maandag 31 maart 2008

Heisa over verfilming Joe Speedboot deint uit

Vorige week raakte bekend dat de filmproducent IJswater van de rechter een verbod krijgt om het boek Joe Speedboot van de Nederlandse auteur Tommy Wieringa te verfilmen. Ondanks een optie van de producent nam de rechtbank de beslissing omdat Wieringa zich helemaal niet kon terugvinden in het scenario van Heleen Suèr. Wieringa sprak van een "banalisering" van zijn roman. Nu blijkt dat de producent tegen de beslissing in beroep zal gaan, zo signaleert De Volkskrant. Vermoed wordt dat de uitspraak nogal wat consequenties kan meebrengen voor de verhouding tussen literatuur en film en de manier waarop auteurs zich met de verfilming van hun boeken mogen bemoeien.
Regisseur André van Duren haalt in De Volkskrant zwaar uit naar Wieringa: "Een schrijver van een roman heeft te weinig distantie om de kwaliteit van een scenario naar zijn boek te beoordelen. Elke wijze romancier houdt zich erbuiten. Wieringa is op ons gebied een beginneling."
Producent Marc Bary is al even scherp voor de rechterlijke uitspraak en zegt: "Ik ken geen enkele Nederlandse auteur, van Harry Mulisch tot Carry Slee, die een vetorecht heeft bij het maken van een film. Ik denk dat het wenselijk is dat er op korte termijn overleg wordt gevoerd tussen de filmsector en de uitgevers. Dit is in niemands belang. Op deze manier zal geen producent meer een optie op een boek nemen." Producent IJswaterfilms wist destijds een pitch die door uitgeverij de Bezige Bij was uitgeschreven onder zes producenten binnen te rijven. "IJswater Films wist me te overtuigen dat hun versie de beste zal worden. En ze hadden hun naam mee: IJswater. IJswater en Speedboot... Zoiets valt niet te negeren", zo beweerde Wieringa toen. Maar volgens Marina Blok, hoofd drama van de Nederlandse Programma Stichting, die de film mee financiert, toonde Wieringa naderhand weinig betrokkenheid: "Een boekverfilming is een lastige klus, en ook in dit geval zijn we door diepe dalen gegaan. Maar iedereen is blij met het script dat er nu ligt. Alleen Tommy niet. Hij heeft het hele proces van een enorme afstand, met veel dédain bekeken." Regisseur André Van Duren doet er nog een schep bovenop: "Wieringa stelt nu dat wij een stelletje prutsers zijn. Wij hebben de rechten gekocht toen er drieduizend exemplaren van het boek waren verkocht. Nu zijn er driehonderdduizend verkocht. Misschien heeft hij ons nu niet meer zo hard nodig."
Wieringa ontkent dat hij vertragingsmechanismen uitvoerde en zegt dat hij de laatste versie van het filmscript nooit heeft gezien: "Die spookversie waar ze het over hebben, die is nooit aangeboden bij mij, de Bezige Bij of bij mijn advocaat."Wieringa concludeert: "Geloof me, ik wil ook het liefst een film. Het lijkt me fantastisch: een première met een bevallige actrice en een glaasje champagne. Maar liever geen film dan ‘de spectaculaire feel good film’, waarvoor het filmfonds het groene licht heeft gegeven. Daar zou ik zelf nooit naartoe gaan."
De tijd schijnt echter te dringen om het project weer scheep te trekken. "Als binnenkort niet met de opnamen wordt begonnen, zal het Filmfonds de subsidie (2,6 miljoen euro Telescoopgeld, op een totaal beoogd budget van 3,6 miljoen euro) terugtrekken en een ander project uitkiezen, zo zegt Filmfondsdirecteur Toine Berbers in De Volkskrant. "Wij kunnen weinig anders doen dan afwachten. Maar dit moet geen jaren duren. Als er geen zicht is op een verfilming, is dat reden om ons geld terug te trekken." Zie ook de berichtgeving bij NRC-Handelsblad: 'Voorlopig geen verfilming meer'. (DL)

Labels: , ,

Kanshebbers op ABN Amro Bank Prijs voor Beste Non-Fictie Boek bekendgemaakt

Naar jaarlijkse gewoonte is de shortlist van de ABN AMRO Bank Prijs voor het Beste Non-Fictie Boek 2007 bekendgemaakt. De vijf genomineerden zijn Arm Wallonië. Een reis door het beloofde land – Pascal Verbeken (Meulenhoff/Manteau), Belgicum – Stephan Vanfleteren, David Van Reybrouck (Lannoo - het fotoboek naar de gelijknamige tentoonstelling in het Antwerpse FotoMuseum), Congo. De impact van de kolonie op België – Guy Vanthemsche (Lannoo) en De weg naar Mekka – Jan Leyers (Van Halewyck) en de biografie Het leven, niets dan het leven. Cyriel Buysse & zijn tijd – Joris van Parys (Houtekiet). De laureaat van de prijs wordt bekendgemaakt op 7 mei en ontvangt 12.500 euro. Daarnaast is er ook een ABN AMRO Bank Publieksprijs voor het Beste Non-Fictie Boek 2007, waarvoor iedereen vanaf vandaag zijn stem kan uitbrengen via www.abnamrobankprijs.be. Die prijs is goed voor 2.500 euro. Arm Wallonië, het boek van Pascal Verbeken ontving eerder al de M.J. Brusse Prijs voor het beste journalistieke boek.

Labels:

Salman Rushdie: "'Fitna' is a fuss about nothing"

De Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie heeft in een interview met IBN CCN de Nederlandse politicus Geert Wilders omschreven als een "provocateur", zo meldt het India.blog.nl. Hij toont zich niet bepaald onder de indruk van Wilders' film Fitna. "Het is interessant om te zien dat sedert de film op het internet is gepost de controverse min of meer is uitgedoofd. Mensen hebben de film nu kunnen bekijken en zien nu dat de film niet zo ontvlambaar is als gedacht. It's a fuss about nothing", zo concludeerde Rushdie.
Van Rushdie, die voor zijn boek De duivelsverzen in 1989 een fatwa over zich heen kreeg van Iran, verschijnt komende week in Groot-Brittannië de nieuwe, langverwachte roman The Enchantress of Florence. De Britse pers proefde het boek voor. The Economist las de roman en is niet erg enthousiast, zie de recensie hier. Positievere klanken zijn er bij The Telegraph en The Guardian , maar ronduit afwijzend is The Times.

Labels: ,

zondag 30 maart 2008

Vroege edities Shakespeare komen online

De Bodleian Library in Oxford en de Folger Shakespeare Library in Washington zullen de oudste bewaard gebleven uitgaven van William Shakespeare (1564-1616) volledig online plaatsen, zo staat te lezen in Het Parool. Het project gaat binnenkort van start en heeft de ambitie om alle 75 zogenaamde quarto-edities van de werken van Shakespeare tegen volgend jaar te digitaliseren. Deze boeken, die dateren van voor 1641, staan het dichtste bij hoe de bard zijn teksten origineel had bedoeld, want manuscripten zijn niet bewaard gebleven. Op de website zullen reproducties van de quarto-boeken in hoge resolutie de toegang tot deze bijzonder zeldzame werken vergemakkelijken. Op die manier moeten wetenschappers, studenten en Shakespeare-liefhebbers van over de hele wereld de oerteksten van onder meer Hamlet en King Lear zonder drempel en vrees kunnen bestuderen. Zie het persbericht van de Bodleian hier. (HC)

Manuscript van J.J. Slauerhoff opgedoken

Er is een onbekend manuscript van de dichter, romancier en scheepsarts J.J. Slauerhoff (1898-1936) aangetroffen op Vlieland. Het betreft het handschrift van de proloog bij Slauerhoffs debuutroman Het verboden rijk (1932), zo meldde NRC-Handelsblad vrijdag jl. op zijn voorpagina. Het document is negen pagina's lang en is door medewerkers van het Vlielandse Museum Tromp Huys gevonden in de nalatenschap van scheepsmarconist C.A. Koning. Volgens Slauerhoffbiograaf Wim Hazeu is het document authentiek: "Het is een ontroerend moment. Helemaal omdat Het verboden rijk Slauerhoffs één van beste boeken is." Niet meteen duidelijk is hoe het manuscript bij Koning is terechtgekomen en hoe de twee elkaar kenden. Misschien dat Koning door Slauerhoff werd ingehuurd voor typewerk. Het handschrift zou binnen een tweetal weken tentoongesteld worden voor het grote publiek.
Er zijn voorts ook beweringen dat een gedicht over een scheepsramp op de muur van een pastorie in Jorwerd van Slauerhoff zou zijn, maar dat is nog niet bevestigd. Zie ook Liwwadder Nieuws.

Labels: ,

zaterdag 29 maart 2008

'Het grote uitstel' van Marc Reugebrink krijgt de Gouden Uil Literatuurprijs

Het grote uitstel (Meulenhoff/ Manteau) van Marc Reugebrink (1960) heeft de Gouden Uil Literatuurprijs 2008 gewonnen, een van de belangrijkste Vlaamse literaire onderscheidingen. In de uitreiking in het nieuwe justitiepaleis te Antwerpen, rechtstreeks uitgezonden op Canvas, werd Het grote uitstel door juryvoorzitster Ruth Joos geprezen als een boek dat "is geschreven in een taal die verleidt, verwart en tracht te benaderen. Met woorden die proberen te ontsnappen aan de definitieve betekenis van zichzelf. Het is een boek dat gedurfde keuzes maakt en daar dan voluit voor gaat." De roman vertelt de coming of age van Daniël Rega in de jaren zeventig en tachtig, tijden van punk, koude oorlog en echte en verhoopte revoluties. Reugebrink debuteerde in 1988 met de dichtbundel Komgrond; zijn eerste roman, Wild Vlees, verscheen in 1998. Zes jaar later verscheen zijn tweede roman Touchdown. De Nederlandse auteur woont sinds 1998 in Gent. Zijn boek werd door de verzamelde kritiek niet echt beschouwd als een grote kanshebber.
Reugebrink haalde het van vier andere genomineerden, A.F.Th. met Het schervengericht, Marjolijn Februari met De literaire kring, P.F. Thomése met Vladiwostok! en Jeroen Brouwers met Datumloze dagen. De Gouden Uil is 25.000 euro waard. Vorig jaar ging de prijs naar Tirza van Arnon Grunberg.
Jeroen Brouwers, die zoals hij in 2001 had aangekondigd niet aanwezig was, kreeg wél de Prijs van de Lezer, waarvoor 7.000 stemmen werden uitgebracht. De Jeugdliteratuurprijs ging naar Linus (Lannoo) van Mieke Versyp, Sabien Clement en Pieter Gaudesaboos, de Prijs van de Jonge Lezer naar Koek koek Vos en Haas (Lannoo) van Sylvia vanden Heede en Thé Tjong-Khing. (HC)

Labels: ,

Hugo Claus uitgezwaaid met ingetogen plechtigheid in Bourlaschouwburg

In de Antwerpse Bourlaschouwburg vond vanmiddag de afscheidsplechtigheid plaats voor de op 19 maart overleden Hugo Claus (78). Zowat 500 genodigden uit de literaire, culturele en politieke wereld woonden de plechtigheid bij, onder wie zijn ex-vrouw Sylvia Kristel, Harry Mulisch, Connie Palmen, A.F.Th. Van der Heijden, Jules Deelder, Dimitri Verhulst, Pierre Alechinsky, Jan Hoet, Jef Geeraerts en Leo Pleysier. Uit de politieke wereld waren onder meer de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens, Vlaams minister-president Kris Peeters, minister van Cultuur Bert Anciaux en ex-premier Guy Verhofstadt, die een vriend was van Claus, aanwezig.
De ingetogen plechtigheid, die geleid werd door Clausbiograaf Piet Piryns en rechtstreeks te zien was op Canvas en op NOS, kon ook bijgewoond worden door het grote publiek, dat ook plaatsen kreeg in de Bourlaschouwburg. Toch liep de schouwburg niet helemaal vol. De sobere kist werd bij de aanvang vanachter de coulissen op het podium van de schouwburg gedragen. Directeur van De Bezige Bij, Claus' uitgever Robbert Ammerlaan hield de eerste toespraak en bracht de laatste maanden van Claus in herinnering. Remco Campert las vervolgens een gedicht voor, waarna My funny Valentine van Chet Baker weerklonk.
Daarna volgden nog toespraken van Erwin Mortier, uitgeefster Suzanne Holzer, die zijn redactrice was bij De Bezige Bij, radiojournalist Jef Lambrecht en van Cees Nooteboom. Erwin Mortier, die Claus "de meest bevrijdende schrijver die ooit ons pad heeft gekruist" noemde, vaarde scherp uit tegen kardinaal Danneels. "Schaam u", zo recpliceerde hij op Danneels' opmerking in het euthanasiedebat dat na Claus' zelfgekozen dood oplaaide. De toespraak doet allicht nog wat stof opwaaien. Collega en levenslange vriend Cees Nooteboom zei, terwijl hij zich naar de kist richtte, onder meer: "Lieve vriend. [...] Ik vraag maar één ding: Kom vooral spoken." De toespraken werden afgewisseld met gedichtenvoorlezingen door Hilde van Mieghem, Josse De Pauw, Gilda de Bal en Josse de Pauw. Ook werd het liedje Un jour, tu verras ten gehore gebracht, waarna beelden van Claus te zien waren, die op een videoscherm Sonnet XV voorlas. Claus had overigens nog samen met zijn echtgenote Veerle De Wit de muziek voor de plechtigheid gekozen. De kist werd buitengedragen, begeleid door een aria van Henri Purcell, waarna er in de hal van de Bourlaschouwburg gelegenheid tot groeten was, ook voor het grote publiek. De as van Hugo Claus zal na zijn crematie, in intieme kring voor de kust van Oostende worden uitgestrooid, conform zijn wens. Zie de uitgebreide berichtgeving en beelden bij De Morgen, Deredactie.be, De Standaard, Gazet van Antwerpen. Het Radio 1-programma Ongehoorde Meningen XL had een extra-uitzending over Claus.

Labels: ,

AMVC-Letterenhuis viert uitbundige 75ste verjaardag

Het AMVC-Letterenhuis geeft volgende week de aftrap voor de festiviteiten naar aanleiding van zijn 75ste verjaardag, die zowat negen maanden zullen duren. Op 5 april gebeurt dat met een openingsfeest met een rist auteurs en de opening van de jubileumtentoonstelling 75 jaar Letterenhuis, waarvoor de kunstenaar Johan van Geluwe 9 literaire interpretaties maakte. Onder meer Dirk van Hulle (Universiteit Antwerpen) gaat in op de rol van het Letterenhuis in de 21ste eeuw. In het luik De stambewaarders gaan levende schrijvers de confrontatie aan met hun literaire voorgangers: Jef Geeraerts, Erwin Mortier en Walter van den Broeck duiken in het archief van het Letterenhuis. In het onderdeel Goed geërfd komen onder meer Vitalski en Christophe Vekeman aan bod. Later staan ook tentoonstellingen, feesten, lezingen, rondleidingen en literaire stadswandelingen op het programma, net als een aspect literatuur & film, thematische ontbijtvoorstellingen en een literair salon.
Het 'Museum van de Vlaamsche Letterkunde' werd in 1933 opgericht met als taak het literaire archiefmateriaal van Vlaanderen te verzamelen. 75 jaar later conserveert het 'Letterenhuis' een immense collectie letterkundige archieven uit de negentiende en twintigste eeuw. De instelling geeft ook het tijdschrift Zuurvrij uit.

Labels: , ,

vrijdag 28 maart 2008

'Vreemdste' boektitel van het jaar uitverkoren

In Groot-Brittannië is de verkiezing van 'the oddest book title of the year' tot een einde gekomen. Het pleit is gewonnen door het zelfhulpboek van de Amerikaanse auteur Big Boom: If You Want Closure In Your Relationship, Start With Your Legs, zo signaleert The Guardian. Liefst één derde van de 9.000 onlinestemmen op de website van het magazine The Bookseller ging naar dit boek. Volgens Joel Rickett maakt de titel zelfs lezing van het boek overbodig: "you don't even need to read the book itself", een lofzang die vreemd klinkt uit de mond van een literaire prijzensponsor. Andere pretendenten voor de prijs waren Jasper McCutcheons softerotische I Was Tortured By the Pygmy Love Queen (20 procent) en het gastronomisch getinte Cheese Problems Solved, geschreven door professor PLH McSweeney. Op de vierde plaats eindigde How To Write A How To Write Book.
Toch lijkt er enig onzekerheid te ontstaan bij de organisatoren over het opzet van hun prijs. Horace Bent, die de integriteit van de prijs moet bewaken en de shortlist klaarstoomt, heeft zijn twijfels bij het stemgedrag van het publiek: "Ik moet bekennen dat If You Want Closure...een grappige titel is", waarschuwde hij, "maar het heeft een gebrek aan unwitting oddity. Ik veronderstel dat het mijn schuld is, door de titel op de shortlist te plaatsen. Volgend jaar hou ik het weer serieuzer." Sinds 2000 wordt de laureaat aangeduid door een stempubliek en niet meer door een jury. Eind dit jaar komt er zelfs een boek dat de woelige geschiedenis van de prijs, die in 1978 op de Frankfurter Buchmesse in het leven werd geroepen, in kaart zal brengen: How To Avoid Huge Ships, And Other Implausibly Titled Books. Zie ook de BBC en ons eerder bericht.

Labels: ,

Designers ontbinden hun duivels in speelse boekenkastontwerpen

Het is een kwestie waar de verwoede bibliofiel ettelijke uren overpeinzing (en vervolgens centen) kan en moet aan besteden: hoe rangschik ik mijn boeken en welke kasten en opslagsystemen zijn het best geschikt voor de papieren kleinoden? Wie enige inspiratie zoekt voor onorthodoxe en vaak inventieve boekenkastontwerpen, moet maar eens een blik werpen op Freshhome, waar 30 van de "most creative bookshelves designs" te bewonderen zijn, al moet gezegd dat het speelse karakter soms ze te zeer domineert en je bij bepaalde kasten relatief weinig boeken kwijt kan, zoals bij de intussen overbekende Bookworm. Deze kast mag evenwel een staaltje vernuft en schoonheid heten. Bij Brave Space Design treffen we dan weer deze op het game Tetris geënte boekenkasten aan. Er zijn ook meer en meer lieden die hun boeken gaan rangschikken volgens kleur, zoals hier te zien is, bij Color & Design Blog. Het weblog Bookshelf houdt nauwlettend de nieuwste ontwikkelingen inzake boekenkastontwerpen bij.
Bij Weirdomatic staan nog een aantal bizarre boekenkastprobeersels, waaronder ééntje in de vorm van een doodskist. En zie ook deze Londenaar in Time Out, met eerder krappe en tuttige boekenkasten. Tja. U kunt het natuurlijk ook gewoon bij wijnkistjes houden.

Labels: ,

Tommy Wieringa haalt gelijk in geschil over verfilming 'Joe Speedboot'

De roman Joe Speedboot van Tommy Wieringa krijgt voorlopig geen verfilming. Een rechtbank in Amsterdam bepaalde dat producent Ijswater Films, die de verfilming voor zijn rekening zou nemen, niet het recht heeft om dat te doen. Ijsbrand Films daagde Wieringa zelf voor de rechtbank omdat het meende een optie op de verfilming te bezitten, iets wat Wieringa ontkende.
Bovendien bestond er een "diepgaand meningsverschil" over het scenario. Wieringa ging niet akkoord en vond dat er een "banalisering" van zijn boek optrad. Nu heeft Wieringa dus gelijk gehaald. Het Filmfonds, het CoBo Fonds en de Publieke Omroep had de verfilming in september 2007 bijna 2 miljoen euro subsidie toegekend. Zie het bericht in De Volkskrant en ons eerdere bericht over de zaak.

Labels: ,

donderdag 27 maart 2008

Shortlist Libris Literatuurprijs zorgt voor stennis

De nominatie van Verder, het getekende boek van Marc Legendre op de shortlist van de Libris Literatuurprijs (zie dit eerder bericht) blijft verdeelde reacties ontlokken. In een artikel in De Morgen van vandaag, ‘Plaatjes met tekst of grote literatuur?’, ontkent Libris-jurylid Marc Reynebeau niet dat de nominatie van Verder een soort statement is: “Al is statement misschien te sterk uitgedrukt. Ik zou eerder zeggen dat deze nominatie ook een educatieve functie heeft. We hebben er, ook in onze longlist, op willen wijzen dat literatuur veel ruimer is dan de mainstream. Buiten die mainstream, die uiteindelijk maar een fractie van de Nederlandstalige literatuur uitmaakt, is er nog bijzonder veel moois te ontdekken.” Bovendien, aldus nog Reynebeau, “stonden in de eerste dichtbundel van Claus ook al prentjes”. Legendre zelf liet het, geïnterviewd in De Standaard, niet aan zijn hart komen. “Of ik thuishoor tussen auteurs als Jeroen Brouwers, kan ik niet zeggen. Maar het is wel prettig nieuws.” In het artikel wordt ook vastgesteld dat de verkoop van Verder niet meteen aantrekt, want dat het boek in Vlaanderen "schier onvindbaar" is. Zaakvoerder Erik Deneyer van de bekende Brusselse stripwinkel Het B-Gevaar wil het boek zelfs niet in zijn zaak: "Ik wil alleen goede strips verkopen. [..] Ik verkoop mijn klanten liever graphic novels die wel de moeite waard zijn." (zie hier zijn korte bespreking). Toon Horsten, hoofdredacteur van Stripgids, vindt dan weer dat de nominatie van Legendre "getuigt van een open geest."
In het licht van deze discussie is de hilarisch-diagnostische gotspe van Max Pam over de longlist, Jury Libris niet goed snik, nog eens de moeite van de omweg waard. Ook op Recensieweb wordt doorgeboomd over de balsturige jurykeuze. Annette Portegies, uitgever van Querido, kon in Boekblad nog lachen met een andere vreemde verzuchting in het juryrapport: “Warempel, het staat er écht: 'Dat voor een fictietitel op dit moment een omvang van 260 bladzijden wel het minste lijkt te zijn, desnoods door het corps te vergroten, valt zoals bekend de auteur niet als enige aan te rekenen.' Van mijn stoel gevallen van het lachen. Want wat beweert de jury van de Libris Literatuur Prijs hier? Dat schrijvers door hun uitgevers een minimum aantal lettertekens krijgen opgelegd? Dat die uitgevers zich moeten schamen als ze boeken van meer dan 260 bladzijden publiceren? Dat dikke romans slechter zijn dan dunne? Dat de kwaliteit van een literaire tekst zich omgekeerd evenredig verhoudt tot het lettercorps waarin die tekst gezet wordt? Het wachten is op een jury die nóg grappiger wil zijn dan deze, en die de uitgevers kapittelt over de grootte van hun rugwit of de kleur van hun kapitaalbandjes. Moge het dikste, eh, béste boek de Libris Literatuur Prijs winnen.” (HC - Foto Legendre en Jeroen Brouwers op de Antwerpse Boekenbeurs)

Labels: ,

Omstreden Hemingway-standbeeld in Oostenrijks skidorpje dan toch onthuld

In het Oostenrijkse skidorpje Schruns wordt na veel gepalaver het langverwachte standbeeld voor Ernest Hemingway (1899-1961) dan toch geplaatst, zo bericht Der Standard. Hemingway bracht tussen 1924 en 1926 twee winters door in het dorpje in de Voralberg, en schreef er onder meer de roman The Sun Also Rises (Fiesta), die in 1927 voor zijn grote literaire doorbraak zou zorgen. De Amerikaan kon het zich niet veroorloven naar mondainer skioorden als Chamonix of Sankt Moritz te trekken, maar vond het Hotel Taube niettemin “behaaglijk en een goede plaats om te werken”.
Nadat fan en journalist Günther J. Wolf – die over Hemingway en de Oostenrijkse link het boek Silvretta Connection voorbereidt – vorig jaar zijn plan voor het standbeeld op het gemeenteplein ontvouwde, brak in het dorp protest los. Een van de felste tegenstanders was Horst Hefel, een voormalig gemeenteraadslid van de extreemrechtse partij FPÖ. Hefel vond het niet kunnen dat iemand die beweerde 122 Duitse soldaten te hebben omgebracht, een standbeeld in Oostenrijk kreeg. Hij startte een brievencampagne tegen wat hij “de oorlogsmisdadiger” noemde. Daarop besliste de burgemeester om een “Nachdenkpause” in te lassen, om de gemoederen te bedaren. Hefel baseerde zich naar eigen zeggen op het Duitse Wikipedia-artikel over Hemingway. Daarin wordt een brief van Hemingway aangehaald waarin hij beweerde in de Tweede Wereldoorlog 122 Duitse soldaten te hebben vermoord.
Of Hemingway zo’n bloeddorstige killer was en hij als “embedded journalist” bij de geallieerden inderdaad de wapens heeft opgenomen, is het voorwerp van gewichtig én lopend historisch onderzoek, zie onder meer hier. Hemingway schreef in een andere brief immers dat hij 26 soldaten had gedood. Het blijft zeer de vraag of de Nobelprijswinnaar, die voor een aandikkend leugentje meer zijn hand niet omdraaide, ook maar één mensenleven op zijn geweten had. Zie ook de berichtgeving hier en hier. (HC – Foto: de jonge Hemingway met zijn gezin in Schruns)

Afscheidsplechtigheid Hugo Claus live op Canvas en NOS

De afscheidsplechtigheid voor de vorige week woensdag overleden schrijver Hugo Claus, zaterdag om 12 uur in de Antwerpse Bourlaschouwburg, zal allicht live te volgen zijn via zowel radio- als televisie, melden diverse media waaronder De Morgen. Canvas, de NOS en Radio 1 verzorgen de uitzending, zo heeft Luc Coorevits van Behoud de Begeerte laten weten, de literaire organisatie die de plechtigheid coördineert. Er zijn toespraken en interventies gepland van onder meer Cees Nooteboom, Erwin Mortier, Jef Lambrecht en Claus' redactrice bij De Bezige Bij Suzanne Holzer. Ook acteurs Jan Decleir, Gilda de Bal en Hilde van Mieghem zullen een gedicht van Claus lezen. Remco Campert heeft een voor de gelegenheid nieuw gedicht gemaakt.
De plechtigheid is vrij toegankelijk, maar de plaatsen zijn beperkt. Het grote publiek heeft ook de kans om het stoffelijk overschot van Claus te groeten na de plechtigheid, in de hal van de Bourlaschouwburg, tussen 14u30 en 16 uur. Vervolgens wordt Claus gecremeerd. Op 13 april is er ook nog een hommage in de Bourlaschouwburg voorzien.

Labels:

James Bondauteur Ian Fleming vroeg aan zijn typiste om zijn stijl en plot 'op te poetsen'

De Britse auteur Ian Fleming (1908-1964), schrijver van de beroemde James Bondverhalen, bleek een nauwe band te hebben met zijn typiste Jean Frampton én een blind vertrouwen in haar eindredactiecapaciteiten. Ze mocht zelfs meedenken over de plot. Dat blijkt uit brieven die komende maand op een veiling worden aangeboden, zo meldt BBC News. In één van de brieven (31 maart 1960) verzoekt Fleming haar om haar "scherpe geest" aan te wenden om zijn roman Thunderball uit 1961 "op te schonen", waar hij niet bepaald tevreden over was: "Alles waar jouw snelle oog op valt...is van harte welkom", zo schrijft Fleming. Dit jaar staat in Groot-Brittannië in het teken van de viering van de honderdste verjaardag van Fleming op 28 mei, met een heleboel herdenkingen en evenementen.
Volgens Amy Brenan van het veilinghuis Duke in Dorchester, waar de brieven op 10 april onder de hamer gaan, "kun je Jean Frampton beschouwen als Ian Flemings Miss Moneypenny." [de secretaresse van M, het hoofd van de geheime inlichtingendienst, in Bonds boeken] De verzameling brieven zou tussen de 2.300 en 2.500 euro kunnen opleveren.
De aangeboden bundel bevat ook brieven tussen Jean Frampton zelf en zijn secretaresses Una Trueblood en Beryl Griffie-Williams. Frampton was onder de arm genomen om de manuscripten van Flemings boeken uit te typen, maar kreeg naderhand ook vragen of ze naar de plot en de stijl wilde kijken. "Jouw regelmatige op- en aanmerkingen op mijn werk hebben mij enorm geholpen'', zo erkent Fleming in zijn brieven. Het bijzondere is ook dat Frampton, die in Christchurch woonde, Fleming zelf nooit heeft ontmoet. Zeker is dat hun epistolaire verstandhouding groot was en dat ze samenwerkten tot aan de verschijning van Bondthrillers You Only Live Twice en The Man With The Golden Gun. "De collectie brieven is daarom zo bijzonder omdat ze tot in detail laat zien hoe de boeken van Fleming in de vroege jaren zestig tot stand kwamen'', aldus Brenan. Zie ook het bericht op The Telegraph , de Daily Mail en het Spanningsblog.

Labels:

Britten omzeilen het lezen van klassiekers via filmbewerkingen

Een op de tien Britten geeft toe dat ze het schoolsysteem voor het lapje houden en liever een filmversie bekijken van een klassieke roman dan de originele tekst te lezen, zo leert een onderzoek van YouGov naar het leesgedrag bij 2.000 Britten. Vooral Baz Luhrmanns filmversie van Romeo and Juliet en de BBC-serie Pride and Prejudice vinden nogal wat Britse scholieren erg handig om toch maar het origineel van Shakespeare en Jane Austen niet te hoeven verstouwen, zo meldt The Guardian.
Vooral Londenaars bleken er een handje van weg te hebben, aldus het onderzoek, dat besteld werd door de academische boekhandel Blackwell. Tweederde van de Britten zijn verder onbekend met het feit dat films zoals Ten Things I Hate About You en Clueless adaptaties zijn van respectievelijk The Taming of the Shrew van Shakespeare en Jane Austens Emma. Grappig is wel de vaststelling dat 54 procent van de ondervraagde Britten - ondanks het feit dat een derde van de volwassenen toegeeft nooit een klassieker te lezen - van oordeel zijn dat de 'bingedrinking' cultuur een terugkeer is naar het Engeland van Charles Dickens. 47 procent stelt dat nogal wat jonge mensen lijden aan het Peter Pansyndroom én "weigeren om op te groeien", zoals in JM Barries klassieker en 30 % dat het najagen van een rijke man een echo is uit de romans van Jane Austen.
Phil Jamieson, hoofd marketing bij Blackwell, voegt er in een nogal obligate conclusie aan toe dat "klassieke boeken tijdloos" zijn. "Hedendaagse thema's als liefde, seks, moord, mysterie en high-octane drama vind je terug in alle grote romans, de reden waarom zij in filmbewerkingen nog steeds de massa aanspreken en parallellen hebben met ons dagelijks leven."
Uiteindelijk bleek Pride and Prejudice de voorkeursroman van 16 procent van de vrouwelijke ondervraagden, 9 procent van de mannen noemde Mary Shelley's Frankenstein als hun mustread. [Pride and Prejudice-filmposter met Keira Knightley, regie Joe Wright]

Labels: , ,

woensdag 26 maart 2008

Mario Vargas Llosa wordt ereburger van Buenos Aires en eert Borges

De Peruviaanse schrijver Mario Vargas Llosa (1936) is ereburger van Buenos Aires geworden en greep die gelegenheid aan om Jorge Luis Borges (1899-1986) uitgebreid te eren, zo meldt TV5. Borges, godfather van de Argentijnse literatuur, werd door Vargas Llosa bestempeld als niemand minder dan ‘een meester’. Vargas Llosa kreeg de eretitel uit handen van burgemeester Mauricio Macri in de Biblioteca Miguel Cané, de bibliotheek waar Borges van 1936 tot 1946 werkte. Het was in die jaren dat de erudiete en blinde schrijver enkele van zijn wonderlijkste verhalenbundels schreef, zoals La Biblioteca de Babel (1941) en El jardín de senderos que se bifurcan (De tuin van de paden die zich splitsen, 1944). Vargas Llosa noemde de Argentijnse hoofdstad, naast Parijs, "de meest literaire stad van de wereld" en zei ervan overtuigd te zijn dat het het door Borges gecreëerde "parallelle Buenos Aires" veel bezoekers van over de hele wereld aantrekt. Zie ook het bericht in La Crónica.
Dat Buenos Aires trots is op zijn beroemde schrijver, mag ook blijken uit de naam van het ambitieuze stadsvernieuwingsproject van Foster + Partners. Het gerenommeerde architectenbureau zal de oude havenbuurt Puero Madero tegen 2010 omtoveren in een hippe, dure wijk. Het project werd The Aleph gedoopt, naar een van Borges’ bekendste kortverhalen. Zie de berichtgeving in de Buenos Aires Times. (HC)

Labels: ,

Spaanse romancier en scenarist Rafael Azcona (81) gestorven

De Spaanse roman- en scenarioschrijver Rafael Azcona is maandag op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker overleden. Hij is vooral befaamd voor zijn scenario voor de film La Grande bouffe (1973) waarin burgerlui zich doodvreten en dat hij samen schreef met regisseur Marco Ferreri. Azcona ontving in 1992 een Oscar voor het scenario van Belle epoque met Penélope Cruz. Hij werkte met de meest Spaanse filmmakers en schreef een heleboel romans en scenario's waarin zijn sociale kritiek en zwarte humor alomtegenwoordig zijn. Zie meer details bij El Pais, Yahoo News en dit interview op You Tube met Azcona. [foto Andréa Ferréol en Michel Piccoli in La Grande Bouffe]

Labels: , ,

Gent doft zich op voor een drukke literaire primavera

In Gent valt de komende weken op literair- en boekenvlak flink wat te beleven. De Papieren Man zet een en ander voor u op een rijtje:
*Op vrijdag 4 april start de Literaire Lente met het openingsevenement Zogezegd in Gent, zie de website van de Vooruit voor een greep uit het programma.
*De kwaliteitsboekhandel Walry ondergaat een grondige renovatie en verhuist tijdelijk naar een ander adres. Bij die gelegenheid wordt vanaf maandag 7 april een grote opruimingsverkoop gehouden met kortingen van 30 tot 80 %.
*De Hogeschool Gent organiseert op donderdag 10 april een colloquium omtrent Erwin Mortier en de vertalingen van Marcel: De aarde heeft kamers genoeg. Hoe vertalers omgaan met culturele identiteit, met onder meer Marc Reynebeau, Cyrille Offermans en een panelgesprek tussen de vertalers van Erwin Mortier, die zelf een afronding ten beste geeft. Plaats: Conservatorium Hogeschool Gent.
*Creatief Schrijven plant op zaterdag 12 april in de Zebrastraat te Gent zijn schrijfdag, met onder meer Tom Naegels, Johanna Spaey en Erwin Mortier.
*Het druk bijgewoonde boekenprogramma Uitgelezen in de Gentse Vooruit (in samenwerking met De Morgen) is binnenkort aan zijn vijfde jaargang toe. Op dinsdag 15 april 2008 liggen bij de My Generation-aflevering boeken van Marc Reugebrink, Naema Tahir en William Sutcliffe op tafel, voor de speciale verjaardagseditie op woensdag 21 mei met ook ex-premier Verhofstadt en Phara de Aguirre (VRT) kunnen lezers stemmen en zo bepalen welke boeken het panel voorgeschoteld krijgt. Zie ook dit bericht.
*Op zondag 20 april vindt de 8ste (tweedehands) kunstboekenbeurs plaats van de vzw Boekbeeld, vlak voor het SMAK in het Citadelpark. Als het weer meezit is dit steeds een royaal treffen. Zie http://www.boekbeeld.be/
*Het Poëziecentrum, KriKri en de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde organiseert op 25 en 26 april het ZAOEM-festival met hedendaagse poëzie in al haar facetten. Met onder meer Vrouwkje Tuinman, Mark Insingel, Tonnus Oosterhoff, Peter Verhelst, Rozalie Hirs en Leevi Lehto.
*De Vooruit kondigt ook nog auteursontmoetingen aan met Mikko Rimminen (24 april) en Per-Olov Enquist (6 mei).

Labels: , , ,

Penguin experimenteert met online voorpublicaties

De Britse uitgeverij Penguin plaatst sinds kort de eerste hoofdstukken van nieuwe Penguintitels online, waardoor lezers ze kunnen bekijken voor ze het boek aanschaffen. De ‘tasters’ in pdf-vorm worden elke maand online aangevuld, zo meldt het boekenvaktijdschrift Boekblad. Ze kunnen gratis worden gedownload, geprint of op de iPhone, Blackberry of Palm gezet. "Het idee dat een lezer in een boekhandel een boek oppakt en een paragraaf of twee leest voor hij het boek koopt, is echt niet nieuw. Nieuw is alleen dat dat nu in de onlinevariant ook mogelijk is", aldus Anna Rafferty, digital marketing director bij Penguin, op wiens site nu al vijftig boeken online staan. Er zijn onder meer hoofdstukken van Marina Lewycka, Toby Litt en Nicci French te rapen.

Labels: ,

dinsdag 25 maart 2008

Koen Peeters én graphic novel van Marc Legendre op shortlist Libris Literatuurprijs

De boeken die nog kans maken op de Libris Literatuurprijs 2008, de belangrijkste Nederlandse literatuurprijs, zijn sinds vandaag bekend. Van de achttien titels op de longlist (zie dit eerder DPM-bericht) hield de jury er zes over: Datumloze dagen van Jeroen Brouwers, De literaire kring van Marjolijn Februari, De utopiste van Louise O. Fresco, Sleur is een roofdier van D. Hooijer, Verder van Marc Legendre en Grote Europese Roman van Koen Peeters. Uitgeverij Atlas heeft twee vertegenwoordigers op het lijstje.
Met Legendre en Peeters zijn twee van de vier Vlamingen op de longlist genomineerd. Opmerkelijker is dat ook de graphic novel van Legendre de shortlist haalde. Het is de eerste keer dat een 'getekend' boek zo ver geraakt bij een Nederlandse literaire prijs. Maar als het van NRC-criticus Arjen Fortuin afhangt, is de nominatie van dit boek voor een literaire prijs "flauwekul", zoals hij vrijdag jl. al in NRC schreef. "Precies aan de taal in Legendres boek is namelijk niets te beleven: zijn karakters hebben een feilloos gevoel voor het slappere cliché."
Koen Peeters wordt geprezen vanwege zijn vermogen om met "de ironie de ondraaglijke lichtheid van het bestaan weer draaglijk" te maken. Jeroen Brouwers en Marjolijn Februari staan ook op de shortlist van de Gouden Uil Literatuurprijs, die zaterdag wordt uitgereikt.
Bij de afvallers onder meer - en dat is alleszins een verrassing van formaat - A.F.Th (Het schervengericht), maar ook Anne Provoost (In de zon kijken) en Kristien Hemmerechts (In het land van Dutroux). Aan de Librisprijs is 50.000 euro verbonden. Wie de prijs wint en daarmee Tirza van Arnon Grunberg opvolgt, wordt op 6 mei bekendgemaakt. In Nova valt traditiegetrouw het verslag te bekijken van hoe de zes genomineerden het heuglijke nieuws vernemen.
In zijn juryrapport maakte de jury ook enige kanttekeningen bij de literaire praktijk: "Het intrigeert hoe elementen uit high en low culture door elkaar zijn gaan lopen en elkaar wederzijds bevruchten", zo luidt het onder meer. Enigszins cryptisch wordt eraan toegevoegd: "Deze mix past ook binnen een ruimere grensvervaging. Ze is het gevolg van de democratisering van de cultuur en wordt bijvoorbeeld ondersteund door de idee dat literatuur expressiever wordt bij een multimediaal karakter." Het rapport concludeert: "Dat voor een fictietitel op dit moment een omvang van 260 bladzijden wel het minste lijkt te zijn, desnoods door het corps te vergroten, valt zoals bekend de auteur niet als enige aan te rekenen. Waar dat leidde tot een unieke leeservaring waar zij zelf niet zonder kleerscheuren uit tevoorschijn is gekomen, heeft de jury volop genoten. Het was haar al opgevallen dat er terzijde van de dof geworden alledaagse glitter best wat moois valt te ontdekken" en zijn er "voldoende fraaie rozen." De voorkeur voor de ideëenroman, met Februari en Fresco, is onmiskenbaar, iets wat ook al bij de Gouden Uiljury aan de orde was. Ook zien we weer eens een verhalenbundel (Sleur is geen roofdier) opduiken.
De jury van de Libris Literatuurprijs, die enige zucht naar experiment niet vreemd is, bestaat uit voorzitter Tom de Swaan (lid van raden van bestuur en commissarissen), Klaus Beekman (universitair hoofddocent Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam), Marc Kregting (publicist), Marc Reynebeau (De Standaard) en Fleur Speet (literatuurcritica voor Het Financieele Dagblad).
(DL/HC - foto Koen Peeters - Koen Broos)

Labels: ,

Dickens' 200ste verjaardagsfeest nu al goed voor polemiek

In Groot-Brittannië is nu al grote commotie aan het ontstaan over de viering van de 200ste geboortedag van de Victoriaanse schrijver Charles Dickens (1812-1870).. binnen vier jaar. Dickens had in zijn laatste wilsbeschikking in 1869 stellig geponeerd dat hij geen herdenkingen, standbeelden of monumenten ter zijner ere wilde. Maar nu blijken zijn nazaten zijn laatste wens feestelijk naast zich neer te zullen leggen en willen ze de 200ste geboortedag aangrijpen voor een stenen eerbetoon. De kwestie verdeelt zijn fans en vooral the Dickens Fellowship is zwaar tegen, zo bericht The Independent. Enkele achter-achterkleinkinderen en -neven zouden graag een standbeeld oprichten bij het Eastgate House in Kent, een gebouw dat in veel van zijn romans voorkomt, waaronder ook The Pickwick Papers. Een standbeeld dat in 1894 in Philadelphia werd gemaakt van Dickens en naar Engeland was verstuurd als cadeau van het Amerikaanse volk werd door Dickens' zoon destijds ongeopend terug aan de afzender bezorgd, omdat hij geshockeerd was dat zijn vaders laatste wil niet gerespecteerd werd.

Labels: ,

maandag 24 maart 2008

Laatste foto’s van Cortázar tentoongesteld in Madrid

In het Centro de Arte Moderno de Madrid loopt een tentoonstelling met de laatste foto’s die van Julio Cortázar (1914-1984) zijn genomen, zo staat te lezen in El Mundo. De foto’s zijn van de hand van fotograaf-uitgever Mario Muchnik die Cortázar in 1983 uitnodigde om de zomer met hem en zijn vrouw in de Segoviaanse bergen door te brengen. De vrouw van Cortázar, Carol Dunlop, was kort daarvoor gestorven en Cortázar zelf was ziek, al was het toen niet meteen duidelijk waaraan hij leed (sommigen zeggen dat hij na een bloedtransfusie aan aids leed, maar dat is niet bewezen). Cortázar ging onverwacht op de uitnodiging van zijn vriend in en verliet Parijs, waar hij al lang leefde en werkte. De in Brussel geboren Argentijn was in 1951 naar de Franse hoofdstad getrokken na de putsch van Juan Perón. In Parijs werkte hij als vertaler en schreef hij het hypertekstuele hinkelspel Rayuela (1966), dat hem internationale faam zou bezorgen. Carlos Fuentes zou dit boek vergelijken met Ulysses van Joyce. Las Babas del Diablo, een van zijn kortverhalen – genre waar hij een meester in was – werd door Michelangelo Antonioni in 1966 verfilmd onder de titel Blow-Up.
Cortázar zette zich in voor verschillende linkse revoluties in Zuid-Amerika, en schonk zijn royalty's aan progressieve groeperingen. Zijn laatste boek dat hij zag verschijnen was Nicaragua tan violentamente dulce, een reportage over de Sandinisten in dat land. Het boek was aan de vooravond van zijn dood van de persen gerold. Op het achterplat stond een foto van Muchnik die in de zomer ervoor was genomen. (HC – Foto: Colección Mario Muchnik)

zondag 23 maart 2008

Nederlandse stations beraden zich over bibliotheekvoorzieningen

Een aantal stations in Zuid-Holland zal binnen een paar jaar mogelijk voorzien worden van een kleine bibliotheek. De provincies Noord- en Zuid-Holland en de bibliotheekorganisatie Probiblio zijn in overleg gegaan met de Nederlandse Spoorwegen over ruimtes en er wordt op 8 april ook een studiedag georganiseerd voor "bibliotheekdirecties die het warm krijgen van het idee van bibliotheken in stations". In eerste instantie zou het gaan om de stations van Gouda, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Zoetermeer. In Dordrecht zou het idee het verst gevorderd zijn. "Bibliotheken op stations zijn onder meer interessant vanwege de oververtegenwoordiging van hoger opgeleide veellezers. Omdat deze mensen vaak lange werkdagen maken en ook in hun vrije tijd druk zijn, is het aannemelijk dat velen van hen momenteel geen gebruik maken van de bibliotheek. Een kleine steekproef die ProBiblio heeft gehouden geeft de indruk dat er belangstelling is om weer van de bibliotheek gebruik te maken als deze op het station een vestiging heeft", aldus Probiblio. Ook de NS, die een band heeft met lezen, getuige de samenwerking met het CPNB, is vragende partij. Zie meer details van de studiedag hier.

Labels: ,

Letterkundig Museum wijkt uit met schrijversparafernalia

Omdat het Letterkundig Museum in Den Haag tijdelijk dicht is vanwege verbouwingen, stelt het museum een speciale tentoonstelling samen met schrijversobjecten voor de Art & Antiques Fair in Den Bosch tussen 11 en 20 april. Het gaat onder meer om het pluche konijn van Gerard Reve, het paspoort en de schrijfmachine van Boudewijn Büch en de motorlaarzen, pet en handschoenen van Jan Cremer. In totaal zullen 120 objecten te bekijken zijn, waarvan sommige nooit eerder getoond. [foto Jan Cremer en Jayne Mansfield in New York]

Labels: ,

Franse ex-premier Dominique de Villepin veilt zijn waardevolle Napoleoncollectie

De Franse voormalige eerste minister Dominique de Villepin, in zijn vrije tijd ook schrijver en historicus, heeft deze week op een druk bijgewoonde veiling in Parijs zijn uitgebreide en waardevolle collectie boeken en brieven omtrent Napoleon Bonaparte van de hand gedaan, zo meldt France International News. In totaal omvatte de Bibliothèque impériale van de Villepin 330 boeken en brieven. De veiling bij Pierre Bergé et associés lokte een heleboel belangstellenden en kopers naar de verkoopszaal en nogal wat toeschouwers moesten aan de deur blijven staan. Volgens de Villepin wilde hij van de Napoleondocumenten af om een "tijdperk in zijn leven af te sluiten" en heeft de verkoop niets met geldzucht te maken. In zijn boeken over de keizer demonstreerde de Villepin hoe Napoleons ondergang ingebakken zat in zijn politiek. De Villepin - die onder vuur ligt omwille van de Clearstreamaffaire waarbij hij zijn rivaal, de huidige president Sarkozy, zou gediscrediteerd hebben - kondigde aan dat hij zijn historische belangstelling nu op de vijftiende en zestiende eeuw gaat richten.
Een aantal topstukken verhitten nogal de gemoederen van de bieders en verzamelaars. De Franse Nationale Archieven veroverden het manuscript van een door Napoleon uitgevaardigd decreet en het Napoleonmuseum in Fontainebleau kon een Engels pamflet tegen Napoleon op de kop tikken, terwijl in de zaal de kreten "Vive l'Empereur" weerklonken. Een aan keizerin Josephine opgedragen almanak, met het zegel van Napoleons broer Louis, haalde 18.500 euro, een almanak met het zegel van Marie-Antoinette bereikte 20.000 euro. De op het eiland Elba geboren privéverzamelaar Marcello Pacini bood hoog op het manuscript van een brief die Napoleon schreef tijdens zijn ballingschap op het eiland. Uiteindelijk slaagde hij erin de brief binnen te rijven voor 14.000 euro, 14 maal hoger dan de startprijs.
Zie Bibliobs voor een interview met de Villepin over zijn Napoleon-afscheid. Op Dailymotion is een kort sfeerverslag te bekijken van de veiling met zelfs een 10-jarige Napoleonfan, die spreekt over het "politieke en militaire genie" van Napoleon en zijn plannen om een Napoleonboek te schrijven.

Labels: ,

zaterdag 22 maart 2008

Sciencefictionicoon Arthur C. Clarke begraven op Sri Lanka

De deze week overleden Britse sciencefictionschrijver Arthur C. Clarke is zaterdagnamiddag ten grave gedragen in Colombo op zijn geliefde Sri Lanka, waar hij 40 jaar lang gewoond heeft, zo meldt BBC News. Tijdens de plechtigheid werd de filmscore gespeeld van 2001: A Space Odyssey, de film waarvoor hij samen met regisseur Stanley Kubrick het scenario schreef. Op zijn grafsteen komt volgens zijn eigen wens de volgende tekst te staan: "Here lies Arthur C Clarke. He never grew up and did not stop growing." Arthur Clarke overleed maandag op 90-jarige leeftijd aan hart- en ademhalingsproblemen. De Sri Lankese overheid herdacht het overlijden van Clarke met een minuut stilte over het hele land. Zijn jongere broer Fred Clarke zei dat de schrijver altijd gehouden heeft van "het warme klimaat en de vriendelijke mensen van Sri Lanka": "Zonder één greintje spijt was hij er in geslaagd om aan 40 Britse winters te ontkomen." Voor de begrafenis werden gele rozen op Clarkes stoffelijk overschot gelegd, dat was opgebaard op een wit bed met slagtanden van een olifant eromheen. Clarke schreef uiteindelijk zowat 100 nonfictie en fictieboeken. Zie ook Deredactie.be en De Morgen.

Labels: ,

Schrijfster Dirkje Kuik op 78-jarige leeftijd overleden

De Nederlandse schrijfster en beeldend kunstenares Dirkje Kuik is dinsdag jl. op 78-jarige leeftijd overleden. Ze werd vrijdag in intieme kring begraven in haar geboorteplaats Utrecht, waar het nieuws door de Stichting Literaire Activiteiten Utrecht (SLAU) is bekendgemaakt. In april zal van haar nieuw werk bij De Arbeiderspers verschijnen: Munchen '38, waarin ze "op volstrekt authentieke wijze de staatkundige politieke neergang van een verzameling Europese staten eind negentiende, eerste helft twintigste eeuw" onderzoekt.
Kuik debuteerde als schrijver in 1964 met poëzie in Hollands Maandblad, omdat hij/zij na een hardnekkige oogontsteking vreesde niet meer te kunnen tekenen en schilderen. Haar/zijn eerste dichtbundel 45 Gedichten verscheen pas vier jaar later, samen met Utrechtse kronieken. In 1963 had hij/zij al het grafisch gezelschap De Luis opgericht, met de kunstenaars Moesman en Maarseveen en waartoe later ook de dichter Jan Emmens, tekenaar Peter Vos en schrijver-schilder Alain Teister behoorden.
In 1979 onderging William Diederich Kuik een geslachtelijke operatie, om "de anatomische verschijningsvorm in overeenstemming te brengen met de geslachtelijke grondtoon". Ze noemde zichzelf ook een "genderdiasporapatiënt." Vanaf dat moment ging zij door het leven als Dirkje Kuik.
Tot haar lange lijst publicaties behoren onder meer O jongensjongens wat een gepiep (1972), de picareske roman De held van het potspel (1974), De twee snoeken (1981), De nachtcactus bloeit (1982), de essaybundel Huishoudboekje met rozijnen (1984), Het kindercircus (1985), de hardboiled misdaad- en spionageroman De N.V. Dopiflex (1991 - genomineerd voor de Gouden Strop), Piranesi en zijn dochter, (1994), Broholm (1998) en De patriot (2003). Kuiks fantasierijke oeuvre onderscheidde zich door een steevast ironische toon. Ze was ook tuk op 19de eeuwse humor. Voor haar roman Broholm ontving ze de Multatuliprijs.
Haar illustraties van onder meer haar eigen boeken kenmerken zich, aldus Oosthoeks Lexicon Nederlandse en Vlaamse literatuur, door "een vluchtige, hoekige lijnvoering, soms met een vlekkige inkleuring, met een sterke contrastwerking in licht-donker." Ze maakte ook tekeningen voor Pinokkio en Baron van Münchhausenedities. Ondanks gezondheidsproblemen bleef Kuik tot het laatst aan de slag: "Als je eenmaal in je kist ligt, zit het deksel potdicht.'' Zie de berichtgeving bij Trouw en NRC-Handelsblad. Lees ook dit essay van Geert van Istendael over Kuik op de DBNL, afkomstig uit Ons Erfdeel (1997), waarin hij haar stijl typeert: "Bedachtzaam, degelijk, ik zou zeggen ambachtelijk degelijk zoals een zorgvuldig afgedrukte ets, maar net zo goed speels, flitsend, dat zijn de passende woorden. Hoogst ongewoon is die stijl in onze letteren. Niet alleen geeft ze je poëzie en proza door elkaar heen, dat proza vermengt kroniek, reisverhaal, reportage, speurdersverhaal, griezelverhaal, keukenrecept, sprookje en kribbig gemompel over hedendaagse dwaasheid." [foto auteur en litho Pop (1980): http://www.dirkjekuik.com/]

Labels: , ,

V.S. Naipaul keert even terug naar Uganda

V.S. Naipaul (1932) is na 42 jaar teruggekeerd naar Uganda, zo meldt de krant The Monitor. Naipaul was uitgenodigd als juryvoorzitter van de Commonwealth Writer’s Prize, een reeks van literaire prijzen voor niet-Westerse schrijvers die in het Engels schrijven en die afgelopen week werd bekendgemaakt. In Uganda wil Naipaul ook research doen voor een boek over traditionele religie. Ook gaf hij er aan de Makerere University een lezing.
Het was aan diezelfde universiteit in de hoofdstad Kampala dat Naipaul in 1966 als gastprofessor was neergestreken. Tijdens een feestje daar leerde hij, toen al een gevestigd schrijver, de jonge Amerikaanse docent Paul Theroux (1941) kennen, het begin van een van de hechtste en vervolgens felst uiteengespatte literaire vriendschappen van de laatste jaren. Theroux dweepte in Uganda met Naipaul en noemde hem lange tijd zijn ‘mentor’. Samen bereisden ze grote delen van Centraal-Afrika. Theroux werd door Naipaul aangezet om (reis)boeken te schrijven. Maar de twee raakten later op een schrijnende manier gebrouilleerd, onder meer nadat Theroux tegen het boek A Bend in the River stemde in de jury van de Bookerprize. De ruzie resulteerde in het even cassante als briljante Sir Vidia’s Shadow (2001), waarin Theroux afrekent met de kleine, foute kantjes van Naipaul.
Naipaul werd geboren op Trinidad uit Indiase ouders. Op jonge leeftijd trok hij naar Oxford. De Britse schrijver, sinds 1990 Sir Vidia, schreef met A House for Mister Biwas (1961), A Bend in the River (1979) dat zich afspeelt in Zaïre, en Half a Life (2001) romans die zijn kosmopolitische – of zo men wil: koloniale – levensloop weerspiegelen. Ook voor zijn scherpe reisboeken trok hij de hele wereld rond. In 2001 kreeg hij de Nobelprijs. Onlangs verscheen zijn essaybundel A Writer's People. Ways of Seeing and Feeling, zie onze vorige bijdrage. (bijdrage Hans Cottyn)

Labels: , ,

vrijdag 21 maart 2008

Overlijden Claus zorgt voor rush op zijn boeken, katholiek protest tegen 'toejuichen euthanasie'

De dood van Hugo Claus veroorzaakt bij nogal wat Vlamingen een rush op zijn boeken. Vooral Het verdriet van België staat daarbij sterk in de belangstelling, met meldingen van tien keer zoveel vraag als gewoonlijk naar zijn boeken, aldus Skynet. Uitgeverij De Bezige Bij heeft donderdag de laatste exemplaren aan de boekhandelaren bezorgd. Ter gelegenheid van de 25-jarige verjaardag van het boek was een speciale editie op 10.000 exemplaren gedrukt en werden intussen evenveel exemplaren herdrukt. Een nieuwe herdruk zou tegen 4 april in de boekhandels moeten liggen.
Intussen zijn een aantal katholieken in Vlaanderen hogelijk ontstemd over de 'ophemeling' inzake euthanasie na de zelfgekozen dood van Hugo Claus. Ze wijzen daarbij uitdrukkelijk de vinger naar de media, waarin Claus' beslissing om zelf uit het leven te stappen omdat hij niet verder wilde aftakelen als Alzheimerpatiënt, uitgebreid aan bod komt.
“De wijze waarop wordt omgegaan met de euthanasie die Hugo Claus pleegde, de wijze waarop sommigen deze daad niet alleen proberen goed te praten, maar zelfs, als summum van edelmoedigheid de hemel in prijzen, stoot tegen de borst", aldus de generale overste van de Broeders van Liefde René Stockman op Kerknet. Stockman krijgt daarbij de steun van de interimvoorzitter van CD&V Wouter Beke en van de woordvoerder van kardinaal Danneels, die vooral de mediatisering van het overlijden van Claus hekelen. "Is het leven van mensen die hun woorden niet meer vinden, dan waardeloos geworden?", voegt Stockman er nog aan toe. Broeder Stockman heeft vragen "bij de manier waarop de Vlaamse media vrijwel unaniem diens beslissing toejuichen". Hij spreekt van "de pretentie en arrogantie van een bepaalde groep in de samenleving, die haar levensfilosofie probeert op te dringen aan iedereen. En wie er een andere visie op nahoudt, durft die nauwelijks uit te spreken op straffe van als een kwezel te worden uitgescholden." Pleitbezorgers van euthanasie en recht op waardig sterven in Vlaanderen reageren intussen onthutst op de uitspraken van Stockman. In De Morgen noemt Wim Distelmans, professor palliatieve geneeskunde aan de VUB, de uitspraken "heel verregaand": "Hugo Claus is een man die voor zichzelf heeft bepaald dat hij ondraaglijk lijdt en dat hij dat niet meer wou meemaken. Dat is ook wat de media gezegd hebben. Voor zo'n beslissing moet een mens moed hebben en ik zie niet in waarom dit een fout signaal zou zijn."
Kardinaal Danneels alludeerde in zijn paashomilie nu ook op de zaak: "Door zomaar uit het leven te stappen, antwoordt men niet op het probleem van lijden en dood. Men loopt er in een boog omheen en omzeilt het. Omzeilen is geen heldendaad, geen voer voor frontpaginanieuws.”
Intussen heeft publicist en ex-Standaard der Letterenchef Frank Albers een open brief geschreven aan broeder Stockman, zie zijn blog: "Eén ding wil ik u alvast nageven: u bent dapperder dan uw kardinaal. U noemde tenminste man en paard, de kardinaal niet, de kardinaal verkoos de schrijver via insinuerende algemeenheden te kritiseren. Een beetje laf van de kardinaal." en: "Uw suggestie dat Claus’ besluit en de mediareacties neerkomen op een “ode aan het leven van de volmaakten, van de succesvollen” is wel bijzonder pijnlijk voor iedereen die ooit ook maar een heel klein beetje kennis heeft genomen van Claus’ werk. Ik ken niet veel schrijvers of dichters in onze literatuur in wier werk het onvolkomene, het gebrekkige en het kwetsbare van het menselijk bestaan met zoveel luciditeit, mededogen en ja, liefde is vormgegeven als in het werk van Claus." [aangevuld op 22.3 en 23.3]

Labels: ,

Nederlandse dichter Ed Leeflang (78) overleden

Op 78-jarige leeftijd is voorbije maandag in Amsterdam de dichter Ed Leeflang overleden, zo laat zijn uitgever De Arbeiderspers vandaag weten. Leeflang, die al lange tijd ernstig ziek was, koos zelf zijn moment van overlijden. Volgens de uitgeverij is hij "een dichter die, wars van grote woorden en avantgardisme, een toegankelijke, maar daarom niet minder subtiele en precieze poëzie schreef die ook in de literaire kritiek op grote waardering mocht rekenen"
Leeflang werkte in de journalistiek en in het onderwijs. "De sporen van dat leraarsbestaan zijn in Leeflangs poëzie volop aanwezig, net zoals het thema van het 'beschadigde' kind. Leeflang is behalve van twee zonen de vader van een geestelijk gehandicapte dochter", zo meldt de uitgeverij.
Hij debuteerde in 1979 met de bundel De hazen en andere gedichten, waarvoor hij in 1980 al de Jan Campertprijs kreeg. Leeflangs latere werk zoals Bewoond als ik ben (1981), Op Pennewips plek (1982) en Late zwemmer (1992) haalde hoge oplages. In 1991 ontving Leeflang de Adriaan Roland Holst-penning, een oeuvreprijs. "Toch heeft hij zich nooit een officiële of gesitueerde letterkundige gevoeld", meldt De Arbeiderspers. Van nieuw werk is het de laatste jaren niet meer gekomen: "Hoe hoog de kwaliteit daarvan door anderen ook werd ingeschat. Toch was een nieuwe bundel, waaraan hij de laatste tijd nog heeft gewerkt met Tom van Deel en Judith Herzberg, nagenoeg gereed. Tot een volledige afronding daarvan is het niet meer gekomen."
In 1999 verscheen een bloemlezing uit zijn werk onder de titel Sleutelbos. Gedichten uit zeven bundels. Zijn laatste reguliere bundel was Liereman uit 1996. Leeflang is vrijdag gecremeerd. Hij wordt beschouwd als een echte generatiegenoot van de onlangs ook gestorven Jan Eijkelboom. Zie ook de Leestafel en Kester Freriks in NRC-Handelsblad: Mens ontwricht door een gedicht.

Labels: , ,

Grote belangstelling voor rouwregister Hugo Claus

Ook de gewone Vlaming toont zich erg aangedaan door het overlijden van Hugo Claus. Er is bijzonder grote belangstelling voor het rouwregister dat in het Antwerpse stadhuis is geopend en waar sinds donderdagochtend veel bezoekers hun medeleven tonen. De beslissing van Claus om zelf de streep te trekken onder zijn leven, oogst alom eerbied. Het rouwregister blijft nog twee weken in het stadhuis beschikbaar.
Heel wat politici, hooggeplaatsten en figuren uit de cultuurwereld zetten er al een tekst of handtekening in, naast heel wat anonieme lezers. Onder meer acteur Gène Bervoets, politicus Herman De Croo, de Antwerpse stadsdichteres Joke van Leeuwen, cultuurschepen Philip Heylen, Luc Coorevits van Behoud de Begeerte en actrice Els Dottermans passeerden de revue. Ook ethicus Etienne Vermeersch, die Claus anderhalf jaar geleden adviseerde bij zijn stap om euthanasie te plegen, tekende het register. Claus, die aan de ziekte van Alzheimer leed, was niet bereid de lange lijdensweg door te maken van bijvoorbeeld een Gerard Reve. Ook in Gent, waar Claus eveneens geruime tijd woonde, zijn twee rouwregisters geopend én eveneens in Deinze, Oostende en zijn geboortestad Kortrijk. Intussen worden ook de opiniepagina's van kranten overstelpt met brieven en zelfs gedichten van bewonderaars. De as van Claus zal voor de kust van Oostende verspreid worden. Een hommage vindt plaats op 29 maart in de Bourla, zoals eerder gemeld. Zie ook onze eerdere berichten.

Labels: ,

Britse schrijver-dandy Sebastian Horsley toegang tot de Verenigde Staten ontzegd

De Britse schrijver en schilder Sebastian Horsley (45), die met zijn recente, met drugs en prostituees volgeladen memoires Dandy in the Underworld ophef maakt, werd vanwege dit boek de toegang tot de Verenigde Staten geweigerd, zo meldt The New York Times. De auteur werd op de luchthaven Newark in New York vastgehouden en na een urenlange ondervraging terug op het vliegtuig naar Groot-Brittannië gezet. Horsley wilde naar de VS gaan om er zijn boek te promoten. De autoriteiten stuurden hem terug op basis van een wet die (vroegere) drugsverslaafde bezoekers de toegang tot het land kan ontzeggen.
Horsley, zoon van een miljonair, leidde tot nu een op zijn minst opmerkelijke leven. Hij werd naar eigen zeggen opgevoed door alcoholische en seksverslaafde ouders, van verschillende scholen gestuurd, en liet zich op de Filippijnen aan een houten kruis nagelen. Zijn verslaving aan cocaïne, heroïne en opium kostte hem 100.000 pond, zijn omgang met naar schatting 1.000 prostituees kostte nog eens zo veel. In verschillende Britse media schreef de dandy openlijk over zijn seksuele esbattementen. Dat zijn sterke verhalen een zoveelste geval van mystificatie kunnen zijn, gaf Horsley zelf al aan: “Het is beter een goede quote te leveren dan de waarheid.” In een ander interview zei hij: “Ik praat niet, ik citeer. Ik ben een bedrieger.” Zijn memoires, zo beweerde hij echter ook, zijn volledig waar. En dat kostte hem dus nu de Amerikaanse stempel in zijn paspoort. (HC - foto Horsley aan het kruis in de Filippijnen, foto Dennis Morris)

Labels:

donderdag 20 maart 2008

Brussel krijgt Museum van het Boek in Albertinabibliotheek

De Koninklijke Albertina Bibliotheek te Brussel zal in de lente van 2009 uitpakken met een nieuw educatief museum. Dat Museum van het Boek is van plan de evolutie te schetsen van geschreven en gedrukte boek tot digitalisering. Ook de geschiedenis van de Albertina komt uitgebreid aan bod.
Het didactische museum zal worden ondergebracht in de Schenkingenzaal, tussen de handschriftenafdeling en de afdeling 'kostbare werken'. Er zullen manuscripten, oude drukken, prenten, medailles, munten en afdeling kostbare werken te bekijken zijn, met onder meer handschriften uit de bibliotheek van de hertogen van Bourgondië - de pronkstukken uit de collectie. Het bericht stond vandaag te lezen in De Standaard.

Labels:

Kranten nemen massaal afscheid van alleskunner Hugo Claus

[Hugo Claus met Elly Overzier]
De Vlaamse en Nederlandse kranten komen met een overweldigend aantal hommages aan leven en werk van Hugo Claus, wiens oeuvre door Michael Zeeman wordt omschreven als "een kosmos, een zonnestelsel met planeten en asteroïden." Erwin Mortier zegt in De Morgen: "Het wordt wennen aan een België zonder Hugo Claus." Josse De Pauw: "Hugo Claus was een West-Vlaamse KMO op zich, die ook nog eens goed werd geleid." Geert Buelens schrijft: "Hugo Claus heeft geen enkel zwak gedicht geschreven. Alsof een atleet niet alleen elk onderdeel beheerst, maar ook nog eens onklopbaar blijkt in zakdoek leggen, kleurenwiezen, petanque en schaak." Zowel De Morgen als De Standaard wijdden een integrale bewaarbijlage aan de dood van Hugo Claus. Claus wordt op 29 maart gecremeerd na een plechtigheid in de Bourlaschouwburg, waar op 13 april ook een hommage zal plaatsvinden. Gisteren zonden diverse tv-zenders al documentaires over Claus uit. Een greep uit de (inter)nationale links naar de Clausberichtgeving:

Labels: ,

woensdag 19 maart 2008

Hugo Claus (78) neemt zijn afscheid in eigen handen

Deze namiddag overleed Hugo Claus in het Antwerpse Middelheimziekenhuis, zo meldde zijn uitgever De Bezige Bij. Claus leed aan de ziekte van Alzheimer en vroeg om euthanasie. Hij werd 78.
Claus was een van de grootste twintigste-eeuwse schrijvers van het Nederlandstalige gebied. Hij schreef een indrukwekkend oeuvre bij elkaar, zowel poëzie, proza als toneel. Daarnaast was hij actief als film- en toneelregisseur, als vertaler en als schilder. Claus werd al vroeg geëerd met de belangrijkste literaire prijzen, en werd de laatste jaren ook steevast getipt voor de Nobelprijs Literatuur. In 1986 kreeg hij uit handen van de Nederlandse koningin Beatrix de Prijs der Nederlandse Letteren. Georges Wildemeersch, van het studie- en documentatiecentrum Hugo Claus in Antwerpen, noemt de schrijver in de Volkskrant ‘Een man met gigantisch talent en ambitie, en een gedrevenheid die weinig anderen evenaren. De kunstenaar met de grote K. Zijn discipline, werkkracht en werklust waren indrukwekkend, al gaf hij graag de indruk helemaal niet graag te werken.’
Een van Claus’ belangrijkste romans, Het verdriet van België, verscheen een kwarteeuw geleden, wat momenteel uitgebreid wordt gefêteerd, zie dit DPM-bericht.
Zie ook de berichtgeving bij De Morgen, Knack, NRC Handelsblad en De Standaard.
[Vanwege onvoorziene omstandigheden konden wij niet uitgebreider berichten over het overlijden van Hugo Claus. Hiervoor onze excuses]

Labels: ,

Bedreigde Taslima Nasreen zou graag India verlaten

De door fundamentalistische moslims bedreigde schrijfster Taslima Nasreen heeft aangekondigd India te willen verlaten, zo meldt The Guardian. De 45-jarige Bengaalse schrijfster leeft al een tijd ondergedoken en vindt deze situatie van ‘virtueel huisarrest’ stilaan ondraaglijk. Ze wordt door de Indiase overheid medische hulp geweigerd en kan geen vrienden ontvangen, allemaal om veiligheidsredenen. Nasreen moest in 1994 haar moederland Bangladesh verlaten nadat ze werd veroordeeld voor “het beledigen van de islam”. Ze trok eerst naar Europa en kreeg asiel in Zweden. In 2004 ging ze naar India, maar daar zetten fundamentalisten een prijs op haar hoofd, en werden optredens en boekvoorstellingen verstoord. Afgelopen zomer kreeg ze van moslimradicalen een ultimatum gesteld om haar te dwingen het land te verlaten.
Van over de hele wereld kreeg Nasreen ook steunbetuigingen. Zo sprong onder meer collega-schrijfster Arundhati Roy voor haar in de bres. Ook kreeg ze, samen met Ayaan Hirsi Ali, de eerste Simone de Beauvoirprijs, die als opzet heeft “de vrijheid van vrouwen in de wereld te bevorderen”. Maar ondanks deze hulp ziet het er dus nu naar uit dat de extremisten hun slag zullen thuishalen. Waar Nasreen naartoe zou gaan, is niet bekend. Zie ook de eerdere DPM-berichten en het artikel in Der Standard over de zaak. (HC)

Labels: ,

PERIODIEK # 3 - Zacht Lawijd, Hollands Diep en Septentrion

Een rubriek waarin De Papieren Man literaire en andere lezenswaardige periodieke verschijnselen uit binnen- en buitenland tot zich neemt:
°°ZACHT LAWIJD: Het ook in zijn vormgeving opgefriste literair-historisch tijdschrift Zacht Lawijd, een samenwerking tussen het Vlaamse AMVC-Letterenhuis Antwerpen en het Letterkundig Museum Den Haag, komt met een speciaal nummer over de legendarische Haagse uitgever Bert Bakker (1912-1969), oprichter van de gelijknamige uitgeverij. In de vele bespiegelende artikels over verschillende aspecten van persoon en uitgeverij, komt Bakker naar voren als “een van de belangrijke vernieuwers van het naoorlogse boekenvak, samen met Geert Lubberhuizen van De Bezige Bij en Geert van Oorschot, die een blijvende invloed hebben uitgeoefend op het uitgeversvak”. In dit nummer onder andere bijdragen over de relatie van Bakker met Lucebert, met Paul Rodenko, zijn clandestiene Mansarde Pers, het door hem in 1953 opgerichte tijdschrift Maatstaf, en de succesvolle Ooievaar-pockets. Paul Demets gaat dieper in op de toenaderingspogingen van Paul Snoek tot Maatstaf en de uitgeverij.
Bakker noemde zichzelf een verlegen man. In een afwisselend schrijnend en hilarisch stuk van Ad Fransen, ‘Een varken dat van Bach hield’, wordt Bakker door mensen die hem gekend hebben geportretteerd als wanbetaler, alcoholist, cafévechter, hoerenloper, charmeur en flaneur, maar ook als een bevlogen uitgever die voor – sommige van – zijn auteurs door het vuur ging. Legendarisch in dit kader was zijn uitspraak, als hij flink had gedronken, dat “er maar vier dingen zijn in dit leven: dat is poëzie, Bach, drank en vrouwen. En in deze volgorde, godverdomme!”
Belangrijke literaire namen die Bert Bakker uitgaf, waren A. Roland Holst, Martinus Nijhoff, Gerrit Achterberg, Simon Vestdijk, Marga Minco en Mischa de Vreede. Een aantal van hen zag maar zelden royalty’s. Uitgeverij Bert Bakker werd in de jaren 1970 overgenomen door Kluwer. In 1989 werd de uitgeverij terug zelfstandig, maar niet voor lang. In 1992 werd Bert Bakker overgenomen door Meulenhoff; sindsdien is BB een imprint voor veelal historische boeken en andere non-fictie. (HC)
°°HOLLANDS DIEP: Het Nederlandse literatuur- en cultuurglossy Hollands Diep heeft zich in een razendsnel tempo een plaats veroverd in het overvoerde tijdschriftenlandschap. Het onderscheidt zich door een vaak originele onderwerpkeuze, het opdelven van schrijversbriefwisselingen, literaire journalistiek van de betere soort en een snedige opmaak en fotografie. Plus fijne columns van iemand als Tommy Wieringa die toont dat hij ook dat genre beheerst. Niet altijd is het raak: soms maakt men van de letteren en de kunsten wel eens al te luchtig opgeklopte room in rubriekjes die weinig om het lijf hebben. De rubriek 'hoeveel handdrukken scheiden u van?' is bijvoorbeeld een wat flauwe gimmick. In het zopas verschenen nieuwe nummer wist hoofdredacteur en Bezige Bij-directeur Robbert Ammerlaan zowaar rockfotograaf Anton Corbijn te strikken voor een serie portretten van verschillende generaties Nederlandse auteurs. Vlak voor de Boekenweek portretteerde Corbijn jonge én oude schrijvers in het Amsterdamse Hotel de l’Europe: de 23-jarige Jonathan van het Reve staat hand in hand met een zittende 88-jarige Marga Minco en voorts brengt Corbijn met telkens een blauwig patina Abdelkader Benali, Manon Uphoff, Nelleke Noordervliet, Bernlef en Harry Mulisch in beeld, in weliswaar bevreemdende foto’s die veel minder koel zijn dan we van hem gewoon zijn, ja, zelfs bij momenten ongedwongen. Andere blikvanger in dit verse Hollands Diep-nummer is de duik in de correspondentie van hartstochtelijk brievenschrijver A.F.Th. Van der Heijden met onder meer Theo van Gogh (die een producente een ‘bedremmeld molshoopje’ noemt) en uitgever Johan Polak, die door A.F.Th. werd geconsulteerd over de naamgeving van zijn zoon. Elisabeth Lockhorn ging op bezoek bij een aantal zwoegende biografen en noteerde uit de mond van Elsschot-biograaf Vic van de Reijt: “Ik zit nu maar te ouwehoeren, maar intussen staat er nog geen letter op papier. Er staan nu veertien dozen met documentatie mij iedere dag verwijtend aan te kijken.”
In een bijdrage over Pierre Bayard ontgaat het Dirk-Jan Arensman blijkbaar dat diens essay over "stiekem niet gelezen klassiekers" wel degelijk eerst in het Frans is verschenen: Comment parler des livres que l'on n'a pas lus?, want hij gebruikt consequent de Engelse titel. Ontzeg je ten slotte niet het stuk van schrijfster Esther Freud over haar vader, de schilder Lucian Freud en van Joost Zwagerman, die een bezoek bracht aan Gerard Malanga, de belangrijkste assistent van Andy Warhol. (DL)
°°SEPTENTRION: In het verse nummer van Septentrion (2008/1), de driemaandelijkse Franstalige uitgave van de Stichting Ons Erfdeel over "arts, lettres et culture de Flandre et des Pays-Bas" gaat al veel aandacht naar mei 68, bekeken vanuit Vlaams en Nederlands perspectief, met een tekst van onder meer Jos Geysels. Jef Lambrecht schrijft verder over de Expo 58, waarvan in België een abondant aantal herdenkingen en tentoonstellingen op stapel staat. Een in het Frans vertaald fragment uit De wandelaar van Adriaan van Dis wordt ingeleid door Kees Snoek: "Il voyait et sentait tout". Koen Peeters wandelt door Brussel in Bruxelles, un retable. Septentrion is sinds kort ook gestart met een eigen blog. (DL)

Labels: , , , , ,