zaterdag 10 mei 2008

Gabriel Garcia Marquez komt onverwachts met nieuwe roman

De 81-jarige Colombiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Literatuur Gabriel Garcia Márquez heeft de laatste hand gelegd aan een nieuwe liefdesroman, zo meldt The Guardian. Dat mag verrassend nieuws heten, want twee jaar geleden had Marquez nog aangekondigd dat hij zijn schrijversloopbaan als afgerond beschouwde. Dario Arizmendi van de Colombiaanse Radio Caracol zei dat de roman nog voor het eind van dit jaar zou verschijnen: "Ik heb het geluk gehad om het voorbije weekend in Mexico met de schrijver door te brengen en ik kan verzekeren dat hij een nieuwe roman aan het afwerken is."
Het boek, dat zowat 250 pagina's zou tellen, heeft nog geen titel. In 2006 had Marquez in het Spaanse dagblad La Vanguardia gezegd dat hij het gevoel had dat zijn muze vertrokken was: dat jaar had hij geen enkel woord aan het papier toevertrouwd. "Met mijn ervaring zou ik zonder problemen een nieuwe roman hebben kunnen afwerken, maar de lezers zouden zich realiseren dat mijn hart er niet in lag", zo verklaarde hij toen.
Het laatste boek van Márquez, Herinnering aan mijn droeve hoeren, dateert van 2004. De roman vertelt de belevenissen van een man die zichzelf op zijn negentigste verjaardag via de bemiddeling van een bevriende bordeelhoudster tracteert op een minderjarig meisje. Vorig jaar werd de schrijver uitgebreid gefêteerd vanwege zijn 80ste verjaardag, zie bijvoorbeeld dit eerder bericht. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home