maandag 10 november 2008

Postume roman van J.J. Voskuil op komst

Uitgeverij Van Oorschot heeft aangekondigd dat er volgend jaar een postume roman zal verschijnen van de Nederlandse auteur J.J. Voskuil (1926-2008), die in mei dit jaar overleden is. Het in de ik-vorm gestelde Binnen de huid werd door Voskuil al geschreven in 1968 en werd destijds afgewezen door Van Oorschot. Het vormt een schakel tussen Bij nader inzien en de zevendelige cyclus Het bureau. Het boek telt 400 pagina's. Het bestaan van de roman was uiteraard al bekend bij intimi.
Pas in 1995 maakte Voskuil voor het eerst in het openbaar melding van het manuscript, meer bepaald in het boek Geert van Oorschot - Brieven van een uitgever, waarin drie door Voskuil uitgekozen brieven zijn opgenomen. Bij deze brieven verzorgde Voskuil een korte inleiding. Ook in interviews in 1996 had hij zich over "een zeer persoonlijk" boek uitgelaten: "Ik vind het zelf een heel goed boek. Maar het is wel typerend: ik kan het nog niet voorlezen. Ik heb het wel laten lezen. Mijn vrienden hebben het gelezen; het is bekend bij mijn vrienden. Maar het is een boek dat ik nog niet kan voorlezen omdat het mij teveel aangrijpt. En dat is eigenlijk de reden dat ik het ook nog niet uitgegeven heb. " De weduwe van Voskuil heeft nu de toestemming verleend om de roman alsnog uit te geven. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home