donderdag 23 oktober 2008

Arnon Grunberg zoekt vergeefs de zonde in het studentenleven

Nadat hij eerder 'embedded' is gegaan als soldaat in Afghanistan en Irak, is de Nederlandse schrijver Arnon Grunberg nu ook undercover gegaan in het Leidse studentenleven. Dat gebeurde op aanvraag van het Leids Universitair Weekblad Mare. Grunberg sloot er zijn gastschrijverschap aan de Leidse universiteit van de voorbije weken mee af. In de tekst brengt hij verslag uit van een cantus en nachtje in een studentenhuis. "Navraag leerde me dat de kans bestond dat er met bier zou worden gegooid. Na Irak en Afghanistan klinkt het truttig, maar ik zag er tegenop om met bier te worden bekogeld. " Uiteindelijk loopt alles af op een sisser. Op zoek naar "geweld" en "zonde" belandt Grunberg tussen "allemaal aardige mensen die me met respect behandelen en niet van plan lijken te zijn me met bier te bekogelen of me anderszins aan te randen." Hij brengt een tekst aan van Augustinus op een muur. De vier meegenomen condooms blijken nutteloos. "In de Kabeljauwsteeg haal ik de vier condooms uit mijn broekzak en leg ze, denkend aan Lousewies van der Laan, voorzichtig op het trottoir.Voor de eerlijke vinder." Het tijdschrift Mare valt kennelijk niet onder het cordon sanitaire dat hij om Nederland heeft gelegd. Onlangs deed Grunberg ook aan couchsurfing en werkte hij ook als kamerjongen in hotels, waarover hij ook publiceerde. Ondertussen blijkt zijn nieuwe roman Onze Oom last te hebben van ietwat bedaarde verkoopcijfers en komt het boek niet in de top van de Nederlandse bestseller-60 voor. Het staat na vier weken op plaats 33, vorige week nog op 22. Vooral Suezkade (van Jan Siebelink) en Contrapunt van Anna Enquist zijn de literaire bestsellers van het moment in Nederland, op plaats 3 en 5. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home