zaterdag 27 december 2008

PERIODIEK # 7 - Het Trage Vuur, Hollands Diep en Passionate

Tijdschriftenrubriek waarin met regelmaat een graai wordt genomen uit het aanbod literaire magazines dat op ons bord belandt:
°°HET TRAGE VUUR thema 'Spel': Het Trage Vuur is een literair tijdschrift dat uitdrukkelijk een niche bedient en zich sinds flink wat jaren op de Chinese literatuur toespitst. Met veel inhoudelijke zorg en een uitgekiende, onopdringerige vormgeving heeft het zijn plaats weten te veroveren. De klemtoon ligt op hedendaags Chinees proza en poëzie - zij het zonder de klassieke letterkunde te verwaarlozen - aangevuld met essays, interviews, recensies en kunstreproducties. In het recentste nummer is het thema 'spel' - in de literaire zin van het woord - uitverkoren en dat leidt tot een nummer waarvoor je recht gaat zitten. Jan De Meyer schrijft in het inleidend stuk Oulipianen in de Chinese middeleeuwen, over de raaklijnen tussen de hoofdmannen van het Ouvroir de Littérature Potentielle (Georges Perec en Raymond Queneau) en de klassieke Chinese verskunst uit de Middeleeuwen, waarin zich de 'contrainte', bewust spel en experimenteerplezier verenigt. Zo bekijkt De Meyer hoe bij momenten palindromen en kettingverzen (de 'sneeuwbal') zich manifesteren, als proto-oulipiaanse vormen. Voorts klassieke verhalen waarin de homo ludens opduikt: Niu Sengru (met Als de spoken schaakspelen), vier Tang-gedichten over de jacht, een verhaal van Pu Songling, Voetbal op het Dongtingmeer en Cao Xueqin, De droom van de rode kamer. In de moderne afdeling stuiten we onder meer op Hartenvrouw van Su Tong, een van de best verkopende en meest gelezen Chinese auteurs en een bespiegeling van Liang Shiqiu over schaken. Verder bevat Het Trage Vuur ook een aantal boekbesprekingen. Het blad ontbeert wel een algemene inleiding over het hoe en waarom van de keuze voor dit thema. (DL)
°°HOLLANDS DIEP Het Nederlandse magazine Hollands Diep heeft zich in een mum van tijd in de leesportefeuille weten te nestelen door een amalgaam van reportage, essay, fotografie en korte rubrieken over het hele palet van cultuurverschijnselen. Het verschijnt vanaf nu zelfs zesmaal per jaar. Op de cover van het zojuist verschenen nummer lokt Scarlett Johansson ons met haar welgevormde stootkussentjeslippen moeiteloos binnen. De Amerikaanse schrijfster A.M. Homes fictionaliseert een interview met actrice Johansson en doet alsof het gesprek plaatsvond tijdens een soort korte roadtrip, alsof ze met een girl next door op pad was. De lezer voelt al gauw dat er iets niet klopt, maar gaat gewillig mee. Als je het geforceerde omhulsel afpelt, hou je een aardig interview over (vol zelfkennis?): "Ik ben vastberaden, nieuwsgierig, belangstellend, hartstochtelijk, gevoelig en ongeduldig. En ik denk dat ik vooral gefascineerd ben door de menselijke natuur en sociale gedragingen...en ik ben 1 meter 60, blond, met rondingen."
De literatuur is in dit Hollands Diep-nummer minder prominent aanwezig dan normaal, met weliswaar een grote reportage van Nicolaas Matsier die door het Engeland van Lewis Carroll reisde. Voorts duikt zelfs Guy Verhofstadt op, met een hem kenmerkend essay over de nieuwe wereldorde en veel fotografie, met onder meer Richard Avedon en de HD-fotografieprijs 2008. Wetenschappers, politici, opiniemakers én schrijvers publiceren een open brief aan Barack Obama. Het mooiste stuk is misschien wel dat van de onvolprezen Douwe Draaisma over 'de schoonheid van autisme.' Totaalbeeld: een aardig nummer, maar met iets te weinig reportages of stukken waarvoor je echt de omweg naar de krantenkiosk moet maken. Tenzij u een zwak hebt voor Scarlett Johansson, want de foto's snijden je de adem af. (DL)
°°PASSIONATE: Het onvoorspelbare, ja, zelfs grillige karakter van het literaire magazine Passionate maakt dat je altijd met vreugde uitkijkt naar een nieuw nummer, waarin steevast veel aandacht gaat naar aankomend talent en interview, essay, recensies en kortverhalen elkaar behendig in evenwicht houden. Het verse nummer heeft Thomas van Aalten op zijn front, hij wordt door Erik Brus geïnterviewd over zijn nieuwe roman De onderbreking. Verder onder meer verhalen van de talentvolle Auke Hulst en ook Yorgos Dalman plus interviews met Antonio Ungar en David Eugene Edwards. Passionate houdt graag de vinger aan de pols van het nieuwe proza, maar verliest het verleden niet uit het oog. Roland Fagel schrijft - zonder grote aanleiding - een korte maar doortimmerde inleiding op het surrealisme en Saskia De Coster celebreert de twijfel van Louis Aragon (foto): "Daar is hij wereldberoemd mee geworden, maar bepaald niet populair bij de massa. Wel bij zijn vrouw. De man veranderde voortdurend van Waarheid, maar nooit van vrouw." En De Coster schrijft schamper over het surrealisme: "Een surrealistisch doek is te herkennen aan de wemeling van mieren, voiles en blote vrouwenbustes. Surrealistische filmscenario's lijken doorgaans geïnspireerd op de dromen van Frans Bauer. [...] Nee, het waren niet altijd de meest getalenteerden die zich aansloten bij de surrealisten. Maar onder degenen die de beweging op gang getrokken hadden en voortstuwden zaten rasartiesten als Louis Aragon." (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home