dinsdag 13 mei 2008

Wim de Bie stopt met Bieslog

De Nederlandse schrijver en cabaretier Wim de Bie (1939) stopt met zijn blog Bieslog, zo meldt hij zelf als voorlopig laatste bericht. De Bie wil na zes jaar bloggen op zoek gaan "naar nieuwe ideeën". Toch laat De Bie de deur op een kier. "Er ligt geen enkele externe aanleiding ten grondslag aan het besluit er voorlopig uit te stappen. Bieslog wordt bezocht door een trouwe schare lezers en de VPRO wil graag doorgaan. Ook ben ik niet uitgekeken op internet - juist nu is het medium in beweging en blijft het enerverend de ontwikkelingen te volgen. Maar mijn gevoel 'dat er iets moet gebeuren' houdt aan. Het bedenken van nieuwe plannen vraagt enige afstand en tijd. Die ga ik de komende maanden dus nemen. Levert het denkwerk een spannend idee voor internet op, dan klop ik meteen aan bij de VPRO, zoals afgesproken. (Het is dus ook goed mogelijk dat een vernieuwd Bieslog na de zomer gewoon doorgaat...)." Wim de Bie was een van de eersten in Nederland die de actualiteit van het internet afgraasde op zoek naar inspiratie en daar dagelijks urbi et orbi kond van deed. Hij is de helft van het tweespan Van Kooten en De Bie, dat faam verwierf op de Nederlandse zender VPRO, waarvoor hij ook de blog bijhield. In 2006 werd Bieslog uitgeroepen tot de beste Nederlandstalige weblog. Van Kooten en De Bie staan bekend voor de vele neologismen waarmee ze het Nederlands verrijkten. In Onze Taal verscheen in 2005 een interview met De Bie over taal, waarin hij het ook heeft over zijn blog: "Het is alles wat ik gedaan heb in één: het is mijn eigen schoolkrant, radio en tv - heel opwindend. Ik ben geen internetgoeroe, maar iedereen kan zien dat er de komende jaren veel gaat veranderen. Daar wil ik bij zijn." Zie ook nog VPRO, waar De Bie zijn boek Meneer Foppe gaat over de rooie voorleest. (HC - Foto Phil de Bie)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home