vrijdag 18 april 2008

Zoon Hugo Claus werkt aan debuut als romancier

De 44-jarige zoon van Hugo Claus heeft een roman in the pipeline zitten met de werktitel Lucas Somath, een anagram van zijn eigen naam. Het gaat om een autobiografisch en deels fictief verhaal. De ondertitel zou 'Niets, een komedie' zijn. "Het boek bevindt zich nog in een pril stadium. Ik leg nog de laatste hand aan het manuscript en moet daarna nog op zoek naar een uitgever", zo zegt Thomas Claus in de Corelio-kranten. Thomas is de zoon van Claus en diens eerste vrouw, de actrice Elly Overzier, en groeide op in Nukerke in de Vlaamse Ardennen, waar Claus een tijdlang een boerderij betrok.
Thomas Claus woont nu in Gent, waar hij halftijds bij een koerierdienst werkte, zodat hij tijd had om aan zijn boek te schrijven. "Misschien heb ik het afronden van mijn debuut zo lang uitgesteld vanwege de schaduw van een schrijvende vader", zegt hij. "Hij was ervan op de hoogte dat ik literaire ambities had. Maar aanmoedigingen of opmerkingen heb ik nooit gekregen. We zagen elkaar weinig, om allerlei redenen waarover ik niet wil uitweiden. [..] Ik noem het een verhalenarchipel, met als hoofdpersoon iemand die een boek wil schrijven. De "Somath" uit de titel is een anagram van mijn eigen naam. Het verwijst naar het verkapte autobiografische karakter." Ook 'de afwezige vader' zou een thema zijn.
Overigens wordt binnenkort bij veilinghuis De Vuyst in Lokeren op 10 mei de oerversie van 'De Oostakkerse gedichten' van Claus geveild, zo melden De Morgen en Algemeen Dagblad. Het betreft negentien vellen handgeschreven versregels met de titel Nota's voor een Oostakkerse cantate, in een kaft met de titel De Oostakkerse gedichten, 1e versie. Verder bevat de kaft ook een oudere, afwijkende versie van de poëzie, vier nooit eerder gepubliceerde gedichten en de getypte tekst van de definitieve gedichtenbundel uit 1955. Het handschrift werd door de verkoper rechtstreeks van Claus betrokken in 1967. De opbrengst wordt geraamd op 25.000 euro.

Labels: , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home