woensdag 1 oktober 2008

Bookmakers zien Magris als Nobelprijswinnaar, jurylid degradeert Amerikaanse literatuur

Het Britse gokkantoor Ladbrokes is van oordeel dat de Italiaanse auteur Claudio Magris (foto) de beste papieren heeft voor de Nobelprijs Literatuur. Vanaf heden kunt u bij Ladbrokes een gok wagen op de winnaar van de Nobelprijs Literatuur, die vermoedelijk op donderdag 16 oktober wordt bekendgemaakt. De Italiaanse auteur en intellectueel Claudio Magris, dit weekend te gast op het festival Marathon des Mots in Brussel, prijkt momenteel bovenaan de lijst met 3/1, op de hielen gevolgd door de Arabische dichter Adonis (4/1).
De Israëlische auteur Amos Oz, al jarenlang een van de favorieten, staat 5/1, terwijl ook de Amerikanen Joyce Carol Oates en Philip Roth (ex-aequo met 7/1) en Don De Lillo (10/1) hoge kansen worden toegedicht. De Japanse auteur Haruki Murakami, wereldwijd doorgebroken bij jong én oud, is volgens Ladbrokes (10/1) eveneens een serieuze Nobelpretendent. Cees Nooteboom figureert als eerste Nederlandstalige auteur met 33/1. Hij werpt meer gewicht in de schaal dan Harry Mulisch (50/1). De Peruaan Maria Vargos Llosa staat voor zijn status eerder laag genoteerd met 20/1, wat ook geldt voor de Amerikaanse cultauteur Thomas Pynchon (20/1). De eerste Franse kanshebber op de begeerde erepenning is de dichter Yves Bonnefoy (10/1), gevolgd door J.M.G. Le Clézio (14/1).
Intussen heeft de permanente secretaris van de Zweedse Academie Horace Engdahl ophef veroorzaakt door in een interview met AP te vertellen dat de Amerikaanse literatuur achterblijft bij de Europese, wat de speculaties voedt dat Philip Roth, Don DeLillo of Thomas Pynchon kansloos zijn. “Natuurlijk is er krachtige literatuur in alle grote wereldculturen, maar je kunt er niet omheen dat Europa nog steeds het centrum van de literaire wereld is”, zo zei Engdahl, die een belangrijke stem heeft in de zestienkoppige jury. “De Verenigde Staten is te geïsoleerd, te eenzelvig. Ze vertalen niet genoeg en nemen niet echt deel aan de grote dialoog van de literatuur. Die onwetendheid is beperkend.” De uitspraken van Engdahl zorgen voor beroering in de literaire wereld in de Verenigde Staten. David Remnick van The New Yorker reageerde toornig en zei dat hij geen lessen had te krijgen “van een instelling die historische vergissingen maakte door Marcel Proust, James Joyce en Vladimir Nabokov over het hoofd te zien.” Remnick wees er op dat Engdahl de Amerikaanse literatuur beter moet volgen, dan zou hij “de vitaliteit van Philip Roth, John Updike en Don DeLillo en vele jongere schrijvers zien, waarvan sommige zonen en dochters van immigranten zijn. Geen van hen is aangetast door de horror van Coca-Cola.” Robert Kimball van The New Criterion deed de uitspraken af als "een publiciteitsstunt." Engdahl probeerde tegenover The Guardian de gemoederen te bedaren en zei dat de Nobelprijs geen strijd is tussen landen maar een onderscheiding voor individuele auteurs." Maar in het interview tegenover AP zei Engdahl ook nog: "Veel auteurs met roots in andere landen werken in Europa, omdat je enkel hier met rust wordt gelaten om te schrijven, zonder dat je de kans loopt te worden doodgeslagen. Het is gevaarlijk om schrijver te zijn in grote delen van Azië en Afrika."
De laatste Amerikaan die de Nobelprijs kreeg, was de zwarte schrijfster Toni Morrison (foto) in 1993. En wie de lijst van de laatste jaren overloopt, ziet dat Europese schrijvers inderdaad kennelijk toch meer kans maken op de Nobelprijs. Negen van de dertien laureaten sinds 1994 zijn afkomstig uit Europa. De vier anderen komen uit Turkije (Pamuk) , Zuid-Afrika (Coetzee), China (Gao Xinjiang) en Trinidad (Naipaul), maar vertonen allemaal sterke affiniteit met de Europese literatuur. Vorig jaar ging de prijs ter waarde van circa 1 miljoen euro naar de Britse schrijfster Doris Lessing. Zie ook de reacties in The Independent. (DL - foto Engdahl: Helena Paulin-Strömberg)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home