donderdag 25 december 2008

Duitsland loopt warm voor Buddenbrooks-verfilming

In Duitsland gaat dezer dagen de somptueuze verfilming in première van Buddenbrooks, gebaseerd op de gelijknamige roman van Thomas Mann. De familiesage van een Lübecks koopmansgezin geldt als een getuigenis van de negentiende eeuw in Duitsland en blijkt door de economische crisisatmosfeer weer aan actualiteit te hebben gewonnen , zo meldt The Guardian. Het boek schetst de opkomst en ondergang van een middenklassegezin, waarbij de jongere generaties de rijkdom van de oudere generaties over de balk gooien. Veel waarnemers en critici herkennen in Buddenbrooks de parallellen met de hedendaagse recessie als gevolg van galopperend kapitalisme en zien de prent dan ook als een morele les. Der Tagesspiegel zegt dat de film poogt om het lot van Duitsland en de wereldeconomie in verband te brengen met het lot van de Buddenbrooksfamilie en hun bedrijfsvoering. "Wat komt dichter bij de verklaring van onze situatie dan het fenomeen van decadentie?"
Regisseur Heinrich Breloer zegt dat hij drie jaar geleden bij het concipiëren van de film het economische aspect meer naar voren heeft getrokken, zonder dat hij wist dat hij daarmee zo'n gevoelige snaren zou raken.
Paradoxaal genoeg is de Duitse megaproductie met zijn budget van 16,2 miljoen euro de duurste Duitse film uit de befaamde Bavariastudio's sinds Das Boot in 1981. De première wordt opgeluisterd met een groots en overvloedig feestmaal, waarop je vooraf kunt intekenen.
De kritiek kijkt intussen met argusogen naar de acteerprestaties van Jessica Schwarz, die de vrouwelijke hoofdrol van Tony Buddenbrook vertolkt. Zij brak door met haar rol in Tom Tykwers Het parfum en gaat binnenkort Romy Schneider spelen in een biopic over de tragische Sissi-actrice.
Intussen worden er ook vragen gesteld over de verfilmbaarheid van Thomas Manns werk. Er zijn mettertijd zowat 20 films gemaakt op basis van zijn oeuvre, waaronder vier versies van Buddenbrooks. Maar slechts Luchino's Visconti's Dood in Venetië wist zijn plaats te veroveren in de Europese filmcanon. Peter Zander, de auteur van een boek over Mann en zijn bioscoopadaptaties, zegt dat de "magere succesratio" van Mannverfilmingen veel te maken heeft met "het gebrek aan actie in zijn boeken. Lange, reflectieve passages en geaffecteerde dialogen maken het er niet gemakkelijker op. En zijn delicate ironie is moeilijk te capteren." (DL)

Labels:

1 Comments:

Blogger Arsène Droogakkers said...

Een draak van een film! Net als het... Nee, serieus. "(...) En zijn delicate ironie is moeilijk te capteren." Even een ander verhaaltje: Döblins boeken staan bol van de ironie. En wat gedacht van Fassbinders verfilming van Alfreds 'Berlin Alexanderplatz’ (1929)? Toch meer als de moeite als je het mij vraagt. Zet gewoon de juiste man/vrouw achter de juiste camera. En liefst iemand die doordrongen is van het te verfilmen waarmerk. Enkel gelezen is bij deze niet voldoende. Anders krijg je slappe kost, zoals deze Buddenbrooks-verfilming. Dat, wat betreft cast en setting toch wel heel sterk rook naar die andere fletse verfilming over wel en wee van de familie Mann geheten: 'Die Manns'. Hoe verzinnen ze het?

vrijdag, december 26, 2008 10:49:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home