woensdag 10 december 2008

Liefdesroman van Gabriel Garcia Marquez nadert voltooiing

De Colombiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Gabriel García Márquez is hard aan het werk aan een nieuwe roman, zo meldt The Guardian. Daarmee zijn alle geruchten de kop ingedrukt als zou de auteur definitief de pen aan de wilgen hebben gehangen, iets wat Marquez twee jaar geleden zelf had verklaard. Volgens zijn boezemvriend, de schrijver Plinio Apuleyo Mendoza, zou het komende boek van de intussen 82-jarige auteur een liefdesroman zijn van zowat 250 pagina's. Momenteel worstelt Marquez met de selectie van een versie waar hij tevreden over is. "Hij heeft momenteel vier versies en is doende om uit elk van hen het beste te distilleren". Apuleyo, die in 1982 met Marquez een interviewboek maakte, zegt dat de Nobelprijswinnaar erg kritisch en veeleisend voor zichzelf is geworden. Ook zou hij een tweede deel voorbereiden van zijn memoires, die in 2002 verschenen. Dit voorjaar doken al geruchten op over een nieuw boek van Marquez.
In 2006 had García Márquez aan het Spaanse dagblad La Vanguardia nochtans resoluut gezegd dat hij gestopt was met schrijven: "'Ik ben gestopt... 2005 was het eerste jaar in mijn leven waarin ik geen enkele regel heb geschreven". De auteur bekende dat dat toen meer te maken had met een gebrek aan enthousiasme dan met een gebrek aan inspiratie. "Met mijn routine zou ik makkelijk een nieuwe roman kunnen schrijven, maar iedereen zou merken dat mijn hart er niet meer bij was." Wanneer het nieuwe boek van Marquez zou verschijnen, is nog niet bekend. In 2004 publiceerde de auteur van Honderd jaar eenzaamheid zijn voorlopig laatste boek Herinnering aan mijn droeve hoeren. Onlangs verscheen een geautoriseerde biografie van Marquez van de hand van Gerald Martin, zie de bespreking in NRC Boeken van Arjen Fortuin. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home