donderdag 17 april 2008

A.F.Th. van der Heijden gastschrijver aan Technische Universiteit Delft

De Nederlandse auteur A.F.Th. van der Heijden start vandaag zijn gastschrijverschap aan de Technische Universiteit Delft. Dat gebeurt met een openbaar college. De komende tijd geeft hij voor studenten van de TU Delft een masterclass met zes bijeenkomsten en een excursie. Het gastschrijverschap wordt afgesloten met de Vermeerlezing op woensdag 4 juni.
De titel van het gastschrijverschap 2008 luidt: Achter de schermen het verhaal – de techniek vertelt verder. Van der Heijden zal het hebben over de aloude vertelvormen en hoe die zich hebben aangepast aan de komst van de techniek in bijvoorbeeld cinema.
In een hilarisch interview met de Volkskrant licht Van der Heijden toe welke vergelijking hem voor ogen staat: "Door de komst van film monteren schrijvers hun verhalen sneller. Ik herlas laatst De Graaf van Monte Cristo, dan merk je echt dat dat 19de eeuws is, de scènes zijn zo traag." Van der Heijden bekent zelf technisch absoluut geen held te zijn. Op de vraag "Plakt u wel eens een band?" luidt het antwoord: "Nee, daar gaan mijn handen van trillen. Vroeger kon ik best aardig klussen. Maar je verleert het. Net als koken." Je verleert het? "Uit ongeduld. Een lamp verwisselen of eitje bakken kost te veel tijd, ik besteed die liever aan dingen die ertoe doen."
Zelfs een computer boezemt Van der Heijden, die met de pen schrijft, argwaan in: "Ik heb sinds een paar weken een schitterende computer, maar die staat nog ingepakt. Als ik wat moet opzoeken op internet vraag ik dat aan mijn vrouw of zoon. Die hebben het binnen vijf minuten gevonden." Volgens A.F.Th. maakt Google eruditie nu verdacht: "Daarnaast maakt de computer knippen en plakken een stuk makkelijker, begrijp ik. Maar ik werk gewoon met schaar en lijm."
En tenslotte over e-mail, die tot hem komt via het adres van zijn vrouw: "Ik weet niet wat ik daarmee moet: er staat geen adres onder waar ik een antwoordbrief naartoe kan sturen."
Zie in dit verband overigens deze twee boeiende interviews van Joost Panhuysen met A.F.Th. Van der Heijden voor universiteitskrant Delta en kwartaalblad Delft Integraal, ook naar aanleiding van het gastschrijverschap aan de Technische Universiteit Delft.
Eerder was ook al Arnon Grunberg als gastschrijver in Delft actief. [DL - foto Tonio van der Heijden]

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home