vrijdag 9 november 2007

Arnon Grunberg zegt Nederlandse literaire leven vaarwel

Of het een zoveelste geval is van tegendraadse aandachtszoekerij, spitsvondige polemiek of mystificatie, wie zal het zeggen? Hoe dan ook verklaart Arnon Grunberg vandaag in een lang opiniestuk in de krant De Morgen dat hij zich terugtrekt uit het Nederlandse literaire leven. "Nooit meer zal ik aanwezig zijn tijdens literaire activiteiten in Nederland." In het vervolg zal zijn uitgever hem vertegenwoordigen, wanneer dat nodig blijkt. "Als het om Nederland gaat beschouw ik mijzelf als een schrijvende dode en zoals Mulisch al over Fassbinder opmerkte: deze dood siert mij." Hij voegt eraan toe: "Ik trek een cordon sanitaire om de Nederlandse literatuur, opdat het nog lang gezellig kan blijven in die literatuur."
Grunbergs brief komt er na het door hem opgepookte dispuut met A.F.Th. van der Heijden, waardoor van der Heijden tijdens het diner voorafgaand aan de uitreiking zelfs apart wenste te tafelen. Na de uitreiking drukte Grunberg van der Heijden, die de AKO-literatuurprijs won met Het schervengericht, toch de hand. Maar nu trekt hij zijn conclusies. Over de voorafgaande woordenstrijd en het afbranden van A.F.Th. van der Heijdens boek Mim, schrijft hij: "Kennelijk had ik iets gedaan dat verder ging dan het doden en verwonden van burgers. Ik had in het openbaar verkondigd dat ik een boek van een collega erg slecht vond en daar argumenten voor aangevoerd. Ik had vervolgens getwijfeld aan de geestelijke gezondheid van die collega." Grunberg bekreunt zich: "Had ik maar geschreven dat Wolkers en Mulisch dienen te worden doodgeknuppeld in een concentratiekamp zoals Reve deed in de jaren tachtig. Want dat is ironie." Hij vervolgt: "Aangezien ik voor assimilatie ben, zal ik mij aanpassen aan de zeden van de Nederlandse literatuur. Vanaf nu zal ik zwijgen over de Nederlandse collega's en mij beperken tot een beleefde glimlach. Ook wil ik niet het risico lopen dat ooit nog iemand vanwege mijn aanwezigheid apart moet dineren of voortijdig de zaal moet verlaten."
Hij neemt in het opiniestuk voorts ook de aanwezigheid van Rita Verdonk (die A.F.Th.'s Het schervengericht tijdens de uitreiking in een laudatio prees) op de korrel: "In Nederland is het normaal dat een literaire prijs gebruikt wordt om de oprichtster van de beweging Trots op Nederland extra aanzien te verlenen."
In HUMO had Grunberg zich deze week overigens nog gemengd in een ander debat. Daar had hij gesteld dat hij bereid was "de heer Brouwers financieel te ondersteunen, opdat hij in de toekomst geen prijzen meer hoeft te weigeren. Dat aanbod kan ik op deze plaats alleen herhalen." Over Brouwers' weigering omdat het prijzengeld een fooi zou zijn, stelt hij nog: "Er moet toch betere redenen te bedenken zijn om een prijs te weigeren."
Op het weblog Panzerfaust wordt intussen de draak gestoken met het dispuut Grunberg-Van der Heijden: lees hier het verslag over de Literary Deathmatch Grunberg-A.F.Th. Zie ook het VRT-nieuws.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home