vrijdag 1 augustus 2008

'Merknaam Prix Goncourt is 15 miljoen euro waard'

Indien de Prix Goncourt een merknaam zou zijn, dan zou die een commerciële waarde vertegenwoordigen van 15 miljoen euro. Dat beweert de Franse krant Le Figaro, die heeft laten nagaan wie precies 'de eigenaar' is van de Prix Goncourt én wat eigenlijk de intrinsieke waarde is van de belangrijkste Franse literatuurprijs, die jaarlijks de laureaat zijn portie roem en forse verkoopcijfers bezorgt. De krant becijferde - voor de hand liggend - dat hierbij vooral de media-uitstraling een rol speelt.
Organisatorisch is de Prix Goncourt een piepkleine organisatie: ze heeft slechts één werknemer in dienst, maar het is de tienkoppige jury die het eigenlijke 'bestuur' vormt. Die doet in feite aan vrijwilligerswerk: ze krijgen geen zitpenningen noch onkosten, wel mogen ze op kosten van restaurant Drouant, waar de vergaderingen plaatsvinden, dineren. De Goncourt is een instelling van publiek nut, met als echte naam Société littéraire des Goncourt, die op 19 januari 1903 haar statuten vastlegde. Dat jaar werd de prijs ook voor het eerst uitgereikt. De middelen zijn afkomstig van de erfenis van Edmond de Goncourt. De winnaar van de Goncourtprijs ontvangt slechts 10 euro.
Toch zou het volgens marketingspecialisten nu inderdaad 15 miljoen euro kosten om een merknaam met een dergelijke grote uitstraling als de Goncourt te lanceren. Die gaat dan nog voorbij aan de commerciële impact van een bekroond boek, aldus Livres Hebdo. Gemiddeld levert een met de Goncourt bekroonde roman 6 miljoen euro op aan zijn uitgever, en een verkoop van 300.000 à 500.000 exemplaren. Een bestseller zoals Les bienveillantes (Gncourtwinnaar 2006) van Jonathan Littell bezorgde uitgever Gallimard echter 20 miljoen euro omzet. Het spreekt voor zich dat het boek zonder Goncourt dat cijfer bijlange niet zou gehaald hebben. Zie ook onze eerdere berichten over de hervormingen van de Goncourtjury. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home