donderdag 16 oktober 2008

Literair criticus Marcel Reich-Ranicki zet tv-gala op stelten

Duitslands beruchtste literaire criticus Marcel Reich-Ranicki (88), groot geworden dankzij zijn televisieprogramma Das Literarische Quartett, heeft voor ophef gezorgd bij een liveprogramma op de Duitse televisie. De uitreiking van de ZDF Deutsche Fernsehpreis in Keulen aan Reich-Ranicki moest een bekroning voor zijn loopbaan worden, maar de Duitse letterenpotentaat ging tijdens het televisiegala vol glitter volledig door het lint. Hij weigerde de prijs en haalde zwaar uit naar alle “troep” op de Duitse tv. “Ik pas hier niet tussen al deze rommel. Ik heb tijdens mijn leven al veel literaire prijzen gekregen, maar in deze vertoning heb ik niets te zoeken. Indien er geld mee gemoeid was, zou ik ook dat teruggeven.” De beroemde presentator Thomas Gottschalk wist niet wat hem overkwam toen Reich-Ranicki maar bleef fulmineren dat er “niets waardevol op de Duitse tv meer te zien” is en uithaalde dat de waardevolle programma's over kunst en literatuur spoorloos raken. Ten slotte barstte hij uit in een homerische hoestbui. Gottschalk probeerde Reich-Ranicki ten slotte te sussen met het aanbod van een één uur durend liveprogramma waarin hij over zijn grieven van gedachten kon wisselen met de Duitse televisiebonzen. Het kon Reich-Ranicki behagen en de ZDF stemde intussen in met het onorthodoxe voorstel. Zie meer info bij Die Welt. (DL)
Bekijk hieronder Reich-Ranicki's tirade en ook de gezichten van het publiek, waarop een heel scala aan emoties valt te bewonderen.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home