vrijdag 11 april 2008

Vlaming Ivo Victoria met amper zes pagina's kortverhaal goed voor uitgevershype

De debutant in spe Ivo Victoria is al gehypet na amper zes pagina's kortverhaal. Die zijn in handen gekomen van de Amsterdamse literaire agent Paul Sebes. Zeven Nederlandse uitgevers brachten een bod uit en Victoria, pseudoniem van Hans van Rompaey, is nu uiteindelijk onder de pannen bij Ambo/Anthos, zo meldt Boekblad. Het debuut van de Vlaming die al zes jaar in Amsterdam woont, zou in 2009 moeten verschijnen. Sebes was naar verluidt bijzonder onder de indruk: "Ik heb zoiets in mijn tienjarig bestaan als literair agent nog nooit meegemaakt. [...] Wat een goed geschreven en pakkend begin van deze debuutroman in wording. En wat een interesse van al die uitgevers!", zo luidde het in een triomfantelijk persbericht. Sebes vond het ook "exotisch" dat Victoria afkomstig is van Edegem, vlak bij Antwerpen. In de krant Het Volk legde de 36-jarige Victoria uit hoe het allemaal in zijn werk is gegaan: "Het schijnt wel uitzonderlijk te zijn, ja. [...] Via een bevriende schrijver leerde ik de Amsterdamse literair agent Paul Sebes kennen. Ik gaf hem een kort verhaal dat de basis kon worden voor een roman: Hoe ik nimmer de Ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won (en dat het me spijt). En voor ik het goed besefte, mocht ik bij zeven uitgevers op de koffie. Er ontstond zowaar een competitie om mijn eerste roman te mogen uitgeven." Intussen heeft Victoria een royaal voorschot van Ambo/Anthos op zak en kan hij zich rustig aan zijn debuut wijden. Het kortverhaal was de eerste tekst die hij het daglicht gunde, Victoria schijnt vooral met muziek bezig te zijn. Of hij in de trend past waarbij literaire Vlamingen in Nederland steeds meer armslag en waardering krijgen? "De Nederlandse uitgevers zijn gecharmeerd door Dimitri Verhulst en Saskia de Coster en hebben nu blijkbaar allemaal graag een Vlaming in hun fonds. Ik merk in het algemeen ook dat cultuur uit Vlaanderen hier al snel exotisch is. Zeker voor Amsterdammers, die dat dorpse helemaal niet kennen, spreekt Edegem blijkbaar erg tot de verbeelding." Op zijn nogal obligate egoblog schrijft Victoria in ieder geval niet meteen stukken die tot enigerlei hype aanleiding lijken te geven. [tekening Peter van Straaten, http://www.petervanstraaten.com/]

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home