woensdag 4 juni 2008

Dichter David McFadden 'beangstigd' na nominatie Griffin Prize

De Canadese dichter David W. McFadden (1940) voelt zich geënerveerd door zijn nominatie voor de Griffin Poetry Prize, zo staat te lezen in The Toronto Star. "Ik weet niet waarom, maar ik voelde een angst die ik nog nooit eerder had. Ik ben wellicht een verlegen kerel, maar er is ook meer aan de hand. De dichter Frank O’Hara zei eens dat hij wilde sterven zonder prijs, hij wilde niet geëerd worden. Dat klonk uit zijn mond misschien wat vals, maar ik begrijp nu wat hij bedoelde. Mensen feliciteren me. ‘Het werd tijd ook,’ klinkt het dan. Maar ik ben nog maar 68.” McFadden maakt kans op de prijs voor Why Are You So Sad?, een bundeling van zijn gedichten van de afgelopen 40 jaar. Hij schreef ook proza en reisverhalen. Zijn poëzie vertoont raakpunten met dat van de New York School en Beat Poets als Allen Ginsberg of Lawrence Ferlinghetti. De bundel Gypsy Guitar (1987) bevat 100, door Charles Baudelaire geïnspireerde gedichten. McFadden werd al zeer vroeg door de letteren aangestoken. Als jonge snaak correspondeerde hij met de door hem bewonderde Jack Kerouac. Hij schreef dat hij op zijn twintigste naar New York zou verhuizen, maar Kerouac raadde hem dat af. “Blijf in Canada, dat land heeft je meer nodig dan de VS.” De schrijver van On the Road spaarde zijn lof niet voor een gedicht dat McFadden had meegestuurd.
De andere genomineerden voor de Canadese Griffin Prize zijn Robin Blaser en Nicole Brassard. Voor de internationale prijs komen John Ashbery, Elaine Equi, César Vallejo en David Harsent in aanmerking. Beide prijzen bedragen 50.000 Canadese dollar. (HC)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home