochtend afgerond. "Zoals we het nu bekijken, is alles ongeschonden", zei een woordvoerder. De klus kon pas nu geklaard worden, omdat er instortingsgevaar bestond voor het grotendeels verwoeste gebouw. Eerst werd gevreesd dat de unieke collectie van 40.000 titels, ook uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw, geheel zou vernield zijn.
Kort na de brand konden wel de meubelstukken van beroemde ontwerpers als Rietveld en Le Corbusier uit de puinhopen worden gehaald. Ook daar rees eerst de gedachte dat alles reddeloos verloren was gegaan, zie dit bericht van Nu.nl destijds. (DL)

Labels:

Gedichten uit een luisterpaal tijdens Poëzie in het Park

In het kader van Amsterdam Wereldboekenstad wordt komende zondagmiddag de aftrap gegeven van Poëzie in het Park, een evenement waarbij acht Amsterdamse parken vanaf 1 juni tot 7 september in een poëtische outfit worden gewikkeld. Het speerpunt van Poëzie in het Park is een 'interactieve' tentoonstelling in het Vondelpark waarbij bezoekers hun oor te luister kunnen leggen aan honderd rode poëziepalen waar talloze dichters hun speciaal voor de gelegenheid geschreven en ingesproken gedichten ten gehore brengen. Daarvoor moeten de poëzieliefhebbers een telefoonnummer bellen waarna de luisterbeurt begint. Er zal onder meer poëzie te horen zijn van Anna Enquist, Simon Vinkenoog, de Amsterdamse stadsdichter Robert Anker en jongere dichters als Jan Baeke, Mustafa Stitou en Vrouwkje Tuinman. Burgemeester Job Cohen, Freek de Jonge, Mart Smeets, Henk Spaan en Adriaan van Dis fungeren als gelegenheidsdichters voor het project, zie hier voor de data van de evenementen in de andere parken.
In Middelburg vindt op 8 juni trouwens ook een grootscheeps parkpoëziefestival plaats: het festival Park & Poëzie, met onder meer Paul Gellings, Elma van Haren, Alfred Schaffer, Diana Ozon en Ester Naomi Perquin. (DL)

Labels: ,

vrijdag 30 mei 2008

Ex-literair journalist Johan Vandenbroucke opent ambitieuze boekenzaak in Mechelen

De voormalige Vlaamse literaire journalist Johan Vandenbroucke opent in Mechelen een groots opgezette kwaliteitsboekhandel annex koffiebar. De Zondvloed, genoemd naar het magnum opus van Vandenbrouckes geliefde schrijver Jeroen Brouwers, gaat zich ook volop richten op de onlineverkoop. Vandenbroucke heeft vergevorderde plannen om een tweede zaak te openen in Roeselare.
De erg spatieuze winkel in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen beschikt over 385 vierkante meter boekenruimte en biedt zowel nieuwe boeken, ramsj als tweedehandsboeken aan. "Van bepaalde auteurs, pakweg Koen Peeters of Dimitri Verhulst, zou je dus zowel meteen hun nieuwe roman moeten aantreffen als een verdieping hoger hun oudere of nog amper vindbare werk", aldus Vandenbroucke in gesprek met uw dienaar in De Morgen vandaag. Literatuur en non-fictie zijn de troefkaarten, maar er komt ook een afdeling kinderboeken en kunst. Als het concept aanslaat, moeten nog meer provinciesteden voor de bijl.
Vandenbroucke had tot vorig jaar een veelgelezen boekencolumn in De Morgen, is betrokken bij De Brakke Hond en werkte ook voor Knack. Deze uitstekend geïnformeerde literair journalist, die alle Nederlandse schrijvers van naam aan de tand voelde, schreef ook het Schrijversprentenboek over Jeroen Brouwers: Jeroen Brouwers. Het verhaal van een oeuvre. "De laatste tijd was ik om tal van redenen uitgekeken op de literaire journalistiek", zegt Vandenbroucke. "Toch was mijn boekenliefde nog altijd even groot. Ik moest er dus een nieuwe bedding voor zoeken. [...] Ik ben ambitieus: ik wil de delicatessen aanbieden uit de ontzaglijke boekenberg. Piet Huysentruyts kookboeken zal ik niet in huis halen, maar wel mooie literaire fondsen als Privé Domein en moeilijker in Vlaanderen verkrijgbare poëzie als de Contrabasreeks. Vergeet ook niet dat ik ervaring heb met handel drijven." Vandenbroucke speelde jarenlang een vooraanstaande rol in Oxfam Wereldwinkels en bracht onder meer in zijn geboortestad Roeselare de winkel tot bloei. De opening gaat vanavond gepaard met een feestje. Op de aankondiging staat: ""Zou ik mogen zeggen dat dit winkelpand vol literatuur en beschaving, vol grote en kleine gedachten een van de beste is die ooit in Vlaanderen werd geopend? De kiesheid, dacht ik, verbiedt me dat. En bovendien: ik kan dit gerust aan anderen overlaten." (zeer vrij naar Gerrit Komrij)
In Gent heropent morgen dan weer de kwaliteitsboekhandel Walry zijn totaal opgeknapte winkel, die twee maanden lang onder handen is genomen door architecten en veel ruimer oogt, zo signaleert Boekblad. Ook het concept van de winkel is opnieuw onder de loep genomen, met meer plaats voor literatuur, filosofie en geschiedenis. Spaans en Italiaans krijgen veel aandacht. De doorstart gaat gepaard met een feestje op zaterdagmiddag, met onder meer Ronald Soetaert (Universiteit Gent) die komt praten over boeken en boekengekte en muziek van Kris de Bruyne. (DL)

Labels:

Vervloekt graf van Shakespeare gerestaureerd

De graftombe van William Shakespeare (1564-1616) in de Heilige Drievuldigheidskerk van Stratford-upon-Avon zal met de grootste voorzichtigheid worden gerestaureerd om de vloek die erop ligt te ontlopen, zo meldt TV5. De bard had zelf de persoon verdoemd die zijn botten zou verleggen: "Good friend for Jesus sake forbeare, To dig the dust enclosed here. Blessed be the man that spares these stones, And cursed be he that moves my bones." De kerk krijgt jaarlijks duizenden toeristen te verwerken. Shakespeare werd er gedoopt en woonde er met zijn familie de gebedsdiensten bij. Hij werd in 1616 in het koor begraven. Vorig jaar trokken de Friends of Shakespeare’s Church aan de alarmbel om het verregaande verval van het gebouw uit de dertiende eeuw te laken (zie ons vorige bericht). Josephine Walker, woordvoerster van de organisatie, laat nu weten dat de epitaaf zelf tijdens de werken niet verplaatst zal worden. “We gaan niet onder de zerk, dus we gaan ons niet bezig houden met de vloek.” Dat Shakespeare de waarschuwing liet beitelen, heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de gewoonte regelmatig de graven leeg te maken om plaats te maken voor nieuwe botten. (HC)

Labels:

Arto Paasilinna en Juli Zeh op shortlist Prix Cévennes

De jury van de Franse Prix Cévennes, bedoeld voor "de beste Europese roman" heeft zijn shortlist bekendgemaakt, zo lezen we in Le Monde. In aanmerking komen Europese boeken die ook in het Frans vertaald zijn. De laureaat krijgt 20.000 euro en ook de vertaler ontvangt 5.000 euro. Genomineerd zijn de Duitse schrijfster Juli Zeh (met Speeldrift, in het Frans vertaald als La fille sans qualité), de Belg Henry Bauchau met Le Boulevard périphérique, de Deen Knud Romer met Cochon d'Allemand, de Finse cultauteur Arto Paasilinna met Le Bestial Serviteur du Pastor Huuskonen en de Italiaanse Rosetta Loy met La Première Main.
De winnaar is bekend op 14 juni. Vorig jaar ging de eerste editie van de prijs naar de (intussen overleden) Magda Szabo. In de jury zetelen onder meer de schrijver-bibliofiel Alberto Manguel en de Nederlandse (NRC-)journaliste Margot Dijkgraaf. (DL - cartoon Arto Paasilinna biedt de lach aan)

Labels: ,

Uitgever Ernst Rowohlt steunde het naziregime

Het was al langer bekend dat de legendarische Duitse uitgever Ernst Rowohlt (1887-1960) een dubbelhartig oorlogsverleden had, maar recent zijn nieuwe en bezwarende details opgedoken na onderzoek in Berlijnse archieven, zo staat te lezen in Die Welt. Nadat de nazi’s de macht grepen in 1933 werd zowat de helft van de backlist van de in 1908 gestichte uitgeverij in beslag genomen, verboden of verbrand, in totaal 46 titels. In 1936 leidde de biografie Adalbert Stifte van de Joodse Zwitser Urban Roedl tot een Berufsverbot van de uitgever, waardoor hij niet langer Joodse auteurs kon publiceren. Vlak voor de oorlog trok Rowohlt met zijn familie naar Brazilië, maar in 1940 keerde hij terug naar Berlijn. In 1937 was hij – onvrijwillig – lid geworden van de NSDAP, maar hij bleef geregeld het partijlidgeld betalen, zo blijkt nu uit de archieven. In 1941 werd hij officier bij een antisemitische propaganda-afdeling van de Wehrmacht, actief in onder meer de Kaukasus. Uiteindelijk werd hij daaruit door de legerleiding ontslagen wegens “politiek onbetrouwbaar”. Hoewel Rowohlt in 1933 naar Sinclair Lewis een brief schreef met antisemitische uitlatingen, zette hij zich later in om het lot van de Joodse en vervolgde schrijvers in zijn fonds te verbeteren. Alexander Fest, de huidige baas van de uitgever en zoon van de historicus Joachim Fest, wil eerst grondig de documenten uit het archief bestuderen. Zijn mening over Rowohlt blijft die van Walter Benjamin, die in 1939 in een brief naar Gershom Scholem over de uitgever schreef dat “hij politiek niet ernstig te nemen is”. Dit jaar viert de uitgeverij, nog steeds een van de meest toonaangevende in Duitsland, zijn honderdste verjaardag. Zie ook Der Standard. (HC)

Biografie van Jan Cremer in de maak

Hans Sleutelaar gaat de biografie van schrijver en kunstenaar Jan Cremer schrijven. Dat werd bekendgemaakt tijdens de lancering van het derde deel van Ik Jan Cremer in de Amsterdamse Supperclub en meldt De Morgen. Sleutelaar, die Cremer al vijftig jaar kent, gaat de klus in vier jaar klaren. Hij krijgt toegang tot alle archieven en Cremer zal zich uitgebreid laten interviewen. "Je kunt niet alles wat Jan geschreven heeft voor de letterlijke waarheid nemen, dat is ook niet zijn manier van schrijven", zie Sleutelaar, die in NOVA aankondigde dat hij een "controleerbaar" en "geloofwaardig" boek wil maken.
Hans Sleutelaar vormde met Armando, C.B. Vaandrager en Hans Verhagen de beweging De Nieuwe Stijl (1959-1966), die een 'totale poëzie' nastreefde.
Ik Jan Cremer deel drie, dat met veel gedruis de wereld wordt ingestuurd, is "het verslag van hoe Jan Cremer in de onderbuik van New York en Hollywood belandde en onlosmakelijk verbonden raakte met het turbulente leven en het soms duistere nachtcircuit aldaar." Er wordt door uitgeverij De Bezige Bij al onderhandeld over de filmrechten van het boek. (DL)

Labels:

donderdag 29 mei 2008

Maarten Schinkel winnaar Selexyz debuutprijs 2008

De Selexyz debuutprijs 2008 gaat naar Maarten Schinkel voor zijn roman Drie (Meulenhoff). Maarten Schinkel (1960) is economisch journalist en commentator voor NRC Handelsblad. Aan de prijs is 10.000 euro verbonden. Schinkel kreeg de prijs uitgereikt tijdens een evenement in de nieuwe Amsterdamse Openbare Bibliotheek. De jury, onder voorzitterschap van voormalig Rotterdams burgemeester Bram Peper, noemde het verhaal van wetenschapsjournalist Walter Bardinsky “een boek dat op de huid van deze verwarrende tijd zit en er zelfs durft op vooruit te lopen. Deze roman heeft in zijn uitwerking bij momenten ook internationale allure. De jury was verguld met de originaliteit en de bij het nekvel grijpende stijl die elk cliché moeiteloos omzeilt. (...) Dat het boek doorspekt is met behartenswaardige aforismen en trefzekere beschouwingen over onze brave new world, geeft het een extra dimensie.”
De andere genomineerden waren de Vlaamse schrijfster Rachida Lamrabet met Vrouwland, en de Nederlandse dames Lilian Blom met De tuinkamer, Marieke van der Pol met Bruidsvlucht en Bianca Boer met Troost en de geur van koffie. In de jury zetelden Erik Brus, Frans Budé, Godeke van Heemstra-Donner, Dirk Leyman en Rosemarie Still. De beoordelingscommissie moest dit jaar 45 debuten doornemen en sprak van "een hogere basiskwaliteit dan de voorbije jaren. Het niveau van de debutanten is vooral verhaaltechnisch zichtbaar verbeterd. Heeft dit te maken met het feit dat veel auteurs hun sporen al verdienden in journalistiek of essays of dat er op opmerkelijk latere leeftijd wordt gedebuteerd? Laten uitgeverijen hun debutanten iets langer in de kraamkamer?"
De jury wees er verder op dat "de chicklit nog steeds een pastelkleurige schminklaag over de literaire wereld" werpt, "een uitmonstering die bij lezing al te vaak bleek uitslaat. Nogal wat debutanten staren zich blind op de successen van Kluun of Arnon Grunberg, waardoor nogal wat slappe doorslagjes de revue passeerden." Ook stilistisch werden nogal wat euvels opgemerkt: "Toch kun je niet ontkennen dat sommige debuten nog vaak veel te snel voor de leeuwen worden geworpen. Onaffe en haastig geredigeerde boeken zijn daardoor nog steeds in de meerderheid. (...) Graag wil de jury ook een warme oproep doen tot meer stilistische durf. Veel Nederlandse romandebutanten lijken zich te vermeien in korte hakbijlzinnetjes maar schuwen de fonkeling van de taal en een stijl die zich in de breedte ontvouwt én risico’s neemt." Zie ook de NRC Boekensite.
Vorig jaar ging de prijs, die een verderzetting is van de Maarten Toonder/Geertjan Lubberhuizen prijs, naar Robbert Welagen voor Lipari. (HC)

Labels: ,

Claushommage en briefwisseling Claus-Vinkenoog op komst

Bij uitgeverij De Bezige Bij verschijnt volgende week de hommagebundel De laatste van mijn demonen. Voor Hugo Claus. Het boek verzamelt een aantal teksten en bespiegelingen van vooraanstaande auteurs, die naar aanleiding van Claus' dood op 19 maart 2008 in kranten en weekbladen zijn verschenen. Het geschrift zal zowel anekdotische columns van Tom Lanoye en Jan Mulder bevatten, tot uitgebreide herdenkingsartikelen van Michaël Zeeman en Dimitri Verhulst, de intieme afscheidsredes van Cees Nooteboom en Erwin Mortier en gedichten van bijvoorbeeld Remco Campert en Maarten Doorman. Ook Connie Palmen, Geert Buelens, Hugo Camps, Paul Claes, Kees Fens, Suzanne Holzer, Kees van Kooten, Jef Lambrecht en Guy Verhofstadt verleenden hun medewerking. Het requiem wordt aangevuld met twee interviews die de toekomstige Clausbiograaf Piet Piryns in 1999 en 2004 met de schrijver had.
In juli 2008 verschijnt eveneens Laat nooit deze brief aan iemand lezen, de briefwisseling tussen Hugo Claus en Simon Vinkenoog uit de periode 1951-1956, samengesteld en becommentarieerd door Georges Wildemeersch. "In deze briefwisseling van zo'n 150 brieven komt het turbulente leven van relaties, reizen, ontmoetingen en contacten openhartig ter sprake. Claus en Vinkenoog tonen zich zowel elkaars sparringpartners als bondgenoten", zo meldt het Clauscentrum. Zie ook het Vinkenoogblog. (DL)

Labels:

Griekse vertaling voor 'Omega Minor'

Omega Minor, de internationaal stilaan flink succesrijke roman van de Vlaamse auteur Paul Verhaeghen, krijgt binnenkort nu ook een Griekse vertaling, zo meldt het Vlaams Fonds voor de Letteren. Verhaeghen ontving voor de eigenhandige Engelse vertaling van deze volumineuze roman onlangs de Independent Foreign Fiction Prize, wat de belangstelling voor het boek weer aangewakkerd heeft. Paul Verhaeghen gaf het prijzengeld weg aan de American Civil Liberties Union, als protest tegen de Amerikaanse buitenlandse politiek.
De Griekse vertaling verschijnt bij Polis, uitgever van onder meer Philip Roth, Daniel Z. Danielewski en Jonathan Coe en klassieke auteurs zoals Gustave Flaubert, Thomas Mann en Voltaire. Coïncidentie: de Meulenhoff/Manteau-uitgever, waar het boek in het Nederlands verscheen, draagt eveneens de naam (Harold) Polis. Meulenhoff/Manteau is momenteel in onderhandeling met enkele Spaanse, Catalaanse en Portugese uitgevers. (DL - foto Koen Broos)

Labels: ,

Books Written By verzamelt schrijverswebsites

Schrijvers zonder eigen internetetalage worden even schaars als een klavertjevier. Vooral jonge debutanten zijn er als de kippen bij om hun boeken al bloggend of met veel blingbling op het net te promoten. Auteurs die dubben over het voorkomen van hun webhonk moeten eens gaan grasduinen in de fonkelnieuwe portaalsite van boekendesigner Jeff Barr. Op Books Written by brengt hij de talloze homepages van internationale auteurs samen. Hij biedt een screenshot aan van elke homepage én een link. Gaandeweg wil hij zo duizenden schrijverssites rubriceren, "zonder een kwaliteitsoordeel uit te spreken". Hij hoopt dat de galerij "inspirerend kan werken voor andere schrijvers". De site moet zichtbaar nog groeien en voert langs genadeloze miskleunen, obscure én opzichtige egosites evenals waarlijke pareltjes. Ze wordt bijna dagelijks aangevuld. Vooral de bijna architectonisch uitgekiende site van Alain de Botton, de stek van Will Self, de wat akelig ogende Jonathan Lethemsite en die van de geestrijke Haruki Murakami blijven bij, net als de speelse (fan)site over Roald Dahl. (DL)

Labels: ,

woensdag 28 mei 2008

Gallimard op zoek naar schriftjes Jean-Paul Sartre

De Parijse uitgeverij Gallimard is verwoed op zoek naar de verloren notitieboekjes van de Franse schrijver en filosoof Jean-Paul Sartre (1905-1980) en heeft in het laatste nummer van Le Magazine Littéraire een ogenschijnlijk wanhopige oproep aan de lezer gelanceerd, zo meldt De Standaard. In 1939 werd de toen 34-jarige Sartre werd door het Franse leger opgeroepen om te dienen in de meteorologische afdeling in de Elzas. Hij had last met de hiërarchie in het leger en vond maar weinig aanknopingspunten met zijn collega’s in de kazerne. Daarom wierp hij zich op zijn notitieboekjes waarin hij soms tot twaalf uur per dag schreef. De schriftjes zijn maar heel gedeeltelijk als Carnets de la drôle de guerre uitgegeven, en geven het beeld van een zich oefenende schrijver en denker. In het Nederlands werden deze dagboeken gepubliceerd als Schemeroorlog (Privé-Domein nr. 107). Bij Verso verscheen in 1999 een Engelse vertaling ervan. De drôle de guerre of phoney war was de periode tussen september 1939 en mei 1940 waar de Europese legers massaal mobiliseerden en de politieke spanning tot een kookpunt kwam. Sartre gaf de aantekeningen mee aan een vriend die ze in 1943 op een trein liet liggen. Sindsdien zijn ze verloren. Gallimard hoopt nu dat ze alsnog boven water komen, om ze op te nemen in het volgende deel van de Pleiade-reeks, met de volledige teksten van de schrijver van L’être et le néant en La nausée. De grondlegger van het Franse existentialisme kreeg de Nobelprijs literatuur in 1964, maar weigerde die omdat hij vond dat geen enkel levend persoon geëerd kon worden. Zie ook Het Humanistisch Verbond, waar Theodor Holman de vooroorlogse teksten van Sartre opnam in "de humanistische canon": "Je ziet hoe hij zichzelf voor filosofische ideeën stelt, hoe hij zijn eigen wereld aan het scheppen is en geldende regels probeert te formuleren. Dat hij daarin faalt is eigenlijk niet belangrijk. Het proces van ontwikkeling is humanistisch en weinig boeken laten dat zo goed zien. En weinig dagboeken zijn zo goed geschreven, humoristisch en ironisch."
Overmorgen, 30 mei 2008, gaat aan de Université de Liège het colloquium ‘Les pensées 68: L’universalité en questions’ door, georganiseerd door de Belgische afdeling van de Groupe d’études sartriennes. (HC)

Labels:

Nieuwe James Bondroman van Sebastian Faulks met veel commotie gepresenteerd

In Londen is de door Sebastian Faulks geschreven nieuwe James Bondroman letterlijk te water gelaten, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van geestelijke vader Ian Fleming, zo meldt BBC News. Met een militaire speedboot HMS Exeter bracht het Britse fotomodel Tuuli Shipster een doorzichtige koffer met zeven exemplaren van het lang verbeide Devil May Care via de Theems Londen binnen. Shipster prijkt op het omslag van het boek, dat door Faulks in opdracht van de erven Ian Fleming is geschreven in amper zes weken tijd. De boot werd in de lucht geflankeerd door twee Lynxhelikopters en de boeken werden aan land gesigneerd door Faulks, waarna hij zich wijd en zijd liet fotograferen met Shipster, die in een rood glimmend pak de show stal.
Eerder schreven ook Kingsley Amis en John Gardner reprises van Bondverhalen, die voortborduurden op de veertien verhalen die Ian Fleming zelf tussen 1953 en 1966 neerpende. Over de inhoud wordt nog heel even stilzwijgen bewaard, maar dat de Koude Oorlog in de jaren zestig het decor vormt is duidelijk. The Times heeft een uitgebreid interview met Sebastian Faulks, die onder meer bekend is van vaak (historische) romans als Birdsong, The Girl at the Lion D'Or en Charlotte Gray. En ook The Guardian laat zich niet pramen met een dossier en portret van Fleming. Dit najaar komt in de bioscoop ook de nieuwe Bondfilm Quantum of Solace uit. Critici halen vaak de neus op voor de Bondverhalen: ze zouden cultureel snobistisch, mysogien en gewelddadig zijn. Zie ons eerdere uitgebreide bericht over het Flemingjaar en ook nog dit BBC-interview met Faulks. (DL - foto AP: Tuuli Shipster + Sebastian Faulks)

Labels: ,

dinsdag 27 mei 2008

Ook literatuur landt op Mars

Of de Martianen erop zaten te wachten is maar zeer de vraag, maar in elk geval heeft de zopas zacht aangekomen Phoenix Mars Lander op de rode planeet ook een lading literatuur aan boord, zo meldt The Scotsman. Het ruimtetuig bevat een dvd met literatuur en kunst over de visie van de mens over Mars. De selectie, volgens de Nasa de “eerste interplanetaire bibliotheek”, werd gemaakt door de Planetary Society, een groep enthousiastelingen die de hemel aftuurt op geletterd leven. Op het ginder hopelijk leesbare schijfje zijn teksten gebrand van de SF-aardlingen Isaac Asimov, Ray Bradbury, Poul Anderson en de eerder dit jaar overleden Arthur C. Clarke. Ook klassieke werken als War of the Worlds van H.G. Wells, posters van Flash Gordon en de cover van Martian tales van Edgar Rice Burrough zijn op de dvd te vinden. Het luisterspel van Orson Welles, gebaseerd op War of the Worlds, dat in 1938 grote paniek veroorzaakte, moet de vermeend groene mannetjes overtuigen van onze goede bedoelingen. Opmerkelijk zijn ook de groetjes die Arthur C. Clarke interplanetair overmaakt, een geluidsfragment dat in 1993 werd opgenomen in de tuin van Clarkes huis op Sri Lanka, met het gezang van tropische vogels op de achtergrond.
Dichter bij huis – 340 kilometer boven ons hoofd – nog meer goed nieuws voor de lezende extra-terrestrial. De Amerikaanse uitgever van SF-literatuur Baen Books heeft zijn volledige bibliotheek van e-books ter beschikking gesteld aan de astronauten die in het International Space Station leven en werken, zo meldt Abebooks. (HC)

Labels: ,

Omstreden auteur Norman Finkelstein mag Israël niet binnen

De controversiële Joods-Amerikaanse politoloog en auteur Norman Finkelstein (1953) is afgelopen vrijdag de toegang tot Israël ontzegd, zo meldt The Chicago Tribune. Finkelstein werd op de Ben Goerionluchthaven in Tel Aviv tegengehouden en na ondervraging door de geheime dienst “vanwege veiligheidsredenen” op een vliegtuig terug naar de Verenigde Staten gezet. Finkelstein wilde doorreizen naar vrienden in het Palestijnse Hebron, maar zal nu wellicht tien jaar lang het land niet binnen kunnen. Finkelstein is een voorvechter van de Palestijnen en had eerder zelfs openlijk contact met Hezbollahmilitanten. De Joodse krant Haaretz waagt zich in het editoriaal Who’s afraid of Finkelstein? ondertussen aan een equilibristische bijdrage over de zaak. “De beslissing om Finkelstein te bannen schaadt meer de Joden dan hemzelf”, zo luidt het.
Finkelstein is bekend van het boek The Holocaust Industry (2000) waarin hij de dubieuze houding van zionistische Joden tegenover de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op de hak neemt. Ook met andere, voor Israël kritische boeken zoals Beyond Chutzpah (2005), geschreven in een directe en vaak virulente taal, heeft hij zich niet geliefd gemaakt. Finkelstein ging daarin stevig in de clinch met de Joods-Amerikaanse topadvocaat en Harvardprofessor Alan Dershowitz. Finkelstein was tot vorig jaar verbonden aan de DePaul University in Chicago, maar zijn mandaat werd daar na tien jaar niet verlengd, zie The New York Times. Volgens Finkelstein gebeurde dat na een lange beschadigingscampagne van de Joodse lobby.
In de lage landen publiceert Gie van den Berghe op zijn webstek Serendib regelmatig hoogst belangwekkende artikelen over Israël en de Holocaust, Finkelstein en andere (Joodse) kwesties. Van den Berghe werkt overigens aan De mens voorbij, een nieuw boek met “een kritische lofrede op de Verlichting”, dat in het najaar van 2008 moet verschijnen. (HC)

Labels:

Salman Rushdie prijst oppositie tegen zijn fatwa

De Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie heeft op het Welshe literaire Hay Festival openlijk hulde gebracht aan iedereen die zich verzette tegen de fatwa die hem bijna twintig jaar geleden trof, na verschijning van The Satanic Verses, zo meldt het BBC News. Hij prees daarbij onder meer de boekhandelaren die hun inspanningen om het boek toch te verkopen "verdubbelden" en noemde hen "small-scale heroes." Rushdie zei dat de "talloze uitingen van moed" na zijn demonisering hem langer zijn bijgebleven dan "alle lelijkheid" die hem is overkomen. Hij kreeg ook de vraag voorgelegd in welke zin de fatwajaren hem persoonlijk hadden veranderd. Rushdie zei dat zijn denkbeelden sowieso zouden gewijzigd zijn, maar dat die periode "hem niet enkel deed inzien waartegen hij precies vocht, maar ook waar hij precies voor stond. (...) Het was heel bizar om het centrum te zijn van zo'n collectieve actie." Hij voegde eraan toe dat het nooit zijn bedoeling was om "een politieke woordvoerder" te worden, maar dat hij er na de gebeurtenissen bijna willens nillens door tal van media werd toe gedreven. Rushdie, die op het festival zijn nieuwe roman The Enchantress of Florence kwam toelichten, is van plan zich nu bijna uitsluitend op fictie te concentreren. In juni vorig jaar werd Rushdie tot ridder geslagen door de Britse koningin, wat toen weer heel wat oproer in de islamitische wereld veroorzaakte, zie ons toenmalig bericht. (DL)

Labels: ,

Hanif Kureishi noemt schrijfopleidingen de "nieuwe psychiatrische ziekenhuizen"

De Britse proza- en toneelschrijver Hanif Kureishi heeft in een publiek interview zwaar uitgehaald naar universitaire creative writing-cursussen. Op het Hay Festival in het Welshe boekendorp Hay-on-Wye noemde hij de opleidingen "de nieuwe psychiatrische ziekenhuizen", zo schrijft The Guardian. Kureishi, die zelf research associate is bij een creative writing-opleiding aan de Kingston University in Londen, spaarde de roede niet. "Wat opvalt wanneer je naar televisie kijkt en beelden ziet van een student die in de Verenigde Staten met een machinegeweer uit de bol gaat, is dat het altijd om een student uit een schrijfopleiding gaat."
Kureishi, auteur van onder meer The Buddha of Suburbia, My Beautiful Laundrette en The Black Album, kwam op het Hay Festival zijn recente roman Something to Tell You toelichten.
Kureishi sprak over zijn eigen ervaringen als lesgever: "Na mijn lessen zijn mijn studenten aan het eind altijd beter geworden, maar ook ongelukkiger." Hij zei dat schrijfcursussen bij studenten te zeer de hoop creëren op een succesvolle auteurscarrière. "Maar het woord "creatief" en "cursus" samen hebben een ontgoochelende bijklank", zo concludeerde Kureishi. Hij gaf toe dat hij elk van zijn studenten telkens precies hetzelfde cijfer gaf: 71 procent.
Een afgemeten Kureishi wond zich ook op over de altijd maar opnieuw opgelepelde kwestie over het autobiografische gehalte van zijn boeken: "Dat is zo'n domme vraag. Mensen willen altijd weten wanneer je opstaat of als je schrijft met het raam open of dicht of hoe je werktafel eruitziet." Met een sneer naar de fotoserie die The Guardian wekelijks brengt van schrijverskamers, orakelde Kureishi: "Ze komen langs om foto's te nemen van je schrijftafel of je werkkamer. Maar komen ze bij jullie wel eens langs om je werktafel te fotograferen? Nee, toch? Het is alsof het schrijftalent op je werktafel ligt." (de werkkamer van Kureishi is hier te zien). Kureishi voegde eraan toe dat als hij 's morgens aan zijn bureau aanschuift hij altijd weer bedenkt: "Waarom doe ik dit? Zal ik zelfmoord plegen?"
Kureishi onthulde tijdens het publieke interview nog dat hij zijn roman The Black Album tot een toneelversie zal bewerken voor het National Theatre. (DL)

Labels: , ,

Politiekorps geeft agenten korting bij aanschaf Koranboeken Kader Abdolah

De politie van de afdeling Amsterdam-Amstelland verschaft zijn agenten korting bij de aanschaf van het tweeluik De Boodschapper en De Koran van Kader Abdolah. Ze mogen de helft van het aankoopbedrag declareren bij hun overste, zo meldt Boekblad. De leiding van dit Amsterdamse korps is van oordeel dat de boeken een prima beeld geven van de Koran en de handel en wandel van Mohammed. "Het lezen van die boeken kan agenten helpen bij hun werk en bij het bestrijden van ongelijkwaardigheid", zo zegt politiewoordvoerder Ebe van der Land. "Bestrijding van ongelijkwaardigheid is voor de Amsterdamse politie een belangrijk aandachtspunt. [...] Iedereen in Nederland weet wel wat over de Bijbel, omdat je daar op school, in media en literatuur vanzelf veel over hoort. Voor de Koran geldt dat niet. Wij gaan ervan uit dat kennis van de Koran agenten helpt bij hun politiewerk en bij het bestrijden van ongelijkwaardigheid. Zie het als vakliteratuur, die je helpt om je werk goed te doen." Intussen hebben al veertig agenten de regeling aangewend en het korps denkt dat er meer zullen volgen. De Koran, een vertaling en de Boodschapper, een vertelling zijn sinds de verschijning geheide bestsellers in Nederland. Zie deze doorlichting van de hand van Michel Leezenberg van beide boeken in NRC-Handelsblad. Volgens hem levert Abdolah's Koranbewerking "een danig verpolderde Mohammed" op. (DL).

Labels: ,

Nieuwe roman Günter Grass voorzien voor komende augustus

Die Box, de nieuwe roman van Nobelprijswinnaar Günter Grass (1928), ligt bij de drukker en komt op 29 augustus uit bij Steidl Verlag, zo melden Der Standard en Der Spiegel. Die Box is volgens een besloten voorstelling van het boek voor boekhandelaren in Göttingen “een donkere kamerverhaal in voortzetting van zijn autobiografische schrijven”. De roman in negen hoofdstukken zou een groot deel van het leven van de auteur moeten omvatten, tot aan het verschijnen van de roman Ein weites Feld in 1995, en dus ook een flinke hap recente Duitse geschiedenis. De “box” verwijst naar een Agfa-fototoestel dat de Berlijnse verschrikkingen in de wereldoorlog overleefde, en de bijzondere eigenschap heeft vooruit én achteruit te kunnen kijken. In de regionale Duitse krant Göttinger Tageblatt zegt Grass dat het nieuwe boek als een sprookje begint. “Er was eens een vader.” Maria is in het boek de fotografe die met “die Box” werkt. De vader heeft van haar de foto’s nodig om zich te kunnen voorstellen wat vroeger bestond. “Die Box is het instrument dat me behulpzaam is bij het schrijven,” aldus nog de Nobelprijswinnaar 1999.
Het laatste prozaboek van de tachtigjarige Grass, de herinneringen Beim Häuten der Zwiebel (in het Nederlands verschenen als De rokken van de ui) dateert van 2006. In dat boek gaf hij uitleg over zijn lidmaatschap bij de Waffen-SS aan het eind van de oorlog, wat tot een langdurende polemiek en diepgaand Duits zelfonderzoek leidde. (HC)

Labels:

maandag 26 mei 2008

Gent gaat 'zijn' Nobelprijswinaar Maurice Maeterlinck vieren in 2011

In 2011 zal Gent de schrijver Maurice Maeterlinck (1862-1949) in de bloemen zetten en herdenken dat hij dan een eeuw geleden de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg. Tot nader order is Maeterlinck de enige Belgische winnaar van die hoogste literaire eer. Maeterlinck werd in Gent geboren en groeide in betere huizen in en rond de stad op. Eind de jaren 1880 trok hij naar Parijs, waar hij zijn beroemde toneelstukken Pelléas et Mélisande en L'Oiseau Bleu zou schrijven. Nu al is het boek Maeterlinck. Een Nobelprijs voor Gent heruitgeven, in het Nederlands en in het Frans, de taal waarin de symbolistische schrijver zijn boeken publiceerde. "Maeterlinck is nauwelijks nog bekend bij ons: in het Franstalige cultuurlandschap is de belangstelling veel groter. Hij was dan ook een typische Gentse bourgeoiskunstenaar. Maar zij waren toen de beschermers van het Gents patrimonium", zegt schepen van Cultuur Lieven Decaluwe op Deredactie.be. Voor het Maeterlinckjaar wordt gedacht aan een tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten en een Nederlandse uitgave van Bulles bleues, de Gentse memoires. Het Maeterlinckkabinet wordt heringericht als een hedendaags literair museum. Er lopen nog gesprekken voor activiteiten in de Sint-Pietersabdij, de Vlaamse Opera en het STAM, het Stadsmuseum Gent in aanbouw.
De stad Gent is tot nu toe relatief zuinig omgesprongen met de Maeterlinck-erfenis. In 1962, naar aanleiding van zijn honderdste geboortedag, liet het Gentse stadsbestuur een bronzen plaat aanbrengen aan zijn geboortehuis in de Peperstraat. Het gebouw werd later grotendeels gesloopt. Nu hangt de plaat aan een gebouw van de Christelijke Mutualiteit. In 1976 werd in het voormalige hotel Arnold Vander Haeghen, in de Veldstraat, het Kabinet Maeterlinck officieel opengesteld. Uit Maeterlincks kasteel Orlamonde te Nice werd de werkkamer en de bibliotheek overgebracht, het authentieke meubilair en ca. 4300 boeken. Voor meer informatie over de link tussen Maeterlinck en Gent, zie Literair Gent. (HC)

Labels: , ,

Huis Norman Mailer wordt schrijversresidentie

Erfgenamen en intimi van Norman Mailer (1923-2007) hebben het plan opgevat om de woning van de tweevoudige Pulitzerwinnaar (zie hier) in Provincetown, Massachusetts, in te richten als een schrijversresidentie. De Norman Mailer Writers Colony wordt officieel gelanceerd op 9 juni, maar moet eerst nog op zoek naar 12 tot 14 miljoen dollar vooraleer de eerste schrijvers hun koffers kunnen pakken. Drijvende kracht achter het project is Lawrence Schiller, die met Mailer samenwerkte aan boeken en films en een goede vriend was van de veelbesproken auteur van The Naked and the Dead en An American Dream. In de advisory board is schoon volk opgenomen in de personen van Günter Grass, Joan Didion, William Kennedy en Doris Kearns Goodwin. Met universiteiten worden er gesprekken gevoerd om ook studenten en eminente academici in het huis met zicht op de haven van Provincetown uit te nodigen. Daarnaast wordt gedacht aan een programma van lezingen en seminaries. De schrijfkamer zal integraal in zijn laatste staat worden bewaard. Mailer werkte en woonde lange tijd in het huis aan Cape Cod, samen met zijn vrouw Norris Church. Mailers roman Though Guys don’t Dance uit 1984 speelde zich in het stadje af, waar ook al de schrijvers Tennessee Williams, Eugene O’Neil, Stanley Kunitz en Michael Cunningham een stek hadden of hebben. De bedoeling is dat de residentie de eerste schrijvers ontvangt in de loop van 2009. (HC)

Labels:

Correspondentie en manuscripten van Arthur Schnitzler te kijk in Londen

In het Londense King’s College is een tentoonstelling geopend met manuscripten en brieven van de Joods-Oostenrijkse schrijver Arthur Schnitzler (1862-1931). Op de tentoonstelling wordt onder meer briefwisseling tussen Schnitzler en Freud, Rilke, Thomas Mann, Heinrich Mann, Theodor Herzl en Karl Kraus getoond. De omvangrijke collectie papieren van Schnitzler, meer dan 30.000 pagina’s, bevindt zich in de kluizen van de Cambridge University Library. Toen de nazi’s na de Anschluss in 1938 ook de boeken van “ontaarde” Joodse schrijvers in Oostenrijk begonnen te verbranden, gaf Schnitzlers weduwe alles aan Eric Blackall, die aan Cambridge studeerde en toen in Wenen was. Blackall regelde de overtocht van de manuscripten.
Schnitzler is nog het meest bekend gebleven als auteur van razend-instinctieve toneelstukken als Reigen, Liebelei en Professor Bernhardi die nog relatief vaak worden opgevoerd of bewerkt tot opera of film. De dokter-schrijver is in Groot-Brittannië geen vaak gelezen of bestudeerd figuur, ondanks het feit dat Stanley Kubrick zijn hypnotiserende film Eyes Wide Shut baseerde op diens Traumnovelle. Veel van de gearchiveerde documenten zijn tot nu toe ongelezen. Het is door de doctoraalstudent Lorenzo Bellettini dat ze nu voor het voetlicht komen. Belletini: “Schnitzler seksuele relaties hebben van hem een cliché gemaakt, maar als je wat dieper op zijn geschriften ingaat, begin je beter te beseffen dat dit maar één manifestatie is van zijn furieuze, obsessieve creatieve energie. Ik hoop dat door te kijken naar zijn vriendschappen met andere schrijvers, dichters, filosofen en politici er een ander aspect van zijn karakter naar boven komt.”
Uit conserveringsoverwegingen worden hoogwaardige reproducties van de documenten als facsimile getoond. De tentoonstelling loopt nog tot 26 juli in de Weston Room, Maugham Library & Information Services Centre, Chancery Lane, Londen. De toegang is gratis, mits het afdrukken van een ticket via de website van King’s College. (HC)

Labels: ,

zondag 25 mei 2008

Poetry International experimenteert met 'betalen achteraf'

Het internationale poëziefestival Poetry International (van 7 tot 13 juni in Rotterdam) pakt uit met een ongewone betaalformule. Onder het motto 'Eerst poëzie halen, dan betalen', moeten toeschouwers dit jaar niet meer vooraf hun ticket betalen, maar slechts na de voordrachten. De hoogte van het te betalen bedrag mogen ze zelf kiezen, afhankelijk van wat ze van de bijgewoonde voorstelling vonden. Een dagticket (12,50 euro) of een zesdagenticket (47,50 euro) wordt afgeschaft. "Bij het verlaten van de zaal kunnen ze hun geldelijke waardering in de daarvoor bestemde boxen deponeren. Een uitgesproken voorbeeld van ‘waar voor je geld’. En een enorme motivatie voor de organisatie om het beste van het beste te laten zien", zo luidt het in een persbericht. Poetry International noemt het een voorbeeld van de "andersom-economie". Volgens een woordvoerder van Poetry International wil de organisatie zo aan drempelverlaging doen en meer bezoekers lokken dan de voorbije jaren. Het Festival, dat flink gesubsidieerd wordt, hoopt 'tussen de 5.000 en 10.000 euro uit de kaartopbrengst te halen' om quite te spelen, zo staat in De Volkskrant te lezen.
Poetry International lijkt het idee gehaald te hebben uit de muziekbusiness waar bijvoorbeeld Radiohead onlangs haar fans de keuze liet om een bedrag te betalen voor het downloaden van hun nieuwe cd. Maar dat experiment liep ietwat faliekant af.
Poetry International heeft dit jaar als thema "stad en land"en onder meer Maria Barnas, Miriam van hee, Adam Zagajewski, William Cliff en James Fenton treden voor het voetlicht. (DL)

Labels:

zaterdag 24 mei 2008

NRC-Handelsblad lanceert volumineuze nieuwe boekenwebsite

De Nederlandse kwaliteitskrant NRC-Handelsblad heeft gisteren zijn nieuwe boekenwebsite gelanceerd. De erg uitgebreide en rustig ogende site zal dagelijks internationaal boekennieuws bieden (waaronder bijdragen van De papieren man) en wil het debat over actuele boekenthema's aanvuren. Ze zal ook gastblogs presenteren van bekende schrijvers. Ook wordt er thematische informatie over auteurs en boeken aangeboden. Dat gebeurt onder meer via een immens archief van zowat 12.000 boekenrecensies die sinds 1991 in NRC-Handelsblad zijn verschenen en die via een zoekfunctie opvraagbaar zijn. Daarmee wordt een onafzienbare hoeveelheid 'literair geheugen' ontsloten en aan elkaar gelinkt. De recensies bestrijken onder meer Nederlandse en buitenlandse fictie en non-fictie, geschiedenis, jeugdboeken, poëzie, politiek en actualiteit, geschiedenis, filosofie, cultuur en biografie. Meteen bestaat ook de doorklikmogelijkheid om de boeken online te bestellen. Hoofdredacteur van NRC-Handelsblad Birgit Donker benadrukt in NRC dat de krant boekenliefhebbers met de site nog beter willen bedienen én wijst er op dat "papier" en "online" elkaar zo wederzijds versterken: "Met nrcboeken.nl vullen we de berichtgeving in de dagkrant en in de wekelijkse boekenbijlage aan met een website met daarop ons omvangrijke boekrecensie-archief en nieuws."
Terugkerende rubrieken zijn de Lijstjeslawine met onder meer wekelijkse top-tien-boekenlijstjes door schrijvers en critici over uiteenlopende onderwerpen. Deze week bijten Stine Jensen en Atte Jongstra de spits af: Jensen met de tien sterkste vrouwen uit de wereldliteratuur en Jongstra over de krankzinnigste voetnoten die hij ooit tegenkwam. Onder het kapittel Lezen & cetera is een gedigitaliseerde en geactualiseerde versie van de Gids voor de wereldliteratuur van Pieter Steinz voorradig, met 420 literaire auteursprofielen inclusief doorverwijzingen naar het recensiearchief.
In De oogst staan dan weer honderd mini-essays over de belangrijkste boeken van de 20ste eeuw. Tegemoetkomend aan ons literaire voyeurisme is de rubriek Zie de schrijvers werken waar je via een panoramafoto de bibliotheek/werkhonk van een schrijver kunt verkennen, om te beginnen die van A.F.Th. van der Heijden, later volgen Harry Mulisch en Charlotte Mutsaers. De site heeft voor bepaalde rubrieken (zoals de schrijverskamer) de inspiratie gehaald bij de uitstekende boekensite van de Britse krant The Guardian.
De papieren man blijft, zoals al het geval is sedert maart 2007, berichten bijdragen aan de NRC Boekensite en aan de vrijdagse rubriek Weekboek in de krant.

Labels: , ,

Book Launch 2.0. of de kunst der zelfpromotie

Er wordt de laatste tijd promotioneel nogal wat krachtvoer verwacht van een aankomende schrijver en zeker ook dat hij overweg kan met de digitalisering en alle nieuwe snufjes om zijn boek in de aandacht te wurmen. Daarbij is het YouTubefilmpje om je boek te lanceren in de Verenigde Staten bijna onmisbaar. In deze rake en grappige video Book Launch 2.0. van ene Dennis Cass wordt heerlijke ironie bedreven én zijn de wolfijzers en schietgeweren van de zelfpromotie badinerend op een rijtje gezet. Cass maakte het filmpje naar aanleiding van de verschijning van de paperback van zijn boek Head Case - How I Almost Lost My Mind Trying To Understand My Brain, over een neurologisch onderwerp en hangt aan de telefoon over hoe hij zijn boek de wijde wereld in moet katapulteren. Weer een e-mailblast? Een website? MySpace? Facebook? Een blog? Een avatar op Second Life? Twitter? Helaas, de boekenclub van Oprah Winfrey wil maar niet bellen. Conclusie: "I'll work on my smile." (DL)

Labels: , ,

vrijdag 23 mei 2008

Egyptische minister van Cultuur wil Joodse boeken verbranden

In Israël is grote opschudding ontstaan over de uitspraak van de Egyptische minister van Cultuur, Farouk Hosni (foto), dat hij “zelf Joodse boeken zou verbranden mocht hij ze in Egyptische bibliotheken aantreffen”, zo stond vorige week te lezen in The Israel News. De minister, die een goede kans maakt verkozen te worden tot secretaris-generaal van de Unesco, deed zijn uitspraak op 10 mei in het parlement van zijn land, na een vraag van een oppositielid. Als gevolg van zijn uitlating zou de nakende benoeming als leider van de VN-organisatie van cultuur, wetenschap en onderwijs heroverwogen kunnen worden. De zaak wordt door Israëlische diplomaten bijzonder ernstig genomen en de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Tzipi Livni, zal de affaire hoogstwaarschijnlijk aankaarten op het komende topoverleg tussen Israël, Egypte, de Verenigde Staten, Palestina en Jordanië, binnenkort in Sharm-El-Sheik. Farouk Hosni (1938) is een abstract schilder die al in 1987 minister van Cultuur werd. Hosni zegt ondertussen dat zijn uitspraken in het parlement, die naar buiten werden gebracht door het Simon Wiesenthalcentrum, verkeerd zijn begrepen. “Het was een hyperbolisch antwoord in een discussie over bibliotheken in ons land. Op dezelfde dag zei ik op de Egyptische televisie dat Israëlische boeken moesten vertaald worden naar het Arabisch, om de Joden beter te begrijpen. Zij vertalen wel veel boeken uit het Arabisch en begrijpen ons veel beter.” Ook AFP via European Jewish Press besteedt nu uitgebreid aandacht aan de uitdeinende polemiek.
Dat Hosni zijn opmerkingen maakte op het moment dat in Duitsland de nazi-boekverbrandingen werden herdacht (zie ons eerder bericht), zal zijn kansen bij de Unesco alleszins niet verhogen. (HC)

Labels:

Arthur Japin en Dimitri Verhulst te gast op prestigieuze Assises Internationales du Roman

Wie nog steeds het vooroordeel koestert dat de Franse literaire wereld haar neus ophaalt voor wat er op het internationale forum gebeurt, krijgt volgende week lik op stuk. Komende maandag 26 mei start in de Villa Gillet te Lyon de tweede editie van de Assises Internationales du Roman, waar een keurkorps van een vijftigtal Franse én internationale schrijvers zich hartstochtelijk zal buigen over de toekomst van de roman. De Assises Internationales werden vorig jaar in het leven geroepen naar aanleiding van de veertigste verjaardag van de boekenbijlage van Le Monde (die tevens fungeert als hoofdsponsor) en bleken ongehoord inspirerend en succesvol. Dit jaar is het thema: Le roman, quelle invention!
In een corrida van ronkende zinnen poneren de organisatoren dat de "roman een onontbeerlijke kunstvorm" is, waarvan "vorm en inhoud door auteurs voortdurend gewijzigd en opnieuw uitgevonden worden". Ze benadrukken de intense impact van de roman op de manier waarop we naar de wereld kijken. "Hoe valt de wereld nog voor te stellen zonder de blik van Proust, Woolf en Balzac op de dood, de liefde en de vrouw?", zo luidt een van de premisses voor de deelnemers aan een overvloedig aantal debatten, die de diverse vermommingen van de roman onderzoeken. Onder meer Péter Esterhazy, Daniel Mendelsohn, Annie Proulx, Elif Shafak, Etgar Keret, Adam Thirlwell, Aleksandar Hemon, Carlo Ginzburg, Jonathan Lethem, de Nederlander Arthur Japin en de Belgen Nicole Malinconi en Dimitri Verhulst maken hun opwachting, terwijl Franse acteurs en actrices als Michel Piccoli, Guillaume Depardieu en Irène Jacob voorlezingen verrichten. Ook tal van buitenlandse journalisten, waaronder de Nederlandse journaliste Margot Dijkgraaf, zijn bij het gebeuren betrokken.
Ter gelegenheid van het evenement ligt ook de tekstbundel Lexique nomade in de boekhandel (uitgegeven bij Christian Bourgois). Alle uitgenodigde auteurs werden verzocht om voor het boek een beschouwing te schrijven over een trefwoord dat de kern van hun schrijfarbeid benadert. Arthur Japin koos voor 'het onwerkelijke' en schrijft in de bundel: "De werkelijkheid bestaat al, waarom zou je die nog eens beschrijven? Het alledaagse is overal rondom, waarom zou je het daarnaast ook nog willen imiteren? De waarheid is toch geen uitdaging? Die ligt al vast. Begin liever iets ongerijmds. Geef vorm aan het onmogelijke waaruit je net ontwaakt bent. Probeer je laatste droom voor een publiek invoelbaar en aannemelijk te maken en je geeft ze iets dat ze zelf nooit hadden kunnen verzinnen. Vertoon iets dat niemand voor mogelijk had gehouden. Verbazing is toch een grotere beloning voor je inspanningen dan herkenning?"
Dimitri Verhulst opteerde voor het woord 'banaliteitsbesef'. Hij staat ervan te kijken hoezeer romanlezers gebrand zijn op herkenning en identificatie: "Misschien is dat een functie, een van de vele, van literatuur: via de herkenning geruststellen, aantonen dat we vele van onze afwijkingen met elkander gemeen hebben. Dat wij uniek zijn, doch met mate. Daarom moet ik schrijven van op de grond, en nooit vanaf de kansel. Eerst mens zijn, dan schrijver. Plaatsnemen aan mijn tafel en mij ontdoen van mijn predikaten en prijzen."
Le Monde des Livres heeft een hele bijlage gewijd aan het evenement, zie hier. (DL)

Labels: ,

donderdag 22 mei 2008

Antimaffia-auteur Roberto Saviano persona non grata in Napels

De Italiaanse schrijver en journalist Roberto Saviano, die sedert de verschijning van zijn omstreden boek Gomorra over de Napolitaanse maffia in oktober 2006 onder politie-escorte leeft, is niet welkom in Napels, zo meldt AFP/TV5. Toen hij in de residentiële buurt Vomero in Napels via een immobiliënbureau een appartement wilde huren, stuitte hij op de afwijzing van de buren. Die zijn bevreesd dat de aanwezigheid van Saviano de rust en de veiligheid in de buurt op het spel zou zetten. Toen hij met zijn escorte het appartement bezocht, vroegen de buurtbewoners - waaronder veel magistraten en vrije beroepen - aan de eigenaar om Saviano af te wijzen. Het bericht werd uitgebracht door de Napolitaanse krant Il Mattino. Saviano was vroeger woonachtig in het centrum in Napels, maar na de publicatie van Gomorra, dat intussen in 20 talen is vertaald én een weinig verbloemende inkijk biedt in de praktijken van de maffia, leeft hij noodgedwongen ondergedoken. Hij ontving toen ook doodsbedreigingen van de maffia. Onder meer Umberto Eco riep op tot bescherming van Saviano.
Gomorra is zopas verfilmd door Matteo Garone en wordt in competitie gepresenteerd op het Filmfestival van Cannes. Zie ons eerder DPM-bericht en dit interview in Vrij Nederland. (DL)
Zie ook dit YouTube-interview met Saviano over Gomorra via Cafebabel.com:


Abram de Swaan ontvangt P.C. Hooftprijs

Vandaag, traditiegetrouw een dag na de sterfdag van P.C. Hooft, kreeg Abram de Swaan in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag de P.C. Hooftprijs uitgereikt. Abram de Swaan (1942), die politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Amerikaanse universiteiten Yale en Berkeley studeerde, schreef onder meer Amerika in termijnen (1968), Zorg en de staat (1989), Woorden van de wereld; het mondiale talenstelsel (2002) en de recente bundel essays over massaal geweld, Bakens in niemandsland. In 1973 promoveerde hij cum laude op het onderwerp coalitievorming. Hij werd hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en in 2002 Universiteitshoogleraar Sociale Wetenschap. In 2007 ging De Swaan op emeritaat. Hij was redactielid van het studentenblad Propria Cures en redacteur van De Gids. Voor NRC Handelsblad schreef De Swaan wekelijks korte stukken. In 1999 verscheen een bloemlezing uit zijn publicaties, De draagbare De Swaan.
De P.C. Hooftprijs voor Letterkunde (60.000 euro waard) behoort tot de belangrijkste literatuurprijzen in het Nederlandse taalgebied. Deze oeuvreprijs wordt jaarlijks afwisselend toegekend voor proza, essayistiek en poëzie. De bekendmaking van de winnaar gebeurde al in december 2007 (zie ook hier). In de jury zetelden voor deze editie Dirk van Delft, directeur van Museum Boerhaave, columnist en hoogleraar theoretische sterrenkunde Vincent Icke, columnist en universitair docent Amanda Kluveld, schrijfster en sociaal psycholoog Beatrijs Ritsema en publicist René van Stipriaan. Het juryverslag roemde “De Swaans onstilbare nieuwsgierigheid, die uiteindelijk de begrenzingen van zijn vakgebied verre te buiten gaat” als een van zijn grootste kwaliteiten. “Uit alles wat hij schrijft spreekt een grote maatschappelijke betrokkenheid, zonder dat hij op enige ideologische vooringenomenheid valt te betrappen.”
Op Literatuurplein.nl hadden Iris en Klaas Koppe met de wetenschapper een levendig interview: “Ik vind het fijn dat ik die literaire prijs gekregen heb omdat ik zo netjes schrijven kan, maar ik kom uit de hoek van de sociale wetenschap, zo kijk ik, dat is wat ik te vertellen heb. Dat is zo’n rijke achtergrond, daar kan ik nog een millennium mee voort.” (HC)

Roep om eerste vrouwelijke Poet Laureate in Groot-Brittannië

In Groot-Brittannië is een geanimeerd debat opgelaaid over de Poet Laureate, zeg maar de Britse dichter des vaderlands. De organisatrice van een van de belangrijkste Britse poëziefestivals dringt er op aan dat er nu eindelijk ook eens een vrouwelijke Poet Laureate wordt benoemd, zo schrijft The Independent. Sinds de functie in 1668 officieel in het leven werd geroepen en John Dryden zich de eerste Poet Laureate mocht noemen, voerden in de voorbije 340 jaar 22 mannelijke dichters de prestigieuze titel, waaronder zwaargewichten als William Wordsworth en Ted Hughes. Momenteel wordt de ceremoniële functie ingevuld door Andrew Motion, maar diens mandaat loopt volgend jaar af.
Chloe Garner van het Ledbury Poetry Festival heeft nu een dramatische oproep gericht aan de Britse bewindslieden én de koningin om dit door de eeuwen heen opgestapelde onrecht te herstellen. In een brief aan de Queen, premier Gordon Brown, Toryleider David Cameron en Culture Secretary Andy Burnham vraagt ze om ditmaal een vrouw te benoemen. De dame lanceert een campagne om de aanduiding te laten samenvallen met de start van het literaire festival in juli volgend jaar. "De procedure verhindert geenszins dat een vrouw wordt aangeduid. Er zijn verschillende uitstekende vrouwelijke dichters van alle generaties die in Groot-Brittannië schrijven en performen." Garner wijst erop dat dichteressen als Sylvia Plath, Christina Rossetti en Elizabeth Barrett Browning in het verleden stelselmatig over het hoofd werden gezien. "De vrouwelijke bijdrage tot de poëzie is systematisch ondergewaardeerd, zoals het geval is in diverse kunsttakken, terwijl er zo'n vrouwelijke poëziegiganten zijn geweest." In haar betoog merkt Cameron ook nog fijntjes op dat er nochtans wél koninginnen en een vrouwelijke premier is geweest in Groot-Brittannië, terwijl in de Verenigde Staten Clinton in de running voor het hoogste ambt.
De benoeming van de Poet Laureate - die bij allerlei officiële gelegenheden zijn dichtkunsten moet vertonen - gebeurt door de Britse regering, maar het selectieproces lijkt omgeven met enig mysterie. Critici noemen de procedure "arbitrair." Toen Ted Hughes overleed, wijzigde Tony Blair de procedure: de benoeming gold niet langer levenslang, maar voor tien jaar, waarna Andrew Motion werd benoemd. Hij zou het naar verluidt nipt gehaald hebben van de Schotse dichteres Carol Ann Duffy, die momenteel ook weer naar voren wordt geschoven.
Ook de namen van de dichteressen Lavinia Greenlaw (foto), Jackie Kay, Wendy Cope, Carol Ann Duffy, Fleur Adcock en Ruth Padel circuleren als mogelijke Poet Laureates. (DL)

Labels: ,

woensdag 21 mei 2008

Surrealistisch Manifest van André Breton scheert hoge toppen bij Sotheby's

In Parijs is op een veiling bij Sotheby's het Surrealistisch Manifest van André Breton (1896-1996) onder de hamer gegaan. De enige gekende, nog complete versie van het manuscript ging van de hand voor 3,2 miljoen euro (zonder kosten), in een pakket met acht andere manuscripten van surrealismepaus Breton, zo meldt France 3. Daaronder bevond zich ook dat van het volgens de "écriture automatique" geschreven Poisson soluble (uitgeverij Simon Kra in 1924) met 32 teksten. Aanvankelijk werden de stukken apart op de veiling aangeboden, waarbij het beruchte manifest 740.000 euro haalde. Vervolgens startte Sotheby's de procedure van verkoop met zogenaamde "faculté de réunion" op, wat tot een nieuw opbod leidde.
Het geheel van teksten is uiteindelijk verworven door de Franse verzamelaar Gérard Lhéritier, de stichter van het Musée des lettres et manuscrits te Parijs. De man verklaarde zich achteraf "zeer, zeer gelukkig." "Mijn vrees was dat de negen manuscripten verspreid zouden geraken. Maar nu blijven ze verenigd én in Frankrijk en vanaf juni zullen ze te zien zijn in ons museum, in een speciale vitrine", zo beloofde Lhéritier. Kenners vermoedden vooraf dat de opbrengst van het Manifest tussen de 300.000 en 500.000 euro zou belopen, een bedrag dat dus flink overtroffen werd.
De Franse schrijver en kunstenaar Breton, groot orakel én vaak ook dwingeland van het surrealisme, publiceerde het geruchtmakende manifest van 21 pagina's in 1924. De nu geveilde versie is afkomstig uit de nalatenschap van de familie van Simone Collinet, Bretons eerste echtgenote. Zie ook ons eerder bericht. (DL)

Labels: ,

Gerda Dendooven houdt Annie M.G. Schmidtlezing

De Vlaamse illustratrice en schrijfster Gerda Dendooven zal op woensdag 4 juni de negende Annie M.G. Schmidtlezing voor haar rekening nemen. De titel van haar lezing is Lege dozen, halve kinderen, zo meldt het Nederlands Fonds voor de Letteren. De avond wordt georganiseerd in het kader van de bijzondere leerstoel kinder- en jeugdliteratuur.
De Vlaamse illustratrice Gerda Dendooven kreeg voor haar oeuvre in 2004 de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Jeugdliteratuur vanwege Mijn mama, terwijl ze in 2007 de Boekenpauw kreeg voor Het verhaal van Slimme Krol. Dendooven is in Vlaanderen in 2007 benoemd tot Kinderconsul door de Stichting Lezen. De Kinderconsul moet in woord en geschrift volwassenen aan het denken zetten over de manier waarop zij met kinderen omgaan. Kaarten voor de Annie M.G. Schmidtlezing zijn te bestellen via de e-mail van het secretariaat van de opleiding Nederlands ndd@let.leidenuniv.nl. De lezing vindt plaats op 4 juni in de Lokhorstkerk aan de Pieterskerkstraat 1 te Leiden vanaf 20 uur. Zie meer info bij Leesplein. (DL - foto Kristof Ghyselinck)

Labels:

Protest tegen afbraak geboortehuis Gerard Walschap

Er rijst protest op tegen de sloop van het geboortehuis van de Vlaamse schrijver Gerard Walschap (1898-1998), die binnenkort zou plaatsvinden, nadat het gemeentebestuur van Londerzeel een sloopvergunning aan de eigenaars afleverde (zie ons bericht van vrijdag jl.). De PEN Club Vlaanderen, de Vlaamse Auteursvereniging en het Louis Paul Boongenootschap trekt in een open en lichtjes pathetische brief aan de pers fel van leer tegen de beslissing.
Het pand in het centrum van de deelgemeente Sint-Jozef is al geruime tijd in lamentabele staat en staat al zeven jaar onbewoond. Ook als er een nieuw gebouw komt, moet de gedenkplaat of een verwijzing naar de schrijver blijven, zo meldde het stadsbestuur.
"Met verbazing die al gauw overging in verbijstering hebben wij vernomen dat de gemeente Londerzeel vast van plan is om het geboortehuis van Gerard Walschap met de grond gelijk te maken", zo reageren Geert van Istendael en Koen Stassijns namens de verenigingen. "De afbraak zou het dorpsgezicht in Londerzeel-Sint-Jozef zeer ten goede komen, zo luidt de argumentatie. Wel wil men denken aan een kleine bibliotheek en een buurtcafé en men wil ook in het nieuwe gebouw naar de schrijver verwijzen. Wij zijn natuurlijk altijd verheugd als een dorp of een stad een nieuwe bibliotheek, hoe klein ook, wil openen. [...] We zijn geen zure puriteinen die vinden dat caféleven en cultuurleven niet kunnen samengaan. [..] Want dankzij Gerard Walschap is voor een breed publiek de Londerzeelse volksmens van vroeger ook vandaag en morgen springlevend en krachtig en vol levensvreugde en humor."
Maar: "Hoe is het toch mogelijk dat een gemeentebestuur zo geheel géén consideratie vertoont voor het allerbeste dat uit die gemeente voortkwam?", vervolgt het persbericht, met een verwijzing naar de eer die belangrijke schrijvers in binnen- en buitenland vaak wél krijgen en de manier waarop daar geboortehuizen worden beschermd. "Wij zijn niet alleen verbijsterd, wij zijn ook diep teleurgesteld. Blijkbaar laat het literaire patrimonium een gemeentebestuur in Vlaanderen ijskoud. [...] Heeft Vlaanderen dan niet gevochten, op een waardige, democratische manier, tientallen jaren lang, gevochten om de elementairste rechten te verwerven voor zijn taal?" En nu die taal vanzelfsprekend is, nu Vlaanderen een zelfstandig gewest, een zelfbewuste gemeenschap is, nu wil een Vlaams gemeentebestuur het patrimonium van die taal op zijn grondgebied afbreken. Overspannen nationalisme is altijd uit den boze, maar enige daadwerkelijke trots op een van onze grootste schrijvers kunnen we zeer wel gebruiken."
Van Istendael en Stassijns vragen nu aan de Minister van Cultuur of hij in overleg met de gemeente Londerzeel, niet kan overwegen het geboortehuis van Gerard Walschap aan te kopen. "Dat kan niet veel geld kosten, nietwaar, aangezien het zo vreselijk vervallen is. Werkelijk, U mag niet toestaan dat het geboortehuis van Gerard Walschap zomaar tot puin wordt gebeukt", zo luidt de bede.
De gemeente Londerzeel eert Walschap tweejaarlijks met de Gerard Walschapprijs voor proza. (DL)

Labels: , ,

Michel Houellebecq wordt opgevoerd als goeroe

De Franse schrijver Michel Houellebecq zal dit najaar weer opduiken in de rentrée littéraire, zo meldt Lire. Niet met een nieuw boek, maar wél als romanpersonage. Onder de naam Traum wordt hij de hoofdrolspeler in de roman Arkansas van Pierre Mérot, die zal verschijnen bij uitgeverij Robert Laffont. Hij zal er in optreden als een soort goeroe, allicht met een knipoog naar Houellebecqs roman La possibilité d'une île.
Mérots werk toont enige verwantschap met dat van Houellebecq. Zeker in Mammifères gingen seksualiteit, dronkenschap en weerzin een even bizar en heilloos triootje aan, waarbij ook de invloed van Charles Bukowski en Georges Bataille leesbaar was. Voor het boek ontving hij in 2003 de Prix de Flore, in 1996 ook aan Houellebecq toebedeeld.
Houellebecq werd onlangs onder vuur genomen door zijn gehate 83-jarige moeder Lucie Ceccaldi, die op de proppen kwam met L'Innocente, een boek over de opvoeding van haar vuilbekkende en controversiële schrijvende zoon, zie ons eerder bericht. De schrijver gaf geen krimp. Hij werkt intussen gestaag door aan de verfilming van La possibilité d'une île, zie hier én deze website waar het verontrustend stil is geworden. (DL - beeldcollage Psychic Chic)
EXTRA: in deze YouTubeclip hoor je Michel Houellebecq als zanger aan het werk, terwijl hij een van zijn gedichten reciteert: Playa Bianca

Labels:

dinsdag 20 mei 2008

Commonwealth Prize toebedeeld aan Frans-Canadese auteur Lawrence Hill

De Afrikaans-Canadese auteur Lawrence Hill heeft de Commonwealth Prize op zijn naam geschreven met zijn roman The Book of Negroes, zo meldt The Guardian. Het boek is gebaseerd op het ware verhaal van een Malinese vrouw die vanuit de slavernij in Afrika terechtkomt in South-Carolina, maar later terugkeert naar Afrika. De prijs is 10.000 pond waard. De auteur was erg opgetogen met de bekroning "because its history mirrors my protagonist's journey from oppression to liberation." Merkwaardig is dat de roman in de Verenigde Staten is verschenen onder een andere titel: Someone Knows my Name, omdat de uitgever The Book of Negroes een te "opruiende" titel vond.
De Commonwealth Prize for the first novel is dan weer toegekend aan de schrijfster Tahmima Anam, afkomstig uit Bangladesh, voor haar boek A Golden Age, dat ook al eerder op de shortlist stond van de Guardian first book award. In A Golden Age wordt het verhaal verteld van een familie die de gevolgen ondergaat van de oorlog in Bangladesh in 1971.
De Commonwealth Writers' Prize is ingesteld in 1987 en is bestemd voor een Engels boek, afkomstig van een auteur die tot een van de 53 landen van het Commonwealth behoort. Onder de vorige laureaten bevinden zich fameuze namen als Rohinton Mistry, Peter Carey en J.M. Coetzee. Vorig jaar ging de prijs naar de Nieuw-Zeelandse auteur Lloyd Jones' en zijn veelgeprezen Mister Pip, een boek dat later ook op de shortlist van de Booker Prize belandde, zie ons eerder bericht. (DL)

Labels: ,

maandag 19 mei 2008

Arthur Rimbaud krijgt gedenkteken in stad Harderwijk

De Franse dichter Arthur Rimbaud (1854-1891) krijgt in het voorjaar van 2009 een gedenkteken in de Nederlandse stad Harderwijk, zo meldt De Stentor. Liefhebbers van de poëzie van Rimbaud hebben zich daar al enige tijd verenigd in een Arthur Rimbaud Comité, om zijn kortstondig verblijf in de stad in herinnering te brengen.
Rimbaud verbleef in het jaar 1876 precies 23 dagen in Harderwijk. Dat had zo zijn redenen: omdat hij naar het Verre Oosten wilde, had hij zich samen met 1.093 andere Franse huurlingen ingekwartierd in het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, dat militairen zocht om in Atjeh te vechten. In Harderwijk werd hij klaargestoomd voor zijn missie met onder meer "zwemles, onderricht in hygiënische regels en kennis van het wapen." Vanuit het Koloniaal Werfdepot in Harderwijk vertrokken de militairen, onder wie Rimbaud. Hij arriveerde aan boord van het schip "de Prins van Oranje" als fuselier van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger op Java. Maar na aankomst op 23 juli in Batavia, het huidige Jakarta, deserteert hij al op 15 augustus. Hij laat de Nederlandse kolonie achter zich op 30 augustus 1876. Pas later dook hij weer in Europa op.
De reis van Rimbaud die in Harderwijk begon, luidt de start in van zijn ontdekkingsreizigerschap en het einde van zijn 'carrière' als dichter, na Une saison en enfer. Van na de Harderwijkse periode zijn geen gedichten meer van Rimbaud bekend. Net dat gegeven wil het Arthur Rimbaud Comité in de schijnwerper plaatsen met een gedenkteken, zo zegt voorzitter Jos Kunne: "Harderwijk zie ik als een scharnierpunt in Rimbauds leven. De dichter had zijn meesterwerken geschreven. Hij was klaar met de literatuur. Hij werd wereldreiziger. Met het gedenkteken willen we het verblijf van Rimbaud in Harderwijk en zijn betekenis voor de literatuur levend houden." Zie meer informatie in dit bericht bij De Contrabas. (DL)

Labels:

Boekenprogramma Uitgelezen viert vijfde verjaardag

Het gezamenlijk door de Gentse Vooruit en de krant De Morgen georganiseerde boekenprogramma Uitgelezen bestaat vijf jaar, en dat is een eeuwigheid in het volatiele boekenlandschap. Komende woensdag 21 mei gaat in de Vooruit daarom een feesteditie en receptie door, voor de gelegenheid in de Theaterzaal. Gastvrouw Fien Sabbe ontvangt, naast de vaste panelleden Anna Luyten en Jos Geysels, dit keer VRT-journaliste Phara de Aguirre en ex-premier Guy Verhofstadt. Het panel becommentarieert De Lammeren van Mustafa Kör, Exit Geest van Philip Roth en Niet Opnieuw van SAM Menen-School zonder Racisme. De drie boeken zijn voor deze feestuitgave speciaal gekozen door het publiek. Daarna vertellen de panelleden honderduit over hun favoriete boeken. Gorki-voorman Luc De Vos en de zangeressen van Zita Swoon en Arsenal, Kapinga, Leonie en Eva Gysel, zorgen voor de toonzetting. Zak zorgt voor cartoons. In de vijf jaar Uitgelezen werden 124 boeken besproken, die op Librarything netjes opgelijst zijn. (HC)

Ian Flemingjaar barst in alle hevigheid los

In Groot-Brittannië zijn de festiviteiten naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Ian Fleming (1908-1964) nu helemaal op volle toeren gekomen. Sinds 17 april al loopt in het Londense Imperial War Museum For Your Eyes Only, een tentoonstelling over Fleming en Bond. Op 28 mei, de geboortedag van de schepper van de flegmatieke topspion, verschijnt de nieuwe Bondroman, Devil May Care, in zes weken geschreven door Sebastian Faulks (zie ook ons vorige bericht). Het verhaal speelt zich af in 1967 en volgt chronologisch op The Man with the Golden Gun. In het najaar wordt de door allerlei onheil achtervolgde nieuwe 007-film Quantum of Solace verwacht, terug met Daniel Craig in de hoofdrol .
De belangrijkste Britse kranten grijpen de gelegenheid aan om Bond en Fleming omstandig te belichten. The Observer komt met een Bond Dossier, vol hoogst wonderlijke weetjes en anekdotes. Iemand telde het na: James Bond heeft met zijn licence to kill meer dan 150 moorden gepleegd en met 44 vrouwen geslapen. Driekwart van hen wilde hem (erna) van kant helpen. The Guardian draait de rollen om en laat zeven vrouwelijke auteurs het fenomeen Bond bekijken. Lynn Barber komt er tot de enigszins verrassende conclusie dat Bond homoseksueel is. The Times brengt een reader’s guide over de 14 Bondverhalen die Fleming tussen 1952 en 1966 in zijn huis Goldeneye op Jamaica schreef. Fleming was een intuïtieve schrijver en ging het niet ver zoeken, voor plot en thema’s kon hij rijkelijk putten uit zijn (oorlogs)verleden als geheim agent. Voor de naam van zijn personage speelde hij leentjebuur bij James Bond, een gerenommeerd Amerikaans ornitholoog en auteur van A Field Guide to the Birds of the West Indies, het boek dat op de plank in zijn schrijfkamer stond.
The Telegraph laat verzamelaar Joseph Connely aan het woord over de eerste drukken en moeilijk te vinden Fleming-wissewasjes en Bond-boekengrut. “These days Bond is about as collectable as you can get.” Een eerste druk van Casino Royale kost al gauw 20.000 pond. Interessant in The Telegraph is ook de Bond-topografie in ‘The Ian Fleming Map of Britain’, met een overzicht van adressen in leven en werk.
De boeken van Ian Fleming verschenen in het Nederlands onder meer als Zwarte Beertjes met de onvolprezen omslagen van Dick Bruna. (HC)

Labels: , ,

zondag 18 mei 2008

Amsterdamse binnenstad ingepalmd door 's werelds grootste boekenmarkt

In het kader van Amsterdam Wereldboekenstad vormde de binnenstad van Amsterdam zondag het toneel voor wat volgens de organisatoren 's werelds grootste boekenmarkt moet geweest zijn, zo meldt ANP via Trouw. Het ging om een lint van vijf kilometer boekenkramen, in totaal zo'n negenhonderd kramen met een aanbod variërend van literatuur en strips tot theologische boeken. Het parcours liep van het Waterlooplein tot aan het Centraal Station.
De organisatoren hebben geen precieze bezoekersaantallen bekendgemaakt, maar een woordvoerdster maakte er gewag van dat het "de hele dag prima gelopen'' had. "Veel mensen kwamen kijken, het was een erg gemoedelijke, rustige en gezellige sfeer. Het mooie weer heeft duidelijk bijgedragen aan het plezier.''
Op 6 juli vindt in Dordrecht ook de jaarlijkse boekenmarkt plaats, die telkens zeer de moeite is en ook vrijwel het hele oude stadscentrum inpalmt. Het thema is dit jaar fotografie en film, de standhouders zijn uitsluitend professionele antiquaren. (DL - foto Edward van Eis)

Labels: , ,

Papierman(d) - aflevering 42

Rubriek met bijeengegaarde letterlinks & essayistiek & kleinere wetenswaardigheden:

**In The Village Voice mogen schrijvers 'their Favorite Obscure Books' kiezen, onder meer John Banville, Donna Tartt, Rick Moody en George Pelecanos kwijten zich van de opdracht.
**Na zijn bekroning met de Independent Foreign Fiction Prize voor Omega Minor wordt Paul Verhaeghen nu ook gerecenseerd in The New Statesman.
**Pierre Assouline op zijn blog La république des livres tweemaal over de Belgen en de oorlog, aan de hand van Jonathan Littell en zijn Degrellestudie Le sec et l'humide én van Alain Berenbooms nieuwe roman Périls en ce royaume.
**Lettre à mon juge van Georges Simenon op de planken in Parijs, zie Le Monde.
**Luc Sante op zijn blog over 'the implosion of Belgium'.
**Claire Armitstead, jurylid van de Samuel Johnson Prize, doet in The Guardian een boekje open over haar jureringswerk en de lusten en de lasten van overstelpt te worden met kartonnen dozen vol boeken.
**De schrijfkamer van Anne Enright, bezocht en gefotografeerd door The Guardian.
**Ook The New Yorker heeft sinds kort de smaak van het literaire bloggen te pakken, lees ook de verklaring voor de naam The Book Bench.
**De apocalyptische literatuur is in bloei in de moslimwereld na 9/11, een verontrustende tendens volgens de Franse vorser Jean-Pierre Filiu, die er een boek over schreef: L'Apocalypse dans l'Islam, zie TV5.
**De Italiaanse schrijver Sebastian Vassalli vergelijkt Veltroni en Berlusconi in de Neue Zürcher Zeitung.
**De nieuwe roman van Dimitri Verhulst zal Godverdomse dagen op een godverdomse bol heten en de oorlog is er een voornaam thema in. Hij leest er een fragment uit voor op Colliteral Damage, een evenement dat Behoud de Begeerte en Toneelhuis Antwerpen brengen naar aanleiding van de voorstelling Atropa. De wraak van de vrede. Colliteral Damage biedt een bloemlezing uit de oorlogsliteratuur. Rode draad van het programma is het boek Ik ben een deserteur: mijn vlucht uit het leger in Irak van Joshua Key. Acteurs grasduinen in de oorlogsliteratuur en Tom Lanoye, de auteur van Atropa, leest uit onder meer Ten Oorlog, Niemands Land en Overkant.
**Jos Van den Bergh, de eindredacteur van het Canvascultuurprogramma Lux xl, verkast naar het MuHKA, waar hij deze zomer coördinator programmering wordt, zo meldde De Morgen. Dat zijn mogelijk nog meer kopzorgen voor het boekenprogramma dat Canvas en de VPRO in de steigers hebben staan. Van den Bergh zou zich namelijk over dat programma ontfermen. Eerder trok het Vlaams-Nederlands huis deBuren zijn eerder toegezegde steun terug.
**Een Britse man die in 2001 diverse 16de en 17de eeuwse middeleeuwse kaarten stal uit de Deense nationale bibliotheek, toont berouw, zie The Copenhagen Post. Hij moet wel een flinke tijd brommen. (DL) [foto Chris Engman, zie meer hier]

Labels: , , ,