donderdag 31 januari 2008

Brijs weigert letterkundeprijs van provincie Antwerpen na Booncensuur

De Vlaamse schrijver Stefan Brijs weigert de Provinciale Prijs voor Letterkunde van de provincie Antwerpen die hem eerder was toegekend voor De Engelenmaker, zo staat op zijn website. Hij is boos over de ingreep van de provincie Antwerpen om de L.P. Boontentoonstelling over de Fenomenale Feminatheek in het Antwerpse Fotomuseum te annuleren (zie ons eerder bericht).
Brijs zou de prijs binnenkort ontvangen uit handen van gedeputeerde Ludo Helsen, die de beslissing nam om de expo te schrappen. De auteur protesteert met de weigering tegen de beslissing en gaat het prijzengeld van 2.480 euro restitueren. "Ik kreeg vorig jaar de Provinciale Prijs voor Letterkunde van de Provincie Antwerpen voor [...] de roman De engelenmaker. Bloemen heb ik al gekregen, het prijzengeld van 2.480 euro is op mijn rekening gestort", schrijft Brijs in een open brief Doe open, bange blanke man aan deputé Ludo Helsen, waarin hij in één moeite door ook protesteert tegen het met een wisselmeerderheid (mét Vlaams Belang) goedgekeurde hoofddoekenverbod voor gemeentelijke loketbedienden in Lier. "Binnenkort zou ik de prijs, bestaande uit een lint of een oorkonde, officieel uit uw handen ontvangen. Zou. Want ik heb besloten de prijs te weigeren. Ik kan van een provincie waarin discriminerende wetten worden gestemd en waarin censuur wordt toegepast, geen prijs in ontvangst nemen. Mijn geweten laat dat niet toe. De bloemen zijn intussen verwelkt, maar het geld stort ik u vandaag nog terug. Kiest u er maar een goed doel voor. Misschien kunt u daarmee uw geweten ook zuiveren."

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home