woensdag 16 januari 2008

Tabaksgigant in het verweer tegen 'sigarettenboekjes'

In Groot-Brittannië heeft de kleine uitgever en vormgever TankBooks de toorn opgewekt van tabaksgigant British American Tobacco, zo schrijft The Guardian. In de zomer van 2007 lanceerde de uitgeverij het idee om een serie klassiekers uit de wereldliteratuur uit te geven in de vorm van een sigarettenpakje. Kortverhalen van onder meer Franz Kafka, Joseph Conrad, Lev Tolstoj, Ernest Hemingway en R.L. Stevenson werden verpakt alsof ze een oprookbaar doosje van 20 sigaretten waren. Het concept sloeg meteen aan bij het publiek. De uitgever gaf ze de naam Tales to Take Your Breath Away mee en lanceerde ze net op het moment dat Groot-Brittannië in juli de sigaret verbande uit pubs en restaurants. Ook tijdens de Kerstdagen werden de sigarettenboekjes vaak als presentje onder de kerstboom gesignaleerd.
Maar de vormgeving van sommige boekjes is bepaald niet naar de zin van tabaksgigant British American Tobacco (BAT). De multinational vindt dat één van de doosjes (met Hemingway's verhalen The Snows of Kilimanjaro en The Undefeated) er wel héél erg uitziet als een pakje Lucky Strike. De firma argumenteert nu dat de boekjes schade toebrengen aan het merk en wil dat ze tot 'pulp' vernietigd worden. Volgens de firma maakt Tank misbruik van het Lucky Strike-logo (ooit ontworpen door Raymond Loewy). Ze beweert ook dat het publiek de indruk krijgt dat BAT fungeert als sponsor of in ieder geval gelieerd is met de uitgaven.
Masoud Golsorkhi, de man achter de 'adembenemende' boekjes, zegt dat de 'smoking ban' hem het uitgelezen moment leek voor het lanceren van de boekjes, een plan waarmee hij al langer speelde: 'It was now or never.' Bovendien, zegt hij, is het formaat van een sigarettendoosje ideaal voor de lezer om overal mee te nemen en "the packaging made it fun." Golsorkhi hoopte met de boekjes ook mensen tot de literatuur te verleiden die anders niet zo gauw een boek zouden vastgrijpen. Hij is dan ook geschrokken van de eis van BAT om zijn boekenvoorraad te vernietigen. "BAT zegt dat we hun bedrijf schade toebrengen. Ik denk dat het omgekeerde het geval is en ze nét opgetogen zouden moeten zijn." Ook in de designwereld krijgt Tank flinke bijval: "Het is een geweldig idee en je kunt tenminste niet zeggen dat de boekjes schade aan de gezondheid veroorzaken", zegt de befaamde ontwerper Paul Smith. Volgens TankBooks is de kans overigens klein dat een consument een Hemingwayboekje zal verwarren met een pakje Lucky Strikesigaretten.
Maar de tabaksfirma staat op zijn strepen en zegt dat iedereen die zijn merklogo al te dicht benadert of misbruikt, problemen kan krijgen. "We werken in een omgeving waarin elke vorm van reclame voor ons product verboden is. Dus maken we ook duidelijk dat onze sigaretten enkel voor volwassenen bestemd zijn en onder geen enkele vorm naar kinderen toe mogen gepromoot worden." BAT benadrukt dat het niettemin zal proberen de zaak in der minne te regelen.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home