zondag 20 april 2008

Kluun solliciteert bij feministisch tijdschrift ‘Opzij’

De bestsellende Nederlandse schrijver Kluun, onder meer bekend van Komt een vrouw bij de dokter, stelde zich kandidaat om hoofdredacteur te worden van het feministische maandblad Opzij. De Commissie Gelijke Behandeling in Nederland had eerder deze week laten weten dat ook mannen niet uitgesloten mochten worden om de volledige vrouwelijke redactie van dat tijdschrift te leiden. Kluun greep deze ontwikkeling aan om op zijn website een sollicitatiebrief te publiceren. “Ik denk dat ik een grote kans maak. De functie is me op het lijf geschreven. Om te beginnen ben ik gek op vrouwen. (…) Daarbij lig ik uitstekend bij vrouwen. Ik snurk niet, ik trek de dekens niet van ze af, ik zeur niet na de seks, ik stink niet uit mijn mond.” Kluun noemt het hoofdredacteurschap van Opzij een “jongensdroom en past in het rijtje Formule 1-coureur worden, het winnende doelpunt maken in de WK-finale, 72 maagden neu [doorstreept, HC], de Kilimanjaro beklimmen, meerennen bij de stierenloop in Pamplona, astronaut, DJ, Amstellovitch, brandweerman of Robbie Williams worden.” En Kluun wil Opzij opstuwen in de vaart der volkeren met “vaste columns van Hugo Borst, Heleen van Royen en Jan Mulder, alleen maar fotoreportages van vrouwen die geen bh dragen (althans, op dat moment)”. Ondertussen ging Kluun met het Vara-programma De wereld draait door de Opzij-redactie bezoeken, om er zijn brief én een doosje chocolaatjes af te geven. “Want vrouwen houden daar zo van,” aldus de schrijver. De directie van Weekbladpers Tijdschriften, uitgever van Opzij, blijft bij het standpunt dat “bij gelijke geschiktheid gezien de samenstelling van het team de voorkeur uitgaan naar een vrouw”. Zie ook de column van Max Pam over de kwestie. (HC)

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home