zaterdag 19 januari 2008

Mexicaanse schrijver Andrés Henestrosa (101) gestorven

De Mexicaanse dichter, prozaïst en taalkundige Andrés Henestrosa Morales is op 101-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een longontsteking, zo meldt de Los Angeles Times. Henestrosa was een Indiaan van Zapoteekse afkomst. Pas op zijn vijftiende leerde hij Spaans, waarna hij rechten en letteren studeerde. Hij zette later de mythen en fabels uit zijn jeugd om in verhalen. Ook ontwikkelde Henestrosa een Zapoteekse spelling. Hij kreeg in 1993 de Eremedaille Belisario Domínguez, Mexico's hoogste onderscheiding.
De Mexicaanse president Felipe Calderon bracht hulde aan "een universele Mexicaan". Andres Henestrosa, die bevriend was met Henri Cartier-Bresson, Frida Kahlo en Diego Rivera, was ook actief als politicus. Tot zijn bekendste werk behoort Retrato de mi madre (Portret van mijn moeder), gepubliceerd in 1940. Henestrosa werd exact even oud als zijn moeder, die ook op 101-jarige leeftijd stierf en werd vrijdag met een groot eerbetoon in Mexico-City herdacht.

Labels: ,

1 Comments:

Anonymous LTerheide said...

Ven a mí….

Ven a mí, acércate,
acércate más, más cerca.
Dame tu mano
y por el camino de mi mano
pásate y éntrate en mi corazón.

Andrés Henestrosa.
Nuestra Palabra. El Nacional, 10.01.1990.

Kom naar mij…

Kom naar mij, kom naderbij
kom nog nader, nog dichterbij.
Geef me je hand,
en langs het pad van mijn hand,
passeer je en kom je in mijn hart.

Vert. LTerheide http://lterheide.blogspot.com

zaterdag, januari 19, 2008 10:53:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home