vrijdag 18 januari 2008

Het Jiddische lievelingswoord van Arnon Grunberg

De Zwitserse krant Neuen Zürcher Zeitung vroeg aan enkele Joodse schrijvers naar hun Jiddische lievelingswoord. Voor Edgar Keret is dat ‘balagan', voor Nathan Englander ‘farginen’. De eveneens gepolste Arnon Grunberg is niet erg te spreken over het volgens hem onbetamelijke verzoek, maar antwoordt toch: "Ik was verbaasd toen ik door dit tijdschrift werd gevraagd of ik een korte bijdrage over mijn lievelingswoord in die taal kon schrijven. Alsof ook een Engelse schrijver naar zijn lievelingswoord in het Engels zou worden gevraagd. [....] De vraag van dit tijdschrift is een chuzpe. Dat woord staat, ook al komt het uit het Jiddisch, gewoon in het woordenboek en betekent ‘onbeschofte brutaliteit’. Ik neem niemand iets kwalijk. Ook de beste plannen kunnen zich op onbeschofte brutaliteiten verlaten. Maar ik wil toch kort iets duidelijk maken. Ik ben een joodse auteur zonder Jiddisch lievelingswoord. Dat ben ik al 36 jaar, en dat wens ik ook de rest van mijn leven te blijven."
Naar aanleiding van de Engelse uitgave van Grunbergs boek The Jewish Messiah (Penguin Books), brengt het Amerikaanse boekenvakblad Publishers Weekly deze week ook een interview met het ‘Dutch literary wunderkind’ met een ‘bio die leest als een gonzo Horatio Alger story’. Ter herinnering, Horatio Alger was de negentiende-eeuwse auteur van tientallen jongensboeken waar het hoofdpersonage opklimt van zero to hero. Grunberg zegt in het interview onder meer dat de Duitse uitgever, die het werk aanschafte, ervoor geopteerd heeft eerst zijn andere romans te publiceren en bevreesd is voor de reacties die De Joodse Messias in Duitsland zou kunnen veroorzaken. "He told me it’s not the time yet to publish a book like this in Germany".
Dezer dagen verschijnt bij De Geus ook het Verzameld werk van Grunbergs intussen begraven verklaarde schuilpersoonlijkheid Marek van der Jagt onder de titel Ik ging van hand tot hand . Jeroen Vullings wijdt er in Vrij Nederland van deze week een stevige beschouwing aan. (HC/DL - cover The Jewish Messiah van Arnon Grunberg)

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Nimeus said...

Hadden ze ook aan Eriek Verpale kunnen vragen.

woensdag, januari 23, 2008 12:18:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home