zondag 3 februari 2008

Dichter en VUB-literatuurprofessor Michel Bartosik overleden

De dichter en VUB-literatuurprofessor Michel Bartosik is vrijdag jl. op 59-jarige leeftijd overleden na een hersenbloeding, zo raakte dit weekend bekend. In 2006 werd hij nog bekroond met de Poëzieprijs van de Provincie Antwerpen voor zijn dichtbundel Geschreven familie (2003, Poëziecentrum). De in Antwerpen geboren Bartosik had een Poolse vader. De ontwortelde vader is een terugkerend thema in zijn poëtisch oeuvre, waarbij hij stelselmatig putte uit reisimpressies in Polen, oude familiefoto’s, audiocassettes en andere artefacten. Ook Sunt Lacrimae (1990), later geïntegreerd in de bundel Geschreven familie, heeft de vorm van een hommage aan zijn vader.
Bartosik stond niet te boek als een veelschrijver. Naast Geschreven familie en Sunt Lacrimae verschenen van hem Linguïstiek (1975), De verzamelnaam der eenzaamheid (1976) en Rigor Mortis (1980). Bartosiks poëzie heeft soms een metafysische en mystieke inslag. In de jaren zeventig was Bartosik lid van de beruchte Pink Poets. Deze dandyeske dichtersclub, opgericht door Nic van Bruggen en Patrick Conrad én met Hugues C. Pernath, schuwde het experiment én het grote gebaar niet. Bartosik was nauw bevriend met de Antwerpse dichter Wilfried Adams, die amper een paar weken geleden overleed.
Bartosik doceerde al geruime tijd Nederlandse Letterkunde en poëzie aan de Vrije Universiteit Brussel en recenseerde voor onder meer de Poëziekrant. Hij nam eveneens zitting in letterencommissies van het Vlaams Fonds voor de Letteren.

Labels: , ,

10 Comments:

Blogger Klaas said...

Het ga je goed Michel. Ik lees je en hef je het glas in m'n gedachten.

maandag, februari 04, 2008 10:11:00 a.m.  
Anonymous Peter Wullen said...

Pink Poet Michel Bartosik is één van die dichters waarvoor ik altijd heel veel respect zal blijven betonen. Ik heb hem op jonge leeftijd leren kennen aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij was trouwens één van de promotoren van mijn thesis over Eddy van Vliet. Hij luisterde graag naar mijn oordeel over poëzie en stimuleerde me om zelf ook poëzie te schrijven. Hij trof me altijd als een heel bescheiden en ook grotendeels miskende dichter.

maandag, februari 04, 2008 12:54:00 p.m.  
Anonymous Astrid Appels said...

Heel triest dat Michel zo onverwacht is overleden. We zullen hem erg missen op de VUB.

maandag, februari 04, 2008 2:46:00 p.m.  
Blogger els said...

Erg dat zo'n sympathiek en "groot" mens zo vroeg sterft. Ik heb een speciale herinnering aan hem omdat ik enkele jaren geleden op mijn veertigste een cursus poëzie volgde bij hem, als vrije studente (de eerste keer dat ik ook eens naar een univ ging). Wat een prachtige voorleesstem had die man.
Ook mijn man, die vroeger Germaanse heeft gestudeerd aan de VUB, is er het hart van in dat de heer Bartosik zo vroeg van ons is heengegaan.
Telkens ik iets van Kouwenaar of Hamelinck lees, denk ik aan Michel Bartosik...

dinsdag, februari 05, 2008 9:32:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik kan het maar niet geloven. Professor Bartosik...dit heb je niet verdiend. Je was een sympathiek man. Ik zal je nooit vergeten!

woensdag, februari 13, 2008 11:57:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor je knipoogjes! Bedankt voor je hoorcolleges: ze waren inspirerend en onvergetelijk.

zaterdag, februari 16, 2008 2:49:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Michel

Ik hoor van jouw overlijden nu bijna twee maanden later. Ik ben er het hart van in. ik herken me in de andere replieken in dit forum, wanneer men zegt dat jij er steeds geweest bent om iedereen die voeling had met de poezie in zijn queste te ondersteunen. Ik zal me je herinneren zoals je was, jezelf, wars van mode, afkerig van email, de broek hoog opgetrokken, fulminerend tegen de gemakkelijke lyriek en steeds op zoek naar kle mot juste. Michel, het ga je goed!!!
P.

dinsdag, april 08, 2008 7:21:00 p.m.  
Anonymous fossiel said...

Nog steeds denk ik regelmatig aan u, aan uw stem en het water dat altijd bij u op de tafel stond. Ook denk ik aan de mooie momenten tijdens de reis naar Nederland. Bedankt.

dinsdag, juni 03, 2008 12:45:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Of het Gezelle, Hamelink of Baudelaire betrof, je colleges waren als poëzie. Het leek alsof je stem in de kamer een onzichtbaar web om ons heen spon waarin ik hing en ademloos luisterde. Na de les voelde ik me een wees.

In de inleiding van mijn thesis schreef ik dat je mijn oor voor poëzie hebt geslepen, en dat meende ik.

Ik hoop dat de geur van hoger honing je bevalt,

Wim

zaterdag, juni 28, 2008 3:48:00 p.m.  
Blogger Ronny said...

Ik lees net dat Michel reeds een aantal maanden is overleden. Ik ken Michel van onze legerdienst. We zijn samen afgezwaaid. maar na een paar sporadische contacten na het leger hebben we mekaar niet meer gesproken. Vandaag wou ik dit contact terug herstellen - te laat echter...

zondag, september 07, 2008 11:52:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home