donderdag 19 juni 2008

Bart Chabot maakt uitgeverstransfer

De Nederlandse dichter en schrijver Bart Chabot (1954) verlaat Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar en gaat naar De Bezige Bij, zo meldt de Volkskrant. Chabot is niet te spreken over de financiële behandeling van een bloemlezing van zijn poëzie, De bril van Chabot. “Martin Bril zou die samenstellen, maar wilde daarvoor wel een fatsoenlijk honorarium. Hij deed een alleszins redelijk voorstel. Maar Nijgh & Van Ditmar vond het onbespreekbaar. Toen hebben ze hem de helft van mijn royalty’s als tegenvoorstel gedaan. Dat is al merkwaardig, dat een schrijver zijn eigen bloemlezer betaalt. Veel erger was dat het buiten mij om ging. Ik ben echt niet de moeilijkste, maar zelfs ik word kwaad als mijn salaris wordt weggegeven. Dat was echt de druppel.” Chabot keert aldus terug naar De Bezige Bij waar hij in 1981 debuteerde met de dichtbundel Popcorn. Vijf boeken volgden voordat hij in 1996 bij Nijgh en van Ditmar zijn biografieën over Herman Brood en zijn volgende poëzie- en verhalenbundels publiceerde, onder meer Judaskus (1997), Greatest Hits Vol. I, verzamelde gedichten 1954-2004 (2004), Elvistranen (2004) en McPain (2007). In 2007 ontving hij de Johnny van Doornprijs.
Ondertussen reageert de uitgever van Nijgh & Van Ditmar, Vic van de Reijt, gebelgd in Boekblad. “Natuurlijk ligt de zaak genuanceerder. Maar ik verlaag me niet om dit soort discussies via de pers te voeren. Gênant! Alle rechten van de door Nijgh uitgegeven boeken van Chabot liggen nog bij ons. Ik heb nog geen voorstel van De Bezige Bij vernomen. Die zou toch een deal moeten sluiten met de oorspronkelijke uitgever over het uitgeven van het verzamelde werk van deze auteur. Naar mijn idee was ik nog in gesprek met Chabot. In de voetballerij gaat het er netter aan toe." (HC)

Labels: , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home