donderdag 30 oktober 2008

Operalibretto van Ian McEwan gaat in première in Londen

In Londen is de opera For You in première gegaan. Ze is gebaseerd op een libretto van de Britse succesauteur Ian McEwan, zo meldt BBC News. For You handelt over een arrogante componist die smachtend verlangt naar de sensaties van zijn jeugd. Hij vernedert zijn jonge celliste eerst publiekelijk om daarna met haar een affaire te starten. De opera, gemaakt in opdracht van het Music Theatre Wales, werd opgevoerd in de Linbury Studio van het Royal Opera House. McEwan is overhaald tot het libretto door componist Michael Berkeley, met wie hij allang een vriendschap onderhoudt. Hij werkte in 1982 al samen met Berkeley aan het oratorium Or Shall We Die? Berkeley's echtgenote is trouwens McEwans literair agente.
De Britse auteur heeft gemengde gevoelens ten aanzien van opera, zo bekende hij aan The Times: "Meestal werkt opera bij mij niet omwille van de vreselijke plots. Het grootste probleem vind ik het grote verschil tussen de sublieme muziek en het soms dwaze drama. Toen ik dit libretto schreef, wist ik dat ik psychologisch realisme wou. Ik wilde geen bovennatuurlijke elementen: geen sprookjes, geen volksvertellingen. Geen Toverfluit. Ik hou van Lulu van Alban Berg en de plots van Verdi, zoals Rigoletto, zijn verbazingwekkend." McEwan opteerde voor seksuele obsessie, omdat hij dat steeds een goede motor voor een plot vindt. "Je hebt iets wild, onvoorspelbaar en gepassioneerd nodig", zo zei hij tegen Reuters. "You can't really run a two-hour opera round some muted murmuring." McEwan schreef het libretto van For You tijdens het werken aan On Chesil Beach, zijn vorige veelgeprezen roman. Zie de recensie bij The Times van For You en ook ons eerder bericht. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home