zaterdag 1 maart 2008

Verfilmd wolvenverhaal blijkt Holocaustkitsch

Het verhaal van een Belgisch Joods meisje dat op zoek gaat naar haar gedeporteerde ouders en daarbij door wolven wordt gevoed, blijkt een volstrekte mystificatie, zo melden onder meer Yahoo, Haaretz en Le Monde. De peripetieën werden door Misha Defonseca te boek gesteld in het als haar autobiografie voorgestelde Survivre avec les loups (1997), en recent ook succcesvol verfilmd door de Franse cineaste Véra Belmont als "een waar gebeurd verhaal". In het boek zwerft Defonseca door Duitsland, Polen en Oekraïne, komt voorbij het getto van Warschau, steekt midderwijl een Duitse soldaat neer én overleeft in een woud, samen met het roedel wolven. Ze vangt konijnen om ze op te peuzelen, gebruikt de pels om zich warm te houden en leert zelfs urineren als de wolven.
Naar aanleiding van deze film ontmaskerde de Waalse krant Le Soir nu Defonseca als Monique De Wael, een Belgische, niet-Joodse vrouw afkomstig uit Brussel die haar ouders verloor nadat ze als verzetsleden waren opgepakt. Het verhaal bleek van geen kanten te kloppen, maar het duurde kennelijk toch flinke tijd voor er argwaan ontstond. Ook de chronologie was foutief: zo werden Belgische joden pas gedeporteerd in de zomer van '42, en niet in de lente van '41, zoals het boek beweert. De uitleg van De Wael klinkt verward: "Ik heb me altijd joodse gevoeld. Ik ben alles door elkaar gaan halen. Ik creëerde een nieuw leven in mijn hoofd om de pijn te vergeten. Soms was het moeilijk voor me om het onderscheid tussen realiteit en fictie te maken. Ik vraag vergiffenis aan al wie zich door mijn verhaal bedrogen voelt."
De Franse cineaste Véra Belmont ging er gisteren toe over om de vermelding "gebaseerd op waargebeurde feiten" uit de filmgeneriek te schrappen. "Ik neem het haar natuurlijk wel kwalijk, maar ze heeft voor zichzelf iets verzonnen als houvast om niet ten onder te gaan. Dus doet mijn hart ook pijn voor haar", zo zegt Belmont in Het Laatste Nieuws.
De Wael alias Defonseca woont momenteel in de VS. Ze kreeg van een rechter in 2005 een achterstallig bedrag van 22 miljoen dollar toegewezen van haar Amerikaanse uitgever, Jane Daniel van Mt. Ivy Press. Het was het hoogste bedrag ooit waartoe een uitgever werd veroordeeld. Het boek werd vooral in Frankrijk en Europa een stevige bestseller. Daniel wil dat de zaak nu laten heropenen op basis van de clausule in het contract dat het een waargebeurd verhaal was, en verzamelt op haar blog Bestseller! bewijsstukken. De zaak roept herinneringen op aan recente Holocaustmystificatie van Benjamin Wilkomirski die destijds zijn herinneringen verzon aan een Pools concentratiekamp. Ook James Frey en J.T. Leroy bezondigden zich recent aan (literaire) mystificaties. (door Hans Cottyn/Dirk Leyman)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home