donderdag 28 februari 2008

Xandra Schutte gaat weekblad 'De Groene Amsterdammer' leiden

Het Nederlandse weekblad De Groene Amsterdammer krijgt over enkele maanden allicht Xandra Schutte als nieuwe hoofdredacteur. "Het bestuur van het opinieblad moet nog wel instemmen met de voordracht van de sollicitatiecommissie", aldus waarnemend hoofdredacteur Koen Kleijn in NRC-Handelsblad. Schutte verlaat haar baan als uitgever bij Meulenhoff, waar ze 2,5 jaar werkte: "Het heeft niets met Meulenhoff te maken, ook al is het soms zwaar geweest, ik heb hier met veel plezier gewerkt en enorm veel geleerd. Maar toen ik het verzoek kreeg van De Groene merkte ik dat ik meer journalist ben. Ik schreef nog wel af en toe, voor Opinio en de boekenbijlage van Trouw, maar dan voelde ik me permanent schuldig omdat de stapel manuscripten mij aanstaarde, waar ook weer mensen aan verbonden zijn die een antwoord verwachten", zo becommentarieert ze een en ander in Boekblad. Schutte werkte ooit als redacteur bij De Groene Amsterdammer en was er ooit al interim-hoofdredacteur. Tussen 2000 en 2004 was ze hoofdredacteur van Vrij Nederland, tot ze er diende te vertrekken na een intern conflict. Voor meer achtergronden over het reilen en zeilen bij De Groene Amsterdammer, zie dit artikel onlangs uit NRC.

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home