donderdag 7 februari 2008

Populaire zeswoordenverhalen in bloemlezing gevat

Ooit werd de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway, die bekendstond voor zijn spaarzame stijl, er bij een weddenschap toe uitgedaagd om een verhaal in amper zes woorden te fabriceren. Dit was het resultaat: 'For sale: baby shoes. Never worn.' Het was een 'verhaal' dat in zijn beknoptheid zelfs nog meervoudige interpretaties toeliet.
Geïnspireerd door Hemingway's voorbeeld nam ook het literaire onlinemagazine Smith de handschoen op en vroeg aan zijn lezers om zes woordenverhalen over henzelf in te sturen, zo meldt The Telegraph. Intussen kreeg de site al 11.000 inzendingen, het bewijs dat dergelijke competities immens populair blijven, net als bepaalde haiku- of limerickwedstrijden. Zopas is een bloemlezing gepuurd uit de mini-memoirs, waarbij ook een aantal bekende schrijvers hun pen slepen: het resultaat heet Not Quite What I Was Planning: Six-Word Memoirs by Writers Famous & Obscure. Smith omschrijft de bloemlezing als "de meest literaire toiletlectuur die je kunt vinden." Onder andere Dave Eggers droeg er ook toe bij met de verhaalzin: "Fifteen years since last professional haircut". Zie ook de andere bijdragen én de binnenstromende reacties van de Telegraph-lezers, plus meer links naar 'flash fiction' via de Wikipedia. Eerder al zette ook het NRC-Boekenblog een zeswoordenverhalenwedstrijd op, net als het Amerikaanse magazine Wired.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Pim said...

Verhalen in zes woorden: ik kende het genre nog niet. De Franse symbolist Félix Fénéon schreef romans die uit drie regels bestonden. Het waren zogenaamde "faits divers" voor in de krant en hij verfijnde het genre in meer dan duizend romans vam drie regels.

donderdag, februari 07, 2008 11:55:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home