woensdag 16 april 2008

Berucht radio-interview met Evelyn Waugh op cd uitgebracht

Het bijzonder vijandige interview dat drie heren op de BBC-radio afnamen van Evelyn Waugh (1903-1966) wordt voor het eerst op cd uitgebracht, zo meldt The Guardian. Waugh werd verschillende keren door de BBC voor de microfoon gehaald, maar het interview van 1953 ging de geschiedenis in als een van de venijnigste ooit. Waughs reputatie als satirische schrijver was in 1953 met boeken als Decline and Fall (zijn debuut uit 1928), The Loved One en Brideshead Revisited (1945) definitief gevestigd. De drie BBC-interviewers wilden Waugh op de radio grondig op de rooster leggen voor zijn excentrieke, katholieke, misantropische, conservatieve, autoritaire en tegendraadse kleine kantjes. Al meteen aan het begin werd gevraagd “waarom hij zulke depressiefmakende verhalen schreef”. Waugh riposteerde en noemde dit een vraag als “wanneer hield je op met het slaan van je vrouw. Even later zei Waugh over de doodstraf dat het “een van de vriendelijkste dingen is die je de meest verdorvenen kan aandoen”. Over zijn zes kinderen zei hij: “Godzijdank leven ze, buiten de vakantie, niet met mij samen. Als ze nog kind zijn associeer ik me niet met hen, niet vooraleer ze tot de jaren van heldere spraak en rede zijn gekomen.” Verder fulmineert de schrijver over de teloorgang van de schilderkunst, het goede voorkomen, het respect voor ouders en vrouwen met al te uitgesproken gezichten: “Ik denk niet dat je een vrouw wil met te veel karakter in haar gezicht, weet je.” Waugh schreef over dit interview in zijn laatste roman, The Ordeal of Gilbert Pinfold (1957) dat “ze geprobeerd hadden een klootzak van me te maken. Ik geloof niet dat het hen gelukt is.” Het interview verschijnt in de reeks The Spoken Word van de British Library. (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home