vrijdag 8 augustus 2008

Eleonore Vigenon, vrouw van Jef Geeraerts, overleden

Eleonore Vigenon, de vrouw van Jef Geeraerts, is afgelopen dinsdag op 70-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker, zo maakte VRT vandaag bekend. Vorig jaar schreef Vigenon nog De spoken van Jef Geeraerts, een boek over het leven en het werk van haar echtgenoot. In 2007 ordende ze ook het persoonlijk archief met het oog op de overbrenging naar het AMVC-Letterenhuis (zie ons vorige bericht). Ze werkte in 1976 mee aan Geeraerts' boek Dood in Bourgondië. Vigenon en Geeraerts waren 30 jaar innig getrouwd. In een interview naar aanleiding van De spoken van Jef Geeraerts zei Vigenon het volgende: "Jef zegt altijd: 'Jij hebt mij op het juiste moment ontmoet, ik was mijn wilde haren aan het verliezen.' Alhoewel ik vond dat hij nog heel wild was in het begin, maar dat trok mij wel aan. Bij het schrijven van dat boek – want ik had geen echt plan vooropgesteld, dat is zo vanzelf gegroeid – vond ik dat ik ons persoonlijke leven niet kon weglaten uit dat boek. Al onze reizen, alles wat we deden zit verweven. Ik weet bijvoorbeeld in ieder boek de fragmenten die ik bijna zelf tegen Jef zeg of die hij mij vraagt om te doen. Dus dat zat er al allemaal in en vond ik het eerlijker om ons leven daarin te mengen. Ik heb het al een paar keer gezegd, ik vind dat er ook eens een mooi verhaal mag zijn over twee mensen." Zie hier voor de afscheidsrede die Erwin Mortier in intieme kring uitsprak. (HC - foto Koen Broos, Wikimedia Commons)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home