woensdag 13 augustus 2008

Uitgever Harold Polis: 'Met nieuw Gouden Uilreglement had ik Marc Reugebrink misschien niet ingezonden'

Het nieuwe reglement van de literatuurprijs De Gouden Uil, waarbij uitgeverijen een beperkt aantal boeken mogen insturen volgens vastgelegde quota (zie ons bericht van eergisteren), blijft de gemoederen fel beroeren. Uitgevers én nu ook auteurs zijn niet te spreken over de ingreep. Op die manier dreigen bekende schrijvers bevoordeeld te worden en zijn het vooral de belangen van de sponsors die worden gediend, zo is de algemene teneur. Sommige uitgeverijen mogen door het nieuwe reglement (waarbij rekening wordt gehouden met "het aantal vermeldingen op de longlists van De Gouden Uil van een bepaalde referteperiode") slechts twee boeken insturen, andere tien.
In de krant De Morgen reageren de uitgevers verbaasd. Ze vinden het geen pas geven dat ze zelf jury moeten spelen over hun eigen auteurs. Chris Boudewijns van uitgeversgroep WPG: "Voor een uitgever is dat gewoon onmogelijk. Dit houdt in dat wij auteurs moeten verwittigen dat wij ze niet zullen selecteren. Als er in het verleden te veel titels werden ingestuurd, dan komt dat wellicht omdat uitgeverijen de criteria te ruim inschatten. Dan moeten de organisatoren heel duidelijk zeggen wat mag en niet mag, en de uitgeverijen daarvan tijdig op de hoogte brengen. Met de nieuwe regel bestaat het gevaar dat uitgeverijen alleen nog maar titels of auteurs insturen die het meeste kans maken. Ook vreemd dat ze ons hiervan op de hoogte brengen in volle vakantietijd."
Harold Polis van Meulenhoff/Manteau, die vorig jaar mocht pronken met de onverwachte laureaat Marc Reugebrink en zijn roman Het grote uitstel, reageert nog heftiger: "Dit is ongunstig voor ons en voor de literatuur. [...]" Hij doet een opmerkelijke uitspraak: "Als ik het goed begrijp, mag ik maar vijf titels insturen. Was dat vorig jaar al zo geweest, dan had ik Marc Reugebrink misschien niet voorgesteld. Terwijl dit voor de man de grote doorbraak is, die je nooit kunt krijgen zonder De Gouden Uil. Als bekendheid een factor zou worden, moeten we de prijs misschien gewoon aan Regi [een populaire dance-act, DL] geven?"
Schrijver Tom Naegels (foto), secretaris van de Vlaamse Auteurs Vereniging VAV, vermoedt dat door het reglement bekende namen alleen nog maar bekender zullen worden. "De kleinere auteurs zullen uit de boot vallen". Volgens Naegels leggen de belangen van de sponsors meer gewicht in de schaal. De Gouden Uil, goed voor 25.000 euro, wordt georganiseerd door Standaard Boekhandel, Humo, Radio 1, Canvas en Villanella. "Ik kan me inbeelden dat zij vooral telegenieke winnaars willen zoals Arnon Grunberg of Tom Lanoye. Auteurs waarover ze iets kunnen maken en die goed verkopen. Geen onbekende zoals Marc Reugebrink."
Polis maakt zich ook nog de bedenking of de vermenging van fictie en non-fictie er net niet voor zorgt dat het aanbod boeken zo hoog is en de jury overspoeld wordt (dit jaar moest ze 380 boeken verstouwen): "Als dat te veel is voor de jury, waarom maken we van de ABN-AMRO Prijs voor Non-Fictie geen tweede grote prijs? Dan hebben we De Gouden Uil voor fictie en één voor non-fictie." Het is een piste die Marc Reynebeau vandaag in De Standaard ook openlijk voorproeft: "De vooral uit literair geïnteresseerden bestaande jury van De Gouden Uil heeft, zo blijkt uit nominaties en bekroningen, weinig affiniteit met de non-fictie. Voorts is het nog de vraag of fictie en non-fictie wel voldoende vergelijkbaar zijn om ze tegen elkaar te kunnen afwegen. In alle geval kreeg de non-fictie, zeker bij De Gouden Uil, nooit een faire kans. Het probleem is niet nieuw. Aanvankelijk kwam voor De Gouden Uil ook poëzie in aanmerking en was er nog een aparte Gouden Uil voor non-fictie. Maar de Uil loosde de poëzie, voegde de twee prijzen samen en creëerde daarnaast een publieksprijs. Dat had te maken met commerciële afwegingen van de hoofdsponsor, de Standaard Boekhandel. Want de toenmalige non-fictieprijs leverde geregeld nominaties op voor boeken die de boekhandel nooit eerder in huis had gehaald omdat hij die onverkoopbaar achtte, terwijl ze na een bekroning soms al evenmin bestsellers werden. Een publieksprijs rendeert daarentegen heel wat beter - de winnaar is per definitie al populair. Dan kan de Gouden Uil maar beter rechtlijnig zijn en de hele non-fictie uit zijn bekroning schrappen. Dat vermindert de werklast van de jury al meteen met de helft."
De onafhankelijke belangenvereniging Boek.be is het eens met de uitgevers: "Een uitgever moet al zijn auteurs zo goed mogelijk steunen. Die kan geen ranking aanbrengen. Misschien is De Gouden Uil het slachtoffer van zijn eigen succes", zo luidt het daar.
Organisator Marc Verstappen van Villanella verdedigt zich vanuit zijn vakantieoord met te zeggen dat het nieuwe reglement gebaseerd is op dat van de Booker Prize en dat juryleden zelf ook boeken kunnen opvragen. Pas eind augustus zal het dagelijks bestuur na een vergadering meer nieuws meedelen. Zie ook nog dit interview met Chris Boudewijns op deredactie.be (DL)

Labels: , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home