woensdag 22 oktober 2008

Yasmina Khadra zegt dat Franse literaire jury's tegen hem "samenspannen"

De Algerijnse schrijver Yasmina Khadra heeft in de krant Le Parisien zwaar uitgehaald naar "de Parijse aberraties" van bepaalde literaire jury's, die "samenspannen" tegen hem om zijn nieuwe roman Ce que le jour doit à la nuit weg te houden uit de lijsten van de voornaamste literaire prijzen. "Gediskwalificeerd. Alle Parijse literaire cenakels spannen samen tegen mij. Het houdt geen steek, ces aberrations parisianistes!", zo zei hij in een fel interview.
Het bij uitgeverij Julliard verschenen Ce que le jour doit à la nuit prijkt de voorbije twee maanden hoog in de lijsten van best verkochte boeken én ving goede kritieken. Maar het boek komt nergens voor in de selecties van de belangrijkste Franse literaire prijzen, die binnenkort worden uitgereikt.
"Mensen denken dat het makkelijk voor me was om schrijver te worden. Maar ze hebben niets gezien van mijn parcours. Ik was soldaat op mijn negende", zo zei Khadra, verwijzend naar zijn verleden als Algerijns militair, die nu onder een vrouwelijk pseudoniem schrijft. Hij vertelde in het gesprek ook hoe moeilijk het was om een literaire loopbaan uit te bouwen. In Ce que le jour doit à la nuit schetst Khadra een portret van een verscheurd Algerije, van de jaren 30 tot nu. Zijn werk is vertaald in diverse talen en kreeg de laatste jaren nochtans tal van onderscheidingen in Frankrijk en het buitenland. Zijn vorige roman L'Attentat werd beloond met de Prix des libraires in 2006. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home