zondag 3 augustus 2008

Salman Rushdie in het verweer tegen 'onzin' van zijn politiebewaker

De Brits-Indiase auteur Salman Rushdie overweegt een vervolging in te stellen tegen Ron Evans, de politieman die in zijn volgende week te verschijnen boek On Her Majesty's Service een boosaardig portret schetst van Rushdie (zie ons eerder bericht). Evans fungeerde als een van Rushdie's bewakers tijdens de fatwa, die in 1989 door ayatollah Khomeini werd afgekondigd na publicatie van De duivelsverzen. Rushdie is furieus over de manier waarop hij is geportretteerd en zegt tegen BBC News dat het boek "een hoop leugens" bevat. Rushdie ziet het als een geval van "smaad en eerroof" en dringt erop aan dat de aanstootgevende hoofdstukken uit het boek worden gehaald.
Evans, die werkzaam was als een van Rushdie's chauffeurs, beweerde onder meer dat de bewakers Rushdie vanwege zijn onhandelbaarheid ooit in een kast hebben gestopt. "Op een dag was hij zo onhandelbaar dat we hem opsloten in een kast onder de trap", schrijft de Special Branchagent. "We zijn toen met z'n allen naar de pub gegaan. Toen we voldaan terugkwamen, hebben we hem bevrijd." Evans betitelde Rushdie ook als bot, arrogant en gierig, want hij vroeg aan zijn bewakers ook huur voor hun kamer in het huis waar hij was ondergedoken.
Rushdie doet alle beweringen af als onzin. Hij zegt dat hij nooit opgesloten is geweest. "Ik was bijzonder vriendelijk voor de politiemannen die me beschermden. En zij waren scrupuleus en zouden zich nooit zo wreedaardig tegenover mij gedragen hebben. Aan het eind van de negen jaar waarin ik van hun bescherming genoot, hebben we zelfs een feestje gehouden." Rushdie zegt dan ook dat Evans de feiten niet gecheckt heeft. Rushdie ontving geld van de politie voor politiemannen die in zijn huis resideerden, maar heeft daar zelf nooit om verzocht. En hij voegt eraan toe: "I am not in the business of suppressing books. Ik wil gewoon dat onwaarheden uit het boek verwijderd worden."
Volgens Rushdie is het boek vooral ook vernederend en "embarrassing" voor de Britse politie. Die betreurt dat Evans heeft besloten om het boek te publiceren. Rushdie zegt dat het hem niet enkel om zijn eigen reputatie gaat. "Los van het feit dat ik zwart wordt gemaakt, plaatst Evans de hele politie in discrediet. Ik onderneem actie omdat ik loyaal wil zijn ten aanzien van de mensen die hun leven voor me riskeerden." Sir Salman is van plan een klacht in te dienen tegen Evans, maar ook tegen zijn co-auteur Douglas Thompson en uitgever John Blake Publishing Ltd. Zie ook de berichtgeving in The Guardian. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home