vrijdag 23 mei 2008

Arthur Japin en Dimitri Verhulst te gast op prestigieuze Assises Internationales du Roman

Wie nog steeds het vooroordeel koestert dat de Franse literaire wereld haar neus ophaalt voor wat er op het internationale forum gebeurt, krijgt volgende week lik op stuk. Komende maandag 26 mei start in de Villa Gillet te Lyon de tweede editie van de Assises Internationales du Roman, waar een keurkorps van een vijftigtal Franse én internationale schrijvers zich hartstochtelijk zal buigen over de toekomst van de roman. De Assises Internationales werden vorig jaar in het leven geroepen naar aanleiding van de veertigste verjaardag van de boekenbijlage van Le Monde (die tevens fungeert als hoofdsponsor) en bleken ongehoord inspirerend en succesvol. Dit jaar is het thema: Le roman, quelle invention!
In een corrida van ronkende zinnen poneren de organisatoren dat de "roman een onontbeerlijke kunstvorm" is, waarvan "vorm en inhoud door auteurs voortdurend gewijzigd en opnieuw uitgevonden worden". Ze benadrukken de intense impact van de roman op de manier waarop we naar de wereld kijken. "Hoe valt de wereld nog voor te stellen zonder de blik van Proust, Woolf en Balzac op de dood, de liefde en de vrouw?", zo luidt een van de premisses voor de deelnemers aan een overvloedig aantal debatten, die de diverse vermommingen van de roman onderzoeken. Onder meer Péter Esterhazy, Daniel Mendelsohn, Annie Proulx, Elif Shafak, Etgar Keret, Adam Thirlwell, Aleksandar Hemon, Carlo Ginzburg, Jonathan Lethem, de Nederlander Arthur Japin en de Belgen Nicole Malinconi en Dimitri Verhulst maken hun opwachting, terwijl Franse acteurs en actrices als Michel Piccoli, Guillaume Depardieu en Irène Jacob voorlezingen verrichten. Ook tal van buitenlandse journalisten, waaronder de Nederlandse journaliste Margot Dijkgraaf, zijn bij het gebeuren betrokken.
Ter gelegenheid van het evenement ligt ook de tekstbundel Lexique nomade in de boekhandel (uitgegeven bij Christian Bourgois). Alle uitgenodigde auteurs werden verzocht om voor het boek een beschouwing te schrijven over een trefwoord dat de kern van hun schrijfarbeid benadert. Arthur Japin koos voor 'het onwerkelijke' en schrijft in de bundel: "De werkelijkheid bestaat al, waarom zou je die nog eens beschrijven? Het alledaagse is overal rondom, waarom zou je het daarnaast ook nog willen imiteren? De waarheid is toch geen uitdaging? Die ligt al vast. Begin liever iets ongerijmds. Geef vorm aan het onmogelijke waaruit je net ontwaakt bent. Probeer je laatste droom voor een publiek invoelbaar en aannemelijk te maken en je geeft ze iets dat ze zelf nooit hadden kunnen verzinnen. Vertoon iets dat niemand voor mogelijk had gehouden. Verbazing is toch een grotere beloning voor je inspanningen dan herkenning?"
Dimitri Verhulst opteerde voor het woord 'banaliteitsbesef'. Hij staat ervan te kijken hoezeer romanlezers gebrand zijn op herkenning en identificatie: "Misschien is dat een functie, een van de vele, van literatuur: via de herkenning geruststellen, aantonen dat we vele van onze afwijkingen met elkander gemeen hebben. Dat wij uniek zijn, doch met mate. Daarom moet ik schrijven van op de grond, en nooit vanaf de kansel. Eerst mens zijn, dan schrijver. Plaatsnemen aan mijn tafel en mij ontdoen van mijn predikaten en prijzen."
Le Monde des Livres heeft een hele bijlage gewijd aan het evenement, zie hier. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home