maandag 28 januari 2008

Gerrit Komrij start met weblog 'Lucifer in het hooi'

De Nederlandse schrijver, dichter en bloemlezer Gerrit Komrij is gestart met een weblog waarin hij zijn observaties over boeken en de wereld vervat, zo wist De Contrabas te achterhalen. Het bevat korte stukjes, meningen én opmerkingen over de beschaving, de letterkunde en de actualiteit onder de titel Lucifer in het hooi, die enkel maar uit de koker van Komrij lijken te kunnen komen. Ook is er zelfs een filmpje over onder meer Alberto Manguel. Komrij startte zijn weblog zaterdag jl. en plaatste toen in zijn enthousiasme zelfs negen berichten. Een karakteristiek citaat: "Ik zit wel eens tussen mijn boeken en merk dan ineens dat ik wezenloos naar de ruggen zit te staren. Wat is dát allemaal? Heb ik daar iets mee te maken? Ik weet niet of u die stemming kent. Ik verbeeld me dan dat ik daar zit als de laatste der Mohikanen, als wenend aan de oevers van Babylon, verzuchtend hoe mooi het allemaal had kunnen zijn voor... de anderen. Hoera, ook ik een cultuurpessimist. Kletskoek natuurlijk. Ik vertoon alleen een pathetisch na-aapgedrag. Ik zit daar een beetje traditioneel te Spengleren en te George-Steineren. Ik wil gewoon niet toegeven dat op zo’n moment achter de ruggen echt geen boodschap voor me ligt verscholen."
Het is overigens niet Komrij's proefstuk als blogger: tijdens het maken van zijn bloemlezing, geput uit vijf eeuwen kinderpoëzie, berichtte hij in juni vorig jaar vanuit de Koninklijke Bibliotheek over het vorderen van de arbeid. Het Komrijblog Lucifer in het hooi biedt geen mogelijkheid tot reageren.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home