donderdag 22 november 2007

Schrijver Freddy De Vree, 'antiquaire du surréalisme', tentoongesteld in Antwerpen

Bij het Antwerpse boekenantiquariaat Demian loopt nog tot 1 december een kleinschalige maar meticuleus verzorgde tentoonstelling over schrijver en radiomaker Freddy De Vree (1939-2004) onder het motto "antiquaire du surréalisme." De Vree, vriend van Hugo Claus en Willem Frederik Hermans én initiator en pleitbezorger van uiteenlopende figuren als Roland Topor, Boris Vian en D.A.F. De Sade, is een onderschat en na zijn dood al te snel weggedeemsterd specimen in de Vlaamse letteren. Hij was zowel dichter (hij debuteerde in 1961 in het Frans met Blues pour Boris Vian) als essayist en was gebrand op de productie van bibliofiele uitgaven met Roland Topor, Günther Uecker en Daniel Spoerri, later ook bij zijn eigen Ziggurat. Ook als vertaler van bijvoorbeeld Stefan Themerson en Georges Bataille verdiende hij zijn sporen. Als essayist bundelde De Vree zijn stukken in Rita Renoir enz (1973) en verzorgde hij monografieën over kunstenaars als Pierre Alechinsky, Constant, Karel Appel en Asger Jorn. Zijn liefde voor de Cobra-beweging droeg hij in allerlei varianten uit.
De Vree was ook steeds te vinden voor literaire geintjes en mystificaties, zoals de dichtbundels die hij onder de naam Marie-Claire de Jonghe schreef en de lesbische liefde tot onderwerp hadden. Denk ook aan zijn misdaadroman 69+1 James Klont, een Bond-parodie onder het pseudoniem Jan Vlaming. En vooral de samen met Hugo Claus onder de naam Conny Couperus geschreven thriller Sneeuwwitje en de leeuwerik van Vlaanderen of het dwarsige Vlaams-nationalistische pamflet Gij Vlaming, gij Vlaams-nationalist, ook al een stuntje met Claus. zijn monografie - gelardeerd met illustraties en documenten - over Willem Frederik Hermans: De aardigste man ter wereld (De Bezige Bij, 2002) behoren tot de onmisbare stukken in de bibliotheek van de Hermansverzamelaar.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling, waarop veel uniek materiaal en parafernalia is verzameld, heeft Demian ook een De Vree-catalogus in Yves Klein-blauw uitgegeven, waarin het werk van De Vree wordt geïnventariseerd en toegelicht. Een inleidend of omkaderend essay had het geheel misschien gecompleteerd. De titel van de tentoonstelling "antiquaire du surréalisme" refereert aan een houten paneel met hetzelfde opschrift, afkomstig uit de nalatenschap van De Vree. Hij had het in de jaren zestig zelf laten maken.
Henri-Floris Jespers heeft naar aanleiding van de tentoonstelling een uitgebreide en doorwrochte bijdrage over De Vree's verdiensten voor de misdaadroman geschreven voor het Genootschap van Misdaadauteurs, zie hier.

Labels: , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home