vrijdag 30 mei 2008

Ex-literair journalist Johan Vandenbroucke opent ambitieuze boekenzaak in Mechelen

De voormalige Vlaamse literaire journalist Johan Vandenbroucke opent in Mechelen een groots opgezette kwaliteitsboekhandel annex koffiebar. De Zondvloed, genoemd naar het magnum opus van Vandenbrouckes geliefde schrijver Jeroen Brouwers, gaat zich ook volop richten op de onlineverkoop. Vandenbroucke heeft vergevorderde plannen om een tweede zaak te openen in Roeselare.
De erg spatieuze winkel in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen beschikt over 385 vierkante meter boekenruimte en biedt zowel nieuwe boeken, ramsj als tweedehandsboeken aan. "Van bepaalde auteurs, pakweg Koen Peeters of Dimitri Verhulst, zou je dus zowel meteen hun nieuwe roman moeten aantreffen als een verdieping hoger hun oudere of nog amper vindbare werk", aldus Vandenbroucke in gesprek met uw dienaar in De Morgen vandaag. Literatuur en non-fictie zijn de troefkaarten, maar er komt ook een afdeling kinderboeken en kunst. Als het concept aanslaat, moeten nog meer provinciesteden voor de bijl.
Vandenbroucke had tot vorig jaar een veelgelezen boekencolumn in De Morgen, is betrokken bij De Brakke Hond en werkte ook voor Knack. Deze uitstekend geïnformeerde literair journalist, die alle Nederlandse schrijvers van naam aan de tand voelde, schreef ook het Schrijversprentenboek over Jeroen Brouwers: Jeroen Brouwers. Het verhaal van een oeuvre. "De laatste tijd was ik om tal van redenen uitgekeken op de literaire journalistiek", zegt Vandenbroucke. "Toch was mijn boekenliefde nog altijd even groot. Ik moest er dus een nieuwe bedding voor zoeken. [...] Ik ben ambitieus: ik wil de delicatessen aanbieden uit de ontzaglijke boekenberg. Piet Huysentruyts kookboeken zal ik niet in huis halen, maar wel mooie literaire fondsen als Privé Domein en moeilijker in Vlaanderen verkrijgbare poëzie als de Contrabasreeks. Vergeet ook niet dat ik ervaring heb met handel drijven." Vandenbroucke speelde jarenlang een vooraanstaande rol in Oxfam Wereldwinkels en bracht onder meer in zijn geboortestad Roeselare de winkel tot bloei. De opening gaat vanavond gepaard met een feestje. Op de aankondiging staat: ""Zou ik mogen zeggen dat dit winkelpand vol literatuur en beschaving, vol grote en kleine gedachten een van de beste is die ooit in Vlaanderen werd geopend? De kiesheid, dacht ik, verbiedt me dat. En bovendien: ik kan dit gerust aan anderen overlaten." (zeer vrij naar Gerrit Komrij)
In Gent heropent morgen dan weer de kwaliteitsboekhandel Walry zijn totaal opgeknapte winkel, die twee maanden lang onder handen is genomen door architecten en veel ruimer oogt, zo signaleert Boekblad. Ook het concept van de winkel is opnieuw onder de loep genomen, met meer plaats voor literatuur, filosofie en geschiedenis. Spaans en Italiaans krijgen veel aandacht. De doorstart gaat gepaard met een feestje op zaterdagmiddag, met onder meer Ronald Soetaert (Universiteit Gent) die komt praten over boeken en boekengekte en muziek van Kris de Bruyne. (DL)

Labels:

2 Comments:

Blogger patrick.houben@demorgen.be said...

Eerst en vooral wou ik Johan Vandenbroecke feliciteren met zijn nieuwe boekenzaak. Initiatieven als het zijne kunnen er nooit genoeg zijn.
Alleen is hij niet de eerste die een gelijkaardig initiatief neemt. In Lier opende LiberMundi zijn deuren in oktober vorig jaar, en ook daar geen Huysentruit of andere bv-boeken, zelfs geen Da Vinci Codes, Brusselmansen of Aspes. Wel al het beste op het gebied van literatuur, poëzie, filosofie en de betere kinderboeken. Nieuwe-, "uitgelezen-" en ramsjboeken. Ook bij LiberMundi is een koffiebar aanwezig. Dat verschillende zaken in korte tijd beginnen met een gelijkaardig concept bewijst dat er wel degelijk nood is aan kwalitatieve onafhankelijke boekhandels.

zaterdag, mei 31, 2008 1:38:00 p.m.  
Blogger De papieren man said...

Dank voor uw reactie. Misschien ter verduidelijking: Johan Vandenbroucke is van plan in De Zondvloed zowel nieuwe, ramsj- als tweedehandsboeken aan te bieden, zo vertelde hij mij, evenals online verkopen plus een koffiebar. Ik veronderstel dat hij daar op doelde toen hij het woord "uniek" gebruikte.

zondag, juni 01, 2008 12:12:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home