vrijdag 5 september 2008

Oscar van den Boogaard is bereid om zijn huid duur te verkopen

De Nederlandse schrijver Oscar van den Boogaard heeft de vraag gekregen of hij de tattoo op zijn rug wil verkopen. Sinds 1997 prijkt op het schouderblad van de auteur een werk van de kunstenaar Douglas Gordon (Tattoo for Reflection) met het woord Guilty in spiegelschrift. Op de omslag van het boek Sensaties is de tattoo te zien. Gordon wordt beschouwd als een belangrijk representant van de Britse kunstscene, samen met Damien Hirst en Tracey Emin.
Van den Boogaard is het voorstel van de Zwitserse kunstgalerie niet ongenegen, zegt hij vandaag in De Morgen: "Ik overweeg het. [...] De vragen die dit oproept, fascineren me." Maar hoe dat praktisch in zijn werk moet gaan, is Van den Boogaard zelf ook niet duidelijk: "Moet ik in mijn bloot bovenlijf in een kooi in een museum gaan zitten?". Indien de deal zou doorgaan, dan treedt Van den Boogaard in het voetspoor van een Zwitser met een tattoo van de Belgische kusntenaar Wim Delvoye op zijn rug. Die stemde deze week toe in een bod van 150.000 euro om het kunstwerk op zijn rug na zijn dood te stropen.
Foto's van Van den Boogaards rug zijn al opgehangen in het Guggenheim in New York. Morgen vertrekt hij naar Zwitserland voor een lezing voor kunstverzamelaars en om met de mogelijke koper te praten. "Het moet wel voor een astronomisch bedrag zijn. [...] Wat mij betreft, wachten we nog een paar jaar. Ik vind het helemaal niet macaber. Je kunt je huid best wel verkopen. Kunst en het leven zijn voor mij één geheel. Ik draag dit kunstwerk al jaren. Elke keer als ik voor de spiegel sta, ga ik ermee in dialoog."
Van den Boogaard ziet het niet als een zoveelste prijzenfolie in de kunstwereld. Hij verkocht zelf als galeriehouder met Jan Mot ooit "beroemde gesprekken die ooit hadden plaatsgevonden tussen kunstenaars". Kopers werden middels een certificaat eigenaar van zo'n gesprek. Zie onze eerder bericht over schrijvers en tattoos en dit recente bericht uit The Telegraph.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home