vrijdag 21 december 2007

Bezige Bij-uitgever Robert Ammerlaan houdt er in 2009 mee op

De directeur van uitgeverij De Bezige Bij Robert Ammerlaan zal in de loop van 2009 zijn functie neerleggen, zo staat vandaag te lezen in de Volkskrant: "Ik moet nu eerst een goede opvolger vinden, het staat vast dat ik op enige afstand in een andere rol nog een aantal jaren aan de uitgeverij verbonden zal blijven, maar in de loop van 2009 treed ik terug." En: "Ik word 65 in februari 2009. In de loop van dat jaar moet het maar eens gebeuren. Het zal mij wel moeite kosten. Je maakt met heel veel auteurs afspraken over boeken die pas verschijnen over drie, vier jaar."
Ammerlaan, die in 1999 bij de uitgeverij aan de slag ging, maakte van het destijds verlieslatende De Bezige Bij een uitgeverij die hoge omzetten boekte: vorige maand al werd een omzet van 20 miljoen euro bereikt en zou het jaar worden afgesloten met een verkoopcijfer van 22,5 miljoen. Ammerlaan noemt dat "een record en fors boven de begroting".
Ammerlaan breidde het fonds van De Bezige Bij ook uit met een aantal vooraanstaande auteurs uit binnen- en buitenland, waaronder John Irving, Donna Tartt, Philip Roth, Marcel Möring, Erwin Mortier, Charlotte Mutsaers, Gerrit Komrij en Jan Siebelink. Hij geeft daarbij toe dat er veel geld is gegaan naar uitgeefrechten op buitenlandse boeken. "We kopen inderdaad voor tienduizenden euro’s de rechten op boeken die zich nog moeten bewijzen. Soms boek je grote successen, soms moet je grote afschrijvingen doen." Ammerlaan zette ook het tijdschrift Hollands Diep weer op de rails.
Ammerlaan zegt in het interview dat hij het liefste tot zijn vijfenzeventigste zou doorgaan, maar dat dat in Nederland geen usance is: "Ik heb inderdaad een paar lichtende Amerikaanse voorbeelden. Maar dat schijnt hier niet te kunnen. Bevriende uitgevers in de Verenigde Staten die generatiegenoten van mij zijn, zullen het vreemd vinden dat ik op m’n 65ste wegga. Sonny Mehta van Knopf is de toonaangevende uitgever in Amerika. Hij is achter in de zestig. Niemand zal het in zijn hoofd halen hem met pensioen te sturen." [foto: Robert Ammerlaan (rechts) met Remco Campert in 1999, foto DBNL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home