donderdag 12 juni 2008

Peter Claessens wordt nieuwe uitgever J.M. Meulenhoff

Peter Claessens (1958) wordt vanaf augustus de nieuwe uitgever bij J.M. Meulenhoff, zo meldt Boekblad. Claessens is nu nog hoofdredacteur non-fictie, Duitstalige en Midden-Europese literatuur bij uitgeverij De Arbeiderspers. De classicus en filosoof Claessens was eerder recensent bij Trouw, De Telegraaf en VPRO. Hij schreef over kunst, literatuur, theater en muziek, en publiceerde onder meer Alle lust wil eeuwigheid. Het magistrale levensscenario van Friedrich Nietzsche. Bij De Arbeiderspers was hij verantwoordelijk voor de Nietzsche-bibliotheek en de reeks Privé-domein, waarover hij in dit interview vol begeestering spreekt. Over de reeks stelde hij ook het boekje Familieportret van Privé-domein samen.
Bij Meulenhoff vertrokken de laatste jaren veel auteurs én personeelsleden. Na het recente vertrek van Xandra Schutte naar opinieweekblad De Groene Amsterdammer (zie ons eerder bericht) neemt Claessens nu het roer over. "Omdat het een prachtig fonds is, en omdat ik nu hoofdredacteur ben en straks uitgever." Claessens wil bij Meulenhoff het "hoge culturele gehalte van het fonds bewaren", zo zegt hij in Boekblad: "Maar dat kan niet zonder rendement. Ik denk dan ook commercieel en marktgericht, met oog voor de doelgroepen. Dat deed ik al bij De Arbeiderspers en dat zal ik hier ook doen. Meulenhoff heeft rust en continuïteit nodig, ik ga zorgen voor een sfeer waarin we het beste uit ons team kunnen halen. Ik heb al kennisgemaakt, het is een enthousiaste groep. Wel zullen we enkele jaren nodig hebben. Een rendabel bedrijf maak je niet in één dag." Claessens wil ook "actuele boeken uitgeven die bijdragen aan het maatschappelijke debat", en ook voor een "good read" moet volgens de nieuwe uitgever plaats zijn. (HC)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home