woensdag 6 februari 2008

Beddenverkopers zijn onkundig van 'Lolita'

De Britse winkelketen Woolworth heeft schoorvoetend een bed voor zesjarige meisjes van de markt gehaald dat ze nietsvermoedend de naam ‘Lolita’ had gegeven, zo meldt Reuters. Furieuze ouders tekenden hevig protest aan tegen het gebruik van de naam. De door Vladimir Nabokov in 1955 in het leven geroepen vroegrijpe nimfijn, voorwerp van begeerte bij haar stiefvader Humbert Humbert, was de marketeers bij Woolworth geheel onbekend. Een woordvoerder van het bedrijf gaf ootmoedig toe: “Niet iemand van het personeel dat de website runt, had ooit van Lolita gehoord. En om eerlijk te zijn, wij ook niet. We hebben het op Wikipedia moeten opzoeken. Maar nu weten we het zeker wel.” Of waarom ook marketeers soms beter af en toe een goed boek lezen. En als dat niet Lolita zelf is, dan zijn de aanraders in de niche van de beddenliteratuur bijvoorbeeld Lotgevallen van een beddenverkoper van de Duitse auteur Michael Kumpfmüller of Oblomov van Ivan Gontsjarov. Zie ook de blog van Ceri Radford bij de Telegraph. (HC - fragment uit de Stanley Kubrickfilm Lolita, James Mason en Sue Lyon, 1962)

Labels: , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home