woensdag 17 december 2008

Dante's Inferno wordt in gamevorm gegoten

De Amerikaanse videogamegigant Electronic Arts heeft een game ontwikkeld dat gebaseerd is op Inferno, het eerste deel van Dante Alighieri's La Divina Commedia, zo meldt nu.nl en schrijft De Morgen. Er is een miljoenenbudget gemoeid met de bewerking van de literaire klassieker. In de game zien we hoofdpersoon en verteller Dante aan het werk, die in zijn tocht door de hel als een onverschrokken geweldenaar actief is en allerlei belagers met een kruis te lijf gaat. Er wordt gewerkt volgens het principe van de ‘brawler’: de speler bestuurt een avatar van Dante. Die moet door de negen ringen van de hel zien te geraken, in een zoektocht naar zijn geliefde Beatrice. Voor de visuele setting van de game is inspiratie gezocht in de eerste helft van de veertiende eeuw, toen La Divina Commedia voor het eerst verscheen, maar dat moet je met een korrel zout nemen. “Het is het juiste moment voor de interactieve entertainmentwereld om dit literaire meesterwerk op te nemen en om Dante te herintroduceren aan een publiek dat tot nu toe mogelijk onbekend is met de opmerkelijke details van dit fantastische kunstwerk”, zegt Jonathan Knight, de executive producer van Dante’s Inferno, zonder ironie.
Het is lang niet de eerste game die inspiratie haalde uit literaire klassiekers. In de jaren tachtig kwamen onder meer gameversies van Bram Stokers Dracula en Mary Shelley's Frankenstein uit en recent was er ook American McGee's Grimm, dat gebaseerd is op de sprookjes van Grimm. De Dantegame zou eind volgend jaar in de winkel liggen en filmmaatschappij Universal wist ook al te melden dat ze een filmversie zouden maken van Dante's Inferno. Bekijk hier de trailer. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home