donderdag 11 oktober 2007

Parijse expositie confronteert Joris-Karl Huysmans en Gustave Moreau

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de dood van de symbolistische & decadente schrijver par excellence Joris-Karl Huysmans (1848-1907) komt het Parijse Musée Gustave Moreau met een tentoonstelling waarin de wederzijdse verbanden tussen Huysmans en de symbolistische schilder Gustave Moreau (1829-1898) worden onderzocht. Huysmans-Moreau. Féeriques visions heet de expo in het curieuze museum (het vroegere atelier van Moreau), die zopas van start is gegaan en loopt tot 14 januari 2008. Huysmans, auteur van het memorabele A rebours (1884) over de indolente en artistiek hypersensuele Des Esseintes, heeft levenslang een grote belangstelling gekoesterd voor het voluptueuze en abondante oeuvre van Moreau. Hij omschreef het in een kunstkritisch essay als "een oeuvre dat niet aan een tijd gebonden is, dat in transcendenties vlucht en in dromen dwaalt, ver van de drekkige ideeën die door een heel volk worden uitgescheiden." Moreau en Huysmans leerden elkaar in 1885 kennen via Jean Lorrain, de wufte potsenmaker van de Franse literatuur. Onder andere hoofdstuk vijf van A rebours (in het Nederlands vertaald door Jan Siebelink als Tegen de keer) bevat een lofzang op Salomé van Moreau. Het manuscript van A rebours is trouwens te zien op de tentoonstelling. De Franse krant Libération heeft vandaag een uitgebreider artikel over de tentoonstelling en merkt op dat het aandeel Huysmans er misschien te bescheiden is.
De kunstkritische essays van Huysmans - beslist aan te raden lectuur - zijn in 2001 door uitgeverij Voetnoot vertaald door Piet Meeuse en samengebracht onder de titel Voorkeuren (maar wees maar zeker dat er ook veel afkeer in vervat zit). In het nawoord van die verzameling schrijft Maarten van Buuren: "Huysmans is de meest briljante stilist van het fin de siècle van de negentiende eeuw. Zijn stukken flonkeren altijd van de meest verbluffende vergelijkingen. Zijn metaforen zijn weergaloos en maken elke zin tot een avontuur." Wij zijn niet geneigd dat te ontkennen. Meer Huysmans - de man die via het naturalisme en het symbolisme ten slotte in de klauwen van het katholicisme belandde - in dit andere Libé-artikel: Le club des pervers et des saints én bij de zeer geleerde en zeer ijverige Société J.-K. Huysmans in Parijs. Onlangs verscheen bij de Editions Bartillat trouwens een goed onthaalde Huysmans-biografie van Patrice Locmant: Joris-Karl Huysmans. Le forçat de la vie. [foto: J.-K. Huysmans/schilderij Salomé Dansant - 1876 van Gustave Moreau]

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mijn dank, waarde papieren man voor het noemen van 'Voorkeuren' van Huysmans, was nog niet op het spoor gekomen van dit smulboekje.


Kees Godefrooij

maandag, oktober 15, 2007 10:44:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home