dinsdag 25 november 2008

Booker Prizewinnaar Aravind Adiga wil niet meer naar Duitsland 'na slechte ervaringen'

In Duitsland is beroering ontstaan nadat Aravind Adiga, de jongste winnaar van de Man Booker Prize, heeft aangekondigd dat hij "in geen geval" Duitsland nog wil bezoeken na slechte reiservaringen in het verleden. De Duitse uitgever van Adiga, C.H. Beck Verlag, heeft de promotour dan ook schoorvoetend moeten afgelasten. "In mijn studententijd in Engeland heb ik veel gereisd, ook naar Duitsland. Daar kwam ik voortdurend in moeilijkheden omdat men mij voor een illegale immigrant hield. Dat was zeer onaangenaam. (...) Ik heb niet de minste interesse om ooit naar Duitsland en Oostenrijk terug te keren. Ik geloof niet dat ik dat nog in mijn leven zal doen. Bovendien kan ik niet schrijven als ik op reis ben," zei de auteur van de bekroonde debuutroman The White Tiger in een interview in de Frankfurter Rundschau. In een later gesprek met de Frankfurter Allgemeine kwam de Indisch-Australische Adiga (1974) erop terug dat hij nooit meer naar Oostenrijk wil - dat was een "misverstand" - maar bleef hij bij zijn mening over Duitsland. Adiga las als tiener omstandig de Duitse (en Oostenrijkse) klassiekers - Goethe, Heine, Thomas Mann en Robert Musil - en ging in 1998 naar Erfurt en Eisenach om erna naar Munchen door te reizen. Maar daar is hij dus niet geraakt, na enige onduidelijke voorvallen. "Voor geleerden en schrijvers overal ter wereld bestaat Duitsland tot aan het midden van de jaren 1930. Toen eindigde voor ons het belang van het land." Ondertussen is het tweede boek van Adiga, de verhalenbundel Between the Assassinations, verschenen. (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home