donderdag 31 januari 2008

Brijs weigert letterkundeprijs van provincie Antwerpen na Booncensuur

De Vlaamse schrijver Stefan Brijs weigert de Provinciale Prijs voor Letterkunde van de provincie Antwerpen die hem eerder was toegekend voor De Engelenmaker, zo staat op zijn website. Hij is boos over de ingreep van de provincie Antwerpen om de L.P. Boontentoonstelling over de Fenomenale Feminatheek in het Antwerpse Fotomuseum te annuleren (zie ons eerder bericht).
Brijs zou de prijs binnenkort ontvangen uit handen van gedeputeerde Ludo Helsen, die de beslissing nam om de expo te schrappen. De auteur protesteert met de weigering tegen de beslissing en gaat het prijzengeld van 2.480 euro restitueren. "Ik kreeg vorig jaar de Provinciale Prijs voor Letterkunde van de Provincie Antwerpen voor [...] de roman De engelenmaker. Bloemen heb ik al gekregen, het prijzengeld van 2.480 euro is op mijn rekening gestort", schrijft Brijs in een open brief Doe open, bange blanke man aan deputé Ludo Helsen, waarin hij in één moeite door ook protesteert tegen het met een wisselmeerderheid (mét Vlaams Belang) goedgekeurde hoofddoekenverbod voor gemeentelijke loketbedienden in Lier. "Binnenkort zou ik de prijs, bestaande uit een lint of een oorkonde, officieel uit uw handen ontvangen. Zou. Want ik heb besloten de prijs te weigeren. Ik kan van een provincie waarin discriminerende wetten worden gestemd en waarin censuur wordt toegepast, geen prijs in ontvangst nemen. Mijn geweten laat dat niet toe. De bloemen zijn intussen verwelkt, maar het geld stort ik u vandaag nog terug. Kiest u er maar een goed doel voor. Misschien kunt u daarmee uw geweten ook zuiveren."

Labels: ,

Doris Lessing ontvangt Nobelpenning in Londen

De Britse schrijfster Doris Lessing heeft gisteren officieel haar Nobelprijs Literatuur 2007 overhandigd gekregen in Londen. Vanwege rugklachten kon de 88-jarige Lessing in december niet naar Zweden reizen om haar onderscheiding ter plekke in ontvangst te nemen. Nu werd de fragiele Lessing gelauwerd tijdens een druk bijgewoonde plechtigheid in de Wallace Collection in Londen, zo meldt The Guardian. "Thank you does not seem enough when you've won the best of them all. It is astonishing and amazing", zo zei ze bij die gelegenheid. En ze vroeg zich nu af wat ze nog meer kon bereiken. Wat later grapte ze: "Ik kan nog een tikje op mijn hoofd krijgen van de paus." De eeuwig nuchtere Lessing vertelde ook dat ze haar vaders stem kon horen zeggen: "You're getting above yourself my girl and I don't like it."
Lessing kreeg het Nobelinsigne van de Zweedse ambassadeur Staffan Carlsson. In haar Nobellezing - die al eerder was vrijgegeven - had Lessing gehamerd op het contrast tussen Afrika, waar mensen hongeren naar boeken, en de manier waarop het Westen "verleid wordt door het Internet." Lessings uitgever gaat op verzoek van Lessing trouwens 10.000 fictie- en nonfictieboeken schenken aan Zimbabwe.
Tijdens de plechtigheid lazen twee acteurs fragmenten voor uit Lessings nieuwe roman, waarin de personages Alfred en Emily speculeren over het lot van hun ouders wanneer er geen Eerste Wereldoorlog zou geweest zijn. Het boek verschijnt in mei. Lessing was in november de 11de vrouw die de Nobelprijs Literatuur kreeg en meteen ook de oudste laureate. [Doris Lessing in 1984, foto Marianne Majerus]

Labels: ,

Gedichtendag, een collectief poëtisch orgasme

Slechts indien u op een andere literaire planeet vertoeft, kan het u ontgaan zijn dat de poëzie vandaag zijn jaarlijks collectief orgasme beleeft tijdens Gedichtendag, met een pletwals aan activiteiten in Vlaanderen en Nederland. We verwijzen u graag door naar gespecialiseerde poëziesites als De Contrabas, In Letterland, Parlandoooh, het Poëziecentrum, Meander, Epibreren en natuurlijk de Gedichtendagsite zelf. Toch een paar signalementen:
- NRC Next houdt vandaag een guerillaprijsvraag en roept op om een gedicht te schrijven van precies 160 tekens.
- Radio Donna en Hugo Claus maakten vandaag een 'interactief filegedicht', bij het programma Mezzo werd gelaboreerd aan een estafettegedicht. Zie ook het VRT-nieuws.
- In het Europees Parlement werd een Europese grondwet in verzen op de rails gezet door Geert van Istendael, als lid van het Brusselse dichterscollectief. Zie ook hier.
- Jozef Deleu presenteert samen met uitgeverij P een poëziebloemlezing over het huis: Het huis herinnert zich mij, in de Schouwburg van Leuven, vanavond om 20 uur, met Leonard Nolens en Hester Knibbe.
- Joke van Leeuwen, verse stadsdichteres van Antwerpen, presenteert haar eerste stadsgedicht 'Hoe is 't?'. Het wordt geprojecteerd op een muur op de hoek van Kipdorp en de Sint-Jacobsmarkt.
- Het Vlaams Fonds voor de Letteren en het Poëziecentrum hebben in coproductie een nieuwe essayreeks georganiseerd. Paul Bogaert mag met het behoorlijk hermetische Verwondingen, waarin eigenlijk vooral de lof van Dirk van Bastelaere wordt gezongen, de spits afbijten. De Defence of Poetryreeks is "een oproep tot meer reflectie en verdieping in de poëzie. Gedichtendag brengt jaarlijks duizenden mensen op de been. Daar tegenover is er de schrijnende werkelijkheid dat individuele dichtbundels nauwelijks worden gelezen, laat staan verkocht. In die zin wil de essayreeks mensen die al deels gewonnen zijn voor de poëzie, aanzetten om daadwerkelijk ook dichtbundels te kopen en te lezen", aldus het persbericht. In Verwondingen stelt Bogaert de these dat de choreografie van het winnende nummer van het Eurovisiesongfestival 2007 gebaseerd is op een essay van de dichter Van Bastelaere.
- Hubert van Herreweghen kreeg heden de al eerder aangekondigde prijs voor Letterkunde van de Vlaamse provincies.
- tenslotte: op 10 februari is er het programma Vleugels voor de wandelaar waarin Wilfried van den Brande in het gezelschap van Benno Barnard "op zoek gaat naar de muziek die schuilgaat achter de dichter W.H. Auden en zo uitkomt bij de songs van Cole Porter." In de Arenbergschouwburg te Antwerpen, zie http://www.walpurgis.be/ [foto Joke van Leeuwen]

Labels: ,

Antwerpse provincie blaast Fenomenale Feminatheekexpo af

Een voor deze zomer voorziene tentoonstelling van de Fenomenale Feminatheek van Louis Paul Boon in het Antwerpse Fotomuseum is geannuleerd door de bevoegde gedeputeerde Ludo Helsen (CD&V). Als reden geeft Helsen op dat "het artistieke gehalte van Boons Fenomenale Feminatheek ondermaats" is. Hij beweert ook dat Boons collectie met blote dames "soms in een richting gaat die de wenkbrauwen doet fronsen." Het nieuws werd gesignaleerd op Knack.be en is vandaag voorpaginanieuws bij De Morgen. Binnenkort zal wel een selectie uit de Fenomenale Feminatheek te zien zijn op het literaire evenement Zogezegd in de Gentse Vooruit.
De tentoonstelling van de integrale Fenomenale Feminatheek zou normaliter vanaf 20 juni van start gaan. In september 2007 leek alles nog in kannen en kruiken, aldus uitgever Harold Polis van Meulenhoff/Manteau, die een paar jaar geleden een selectie in boekvorm uitgaf van de Feminatheek. Nog eind september 2007 kreeg hij een bevestiging van Fotomuseumdirecteur Christoph Ruys. "Ik wist niet dat anno 2008 politieke angst zo zwaar kon wegen op het beleid van een artistieke instelling". De Fenomenale Feminatheek omvat 22.400 foto's van en over vrouwen in diverse staten van ontkleding, met rubrieken zoals 'het kindvrouwtje', 'het ondergoed', 'het wapen van de minnaar' en 'Brigitte Bardot'.
Gedeputeerde Ludo Helsen (CD&V), die - gezien het Fotomuseum onder de provincie ressorteert - bevoegd is voor de instelling, is het niet helemaal eens met de term 'annulatie': "Oei, ik wist niet dat de tentoonstelling al was aangekondigd. Het is natuurlijk jammer dat dit gebeurt voor de bevoegde overheid haar goedkeuring heeft gegeven aan de programma's van de provinciale musea. Maar het klopt dat ik deze expositie niet opportuun vond. Waarom? Omdat het artistieke gehalte van de collectie te laag is. Ik weet niet of u alle foto's al gezien hebt, vaak zijn het maar wat krantenknipsels of zo. Ik heb thuis nog een verzameling plaatjes van sjotters en wielrenners en die toon ik ook niet in het fotomuseum. Ik betwist niet dat de Feminatheek als document en achtergrondmateriaal bij de schrijver Boon zijn waarde heeft, maar het zou dan logischer zijn om dit in een literair museum te tonen.", zegt hij in Knack.
Helsen voegt eraan toe dat de beslissing om de tentoonstelling te schrappen in overleg met directeur Christoph Ruys is genomen. "Ik had zelfs groen licht gegeven op voorwaarde dat ik betrokken zou worden bij de opbouw van de expositie. Want u weet ook dat Boon soms in een bepaalde richting ging die vandaag wenkbrauwen zou doen fronsen." Ruys heeft dan zelf beslist om de expo te annuleren, uit vrees voor mogelijke troebelen. Hij berichtte aan Knack per e-mail dat "gezien het vaak pornografisch karakter van deze collectie, aan de intentionele doelstelling om alle 22 400 beelden te tonen, niet kon worden voldaan. Vandaar dus de annulatie." In de Gazet van Antwerpen voegt Ruys eraan toe: "Ik begrijp dat sommige prentjes gevoelig liggen, maar een beperkte selectie geeft een ander soort expositie en hoefde voor mij niet. We zullen de tentoonstelling daarom vervangen door een overzicht van de Franse modefotograaf Guy Bourdin.” Uitgever Harold Polis reageert daar nog heftiger op de annulatie: "Als ik niet oppas, wordt van mij gezegd dat ik vuiligheid uitgeef!”
Een gevolg van de afgelasting is dat de plaatjes in exclusiviteit zullen te zien zijn op Zogezegd, het openingsfeest van de Literaire Lente in de Gentse Vooruit. Daar heeft curator Anne Provoost een selectie gepland: "We zouden de avant-première krijgen, maar nu hebben we de exclusiviteit. Met Zogezegd wil ik veertig jaar na ‘68 op zoek gaan naar wat er is overgebleven van de grote thema’s van toen: de utopie, de verbeelding, het geloof in de toekomst en de seksuele vrijheid." Volgens Jo Boon, de zoon van Louis Paul Boon, is het niet de eerste keer dat er heisa ontstaat rond de Fenomenale Feminatheek. In de Gazet van Antwerpen zeggen Anne Provoost en Harold Polis in koor dat “het niet meer van deze tijd is dat de politiek de artistieke lijn van een museum kan bepalen”. Beluister ook de reactie van Ludo Helsen in het VRT-programma De Ochtend en bekijk bij De Morgen een uitgebreide pdf van de boekuitgave van de Feminatheek.
Zie bijvoorbeeld hier ook meer info over de boekuitgave van de Fenomenale Feminatheek. En je kunt her en der zelfs een paar retrokaartjes aanschaffen uit de Feminatheek. [afbeeldingen uit Fenomenale Feminatheek + pagina uit de boekuitgave + foto LP Boon]

Labels: , ,

woensdag 30 januari 2008

D'haen en Nolens genomineerd voor VSB Poëzieprijs

Het blijft dezer dagen longlists en shortlist regenen in literair prijzenland. Op de vooravond van Gedichtendag zijn ook de nominaties voor de VSB Poëzieprijs, die met zijn 25.000 euro doorgaat als de vetst gehonoreerde poëzieprijs van de Lage Landen, in Amsterdam bekendgemaakt. Genomineerd zijn onder meer twee Vlaamse dichters: Christine D'haen met Innisfree en Leonard Nolens met Bres. Volgens de jury is Innisfree "een meeslepende verdediging van de dichtkunst die in herinnnering brengt en tegelijkertijd demonstreert wat poëzie vermag. Zelden was een bundel vol klassieke poëzie zo urgent en hedendaags." Bres van Leonard Nolens wordt als volgt geprezen: "Soms is poëzie in staat de werkelijkheid te overstijgen. Het is geen bescheiden inzet, een panorama bieden van onze wereld en tijdgeest. De dichter die dit doet, moet zeker zijn van zijn taal".
De drie andere genomineerden zijn Jan Baeke met Groter dan de feiten, Jacques Hamelink met De Dame van de Tapisserie en Anne Vegter met Spamfighter. Haar bundel wordt door de jury, die de ronkende volzinnen niet schuwt, alvast geëerd vanwege "een superieure nevenschikking van het alledaagse en het sublieme in de vorm van het gedicht als performance." Zeer opmerkelijk is dat vier van de vijf bundels zijn uitgegeven bij Querido. De jury bestaat uit Dirk van Bastelaere, Odile Heynders, Gaston Franssen, Fouad Laroui en Janita Monna.
Op 11 april kennen we de laureaat van de prijs. Die wordt gelauwerd in de Rode Hoed te Amsterdam. [foto Leonard Nolens]

Labels: ,

Peter van Straaten schenkt zijn 'Literaire Leven' aan Letterkundig Museum

De vermaarde Nederlandse tekenaar en schrijver Peter van Straaten heeft 650 literaire tekeningen aan het Letterkundig Museum in Den Haag geschonken, zo meldt ANP/Trouw. Van Straaten werd bekend met zijn tekeningenserie Vader & Zoon, zijn feuilleton Agnes, maar heeft bijzonder veel pijlen op zijn tekenboog: hij maakte ook cartoons, erotische prenten (in Aanstoot, Nastoot en Lust) en politiek-satirische tekeningen. In de ‘Scènes uit het literaire leven', ook uitgegeven in Engeland, Frankrijk en Duitsland, neemt hij op fijnmazige manier de mores van het Nederlandse letterkundig leven op de korrel. Schrijvers, uitgevers, boekverkopers en recensenten worden regelmatig in hun hemd gezet. Zie meer over de boeken van Van Straaten op zijn auteurspagina bij uitgeverij De Harmonie. Vanaf 9 februari loopt met tekeningen van Van Straaten een tentoonstelling in het Haagse Museum Meermanno.

Labels: ,

Maurice Maeterlinck en de symbolistische bevruchting

Het oeuvre van de Franstalige Belgische schrijver en Nobelprijswinnaar literatuur 1911 Maurice Maeterlinck (1862-1949) dient in het Musée provincial Félicien Rops te Namen als inspiratiebron voor een tentoonstelling rond het symbolisme. Le musée imaginaire de Maurice Maeterlinck. Image et écriture dans le symbolisme toont hoe zijn werk en filosofische ideeën het symbolisme bevruchtten. Maeterlinck verwierf al in 1889 faam met zijn dichtbundel Serres chaudes én vierde vanaf 1892 triomfen met het toneelstuk Pelléas et Mélisande. Later schreef hij ook tal van zwaarwichtige vertogen over insecten. Hij was spoedig omringd door de grootste kunstenaars van zijn tijd zoals Stéphane Mallarmé, Emile Verhaeren, Odilon Redon, Fernand Khnopff en Claude Debussy.
In de tijdelijke tentoonstelling in het Ropsmuseum zien we hoe tal van kunstenaars Maeterlincks werk illustreerden of er zich door lieten beïnvloeden, zoals Oostendenaar Léon Spilliaert die in 1918 nog litho's naar Serres Chaudes maakte. Voorts is er werk te zien van Fernand Khnopff, Auguste Donnay, Charles Doudelet, William Degouve de Nuncques, George Minne en Odilon Redon met zowel tekeningen en schilderwerken. Er vallen ook tal van geïllustreerde boeken, sculpturen, foto's en archiefdocumenten te bekijken. Merkwaardig genoeg hebben Maeterlinck en Félicien Rops nooit samengewerkt, hoewel Maeterlinck hem wel eens zijn bundels toestuurde.
De tentoonstelling opende vorige week en is nog te zien tot 13 april 2008 in Namen. De catalogus kost 30 euro. [foto Maeterlinck op latere leeftijd, met Renée Dahon]

Labels:

'Manifeste du Surréalisme' van André Breton wordt binnenkort geveild

Het veilinghuis Sotheby's maakte zopas het nieuws bekend dat op 21 mei in Parijs het eerste Manifeste du Surréalisme van André Breton (1896-1966) onder de hamer gaat. De Franse schrijver en kunstenaar Breton, groot orakel én vaak ook dwingeland van het surrealisme, publiceerde het geruchtmakende manifest van 21 pagina's in 1924. Deze versie is afkomstig uit de nalatenschap van de familie van Simone Collinet, Bretons eerste echtgenote. Kenners vermoeden dat de opbrengst van het stuk tussen de 300.000 en 500.000 euro kan belopen. Het wordt gezamenlijk aangeboden met acht andere manuscripten van Breton, waaronder dat van het volgens de "écriture automatique" geschreven Poisson soluble (uitgeverij Simon Kra in 1924) met 32 teksten, ook al geschat op 200 000 à 300 000 euro, zo meldt RTL-Info.
Het Manifeste du Surréalisme is trouwens rechtstreeks ontsproten aan Poisson soluble, waarvoor Breton het voorwoord op verzoek van de uitgever omwerkte tot het manifest. In NRC-Handelsblad zegt Jan H. Mysjkin, die heel wat surrealistische poëzie naar het Nederlands vertaalde, dat het belang van het manifest niet overschat moet worden: "De groep dichters [waaronder Paul Eluard, Benjamin Péret én Louis Aragon, nvDPM] was heel erg invloedrijk en het belang van de vijf jaargangen van hun tijdschrift La révolution surrealiste (1924-1929) is vergelijkbaar met Ulysses van Joyce. Maar van het manifest zijn nog meer versies verschenen.”
Het begrip 'surrealisme' werd omstreeks de Eerste Wereldoorlog gelanceerd door de dichter Guillaume Apollinaire. Dromen, het onderbewuste en het experiment stonden hoog aangeschreven, net als de 'écriture automatique'. Het manifest was in 2002 te bekijken op de expositie La révolution surréaliste in het Centre Pompidou. Momenteel is het te zien in Londen, in de aanloop naar de veiling, zie The Guardian. Men leze ook de commentaar van Pierre Assouline op zijn blog La république des livres.

Labels: , , ,

Frans van Dixhoorn schrijft beste dichtbundel 2007, volgens poëziecritici

Een aantal Vlaamse en Nederlandse poëziecritici hebben hun beste dichtbundel van het jaar 2007 aangeduid. Uit ieders top drie distilleerde het tijdschrift Awater en het poëzieweblog In Letterland vervolgens via een helder puntensysteem De Woordlijst. Zo bleek dat beroepslezers Frans van Dixhoorns bundel Twee piepjes beschouwen als beste poëziebundel van het voorbije jaar. Anne Vegter strandde met Spamfighter op de tweede plaats, Jan Baeke met Groter dan de feiten op de derde. Leonard Nolens en Henk van der Waal belandden ex aequo op de vierde plaats. In Letterland heeft ook een kort interview met de 'gelukkige' van Dixhoorn.

Labels: ,

dinsdag 29 januari 2008

Literair voorjaar met veel Franse fijnkost: van Jauffret tot Diderot

De Franse literatuur in Nederlandse vertaling heeft de laatste jaren flink wat pluimen moeten laten, maar misschien luidt het voorjaar 2008 een voorzichtige renaissance in. Het valt op dat de literaire productie van onze zuiderburen opnieuw meer animo verwekt bij de Nederlandse uitgevers.
De drie grote blikvangers van het voorjaar zijn ongetwijfeld Régis Jauffret [foto 1], Philippe Claudel en Patrick Modiano. Van Philippe Claudel, die sinds Grijze zielen internationale befaamdheid geniet, komt Het rapport van Brodeck (De Bezige Bij), een boek dat in Frankrijk vorig najaar sidderingen door het Franse lezerspubliek stuurde. "Vier jaar na Grijze zielen roept Het rapport van Brodeck de lugubere herinnering op aan een oorlog van collaboratie, van angst voor de ander en van concentratiekampen. De zielen zijn nog even grauw, de sfeer is even giftig en het is nog steeds een raadsel waarom de mensen zo wreed zijn", schreef Le Nouvel Observateur. De Arbeiderspers brengt Gekkenhuizen! van de zwartgallige Régis Jauffret, een verhaal van "alledaagse waanzin" waarin de geplogenheden van een geflipte familie tot brandhout worden geschreven. Ook Univers, univers! van Jauffret krijgt een vertaling van Martin de Haan en Rokus Hofstede, die volgend jaar zal verschijnen.
Uitgeverij Querido is er snel bij met de vertaling van de nieuwe, in Frankrijk alweer mateloos geroemde roman van Patrick Modiano (foto 2): In het café van de verloren jeugd. De tere roman, die vanuit vier gezichtspunten het sombere levenspad van het stuurloze meisje Louki in Parijs traceert, stevent af op een navrant slot. Opvallend: na het debacle van de vorige Modianovertaling Stamboek door Bernlef is veiligheidshalve weer Maarten Elzinga als vertaler opgetrommeld.
Eerstdaags verschijnt Yasmina Reza's ophefmakende Dageraad, avond of nacht, aangevuld met de expliciete ondertitel 'een literaire ontmoeting tussen een schrijver en een machtig man' (Meulenhoff). Het gaat natuurlijk over haar portret van Nicolas Sarkozy, die ze tijdens zijn verkiezingscampagne mocht schaduwen.
Uitgeverij De Geus, als vanouds alert voor de Franse letteren, heeft het roekeloze talent van Laurent Mauvignier onder dak kunnen nemen. In de menigte, bekroond met de Prix du Roman FNAC, gaat over een vriendengroep die in mei 1985 naar de dramatische Europacupfinale tussen Juventus en Liverpool op de Heizel reist en daar meegezogen wordt in de maalstroom. Een subtiel beklemmend en sterk gecomponeerd boek, zo kunnen we u verzekeren. Van de Frans-Joodse Irène Nemirovsky, van wie het postume oeuvre wereldwijd wordt herontdekt, verschijnt de roman De gelukzoeker. Voorts is er ook nieuw werk van ex-Goncourtwinnaar Laurent Gaudé (Eldorado) en Natacha Appanah (De laatste broer, De Bezige Bij), beiden toegespitst op vluchtelingenthema's. Twee langverbeide vertalingen van succesauteurs liggen op de boekenschappen: Verzoening van Philippe Besson (Anthos) is er al, Muriel Barbery's steadyseller Elegant als een egel (Prometheus) komt er snel aan.
Een moment waarop veel lezers de klok ijken is de verschijning van een nieuwe Amélie Nothomb. De vertalingen zijn even netjes getimed. In De verloofde van Sado begeeft Amélie zich weer in Japanse sferen en verhaalt ze met zelfspot haar exotische, finaal faliekante romance met een steenrijke Japanse knapperd (Manteau). In co-editie met Anthos brengt Manteau het tweede boek van Céline Curiol (foto 3), Verlof, waarin ze een heel andere toonladder aanslaat dan in haar atmosferische debuut Parijse stemmen. Verlof gaat over een notulist die in de klauwen raakt van vreemde bureaucratische capriolen. Kafka, Beckett en Orwell zijn niet veraf.
De Arbeiderspers breekt terecht een nieuwe lans voor rasverteller Jean-Paul Dubois, die ons al vergenoegde met Een Frans leven en het sarcastische De verbouwing. In mei is Mannen onder elkaar aangekondigd, waarin twee mannen, die een relatie hadden met dezelfde vrouw en allebei door haar werden verlaten, elkaar treffen in "een eenzaamheid van een huis aan de oever van een bevroren meer" in Noord-Canada.
Meulenhoff trekt de kaart van ietwat onder de mat geschoven klassiekers. Van Marguerite Duras is er De pijn, "een aangrijpend verslag van bijna dierlijke angst en het lijden in de Tweede Wereldoorlog". Bijzonder is de wederontdekking van Roger Martin du Gard [foto 4] de Nobelprijswinnaar Literatuur 1937 en auteur van de omvangrijke romancyclus Les Thibault. Als opmaat naar de op til staande vertaling van zijn laatste magnum opus Luitenant-kolonel de Maumort, publiceert Meulenhoff De verdrinking, over een sergeant die behekst raakt door een bakkersjongen, met dramatische gevolgen. Goed idee ook van Houtekiet om de Franstalige Vlaming en ooit zo gevierde toneelauteur Michel de Ghelderode uit de lappenmand te vissen. In maart ziet Reis door mijn Vlaanderen het licht, met zowel mysterieuze droom- en spookverhalen als een filosofische parabel in het voetspoor van Voltaire. Van een heel ander kaliber is De loslippige sieraden van Denis Diderot, een pornografisch sprookje uit 1748 waarin de van talrijke walletjes proevende verlichtingsfilosoof 'de sieraden van de vrouw" het woord verleent (Athenaeum-Polak & Van Gennep). Ernstiger kwesties worden aangeroerd in William Marx' controversiële studie Het afscheid van de literatuur (Querido), waarin de Franse literatuurprofessor nagaat waarom de literatuur geen rol van betekenis meer speelt in het maatschappelijk debat en het estafettestokje moest doorgeven aan popidool of filmster.
[wordt vervolgd: binnenkort de Franse rentrée littéraire + het voorjaar in de Nederlandse letteren]

Labels: ,

Boeken behoren tot populairste internetartikelen

Boeken behoren tot de meest populaire aankopen via het internet, zo leert een onderzoek van het agentschap Nielsen Online bij 26.312 mensen in 48 landen. En bovendien stijgt de boekenverkoop via internet voortdurend, zo meldt BBC News.
41 procent van de internetgebruikers heeft ooit boeken online aangeschaft, zo zeggen de resultaten, een stijging van 7 % in vergelijking met twee jaar geleden. De stijging zou vooral op het conto te schrijven zijn van groeimarkten als Zuid-Korea en India. Ook Duitsland en Oostenrijk heeft fervente online-aankopers van boeken. Groot-Brittannië prijkt in de top tien op de tiende plaats. De cijfers tonen ook aan dat de voorbije drie maanden ruim acht op de tien surfers op het internet een aanschaf verrichten, een equivalent van 875 miljoen personen, 40 procent meer dan twee jaar terug.

Labels: ,

Boeken van Milan Kundera geweerd van grootste Arabische boekenbeurs in Caïro

Vier vertalingen van romans van onder meer de Frans-Tsjechische auteur Milan Kundera en boeken van de Marokkaanse schrijver Mohamed Choukri zijn verbannen van de Cairo International Book Fair, de belangrijkste boekenbeurs van de Arabische wereld. De boeken werden in beslag genomen aan de Egyptische grens. Ook een boekje van Che Guevara onderging hetzelfde lot, zo meldt AFP/TV5.
De stands op de boekenbeurs van Caïro zijn overwegend gevuld met islamitische boeken, waarvan sommige erg radicaal. Diverse boeken van Westerse auteurs en gelaïciseerde Arabische auteurs worden geweerd. "De Egyptische autoriteiten hebben geen redenen opgegeven voor de verwijdering van de boeken. We zijn niet geconsulteerd of ingelicht over deze maatregel én de boeken zijn ons niet terugbezorgd", aldus Randa Idriss, de directrice van de Libanese uitgever Dar al-Adab.
Het gaat om vier Arabische vertalingen van Kundera's boeken waaronder De ondraaglijke lichtheid van het bestaan en Het boek van de lach en de vergetelheid.
Ook boeken van Mohamed Choukri, Ibrahim Badi, Elias Khoury, Issam Mahfouz en de Franse auteur Hubert Prolongeau, waarin onder meer taboes inzake de Arabische samenleving worden aangeroerd, zijn van de beurs verwijderd. Vorig jaar deden zich tijdens de beurs gelijkaardige problemen voor met romans van Milan Kundera. [foto Milan Kundera]

Labels: , ,

Miriam van hee bekroond met Herman de Coninckprijs

De tweede Herman de Coninckprijs voor poëzie is toegekend aan de al vaak gelauwerde Gentse dichteres Miriam Van hee, die ditmaal zowel door de vakjury als het publiek werd verkozen. De vakjury koos voor haar bundel Buitenland, het publiek viste uit die bundel 'Zomereinde aan de Leie' op als 'beste gedicht.' De vakjuryprijs heeft een waarde van 6.000 euro.
De prijs voor het beste poëziedebuut gaat naar Geert Jan Beeckman voor Diep in het seizoen. Hij ontvangt daar 1.000 euro voor. De Herman de Coninckprijs, een initiatief van Boek.be, is bestemd voor oorspronkelijk Nederlandstalige bundels, "van een Vlaamse dichter of van een buitenlandse auteur die een speciale band met Vlaanderen heeft."
Onder de genomineerden waren ook Guido De Bruyn, Roger M. J. de Neef, Mark Insingel en Mark van Tongele. Van hee's bekroonde gedicht zal te zien zijn op de poster die op Gedichtendag, 31 januari, gratis in de boekhandels wordt verdeeld. Vorig jaar ging de Herman de Coninckprijs naar Charles Ducal, met Els Moors als beste debutant. Zie ook Deredactie.be

Labels: , ,

maandag 28 januari 2008

Gouden Uil komt met 20-koppige longlist met vijf Vlamingen

Ook de jury van de Gouden Uil lanceerde heden zijn longlist waarin iets meer vaste waarden en minder experiment dan bij deze van de Libris Literatuurprijs. Ze bestaat uit een ruime selectie van twintig boeken, met ook hier shortlistcertitudes als A.F.Th. (Het schervengericht) en Jeroen Brouwers (Datumloze dagen). Ook Arnon Grunberg, altijd in de bovenste schuif van de Gouden Uiljury, is weer present met zijn brievenboek Omdat ik u begeer.
De lijst bevat voorts vijf Vlamingen: David van Reybrouck (Slagschaduw), Walter van den Broeck (De veilingmeester), Koen Peeters (Grote Europese Roman), Annelies Verbeke met haar verhalenbundel Groener gras, én toch wel merkwaardig: Chris de Stoop met Het complot van België. Koen Peeters is de enige Vlaming die op beide longlists voorkomt.
Voorts toch nog een paar grote Nederlandse namen als Herman Franke (Uit het niets), Connie Palmen (Lucifer), Adriaan van Dis (Leeftocht), Marjolijn Februari (De literaire kring), P.F. Thomése (Vladiwostok!) en Geerten Meijsing met Siciliaanse Vespers. Bij de Gouden Uillijst valt de aanwezigheid op van Sanneke van Hassel (Witte veder), Walter van den Berg (West) en Lucas Hüsgen (met Plooierijen van geschik). Onder de outsiders mogen Marc Reugebrink (Het grote uitstel) en Huub Beurskens met Kid worden gerangschikt. Afwezig zijn De avonturen van Henry II Fix van Atte Jongstra, net als Robert Anker en Arthur Japin. Wie de shortlist mag opsieren, weten we in de ochtend van 11 februari. De winnaar, die 25.000 euro mag opstrijken, wordt gelauwerd tijdens een rechtstreekse tv-uitzending op Canvas op 29 maart.
De jury van de Gouden Uil (zie ons eerder bericht) kende dit jaar een curieus perikel. Nele Hendrickx, aanvankelijk verbonden aan Klara en De Standaard, trad tijdens de juryperiode in dienst van uitgeverij De Geus en nam ontslag. De organisatie viste bij wijze van 'depannage' Annelies Beck op, drukbezet Terzake-anker en presentatrice van De Ochtend, die vorig jaar plaatsruimde voor Hendrickx. Zij hielp de longlist mee samenstellen en zal ook de shortlist mee beredderen. Met Ruth Joos als voorzitter, de presentatrice van het radioprogramma Mezzo, en Beck als jurylid is VRT sterk vertegenwoordigd in de beraadslagingen. Canvas is medesponsor van De Gouden Uil. De Geus is op de longlist vertegenwoordigd met Verbeke.
Zie ook berichten bij De Volkskrant en NRC-Handelsblad, ook over de Libris. [foto Herman Franke]

Labels: ,

Longlist van Libris Literatuurprijs met vier Vlamingen

De longlist van de Libris Literatuurprijs, de belangrijkste Nederlandse literatuurprijs, is vandaag bekendgemaakt. Uit de 170 ingezonden titels uit het jaar 2007 koos de jury, met onder meer Marc Reynebeau, achttien titels. De lijst bevat vier boeken van Vlaamse auteurs: Anne Provoost (In de zon kijken), Koen Peeters (Grote Europese Roman), Kristien Hemmerechts (In het land van Dutroux) én Verder, de graphic novel van Marc Legendre. Voorts zijn een paar grote namen uiteraard present: Jeroen Brouwers met Datumloze dagen, A.F.Th. met Het schervengericht, Atte Jongstra met De avonturen van Henry II Fix en Marjolijn Februari met De literaire kring. De jury heeft verder een breed spectrum aan boeken geselecteerd met toch een paar verrassingen, zoals de collageroman Onderlangs van Paul Bogaers maar ook werk van D. Hooijer, Lucas Hüsgen, Louise O. Fresco en Anne-Gine Goemans. De volledige lijst ziet er als volgt uit:
A.F.Th. - Het schervengericht, Querido
Paul Bogaers - Onderlangs, IJzer
Jeroen Brouwers - Datumloze dagen, Atlas
Peter Delpeut - Het vergeten seizoen, Augustus
Stephan Enter - Spel, Van Oorschot
Marjolijn Februari - De literaire kring, Prometheus
Louise O. Fresco - De utopisten, Prometheus
Wouter Godijn - De dood van een auteur die een beetje op Wouter Godijn lijkt, Contact
Anne-Gine Goemans - Ziekzoekers, De Geus
Kristien Hemmerechts - In het land van Dutroux, Atlas
D. Hooijer - Sleur is een roofdier, Van Oorschot
Lucas Hüsgen - Plooierijen van geschik, Querido
Atte Jongstra - De avonturen van Henry II Fix, De Arbeiderspers
Marc Legendre - Verder, Atlas
Piet Meeuse - Het lied van de ezelin, De Bezige Bij
Koen Peeters - Grote Europese Roman, Meulenhoff/Manteau
Sybren Polet - Bedenktijd, Wereldbibliotheek
Anne Provoost - In de zon kijken, Querido
De zes shortlistnominaties worden op 25 maart vrijgegeven. De winnaar wordt op 6 mei bekroond in het Amstel Hotel in Amsterdam. De laureaat van de Libris Literatuurprijs, ontvangt 50.000 euro. Vorig jaar won Arnon Grunberg de prijs met Tirza. [foto Koen Peeters]

Labels: ,

Gerrit Komrij start met weblog 'Lucifer in het hooi'

De Nederlandse schrijver, dichter en bloemlezer Gerrit Komrij is gestart met een weblog waarin hij zijn observaties over boeken en de wereld vervat, zo wist De Contrabas te achterhalen. Het bevat korte stukjes, meningen én opmerkingen over de beschaving, de letterkunde en de actualiteit onder de titel Lucifer in het hooi, die enkel maar uit de koker van Komrij lijken te kunnen komen. Ook is er zelfs een filmpje over onder meer Alberto Manguel. Komrij startte zijn weblog zaterdag jl. en plaatste toen in zijn enthousiasme zelfs negen berichten. Een karakteristiek citaat: "Ik zit wel eens tussen mijn boeken en merk dan ineens dat ik wezenloos naar de ruggen zit te staren. Wat is dát allemaal? Heb ik daar iets mee te maken? Ik weet niet of u die stemming kent. Ik verbeeld me dan dat ik daar zit als de laatste der Mohikanen, als wenend aan de oevers van Babylon, verzuchtend hoe mooi het allemaal had kunnen zijn voor... de anderen. Hoera, ook ik een cultuurpessimist. Kletskoek natuurlijk. Ik vertoon alleen een pathetisch na-aapgedrag. Ik zit daar een beetje traditioneel te Spengleren en te George-Steineren. Ik wil gewoon niet toegeven dat op zo’n moment achter de ruggen echt geen boodschap voor me ligt verscholen."
Het is overigens niet Komrij's proefstuk als blogger: tijdens het maken van zijn bloemlezing, geput uit vijf eeuwen kinderpoëzie, berichtte hij in juni vorig jaar vanuit de Koninklijke Bibliotheek over het vorderen van de arbeid. Het Komrijblog Lucifer in het hooi biedt geen mogelijkheid tot reageren.

Labels: ,

zondag 27 januari 2008

Literaire zelfmoordenaars en drinkebroers in top tienlijstjes gevat

The Times tracteerde ons dit weekend op een lichtjes luguber presentje en goot tien befaamde literaire zelfmoorden in een handzaam lijstje. Het is een voorproefje uit een boek van Gary Lachman, één van de oprichters van rockgroep Blondie, die in The Dedalus Book of Literary Suicides: Dead Letters (dat op 7 februari 2008 uitkomt) literaire zelfmoorden verzamelde. De aankondigingszin van het boek is ongewild grappig: "Writers have been killing themselves for centuries."
Op 1 prijkt de Griekse filosoof Empedokles die van zichzelf vond dat hij goddelijk was én om die onsterfelijkheid te consaceren in de krater van de Etna zou zijn gedoken. De krater zou één van zijn schoenen weer uitgespuwd hebben. Op 2 staat Thomas Chatterton die zichzelf arsenicum toediende. Verder figureren Heinrich von Kleist (dubbelzelfmoord met zijn gemalin Henriette Vogel met de kogel), Gérard de Nerval (hing zichzelf op), Jack London (overdosis morfine), Virginia Woolf (verdrinking), Ernest Hemingway (kogel), Sylvia Plath (vergaste zichzelf in het fornuis), Anne Sexton (uitlaatgassen van een auto) en Yukio Mishima (harakiri) in het overzicht.
Lijstjesverslaafden kunnen overigens ook terecht bij Alternative Reel, dat onlangs een top tien van Drunk American Writers maakte. En hier lopen we - niet geheel verwonderlijk - Ernest Hemingway en Jack London opnieuw tegen het lijf. [foto Gérard de Nerval, door Nadar]

Labels: ,

Twee brieven van Emile Zola gestolen in Médan

In de gemeente Médan zijn twee handgeschreven brieven van de Franse naturalistische schrijver Emile Zola (1840-1902) uit de brandkast van het gemeentehuis gestolen, zo meldt AFP/TV5. De dieven verschaften zich toegang via de achterzijde van het gebouw en namen ook geld en cheques ter waarde van 1.500 euro mee. De inhoud van de brieven is niet meteen wereldschokkend: "In de eerste brief schrijft Zola dat hij niet aanwezig zal zijn op een gemeenteraad vanwege een reis, in de andere bevestigt hij een gift aan de gemeente voor de herstelling van de ramen van de kerk", aldus burgemeester Serge Goblet. Volgens hem hadden de dieven niet in de gaten dat er zich brieven van Zola in de koffer bevonden. De burgemeester kon de waarde van de brieven niet inschatten, maar zei "geschokt" te zijn. De politie heeft voorlopig geen spoor van de daders.
Zola betrok vanaf 1878 in Médan, ten westen van Parijs, een royaal, steeds verder uitgebreid buitenhuis [zie foto] dat hij kocht met de opbrengst van het inktzwarte L'Assommoir (De Nekslag, 1877) en nam er ook zitting in de gemeenteraad. Hij schreef er onder meer Germinal (1885) en hield er ook zijn befaamde 'Soirées de Médan', waar onder meer Guy de Maupassant en J.K. Huysmans verzamelen bliezen. Momenteel is het huis een aan Zola gewijd schrijversmuseum.

Labels: ,

Martin Amis toucheert 4.050 euro voor één uur lesgeven

De Britse schrijver Martin Amis, die vorig jaar door de Manchester University is aangezocht om er een leerstoel creative writing te bekleden, ontvangt er de flinke som van 3.000 pond per lesgegeven uur (zowat 4.050 euro), zo achterhaalde de Manchester Evening News. In het totaal ontvangt hij een salaris van 80.000 pond (bijna 108.000 euro) voor de totale lesopdracht die slechts 28 uur per jaar bedraagt. De krant achterhaalde de bedragen na consultatie van universiteitsdocumenten en statistieken volgens de Freedom of Informationwetgeving. Ze stelt dat een dergelijk uurloon overeenkomt met dat van een Premier League-voetballer.
De Manchester Evening News voegt eraan toe dat de universiteit er onlangs nochtans toe gedwongen werd om 750 banen op de tocht te zetten, waaronder die van lectoren, om zodoende een schuldenput van zowat 30 miljoen pond te dempen. Toch heeft de Manchester University vervolgens een hoop geld aangewend om een aantal topfiguren als residenten aan te trekken, om vooral haar ambitie om tegen 2015 een van de voornaamste universiteiten in de wereld te worden, kracht bij te zetten. Zo werden naast Amis onder andere ook de econoom Joseph Stiglitz en geneticus John Sulston onder de arm genomen.
De vakbonden en stafleden tekenden al protest aan tegen het hoge salaris van Amis. De meeste gastlectoren ontvangen een uurloon tussen de 20 en de 50 pond. Bovendien, zo beklemtoont de krant, moet Amis (die in februari van vorig jaar werd aangetrokken) voor de uren die hij lesgeeft aan de postgraduaatstudenten creative writing geen aantekeningen voorbereiden. Amis wenste geen commentaar te geven op de onthullingen. Sinds zijn benoeming is het aantal studenten voor de leergang creative writing wel met 50 procent de hoogte ingegaan. Zij betalen 3.000 pond voor de gehele cursus, inderdaad precies het bedrag dat Amis voor één uur doceren krijgt. Tijdens de sessies liet Amis zich trouwens geregeld verleiden tot boude uitspraken over onder meer het moslimterrorisme (zie eerdere DPM-berichten). De zaak heeft meteen ook commentaar uitgelokt in The Guardian.
Van Martin Amis verscheen zeer onlangs The Second Plane, een essaybundel met 'veertien reacties op 11 september. Het boek verschijnt in mei in een Nederlandse vertaling bij Contact.

Labels: ,

zaterdag 26 januari 2008

PERIODIEK # 2 - De Parelduiker, Passionate, Transfuge en Mededelingen Cyriel Buysse

Nieuwe rubriek waarin de verse nummers van (literaire) tijdschriften en magazines uit binnen- en buitenland de revue passeren. Met ook oog voor andere fraaie periodieke papieren verschijnselen, wanneer zij zich aandienen:
°°°Het literair-historische tijdschrift De Parelduiker (uitgeverij Bas Lubberhuizen) gaat in zijn recent verschenen laatste nummer van 2007 A. den Doolaard achterna. Biograaf Hans Olink, die zijn werk in 2009 hoopt te kunnen voltooien, brengt een redelijk bloemrijk verslag van zijn den Doolaard-excursie in Macedonië en Kroatie. Zo luidt Van den Doolaards typering van Macedonië, dat hij regelmatig bezocht: "Macedonië is een koorts die het bloed doorsuist en de ogen verhit tot zij een wereld zien waar geen plaats meer is voor liefde." Verder in De Parelduiker een vermakelijk verslag van de visite van de Franse kunstenaar-schrijver Jean Cocteau aan Amsterdam in 1946 bij de première van zijn film La Belle et La Bête in Tuschinski. De verslaggevers zijn onder de indruk: "zijn geheele verschijning is één en al leven, één en al beweging, en zoo watervlug is hij van woord en gebaar, dat men zijn eigen rhythme moet aannemen om hem volkomen te kunnen volgen, presto, prestissimo..." (Algemeen Handelsblad). Aandacht in De Parelduiker ook voor Pierre Kemp, Gerard Reve in Zuid-Afrika en een queeste van Mario Molegraaf naar dichter Omer Karel de Laey.
°°°Het tijdschrift Passionate moet het niet hebben van tafelspringerij. Het oogt rustig en beheerst, in een sobere, spacieuze lay-out. Inhoudelijk zijn er telkens ontdekkingen te doen, zoals in het januari/februarinummer, met Yolande Entius die de cover mag opsieren. Zij wordt geïnterviewd naar aanleiding van haar nieuwe roman Alleen voor helden. Ze doet een paar forse uitspraken: "Dat hele gedoe rondom vrouwenliteratuur is kortom gelul. Het lijkt mij vreselijk om daaronder geschaard te worden. Misschien zijn er meer vrouwen die in het hokje 'bekentenissenliteratuur in de categorie "braak maar raak" vallen maar het is flauwekul om daar alle vrouwelijke schrijvers onder te scharen. Als Medea bijvoorbeeld door een vrouw geschreven was, zou het als hysterisch omschreven zijn. En Evelien van Martin Bril zou kleinzielig zijn als het door een vrouw geschreven was, nu heeft niemand het daarover." Erik Brus herbeschouwt in Passionate verder 'Het ontregelende leven en werk van William S. Burroughs' in een stevig stuk met de titel: 'Dat is geen schrijven, dat is loodgieten.' (een uitspraak van Beckett over Burrough's cut-up methode). Coming man Walter van den Berg heeft een column in het blad, Hagar Peeters publiceert voor uit haar bundel Loper van licht.
°°°Het Franse tijdschrift Transfuge, cultureel magazine gewijd aan buitenlandse literatuur en film, heeft in zijn januari/februarinummer een diepgaand interview met Nobelprijswinnaar Imre Kertész (naar aanleiding van de verschijning van Dossier K.) en een uitgebalanceerd Pessoa-dossier. Ook aandacht voor Christopher Ransmayr, George Steiner, Alexandre Solzsjenitsyn en Cormac McCarthy, evenals voor non-fictie, in een vormgeving die telkens weer lichtjes wordt bijgestuurd.
°°°De Mededelingen van het Cyriel Buysse Genootschap XXIII zijn grotendeels opgehangen aan de onlangs verschenen biografie van Joris van Parys die intussen zelfs aan een tweede druk toe is. Elke van Nieuwenhuyze besteedt er een uitgebreide beschouwing aan en Van Parys zelf duikt op met een stuk over Henri Borel en Buysse én commentaar op 'ongecompliceerde antwoorden' in twee Buyssebrieven. Voorts wordt dieper ingegaan op Sursum Corda! (door Romain John van de Maele) en op 'de vrouwelijke drievuldigheid in het werk van Cyriel Buysse aan de hand van Tantes' (door Yvan de Maesschalk), evenals op het werk van Virginie Loveling. Afgesloten wordt dit corpulente, sinds mensenheugenis in roomkleurig omslag gevatte jaarboek met de even traditionele Kroniek waarin jaarlijks de Buyssekunde wordt opgelijst. De Mededelingen kosten 15 euro. Dit voorjaar komt bij Houtekiet een heruitgave uit van 't Bolleken van Buysse.

Labels: , , ,

Lulu Wang 'blij verrast' met Slechte Seks Prijs

De Slechte Seks Prijs gaat dit jaar naar Lulu Wang. Zij graait de onderscheiding voor de "slechtst beschreven seksscène" uit het proza van het afgelopen jaar binnen met een fragment uit haar boek Heldere Maan. Ze kreeg een derde van zowat 1.500 uitgebrachte stemmen achter haar naam. Lulu Wang was niet van de wijs te brengen en reageerde al: "Ik ben blij verrast en ik bedank iedereen die op mij heeft gestemd'', aldus Trouw.
Het 'winnende' fragment gaat onder meer als volgt:
"In mijn nachtelijke verbeeldingen was jij de tijger en ik de gazelle. Ik probeerde je te ontvluchten, maar je haalde mij met een paar sprongen in. Je brulde van de drang om mij volledig tot je te nemen, je kwijlde alvast en je bromde van opwinding toen ik in je handen viel'' [...] Ik wilde dolgraag dat je lippen, tong en je liefdesdolk bij mij binnendrongen, mij van alles beroofden, mijn honger en dorst naar jou inbegrepen.''
De Slechte Seks Prijs stelt zich tot doel "om overbodige, vervelende en slecht geschreven seksscènes in de literatuur te ontmoedigen.'' De prijs is een initiatief van het weekblad Humo, Vrij Nederland én het festival Weerwoord. Hij is geënt op de Britse Bad Sex in Fiction Award. Onder de genomineerden ook Elsbeth Etty, Vonne van der Meer, Cindy Hoetmer en de laureaat van vorig jaar Bart van Lierde. De prijs wordt zondag officieel uitgereikt. Zie eerder bericht op De Papieren Man en zie ook de discussie bij NRC-Handelsblad.

Labels: , ,

De 100 boeken die elk kind zou moeten lezen, dixit 'The Telegraph'

De zoektocht naar de literaire canon gaat ook in Groot-Brittannië onverminderd voort, en elke stap die in deze processie van Echternach wordt gezet, is vermeldenswaardig. Zo ook deze 100 books every child should read in The Telegraph. Auteur Michael Morpurgo haalde deze hoogtepunten uit de wereldliteratuur van kinderboeken en schreef er met Make readers for life een bevlogen essay bij, dat moet duidelijk maken waarom kinderen best zo vroeg mogelijk moeten voorgelezen worden. Met een allegorie maakt Morpurgo duidelijk dat veel literair enthousiasme bij kinderen op school in de kiem gesmoord wordt. “We moeten ophouden om lezen te zien als een ladder naar academisch succes. Lezen wordt te vaak gezien als pedagogische grondstof, als een pil die moet geslikt worden om intellectueel te ontwikkelen, en op die manier wordt lezen contraproductief en zelfs vervreemdend. Natuurlijk moeten we literatuur bestuderen op school, maar eerst moeten we kinderen aansteken met liefde voor verhalen. En om die te kunnen doorgeven moeten ouders en leraren die passie zelf hebben. (…) De regering zou ruimte aan leraren moeten geven om minstens een half uur per dag te kunnen voorlezen aan kinderen.”
De lijst van Morpurgo is opgedeeld in drie delen: early years, middle years, early teens, met klassiekers van Roald Dahl, Robert Louis Stevenson, Maurice Sendak, Anne Frank, Lewis Caroll en de gebroeders Grimm. Tijdloze personages als Winnie de Pooh en Pipi Langkous zijn in goed gezelschap bij Harry Potter, Peter Pan en Kuifje. Minder voor de hand liggende boeken zijn The Call of the Wild van Jack London, The Song of Hiawatha van Longfellow en The Selfish Giant van Oscar Wilde. [gastbijdrage Hans Cottyn, illustratie Winnie the Pooh]

Labels:

vrijdag 25 januari 2008

Erwin Mortier en Paul Verhaeghen op longlist van 'The Independent Foreign Fiction Prize'

Er staan twee Vlaamse schrijvers op de longlist van The Independent Foreign Fiction Prize 2008, zo maakte de organiserende Britse krant vandaag bekend. Erwin Mortier is genomineerd voor de Engelse vertaling van Sluitertijd (Shutterspeed, verschenen bij Harvill Secker en vertaald door Ina Rilke) en Paul Verhaeghen voor Omega Minor (eigen vertaling, verschenen bij Dalkey Archive Press). Verhaeghens boek wist al menig wit voetje te halen bij Angelsaksische recensenten én de auteur bereikte er zelfs het weekblad Time mee (zie onze eerdere berichten). En ook Mortier viel in de gratie in bijvoorbeeld The Financial Times.
De prijs is jaarlijks bedoeld voor het beste hedendaagse boek in Engelse vertaling van een levende auteur. Er is een geldbedrag van 13.500 euro aan verbonden. In totaal zijn zeventien auteurs genomineerd waaronder Ismail Kadare, Pawel Huelle, Enrique Vila-Matas, Marlene van Niekerk en Alan Pauls. Uit die longlist worden binnenkort zes namen geselecteerd. De winnaar wordt op 8 mei bekendgemaakt. De prijs wordt telkens verdeeld tussen de auteur en de vertaler: in het geval Verhaeghen zou winnen, zou die dus een goeie zaak doen. Al kan hij hem natuurlijk ook weigeren, zoals hij deed bij de Vlaamse Cultuurprijs omdat het geld - gezien hij in de VS woont - de oorlogskas voor Irak kon spekken, zo argumenteerde hij. Jurylid Boyd Tonkin had enige bedenkingen bij de slome manier waarop anderstalige literatuur doordringt in Groot-Brittannië: hij sprak van "het gebrek aan kennis, moed en wilskracht dat de komst van prachtboeken van buiten de Anglosfeer vertraagt of soms tegenhoudt". [foto: Erwin Mortier]

Labels: ,

Art Garfunkel zet 40 jaar leesgedrag online

Het was Bob Dylan die er onlangs in zijn radioprogramma Theme Time Radio Hour op wees: de zanger Art Garfunkel, wereldberoemd sinds Bridge over Troubled Water én vooral solonummer Bright Eyes, is een volbloed én niet uit het lood te slane lezer. Hij inventariseert op zijn website alle boeken die hij heeft gelezen sinds 1968. Dat zijn er heel wat: in 1968 begint hij zijn leesnotulen met Jean-Jacques Rousseau's Confessions om intussen 1.023 boeken en pakweg 40 jaar later, eind 2007, het jaar af te sluiten met Booth Tarkington, The Magnificent Ambersons (2008 is nog niet aangevuld). Garfunkel heeft een voorkeur voor de klassiekers en leest met een zekere discipline: Joyce, Tolstoj, Dostojewski, Balzac, Thomas Hardy, Jonathan Swift, George Eliot, Mark Twain: ze moesten er allemaal aan geloven.
Hij geeft ons ook zijn lijst met favorieten mee. The Guardian wijst erop dat Garfunkels werk vaak literaire referenties bevat. Zijn eerste soloalbum Angel Clare is genoemd naar een personage uit Tess of the D'Urbervilles en in de songs die hij samen met Paul Simon maakte, wordt verwezen naar Emily Dickinson en Tolstoj. Over muziek zelf schijnt Garfunkel niet zo veel te lezen, zo detecteerden lieden die de lijsten van a tot z doorploegden. Enfin, misschien moeten ze hém maar eens voor een literaire jury vragen, in plaats van Lily Allen?

Labels:

Topcollecties van 19de eeuwse bibliofielen in Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek van België te Brussel zet in een nieuwe tentoonstelling vanaf 1 februari een aantal grote boekenverzamelaars uit de negentiende eeuw in de schijnwerper. 'In de ban van boeken' belicht de pioniersperiode van de grote privéverzamelingen. Aan het einde van het ancien régime waren nogal wat handschriften en drukken uit allerhande bibliotheken, zoals kloosters en abdijen, verspreid geraakt. Een aantal negentiende-eeuwse bibliofielen zaten op het vinkentouw en bouwden zo grote verzamelingen op, die na hun dood soms terechtkwamen bij bibliotheken. Zowat twintig verzamelaars en hun collecties zullen de revue passeren in de expo, waaronder de encyclopedische bibliotheek van Charles Van Hulthem en de natuurkundige verzameling van Johann Müller. Ook is er oog voor boeken als verzamelobject bij 'vello-maniac' en misschien wel de 'ergste' bibliomaan ooit Thomas Phillipps (’I wish to have one copy of every book in the world’) en boeken als studiemateriaal bij filoloog Jan Frans Willems, naast verder middeleeuwse handschriften uit het bezit van Richard Heber en incunabelen verzameld door François Xavier Borluut de Noortdonck.
'In de ban van boeken. Grote verzamelaars uit de negentiende eeuw' loopt tot 23 augustus in de Nassaukapel van de KB te Brussel, de toegang is gratis. Op 31 januari is er ook een studiedag over de Geschiedenis van het particulier boekenbezit in België: 1750-1850, waarna de tentoonstelling zijn deuren opent. [cover van een boek van ANL Munby over Thomas Phillipps, 1967]

Labels: , ,

Laatste manuscript van Vladimir Nabokov ten prooi aan de vlammen?

Het laatste ongepubliceerde werk van de Russisch-Amerikaanse schrijver Vladimir Nabokov (1899-1977) zou op het punt staan voorgoed vernietigd te worden door zijn zoon Dmitri Nabokov, in navolging van de wens van Nabokov, zo achterhaalde het Amerikaanse blad Slate.
Het moet een duivels dilemma zijn waarmee de zoon van Vladimir Nabokov al lange tijd kampt. In een kluis in een Zwitserse bank bewaart Dmitri Nabokov sinds ettelijke decennia een onvoltooid en nooit gepubliceerd manuscript – op 50 netjes gerubriceerde steekkkaarten - van zijn beroemde vader, de auteur van Lolita en Pale Fire. Die had in zijn wilsbeschikking bepaald dat The Original of Laura, zoals de titel luidt, nooit het daglicht mocht zien, omdat hij afkerig stond tegenover de publicatie van een boek dat hij weliswaar had “afgewerkt in zijn hoofd” maar niet op papier. Daarom wilde Nabokov het vernietigd zien, zo luidde zijn wens vlak voor zijn dood. Toch konden Véra Nabokov, zijn intussen overleden echtgenote én Nabokovs zoon Dmitri, die intussen als enige de nalatenschap beheert én nu 73 jaar is, het niet over hun hart krijgen om het manuscript te verbranden. Dat voedde al jaren de speculaties van de begerige én allengs nieuwsgieriger wordende Nabokov-fans. Zij vermoedden dat Dmitri Nabokov op een goeie dag toch met de tekst naar buiten zou komen. Vooral omdat het om een meesterwerk zou gaan: volgens uitspraken van Dmitri is het “het meest briljante, originele en potentieel radicale script” dat Nabokov ooit schreef. Of ook: "het meest geconcentreerde distillaat van mijn vaders creativiteit." Anderen, die Dmitri ooit een fragment hoorden voorlezen, spreken van “vintage Nabokov”. Toch, zo suggeert Slate, zou Nabokov er stilaan toe neigen om binnenkort een lucifer af te strijken en het manuscript in het vuur te gooien. Hij is ervoor bevreesd dat de publicatie van The Original of Laura weer een pak verkeerde interpretaties gaat opwekken, zoals Nabokov overkwam na het schandaalverwekkende Lolita.
Nabokovfans roepen Dmitri intussen op om snel een eind te maken aan de spanning: “Please, don’t continue to tease.” Of Dmitri Nabokov het voorbeeld van Max Brod volgt, die Franz Kafka’s wil negeerde en de wereld zo onder meer Het proces schonk, weten we allicht spoedig. De zaak ontlokt veel commentaar, onder andere in The Guardian. In Poet & Writers Magazine worden andere voorbeelden opgesomd van niet gerespecteerde schrijverswilsbeschikkingen, zoals uiteraard het beroemde voorbeeld van de Romeinse dichter Vergilius en de Aeneis. De Russische schrijver Nikolas Gogol, over wie Nabokov overigens een uitmuntende monografie schreef, slaagde er wel in vlak voor zijn dood de tweede helft van de Dode Zielen te verbranden, waarover hij niet tevreden was. Zie ook nog het The Guardian-blog voor meer bedenkingen.
Van Nabokov verscheen bij De Bezige Bij onlangs een heruitgave van de Russische romans. [foto de jonge Nabokov én Nabokov aan het werk in zijn vlinderverzameling]

Labels: , , ,

Het moderne wonder van het boek (anno 1947)

Een boek maken, ooit was het niets voor broekventjes. Bekijk dit droogkomisch maar serieus bedoelde instructieve filmpje uit 1947 van Encyclopedia Brittanica Films, met medewerking van the Library of Congress. Let op de commentaarstem en de frase 'This man is an author' (ja, aanschouw hem) en wat daarna volgt aan 'modern wonders'.

Labels:

J.K. Rowling dwarsboomt Finse milieuonvriendelijke Harry Potterboeken

Succesauteur J.K. Rowling heeft een voorlopige blokkade opgeworpen tegen de Finse uitgave van haar laatste Harry Potterboek Harry Potter en de relieken des doods, zo meldt AFP. Volgens Rowling gebruikte de Finse uitgever Tammi een papiersoort die niet milieuvriendelijk genoeg is. Rowling eist het FSC-label, met een grote duurzaamheid, dat de eco-omgeving van de wouden beter respecteert. Dat impliceert dat de Finnen mogelijk iets langer moeten wachten op de laatste Harry Potter. Volgens de uitgever werden de vorige Potterboeken gedrukt op gerecycleerd papier maar heeft Rowling nu de lat nog hoger gelegd. De Finse versie van het boek zou op 7 maart in de winkels moeten liggen.

Labels: ,

donderdag 24 januari 2008

Birmese dichter gearresteerd na geheime boodschap in liefdesgedicht

De Birmese dichter Saw Wai is opgepakt nadat hij in een liefdesgedicht kritiek had geuit op de autoriteiten, zo melden The Guardian en BBC. De beginletters van het gedicht ’14 februari’ lieten in het Birmees de boodschap ‘Generaal Than Shwe is gek op macht’ lezen. De Birmese junta, onder leiding van generaal Than Shwe, heeft een strenge censuur ingesteld. Critici van het regime proberen met geheime boodschappen hun noodkreten te laten horen. Na de democratische opstand van afgelopen september zijn de autoriteiten nog strenger dan voorheen. Het tijdschrift waarin het gedicht stond, werd in Rangoon uit de rekken gehaald. Het is niet duidelijk was het lot is van de dichter. Zie ook het bericht op Mizzima News. (HC)

Labels: ,

Orhan Pamuk stond op dodenlijst van Turkse rechts-nationalisten

De Turkse Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk stond op een lijst van personen die een Turkse rechts-nationalistische groep om het leven wilde brengen, zo berichten onder meer Der Spiegel en The Times. De Turkse autoriteiten hielden 30 personen aan, onder wie ex-militairen en advocaten, die het complot hadden beraamd. Er werden grote hoeveelheden explosieven en wapens in beslag genomen. Ook de nationalistische advocaat Kemal Kerincsiz werd gearresteerd. Het was Kerincsiz die rechtszaken tegen Pamuk en de vorig jaar vermoorde Armeense journalist Hrant Dink aanspande voor het vermeende beledigen van de Turkse identiteit. Op de lijst met doelwitten stond ook Fehmi Koru, die zijn belagers in zijn stuk ‘Smiling at my executioners’ hier uitdaagt. (HC)

Labels:

Eerbetoon voor schrijfster Rita Demeester (1946-1993)

De Vlaamse schrijfster Rita Demeester (1946-1993) verwierf met haar door ziekte te vroeg afgebroken oeuvre een tijdlang een hoge reputatie, zeker als writer's writer. Op 29 januari 2008 is het vijftien jaar geleden dat ze overleed. Bij die gelegenheid brengt het Antwerpse literaire organisator Behoud de Begeerte het huldeprogramma 'Rita' met onder meer Kamiel Vanhole, Didi de Paris, Kristien Hemmerechts, Brigitte Raskin en Johan Vandenbroucke die over leven en werk zullen spreken.
Demeesters schrijverschap ontbrandde nadat ze werkloos was geworden en wegbezuinigd was uit het onderwijs. Ze debuteerde pas op haar veertigste, wat ze later als een voordeel beschouwde: "Ik geloof echt dat ik eenenveertig moest worden, werkloos, bevrijd van schreeuwende kinderen en beschikkend over een ruime werktafel, om tot schrijven te komen."
Haar eerste gedicht verscheen in 1986 in het literaire tijdschrift De Brakke Hond. Haar stijl is vaak omschreven als sober en de verhalen hadden een link met die van Raymond Carver: "schijnbaar plotloze verhalen" over schijnbaar banale levens, tranches de vie, "moten uit het lijf van het leven gesneden met alleen subtiele verwijzingen naar kop en staart". Haar werk omvat Krappe herinnering (1988), Stampvoeten in het donker (1989), Droomjager (1991) en Land van belofte (1994).
De hommage aan Demeester op 3 februari in de bibliotheek Permeke (11 uur) wordt gepresenteerd door Vitalski en gaat vergezeld van kamermuziek van Martin Jansen, Luc Degezelle en Robrecht Kessels. De toegang is gratis.

Labels: ,

Nieuw Frans tijdschrift 'XXI' kiest resoluut voor lange 'literaire' reportage

In Frankrijk liggen vrijwel tegelijkertijd twee bepaald ambitieuze magazines in de krantenkiosken. Naast de ongewone cover van 'XXI' kun je alvast niet kijken, met een Russische glittertiener behangen met persiflerende medailles. Maar binnenin overheerst het sérieux én het leescomfort in journalistieke reportages met een uitgesproken literaire inslag en een lange adem. Gesticht door Laurent Beccaria en Patrick de Saint-Exupéry wil het driemaandelijkse blad telkens 198 pagina's 'narrative writing' brengen, met oog voor stevig veldwerk én diepgang, zo signaleert Le Nouvel Observateur. In het eerste nummer veel Rusland met een dossier Le Dollar et le Marteau waarin een reportage van schrijver Emmanuel Carrère die twee weken doorbracht in het gezelschap van Edouard Limonov, de omstreden cultschrijver die vele watertjes doorzwom en sterke oppositie voert tegen president Poetin. Ook is er veel aandacht voor de vermoorde Russische journaliste Anna Politovskaïa en een erg beklijvende portfolio van de Belg en Magnumfotograaf Carl De Keyzer over de barre omstandigheden in de Siberische strafkolonies.
Ook voert XXI een speurtocht naar leven en werk van filosoof Michel Onfray en is er een interview met Bronislaw Geremek. Het nummer wordt afgesloten met een bijzondere strip van Jean-Philippe Stassen over de vluchtelingen die in Gibraltar aanspoelen. Het blad wekt nu al de nieuwsgierigheid op naar volgende nummers en ziet er binnenin slim vormgegeven uit. De inspiratie van Granta is eveneens zichtbaar. Bij Le Nouvel Observateur staat een interview met hoofdredacteur Laurent Beccaria. De stichters willen ook weerwerk bieden tegen de inperking van de "grands reportages" in dag- en weekblad. Le Nouvel Observateur spreekt van "extrême journalisme." XXI kost 15 euro per nummer. Hier kun je een promotiefilmpje bekijken voor XXI.
Voorts verscheen zopas ook het maidennummer van MOOK, een uitgave van de immer actieve Editions Autrement. MOOK, magazine in boekvorm, geeft de ruimte aan vernieuwers die "een andere wereld" ambiëren, en leunt aan bij het andersglobalisme. Het gaat op zoek naar "vernieuwers en ondernemers in de breedste zin, vormgevers van ideëen, emoties en waarden" uit diverse "cultuele, economische, technologische, literaire en wetenschappelijke sectoren." of: "Loin des héros" et des grandes causes médiatisées, le mook valorise ceux qui font discrètement bouger les lignes, ceux qui à petits pas font évoluer la société… et la vision que celle-ci a d’elle-même." Ook hier portretten, reportages, portfolios in een uitgekiende vormgeving én dezelfde prijs: 15 euro.
[ps Beide tijdschriften zijn alvast verkrijgbaar bij boekhandel Tropismes, Prinsengalerij, Brussel]

Doris Lessing haalt uit naar 'promotie van jonge auteurs'

De 88-jarige Nobelprijswinnares Doris Lessing mag dan fysiek al minder behendig zijn, intellectueel blijft ze haar branie tentoonspreiden. In het eerste publieke optreden na haar nobelprijstoekenning, een interview met literaire journaliste Hermione Lee in de Londense Queen Elizabeth Hall, gaf ze scherpe kritiek op het jeunisme van de literatuurfestivals en de ‘schadelijke promotie van jonge auteurs’, zo bericht The Times. “Als je nu als knap meisje een boek schrijft dat ermee doorkan, dan kun je heel snel enorme sommen verdienen (…). Ik heb vrouwen ontmoet die me zeiden dat dat het slechtste was dat hen overkwam. Ze kunnen geen tweede boek schrijven omdat ze altijd aan de telefoon hangen of iets moeten doen op tv. Ik heb enorm met hen te doen. (…) En we weten allemaal dat schrijven pas kan als een man of vrouw alleen in een kamer zit, met de telefoon van de haak, met een kop thee en, in de goede oude tijd, een sigaret.” Het betoog van Lessing sluit enigszins aan bij haar Nobelprijslezing, waarover DPM eerder berichtte. Daarin hamerde de auteur op het belang van het goede boek en de ‘traditie’. (HC)

Labels:

Guus Kuijer bekroond met Ed. Du Perronprijs

De E. du Perronprijs is voor de Nederlandse schrijver Guus Kuijer. De al met vele Zilveren en Gouden Griffels geëerde jeugdschrijver krijgt de prijs wél voor zijn volwassenenoeuvre dat "een oorspronkelijk en rijk geschakeerde bijdrage aan agnostisch, interreligieus en literair Nederland" wordt genoemd. De prijs is vandaag uitgereikt door de Gemeente Tilburg en de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Tilburg tijdens een symposium. Hij bekroont mensen die bijdragen tot de "goede omgang tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland, via de weg van de cultuur." Onder meer wordt zijn voorlaatste roman Hoe een klein rotgodje God vermoordde (2006) aangestipt. Adriaan van Dis, Omar Nahas en Paul Scheffer bevonden zich ook onder de genomineerden. Winnaars in het verleden waren onder meer Marion Bloem (1993), Hafid Bouazza (1996), Anil Ramdas (1997), Kader Abdolah (2000), Fouad Laroui (2002), Carl Friedman (2003) en Nicolaas Matsier (2005). [foto Kuijer: Jaco Klamer]

Labels:

woensdag 23 januari 2008

50 jaar 'Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift' online beschikbaar

Ruim vijftig jaargangen van het ooit letterkundige maandblad Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift zijn sinds kort gratis online te lezen. Het ruimhartig geïllustreerde maandblad, dat de voorloper is van het weekblad Elsevier, verscheen voor het eerst in 1891 en hield het vol tot 1940, toen de Duitse bezetting er een eind aan maakte. Het was destijds mee gezichtsbepalend inzake bellettrie en beschouwingen over literatuur, beeldende kunst en aanvankelijk ook populaire wetenschap. Onder de contribuanten niet de minsten: in de eerste aflevering uit januari 1891 staan bijdragen van Justus van Maurik, Marcellus Emants, Louis Couperus, Gerard Keller, Frans Netscher en Hélène Swarth. Later droegen ook Herman Heijermans, Carry van Bruggen, Adriaan Roland Holst, Cyriel Buysse, J.J. Slauerhoff, P.C Boutens en Ina Boudier-Bakker bij tot de nummers. Jan de Hartog maakte er in 1933 zijn debuut met het verhaal 'Het zwijgen van Boeda'. Ook veel tekenaars en illustratoren mochten er hun ding doen.

Labels: ,

Peter Handke overweegt zijn pen aan de wilgen te hangen

De vermaarde Oostenrijkse schrijver Peter Handke (°1942) speculeert in het Duitse magazine Cicero luidop over het einde van zijn literaire carrière. "Was willst Du jetzt noch?", dat is de vraag die hij zich tegenwoordig met regelmaat stelt en na 40 jaar in dit "heerlijke beroep" denkt hij eraan "het slotakkoord" te brengen. "En dat heeft niets met koketterie vandoen. [...] Nu is alles aangenaam en krachtig omschreven zoals ik het in het leven wilde. [...] En dan vraag ik me af wat ik nog wil? Toch niet um Gottes willen ook nog een autobiografie op de wereld loslaten."
Handke bekent dat hij elke dag weer "Mulmigkeit und Bangigkeit" [vermolmdheid en angst] moet overwinnen vooraleer hij zich aan de schrijftafel zet. Maar als het dan toch lukt, komt er rust over hem en denkt hij dat hij op zijn plaats is. Al voelt hij zich "niet gedreven." Onlangs verscheen zijn nieuwe boek Die morawische Nacht, naar zijn eigen zeggen zijn laatste grote epische onderneming. In de aantekeningen Selbstportrait aus unwillkürlichen Selbstgesprächen koestert Handke een stevige vrouwenfobie, waarover hij in het interview ook mijmert.
Handke, die momenteel in Parijs woont, stond de voorbije jaren vaak in het oog van de storm, onder meer door zijn pro-Servische houding in het Balkanconflict. Daarover zegt hij: "De toorn gaat voorbij, maar het vuur blijft. [..] En wanneer dat nodig zou blijken, zou ik nog hardere woorden gebruiken." . Handke kwam onlangs ook in het nieuws met de uitverkoop van zijn manuscripten aan Oostenrijkse én Duitse instellingen, misschien ook een signaal dat hij de balans opmaakt van zijn turbulente maar hoogst productieve schrijversloopbaan. [foto: Handke voor een door Nato-raketten vernietigde autofabriek in het Servische Kragujevac in 1999]

Labels:

Prestigieuze Erasmusprijs voor Ian Buruma

De Nederlands-Britse journalist en schrijver Ian Buruma ontvangt de internationale Eramusprijs. De prijs, die dit jaar voor de vijftigste keer wordt uitgereikt en een waarde heeft van 150.000 euro, gaat naar Buruma omdat hij "een goed voorbeeld van een nieuwe kosmopoliet" is en "een scherp journalist, schrijver en commentator", zo meldt onder meer NRC-Handelsblad.
Buruma studeerde Chinees in Leiden en film aan de Nihon Universiteit in Tokio. Hij was vervolgens cultuurredacteur van The Far Eastern Economic Review en redacteur buitenland bij The Spectator. Talloos zijn de boeken van Buruma over Japan, China en Azië, zoals Buigzame emoties. Japanse ervaringen (1981), De spiegel van de zonnegodin (1984), Gods gruis: een reis door het moderne Azië (1989), maar ook Het loon van de schuld: herinneringen aan de oorlog in Duitsland en Japan (1994) en Anglomanie (2000).
Buruma is sinds 2003 Henry R. Luce Professor of Democracy, Human Rights and Journalism aan het Bard College te New York. Voor het boek Murder in Amsterdam over de moord op Theo van Gogh ontving hij al de Los Angeles Times Book Prize for the Best Current Interest Book.
De Erasmusprijs, ooit ingesteld door de Nederlandse Prins Bernhard, gaat naar een persoon of instelling die "een belangrijke bijdrage heeft geleverd op cultureel, sociaal of sociaal-wetenschappelijk gebied." Buruma krijgt de prijs op 7 november 2008 in Rotterdam uitgereikt.
Het lijstje laureaten van de Erasmusprijs oogt indrukwekkend. Hij ging in het verleden al naar bijvoorbeeld Charlie Chaplin (1965), Henry Moore (1968), Claude Lévi-Strauss (1973), Václav Havel (1986), Bernard Haitink (1991), Jacques Delors (1997), Hans van Manen (2000) en Alan Davidson (2003). Zie ook dit interview met Buruma in NRC. [foto Eri Hotta]

Labels:

Britse onafhankelijke boekhandels klimmen uit het dal

De Britse onafhankelijke boekhandels, die het de voorbije jaren zwaar te verduren kregen én in hoog tempo uit de winkelstraten leken te verdwijnen, hebben in 2007 een verrassende revival doorgemaakt, zo schrijft The Independent. De cijfers van de Booksellers Association (BA) tonen aan dat de daling in het aantal onafhankelijke boekhandels in 2007 is gestuit, na het rampjaar 2006 toen in Groot-Brittannië vrijwel wekelijks een boekhandel over de kop ging. In 2007 openden 81 boekhandels de deuren, tegenover 72 die er de brui aan gaven.
De Booksellers Association stelt ook vast dat de Kerstperiode een sterke meerverkoop opleverde. Bovendien leert consumentenonderzoek dat de onafhankelijke boekenzaken een meerverkoop van 6 procent realiseerden sinds 2003, tegenover een daling van 3 procent in de ketenboekhandels. Volgens waarnemers wordt het drijven van een boekenzaak weer aantrekkelijker voor jonge ondernemers: "Het wordt gezien als een 'nobele' bezigheid" en bovendien zou de consument "een verlangen naar authenticiteit" hebben.
Toch is de toekomst onzeker. De concurrentie van de internetverkoop en de verkoop van bestsellers in supermarkten met fikse kortingen brengt veel boekhandels het water aan de lippen, zo schrijft de krant nog.

Labels: