donderdag 28 augustus 2008

Actiecomité wil Gerard Reve laten herbegraven in Friesland

Een Fries 'comité van aanbeveling' gaat er voor ijveren dat de Nederlandse schrijver Gerard Reve wordt herbegraven in Greonterp, de plaats waar hij tussen 1964 en 1971 woonde en waar hij onder meer het boek Nader tot U schreef. Dat meldt het weekblad Elsevier. Reve werd op 15 april 2006 begraven in Machelen aan de Leie, volgens de wens van de schrijver, aldus zijn partner Joop Schafthuizen. Reve woonde de laatste twaalf jaar van zijn leven in het Vlaamse Leiedorpje Machelen.
Maar Reve schreef wel ooit over het kerkhofje van Greonterp: "Mijn as wordt begraven op het kerkhof te Greonterp." En verder: "Nee, ik bedoel dit kerkhofje, hier voor de deur, waar ik ook kom te liggen, als het zo ver is." Anne Hettinga, directeur van een vervoersbedrijf en lid van het comité, zegt dat het nog "te prematuur" is om over de plannen te spreken. Pastoor Leo van Ulden van de Sint-Vitusparochie van het nabij Greonterp gelegen Blauwhuis kreeg lucht van de plannen. "Tijdens een herdenkingsdienst voor Reve ben ik erover aangesproken en heb ik gezegd dat een verzoek schriftelijk moet worden ingediend", aldus Van Ulden. Reve veroorzaakte opschudding door zich in 1966 in deze katholieke kerk van Blauwhuis te laten dopen. Of het tot een herbegrafenis komt, mag twijfelachtig heten. (DL - foto graf Reve in Machelen aan de Leie, via website Nader tot Reve)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home