woensdag 9 april 2008

Derde luik op komst van 'Ik, Jan Cremer'

De Nederlandse schrijver Jan Cremer breit nu ook nog een derde boek aan zijn autobiografische bestseller in twee delen Ik, Jan Cremer. Het boek Ik, Jan Cremer derde boek zal op 29 mei verschijnen, zo meldt uitgeverij De Bezige Bij.
Het in 1964 verschenen Ik Jan Cremer mag gerekend worden tot de beroemdste boeken uit de naoorlogse Nederlandse literatuur. De rechten werden destijds aan dertig landen verkocht en twee jaar later verscheen er een vervolg. De verkoopcijfers waren onwaarschijnlijk hoog: van de eerste twee delen gingen in Nederland één miljoen exemplaren over de toonbank, wereldwijd ook vele miljoenen. Cremers scabreuze seksuele avonturen maakten veel ophef en bombardeerden hem tot dwarsig boegbeeld van de vrije moraal.
Ik Jan Cremer Derde Boek is "het verslag van hoe Jan Cremer in die jaren in de onderbuik van New York en Hollywood belandde en onlosmakelijk verbonden raakte met het turbulente leven en soms duistere nachtleven aldaar." Het persbericht van de Bezige Bij gaat verder: "Het grote succes van zijn eerste roman had van Jan Cremer een miljonair gemaakt, maar zijn Amerikaanse uitgever, belust op winst, wilde de vertaling aan de Amerikaanse markt aanpassen en eiste dat de toen nog maar vijfentwintigjarige auteur daaraan meewerkte." De rebelse Cremer weigerde dat en raakte gebrouilleerd met de uitgeverij. Hij ontsnapte met Jayne Mansfield naar Zuid-Amerika. Ik Jan Cremer Derde Boek "is een levensecht portret" en "tegelijk een fenomenaal gedetailleerd, meedogenloos zelfportret", zo wordt aangekondigd. Zie ook hier voor meer informatie en de start van de promotionele campagne.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home