woensdag 19 november 2008

Intieme dagboeken van Susan Sontag binnenkort gepubliceerd

Binnenkort worden de persoonlijke dagboeken van de Amerikaanse schrijfster, essayiste en politiek activiste Susan Sontag (1933-2004) vrijgegeven voor publicatie, zo meldt The Independent. Haar enige zoon, de non-fictieschrijver en politiek analist David Rieff, zorgde voor de compilatie van de dagboeken, die een "intiem portret van haar vroege leven en haar veelbesproken seksualiteit" bieden, aldus de Britse krant.
De dagboeken worden gepubliceerd in drie schuifjes. Begin januari verschijnt bij Penguin Reborn: Early Diaries, 1947-1964. Volgens kenners zullen ze voorheen onbekende aspecten van haar schrijversleven blootleggen. Hoewel het algemeen bekend stond dat Sontag biseksueel was - getuige haar relatie met fotografe Annie Leibovitz en choreografe Lucinda Childs - sprak Sontag nooit publiekelijk over haar biseksualiteit. De dagboeken, die een aanvang nemen wanneer ze pas veertien jaar is, brengen ook verslag uit van haar seksuele ontmoetingen met vrouwen tijdens haar jeugd. In bepaalde passages alludeert Sontag over haar ontluikende seksualiteit op haar vijftiende: "I am very young, and perhaps the most disturbing aspects of my ambitions will be outgrown ... so now I feel I have lesbian tendencies (how reluctantly I write this)." Ze beschrijft ook haar eerste seksueel contact wanneer ze zestien jaar oud is, met een vrouw die enkel met "H" wordt aangeduid in de dagboeken: "Misschien was ik wel dronken, het was zo mooi toen H met me de liefde begon te bedrijven...Het was later dan 4 uur toen we naar bed gingen..Ik was me er volkomen van bewust dat ik haar begeerde, en zij wist dat ook..."
David Rieff, die in het zojuist ook in het Nederlands verschenen Zwemmen in de zee des doods (De Bezige Bij) de laatste maanden van zijn moeder heeft beschreven, geeft toe dat hij enige hindernissen moest overwinnen bij het publiceren van dergelijk persoonlijk en vrijmoedig materiaal. "Het was een moeilijke beslissing. Maar ik had niet veel keuze, gezien ze ervoor gekozen had de papieren te verkopen aan de University of California. Wat betekent dat er vroeg of laat toch een editie van zou komen. Dus gaf ik er de voorkeur aan om dat zelf te doen. Ik heb ervoor gewaakt om bij het redigeren geen zaken te schrappen omdat ik me er zelf onbehaaglijk bij voelde en ook geen schrappingen door te voeren van zaken waarvan mijn moeder liever had gehad dat de wereld ze niet zou te weten komen."
Sontag overleed op 28 december 2004 aan de gevolgen van leukemie in New York, maar is begraven op het cimetière Montparnasse te Parijs. Zie dit gesprek van Johan De Haes met David Rieff op Klara.be en de site van de Susan Sontag Foundation. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home